Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Murretaan tabuja. Haluatko kysyä jotain psykoosissa olleelta?

Vierailija
14.06.2017 |

Vastailen hetken :)

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vanha olet, nainen vai mies? Onko sulla perhettä, ammattia, työtä, läheisiä?

2/27 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millasta se oli? Haluisin olla koko ajan psykoosissa niin ei tarvis ikinä ostaa lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vanha olet, nainen vai mies? Onko sulla perhettä, ammattia, työtä, läheisiä?

26v, perhettä ei vielä ole, toiveissa kyllä jonain päivänä. Ammatiltani olen terveydenhoitaja. Minulla on laaja ystäväpiiri.

Vierailija
4/27 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

26v, perhettä ei vielä ole, toiveissa kyllä jonain päivänä. Ammatiltani olen terveydenhoitaja. Minulla on laaja ystäväpiiri.

Ai joo, ja nainen olen.

Vierailija
5/27 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sen puhkeamisen tunnistaa vai huomaako sitä itse ollenkaan? Tajuaako itse vai ulkopuolinen helpommin, että nyt ei mene hyvin?

Vierailija
6/27 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tabujen murtamista tässä on? Jokaisen tuttavapiirissä taitaa nykyisin olla muutama amfetamiinipsykoosin kokenut.

Vierailija
7/27 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roinatan kirjoitti:

Millasta se oli? Haluisin olla koko ajan psykoosissa niin ei tarvis ikinä ostaa lisää.

Psykoosi voi olla todella pelottavaa kun ei itse tiedä mikä on totta ja mikä ei. Itse kuulin ääniä, mutta ne olivat hyviä ääniä, kannustavia, tsemppaavia ääniä. Auttoivat jatkamaan eteenpäin ja kertoivat että olin erityinen, erilainen mutta en viallinen. Uskoin puhuvani eläimille.

Vierailija
8/27 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sen puhkeamisen tunnistaa vai huomaako sitä itse ollenkaan? Tajuaako itse vai ulkopuolinen helpommin, että nyt ei mene hyvin?

Se on yksilöllistä, jotkut tajuavat itse että nyt ei kaikki ole normaalisti, jotkut ovat täysin sairaudentunnottomia kuten itse olin, vaikka kuulin ääniä.

Vierailija
9/27 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä psykoosisairaus sinulla oli/on?

Vierailija
10/27 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä psykoosisairaus sinulla oli/on?

Koin valtavan trauman kun kohtasin seksuaalista väkivaltaa, josta seurasi traumaperäinen stressihäiriö jonka yhtenä sivuoireena tuli psykoosi.

Vierailija
11/27 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se ilmeni? Miten todettiin ja hoidettiin?

Olen aina ihmetellyt, että mistä tietää, että ne äänet eivät ole selväkuuloisuutta. Siis kun on selvänäköiisyyttä niin osa taas kuulee niitä. Mutta sulla oli siis sairaus. Miten itse tulkitsit ne äänet silloin?

Vierailija
12/27 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut lievä psykoosi, jolloin kuvittelin olevani sellaist mitä en ole. "paranin" tilasta itsekseni, hyvän ystävän tuella, joka kertoi esimerkin eräästä työkaveristansa, kun hän oli alkanut kuvittelemaan omiaan, ja joutui sairaslomalle ja hoitoon hetkeksi. Minä en itse ymmärtänyt ajatuksissani olevan mitään kummallista, ennen kuin ystäväni minulle sanoi että hänestä ei nyt kuulosta enää terveeltä nuo ajatukseni. Onneksi puhuin niistä ääneen hänelle. Tuosta on nyt noin 10 vuotta aikaa, enkä ole sairastunut uudelleen.  Riittävä lepo, säännöllinen ruokarytmi, ja liian alkoholinkäytön välttäminen ovat avainasemassa kun pisetään omasta mielenterveydestä huolta. Itse en suostu käyttämään esim pkv-lääkkeitä ollenkaan, ellei ole ihan ihan pakko. Lisäksi jos minusta tuntuu kummalliselle, niin kerron miehelleni heti. Hän on psyk sairaanhoitaja.

