Kanakeitto jäi liedelle yön yli. Uskaltaako syödä?
Iänikuinen kysymys. Saanko tuosta ruokamyrkytyksen?
Kommentit (33)
Voisikohan sitä tarjota 20 eroavalle persulle, kultaisena kädenpuristuksena?
Jos sattuu liharuuan kanssa noin niin tarjoan lihapalan kissalle (jos ei liian mausteista) ja jos kissa sen syö voin minäkin syödä. Olen huomannut jo vuosikymmeniä sitten ettei ainakaan kotikissa syö pilaantunutta vähänkään pilaantunutta lihaa. Koirat taas syövät pilaantunuttakin, nähnyt koiran syövän lenkillä löytämänsä mädäntyneen linnun munan joka haisikin ennen kuin ehdin estää sen eikä tullut sille mitään vaivoja siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jätän kaikki edellisenä päivänä tehdyt ruuat vaa pöydälle. Syödään seuraavana päivänä. Eikä ole trolli vaan ihan tosi juttu. Ei niille mitään tapahdu yhden yön aikana.
Miksi ihmeessä? Luulisi, että ei maistu yhtä hyvälle kuin kylmässä säilytetty ruoka.
Nimenomaan päinvastoin. Ehtii muhimaan vielä jälkilämmöllä jonkin aikaa ja maustumaan. Kylmässä aromit häviää. Plus turhaa vaivaa raijata ruokaa ees taas jääkaapin ja pöydän välillä kun kumminki sit syödään heti seuraavana aamupäivänä
Liharuoka säilytetään hyvistä syistä jääkaapissa. Mutta tietenkin jos haluaa leikkiä terveydellään..
No ei voi. 4 tunnin jälkeen alkaa haitalliset mikrobit lisääntyä. T. Hyggapassin 40/40 pisteillä saanut.
Bakteerimyrkyt ei kuole keitettäessä. Siksi ei voi syödä. Tietysti aina on ihmisiä, joiden pötsi on rautaa, mutta toisaalta yksi paha myrkytys voi pilata sisuksesi lopullisesti. En ottaisi riskiä.
kärähtänyt kinuski halusi roskapussista takaisin. mutta roskiin meni.
En usko että tuohon kuolee tai saa edes vatsatautia jos lämmittää ja syö heti. Jos on mitään epäilystä eikä huutavaa rahapulaa syöttäisin kotieläimille. Ravintoloissa ruoka heitettäisiin pois heti, mutta keskiajalla kuulemma maustettiin pilaantunutta ruokaa kunnolla koska silloin ei oltu keksitty jääkaappeja.
Vierailija kirjoitti:
Jos sattuu liharuuan kanssa noin niin tarjoan lihapalan kissalle (jos ei liian mausteista) ja jos kissa sen syö voin minäkin syödä. Olen huomannut jo vuosikymmeniä sitten ettei ainakaan kotikissa syö pilaantunutta vähänkään pilaantunutta lihaa. Koirat taas syövät pilaantunuttakin, nähnyt koiran syövän lenkillä löytämänsä mädäntyneen linnun munan joka haisikin ennen kuin ehdin estää sen eikä tullut sille mitään vaivoja siitä.
Ruokamyrkytyksiä aiheuttavia bakteereita ei voi haistaa tai maistaa. Siinä pilaajabakteerien vuoksi haisevassa ei välttämättä mitään erityisen vaarallista olekaan.
Kotiruokaa. Kunnon kuumennus puolisen tuntia kiehumaan jos on keittoa, niin helppo homma.
Syö vaan. Kuumennus kunnolla ja kuumana syötte.
Ja unohtakaa nuo hygieniapassit, ne on ravintoloita varten, kun jotkut ovat niin osaamattomia eivätkä tunnista edes kanaa vihanneksista, eikä leikkuulaudan vaihtamista, tai jääkaapin lämpötilaa, tai palasaippuan ja nestesaippuan eroja... että meille muille se on hyvä, että tekevät sen passin. Kiitos siis silti, että ravintolat vaativat hygieniakoulutuksen!
(Niin. Ja ruokamyrkytysoireet ilmaantuvat viim. parin tunnin kuluttua ruokailusta, jos haluat minuutteja laskea. En stressaisi itse.)
Bon appetit!
Söisin itse hyvin keitettynä uudestaan.
Vieraille en tarjoaisi.
Hullut, tietämättömät ihmiset. Bakteerit saa kuolemaan kuumentamalla mutta bakteerien erittämät toksiinit ei kuole kuin jossain 400-asteessa. Toksiinit on niitä mitkä aiheuttaa myrkytyksiä, ei bakteerit itsessään. Teillä on vain käynyt äärettömän hyvä mäihä kun ette ole saaneet mitään ihmiselle vaarallisia bakteereita lisääntymään ruuissanne. Jääkaappisäilytys hillitsee bakteerien kasvua. Ei se ruoka missään vaiheessa steriiliä ole.
En ikipäivänä söisi yön yli huoneen lämmössä ollutta lämmintä ruokaa.