Minkä ikäistä lasta pitäisi jo patistaa kesätöihin?
Onko 14v sopiva? Edes jotain pientä hommaa tai osan lomasta? Minkä ikäisenä teidän lapset ovat menneet kesätöihin?
Kommentit (32)
Mä olin itse ensimmäisen kerran kesätöissä 15-vuotiaana, kunnan järjestämässä kahden viikon kestoisessa kesätyössä. 16-vuotiaana olin kesätöissä kuukauden (kiinteistönhuoltotyötä) ja 17-vuotiaana olin töissä koko kesän, mutta töitä oli vain muutamana päivänä viikossa (siivoustyö). 18-vuotiaasta eteenpäin sitten tein ihan kokopäivätyötä koko kesän (kaupan kassalla).
Mun mielestä tuossa oli kuhunkin ikävuoteen sopivasti tekemistä, 15-vuotiaana sai vähän omaa ekstrarahaa, 16-vuotiaana sain sen verran palkkaa että sain ostettua oman tietokoneen ja siitä eteenpäin sitten kesän aikana pystyi kerryttämään jo vähän säästöjäkin.
Eli mun mielestä 15-vuotiaan on ihan ok tehdä pari viikkoa - kuukausi vaikka jotain marjanpoimintaa tms. Sitä nuorempaa en töihin laittaisi.
En tiedä. Kumpaakaan en patistellut ja kumpikin hankki täksi kesäksi duunia.
14 vuotias alkoi apuvalmentajaksi seurassaan ja 16 v hakeutui apukokiksi ravintolaan.
Olen ylpeä lapsistani.
Jotenkin ärsyttää lukea näitä, kun pakotetaan laiskoja teinejä lorvimaan että saisivat meikkirahaa, sitten niitä oikeasti motivoituneita ja työtä tarvitsevia ei oteta töihin kun ei paikkoja riitä.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin ärsyttää lukea näitä, kun pakotetaan laiskoja teinejä lorvimaan että saisivat meikkirahaa, sitten niitä oikeasti motivoituneita ja työtä tarvitsevia ei oteta töihin kun ei paikkoja riitä.
Jossain vaiheessa niitten "laiskojen teinien" on opittava siihen, että rahan eteen pitää tehdä työtä. Ei se raha puussa kasva.
16-vuotiaana viimeistään. Ja jos lapsi vaikuttaa siltä ettei ole itse hakemassa, niin auta, patista, kysele tutuilta tarviiko tuttujen firmat tms työntekijöitä, tehkää hakemuksia yhdessä miettien miten niistä tulee hyviä yms yms. Se on pieni panos ja vaikuttaa positiivisesti lapsesi tulevaisuuteen!
Omat vanhempani eivät koskaan patistaneet minua kesätyönhakuun ja en niitä siis koskaan hakenut tai saanut. Olin ensimmäisessä työssäni 19-vuotiaana. Olisin nuorena saanut itsevarmuutta ja elämänkokemusta kesätöissä, onnistunisen ja epäonnistumisen tunteita, AIKUISTUNUT. Olen kohta kolmekymppinen ja olen kärsinyt huonosta itsevarmuudesta koko aikuisikäni ja työhistoriakin on melko suppea. Nykyisin olen masentunut. Uskon, että työelämään astuminen teininä ja olisi tehnyt minusta vahvemman.
itse olin ekaa kertaa töissä vasta 18v ja arvatkaa mitä?!?!? Ihan hyvin olen kerennyt töitä tekemään
Vierailija kirjoitti:
16-vuotiaana viimeistään. Ja jos lapsi vaikuttaa siltä ettei ole itse hakemassa, niin auta, patista, kysele tutuilta tarviiko tuttujen firmat tms työntekijöitä, tehkää hakemuksia yhdessä miettien miten niistä tulee hyviä yms yms. Se on pieni panos ja vaikuttaa positiivisesti lapsesi tulevaisuuteen!
Omat vanhempani eivät koskaan patistaneet minua kesätyönhakuun ja en niitä siis koskaan hakenut tai saanut. Olin ensimmäisessä työssäni 19-vuotiaana. Olisin nuorena saanut itsevarmuutta ja elämänkokemusta kesätöissä, onnistunisen ja epäonnistumisen tunteita, AIKUISTUNUT. Olen kohta kolmekymppinen ja olen kärsinyt huonosta itsevarmuudesta koko aikuisikäni ja työhistoriakin on melko suppea. Nykyisin olen masentunut. Uskon, että työelämään astuminen teininä ja olisi tehnyt minusta vahvemman.
Minä en
Menin 2005 9-luokkalaisena ensimmäiseen osa-aikatyöhön, jota kesäisin oli sitten enemmän. Meillä ei oikein koskaan ollut rahaa mihinkään ylimääräiseen, niin lukio meni vähän niin ja näin, kun kävin mieluusti siellä töissä mahdollisimman paljon. Noh, pääsin kyllä yliopistoonkin loppujen lopuksi, mutta kannattaa miettiä että voisko sille lapselle kuitenkin yrittää saada osaa niistä asioista mihin itse yrittää tienailla.
En mä kyllä tuon ikäistä patistaisi vielä kesätöihin. Mutta voisin tehdä sopimuksen, että tekee kotona jotain isompia kotitöitä (kerää esimerkiksi marjoja, järjestää varastot, leikkaa ruohoa, maalaa, mitä nyt teillä sattuu olemaan) ja palkkiona saa rahaa tai jonkun sovitun tavaran.
Jos 14-vuotias itse jotain keksii, niin toki se on positiivista. Mutta en vielä kehottaisi hakemaan, jos itse ei ole innokas.
15-vuotiaalle voisin vihjaista hakemisesta, mutta en katsoisi pahalla, jos vain lomailee. Kunhan lomalla on myös järkevää tekemistä, eikä pelkkää loikoilua.
16-vuotiasta jo vähän painoistaisinkin, jos ei siihen mennessä ole omaa kipinää syttynyt.
Minua ei koskaan patistettu kesätöihin, vaan sain levätä. Rahatilanne antoi myöten. Hain kyllä muutaman kerran, mutta en saanut mitään alaikäisenä. Kesä- ja osa-aikatöitä rupesin tekemään vasta 19-vuotiaana. Siitä lähtien on kyllä töitä riittänyt monenlaisia. Arvostan nyt kolmekymppisenä paljon vapaita nuoruuden kesiä, kun lomaa on pari viikkoa ja joka vuosi ei sitäkään. Mielestäni minusta kasvoi ihan kohtuullinen rahankäyttäjä.
Meillä 14- vuotias meni myymään kukkia 3 viikoksi. Musta ihan sopiva ikä.