Vierailija
13/27 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumetaustaa?

14/27 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai mä luulin et sait kannabiksesta psykoosin :D

Vierailija
15/27 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko psykoosissa mitään ennakkomerkkejä?

Vierailija
16/27 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se ilmeni? Miten todettiin ja hoidettiin?

Olen aina ihmetellyt, että mistä tietää, että ne äänet eivät ole selväkuuloisuutta. Siis kun on selvänäköiisyyttä niin osa taas kuulee niitä. Mutta sulla oli siis sairaus. Miten itse tulkitsit ne äänet silloin?

Ensin tuli pieniä oireita, poissaolevuutta, kummallisia vimmoja esimerkiksi siivota kolmelta yöllä, unettomuutta, levottomuutta, olin kuulema puhunut "hassusti" eli käyttäytynyt "normaalista" käyttäytymismallistani poiketen. Poissaolokohtaukset syveni ja aloin kuulemaan ääniä, keskustelemaan niiden kanssa (parhaat väittelykaverit joita minulla on ollut, btw). Mistä sen tunnistaa? Itse en aluksi mistään, kaikki oli minulle hyvin totta. Kuulin äänet niin konkreettisesti että aivan kuin joku olisi puhunut vieressä. Näillä äänillä oli nimetkin, Anna ja Mika. Toinen siis selkeästi naisen ääni ja toinen miehen.

Uskoin myös vakaasti keskustelevani eläinten kanssa. Siis ihan konkreettisesti kuulin kissani vastaavan minulle kysymyksiin. Poikaystäväni sitten eräänä päivänä yllätti minut puistosta juttelemasta linnuille ja vei minut lääkäriin. Siitä alkoi sairaalajakso jossa katsottiin lääkitys kuntoon ja pitkä terapiataival. Nyt elän normaalia elämää, en kuule ääniä ellen kohtaa suurta stressiä ja pystyn käymään töissä.

Vierailija
17/27 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huumetaustaa?

En ole koskaan kokeillut mitään huumeita ja alkoholiakaan en käyttänyt ennen sairastumistakaan kuin 1-2 annosta jossain juhlissa. Nyt en sitäkään.

Vierailija
18/27 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka helposti psykoosi voi tulla? Välillä pelkään oman mielenterveyteni kannalta koska isälläni on ollut vakavaa masennusta, ja itsekään en ole erityisen positiivinen ihminen... Sitten taas en ole huolissaan mutta mistä minä tietäisin missä menee raja, kaikkihan eivät sairastumista itse huomaa. Nyt en tiedä koskiko kysymykseni enemmän psykoosia vai masennusta. Hyvä jos eroa tiedän.

Vierailija
19/27 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä salakuuntelulaitteita?

Onko hampaassa radio?

Kuuletko ääniä, ovatko äänet robottimaisia?

Tämmösiä minulta kyseltiin psykiatrin vastaanotolla, onko sinulta ap kyselty yhtä typeriä kysymyksiä?

Itse kehtasin nauraa kysymyksille (koska ne eivät koskeneet itseä ollenkaan/pitäneet paikkansa/olivat naurettavia) ja se oli tietysti merkki psykoosista psykiatrin mielestä. :D

-"epäadekvaatisti naureskeleva"

Vierailija
20/27 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka helposti psykoosi voi tulla? Välillä pelkään oman mielenterveyteni kannalta koska isälläni on ollut vakavaa masennusta, ja itsekään en ole erityisen positiivinen ihminen... Sitten taas en ole huolissaan mutta mistä minä tietäisin missä menee raja, kaikkihan eivät sairastumista itse huomaa. Nyt en tiedä koskiko kysymykseni enemmän psykoosia vai masennusta. Hyvä jos eroa tiedän.

Psykoosi voi tulla kenelle vain. Kuten mikä tahansa mielensairaus. Psykoosi kuitenkin on vaikeimmasta päästä kun puhutaan mielensairauksista ja vaatii yleensä altistavan ja laukaisevan tekijän. Masennuskin voi olla psykoottista mutta se taas on eri juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän