Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienituloisena ei ole varaa seutulippuun pk-seudulla

Vierailija
14.06.2017 |

Joutuu kävelemään osan työmatkasta. Moni akateeminen kulkee myös pyörällä töihin vuoden ympäri. Onko järkevää pitää ne hinnat korkealla ja menettää tärkeä asiakassegmentti, työssäkäyvät pk-seutulaiset?

Törkeintä on, että kun ihmiset joutuvat olosuhteiden pakosta toimimaan näin HSL käyttää sitä ekologisena pointtina OMASSA MAINONNASSAAN!

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertalipun hinta kyllä kirpaisee, mutta minusta 100 euroa kuukaudessa on vielä kohtuuhinta siitä, että saan käyttää pk-seudun julkista liikennettä niin paljon kuin haluan. Käytän päivättäin bussia ja metroa. Autoileva mieheni maksaa autoilustaan huomattavasti enemmän, toki ei ole aikatauluista samalla lailla riippuvainen.

Vierailija
22/49 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse menen pummilla. En todellakaan aio maksaa sitä yli 50euroa. Sakot ei kiinnosta, olen laskenut jääväni voitolle.

Tässä puhuttiin seutulipusta, joka maksaa yli 100 euroa kk:ssa. Ja bussia kun käyttää niin on vaikea mennä pummillakaan...

550:ssa kulkee käsittääkseni jonkin verran pummeja koska keskiovesta saa mennä sisään. Mutta muissa busseissa joissa sisään mennään etuoven kautta ei taida pummeja juuri olla.

Käytin ensimmäistä kertaa tuota linjaa ja tyrmistyin miten monet menivät takaovesta sisään maksamatta. Olen kerran mennyt kyseisellä linjalla ja tuo on tuttua minulle.

Tajuat varmaan, että monilla on voimassaoleva kausilippu, ja sitä ei ole mikään pakko näyttää.

Tajuan että etuovesta mennään sisään ja näytetään kuljettajan edessä olevalle laitteelle lippu jos sellainen on. Takaovesta menee pummit sisään tajuan ihan hyvin sen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse menen pummilla. En todellakaan aio maksaa sitä yli 50euroa. Sakot ei kiinnosta, olen laskenut jääväni voitolle.

Tässä puhuttiin seutulipusta, joka maksaa yli 100 euroa kk:ssa. Ja bussia kun käyttää niin on vaikea mennä pummillakaan...

550:ssa kulkee käsittääkseni jonkin verran pummeja koska keskiovesta saa mennä sisään. Mutta muissa busseissa joissa sisään mennään etuoven kautta ei taida pummeja juuri olla.

Käytin ensimmäistä kertaa tuota linjaa ja tyrmistyin miten monet menivät takaovesta sisään maksamatta. Olen kerran mennyt kyseisellä linjalla ja tuo on tuttua minulle.

Tajuat varmaan, että monilla on voimassaoleva kausilippu, ja sitä ei ole mikään pakko näyttää.

Tajuan että etuovesta mennään sisään ja näytetään kuljettajan edessä olevalle laitteelle lippu jos sellainen on. Takaovesta menee pummit sisään tajuan ihan hyvin sen.

Joo paitsi että 550:ssa on ihan validia käyttää sitä sivuovea tai jopa takaovea, toisin kuin ns. tavisbusseissa.

Vierailija
24/49 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni akateeminen kulkee pyörällä terveytensä ja ympäristön vuoksi. Seutulipun hinta on keskituloiselle mitätön. Pienituloiselle toki kohtuuton, mutta pyöräilyn yleistyminen liittyy kyllä ihan muuhun kuin hintaan.

Höpö höpö, ai että terveyssyistä liukastelevat pyörillään hengenvaarallisesti jäisillä talvikeleillä? 😂 ap

Ja kesällä sitten omakotitalojen omistajat leikkelevät orapihlaja-aitojaan ja jättävät piikit kadulle; pyörän kumit puhkeavat prkle! Eikä oo nyt varaa korjauttaa pyörää n. 1,5 kuukauteen. Eikun kävelemään nivelrikkovamman kanssa. Hyvällä tuurilla polvi ei mene kuin kahdesti kivuliaaseen lukkoon. Onko se niin älyttömän vaikeaa kerätä niitä piikkejä?!!

Vierailija
25/49 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyin joskus tarkastajalta, miksi he katsovat liput bussissa, jossa lippu leimataan kuljettajan luona.

Osa aikuisista kuulemma matkustaa lastenlipulla...

Maailma on varmaan ihmeellinen, jos toisten pettäminen tuntuu fiksulta. 

Vierailija
26/49 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi köyhät sitten asuu siellä pääkaupunkiseudulla?

Vierailija
27/49 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaa köyhät auto! Ei tarvii valittaa myöhästymisiä, muita ihmisiä, kävelymatkoja tai hintaa. Itse ollut jo kohta 10 vuotta autoileva ihminen. Mittani tuli täyteen pk- seudun julkisia ja kaikkia muitakin julkisia.

Vierailija
28/49 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo paitsi että 550:ssa on ihan validia käyttää sitä sivuovea tai jopa takaovea, toisin kuin ns. tavisbusseissa.

Toki silloin kun haluaa matkustaa pummilla mennään sivu tai takaovesta, muuten mennään etuovesta sisään busiin, juuri näinhän tässä jo sanottiinkin.

Vierailija
29/49 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lippujen hinnathan eivät sitä paitsi kata kustannuksia puoliakaan, vaan HSL:n rahoituksesta tulee yli 50 % veronmaksajien pussista. Lippujen hinnat pitäisi siis tuplata, jos niillä haluttaisi kattaa systeemin pyörittäminen kokonaan.

Vierailija
30/49 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankkikaa köyhät auto! Ei tarvii valittaa myöhästymisiä, muita ihmisiä, kävelymatkoja tai hintaa. Itse ollut jo kohta 10 vuotta autoileva ihminen. Mittani tuli täyteen pk- seudun julkisia ja kaikkia muitakin julkisia.

Autoilevana hinta vasta ottaakin päähän. Varsinkin yllärimenot

Vierailija
31/49 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on just se logiikka, jota me kuljettajat emme ymmärrä. Pysäkillä seisoo yksi matkustaja. Etuovi ajetaan kohdalle. Kelpaako se? No ei varmasti, vaan tämä kuningasmatkustaja katsoo oikeudekseen viivästyttää kaikkien matkaa, ja alkaa lompsia sinne keskiovelle.

Pitää ihan välillä katsoa, onko sinne bussin käytävälle rakennettu seinä, ettei sieltä pääse siirtymään bussin takaosaan. Liputtomat matkustajat käyttäytyvät juuri näin. Välttelevät kuskin kohtaamista ja katsekontaktia, kehonkieli kertoo paljon. Kuljettajaa tosin ei voisi vähempää kiinnostaa teidän lippunne tai liputtomuutenne.

Tämä avorahastus ei todellakaan nopeuta bussin liikkumista. Juuri siksi, koska etuovea ei uskalleta käytää. Normibussissa liikenne tapahtuu samanaikaisesti sisään (etuovi) ja ulos (taka- ja keskiovi). Runkolinjoilla  liikenne tapahtuu 95% keskiovesta. Ensin odotetaan, että matkustajat poistuu, sitten odotetaan, että ne tulee kyytiin.

3% pummimatkustajia on ne kiinnijääneet, päälle tulee ne, jotka eivät jää kiinni. Ja niitä riittää. Riski on aika pieni, kun matkalipuntarkastajiakaan ei kiinnosta.

Kopioin tämän toisesta keskustelusta. Kyllä valitettavasti keskiovesta mennään sisään pummilla. 

Ihmettelen ja olen aina ihmetellyt miksi sallitaan pummilla sisäänpääsy ja sitten sakotetaan. Eikö olisi vain järkevämpää päästää sisään vain lippua näyttämällä. Mitä tällä halutaan opettaa pummeille?

Vierailija
32/49 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 550 kokeilu on ihan naurettava.

Vierailija
33/49 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, autoon verrattuna julkisilla meneminen on ihanan halpaa ;)

Sata euroa kuussa on siis 3.3 euroa päivässä. Jos oletetaan että henkilö ajaa joka arkipäivä töihin ja takaisin eli kaksi matkaa, plus viikonloppuisin ja arkisin joitakin muitakin matkoja julkisilla, niin eipä tuo yhden matkan hinta kovin kalliiksi muodostu. Alle kaksi euroa joka tapauksessa.

Vierailija
34/49 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kas kun ei ole aitopaikkoja! Esim. omassa tapauksessani on max 2 tunnin paikkoja ja parkkikiekon siirto ja pysäköintimaksun maksaminen automaatilla monta kertaa päivässä ei onnistu.

Vierailija
35/49 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kas kun ei ole aitopaikkoja! Esim. omassa tapauksessani on max 2 tunnin paikkoja ja parkkikiekon siirto ja pysäköintimaksun maksaminen automaatilla monta kertaa päivässä ei onnistu.

Näin on monessa paikassa. Kun luovuin autosta niin helpotti todella paljon tuosta pysäköinnistä stressaaminen. Tosin en olisi voinut luopua autosta, jos olisin jatkanut työtäni, jossa työkalujen ja materiaalien kuljetus työmaille oli olennaista. Eli kun luovuin autosta luovuin myös työn teosta. Tosin sain terveemmän elämän kun ajan pyörällä enkä joudu kärsimään pienhiukkasista työmaalla.

36/49 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun ostamaan koko alue 3 (160e) että pääsen osa aikatyöhöni, palkka n. 500-600kk ja ihan hyvin mä pärjään?

Vierailija
37/49 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole. Itse käytän sitä paljon matkalla Leppävaarast Otaniemeen ja porukkaa on aivan tolkuttomasti Leppävaarassa odottamassa samaa dösää.

Kun jokainen alkoi ostamaan lippua tai näyttämään sitä eihän siitä tullut mitään. 

Mitä tulee lippujen hintoihin ovat ne niin kovat, että kannattaa kohta ajella pelkästään autolla. 

Vierailija
38/49 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole. Itse käytän sitä paljon matkalla Leppävaarast Otaniemeen ja porukkaa on aivan tolkuttomasti Leppävaarassa odottamassa samaa dösää.

Kun jokainen alkoi ostamaan lippua tai näyttämään sitä eihän siitä tullut mitään. 

Mitä tulee lippujen hintoihin ovat ne niin kovat, että kannattaa kohta ajella pelkästään autolla. 

Koska iso osa menee pummilla ja tuo kokeilu mahdollistaa sen vielä paremmin, on vain typerää päästää ensin ilman lippua sisään ja sitten yrittä sakottaa siitä. Se todellakin olisi järkevää että ihmiset näyttävät lipun laitteeseen etuoven kautta kulkiessa. Se ei vie juurikaan enempää aikaa ei ehkä ollenkaan, mutta varmistaa että lippu on maksettu matkasta. Leppävaara on vain yksi pysäkki ja se sinun mielestä tolkuton määrä on miten paljon? 20? Ne voidaan ihan hyvin ottaa etu-ovesta eikä kestä enempää kuin yksissä valoissa seisahtuminen. Leppävaaraan tullaan junalla pummilla ja sitten vaihdetaan 550:neen pummilla.

Vierailija
39/49 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne lippujen hinnathan eivät sitä paitsi kata kustannuksia puoliakaan, vaan HSL:n rahoituksesta tulee yli 50 % veronmaksajien pussista. Lippujen hinnat pitäisi siis tuplata, jos niillä haluttaisi kattaa systeemin pyörittäminen kokonaan.

Ei riitä sittenkään.

Pitää sen lisäksi kattaa metro ja ratikkalinjat. Niiden hankinnat jne.

Vierailija
40/49 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on just se logiikka, jota me kuljettajat emme ymmärrä. Pysäkillä seisoo yksi matkustaja. Etuovi ajetaan kohdalle. Kelpaako se? No ei varmasti, vaan tämä kuningasmatkustaja katsoo oikeudekseen viivästyttää kaikkien matkaa, ja alkaa lompsia sinne keskiovelle.

Pitää ihan välillä katsoa, onko sinne bussin käytävälle rakennettu seinä, ettei sieltä pääse siirtymään bussin takaosaan. Liputtomat matkustajat käyttäytyvät juuri näin. Välttelevät kuskin kohtaamista ja katsekontaktia, kehonkieli kertoo paljon. Kuljettajaa tosin ei voisi vähempää kiinnostaa teidän lippunne tai liputtomuutenne.

Tämä avorahastus ei todellakaan nopeuta bussin liikkumista. Juuri siksi, koska etuovea ei uskalleta käytää. Normibussissa liikenne tapahtuu samanaikaisesti sisään (etuovi) ja ulos (taka- ja keskiovi). Runkolinjoilla  liikenne tapahtuu 95% keskiovesta. Ensin odotetaan, että matkustajat poistuu, sitten odotetaan, että ne tulee kyytiin.

3% pummimatkustajia on ne kiinnijääneet, päälle tulee ne, jotka eivät jää kiinni. Ja niitä riittää. Riski on aika pieni, kun matkalipuntarkastajiakaan ei kiinnosta.

Kopioin tämän toisesta keskustelusta. Kyllä valitettavasti keskiovesta mennään sisään pummilla. 

Ihmettelen ja olen aina ihmetellyt miksi sallitaan pummilla sisäänpääsy ja sitten sakotetaan. Eikö olisi vain järkevämpää päästää sisään vain lippua näyttämällä. Mitä tällä halutaan opettaa pummeille?

Keksiovi nopeuttaa erittäin paljon sisäänpääsyä. Sinä olet ainoa jonka olen koskaan sanonut että se ei nopeuta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi