Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäistä lasta pitäisi jo patistaa kesätöihin?

Vierailija
13.06.2017 |

Onko 14v sopiva? Edes jotain pientä hommaa tai osan lomasta? Minkä ikäisenä teidän lapset ovat menneet kesätöihin?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mut puolipakotettiin 13 kesäsenä isäni yritykseen, ja siitä lähtien olin aina kesätöissä siellä. Monesti sillon `lapsena` kaipasi kuitenkin lomaa, ja kadehti kavereita jotka vain oli ja nautti lomasta. Mutta sanoisin että anna lapsen itse päättää millon töitä hakee. toki jos hirveä rahantarve on, silloin voit toki kertoa että josmenisit kesätöihin, niin voisit tienata itse itsellesi käyttörahaa.

Vierailija
2/32 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdellut vähän sen mukaan, mihin vuodenaikaan on syntynyt. Mutta viimeistään 15-vuotiaina ovat olleet joissain hommissa ainakin pari viikkoa kesästä.

15-vuotias voi jo saada "virallisen" työpaikan. 14-vuotiaan pitää tyytyä tutunkauppaan, esim. hoitaa vaikka naapurin lasta, puutarhaa, koiraa ym. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsella on niin paljon kaikkea mitä haluaisi ostaa, siis vaatteita ja meikkejä esimerkiksi, ja minä en aio niitä ostella ihan muuten vaan. Tarpeeseen kyllä ostan. Mutta kun jatkuvasti haluaisi jotain, kun muillakin on ja sitä rataa. Ajattelin, että on tuon ikäisen jo aika tehdä jotain tuollaisten hankintojen eteen. Ei voi vaan makoilla ja olettaa että raha tippuu taivaalta.

t.ap

Vierailija
4/32 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha sitä on patistaa, kun ei edes lukiolaiset tai korkeakouluopiskelijat saa nykyään kesätöitä.

Vierailija
5/32 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lapsella on niin paljon kaikkea mitä haluaisi ostaa, siis vaatteita ja meikkejä esimerkiksi, ja minä en aio niitä ostella ihan muuten vaan. Tarpeeseen kyllä ostan. Mutta kun jatkuvasti haluaisi jotain, kun muillakin on ja sitä rataa. Ajattelin, että on tuon ikäisen jo aika tehdä jotain tuollaisten hankintojen eteen. Ei voi vaan makoilla ja olettaa että raha tippuu taivaalta.

t.ap

Vanhemmalla on kylläkin elatusvelvollisuus 18 vuoteen asti.

Vierailija
6/32 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 16:n pitäisi jo muutaman viikon tehdä töitä.

14 v:n ei vielä tarvitse.

Vierailija
7/32 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.ap

Vanhemmalla on kylläkin elatusvelvollisuus 18 vuoteen asti.

No en kai minä nyt lasta laitakaan ruokaa, vessapaperia ja lääkärikuluja maksamaan, vaan sellaiset ylimääräiset ei pakolliset/tarpeelliset hankinnat.

t.ap

Vierailija
8/32 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloin 14-vuotiaana jakamaan lehtiä (piti samana vuonna täyttää 15). Siitä sai pientä taskurahaa, jolla ostella niitä turhuuksia, mitä äiti ei suostunut ostamaan. Sen jälkeen yritin kyllä töitä hakea, mutta sain vasta 17-vuotiaana ekan kerran kesätöitä.

Ja ainakin 15-16-vuotiaille suunnattuja kesätöitä löytyy, se vain että kuinka vaikea niihin on päästä. Ainakin tutujen kautta pääsee helposti siinä kohtaa, kun isoimmissa firmoissa otetaan noita ton ikäisiä kuukauden työsuhteisiin.

Mutta sitten kun tulee niitä omia lapsia, niin enköhän ala 15-kesäsenä patistamaan töihin. (Näin teen jo 15v pikkusiskolleni, mutta luulee rahan kasvavan puussa, ja nirsoilee työnhaussa. Ei siis edes yritä, koska kaikki työ on tyhmää).

Vierailija
9/32 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta 14-vuotias voi jo jotain pientä kesätyötä tehdä jos vaan pääsee johonkin töihin.

Vierailija
10/32 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 viimeistään, mielellään ennen

Vierailija
11/32 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua vähän ihmetyttää, että muutamat lapsen ikätoverit (17-18v.) eivät edes hakeneet töitä.

Että ihan viimeistään tässä vaiheessa patistaisin. Meillä ovat olleet kesätöissä ekan kerran 15-16 -vuotiaina. Ihan ovat siis itse halunneet rahaa, ei ole yhtään tarvinnut patistaa. 

Vierailija
12/32 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö tuon ikäisille oo niitä tutustu ja tienaa paikkoja ainakin ruokakaupoissa?

Vierailija
13/32 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä 6-7 vuotiaasta itse maatilalla tehnyt. Se ei kuitenkaan ollut 8 h /päivä, vaan yhteenlaskettuna keskimäärin yleensä vähemmän, sadepäivinä erittäin vähän. Opin töistä vastuullisuutta ja kärsin ehkä siksi vanhemmiten stressistä enemmän kuin muut. Palkka oli yleensä joku isompi hankinta kesän päätteeksi.

Että enpä tiedä, kaikella on puolensa. Minusta tärkeintä on, että siellä on mielekästä tekemistä koko ajan.

Vierailija
14/32 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki työkokemus on vaan hyvä asia tulevaisuutta ajatellen. Jos 14-vuotiaasta alkaen tekee kesäisin jotain töitä, antaa se kuvan että nuori on ahkera ja aikaansaava. Sitten 18-20-vuotiaana onkin vaikeampaa löytää sitä ensimmäistä kesätyötä, jos aiemmilta vuosilta ei ole MITÄÄN työkokemusta.

Vierailija
15/32 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

15- vuotiaana olisi hyvä tehdä jo jonkun verran kesätöitä, vaikka mainostenjakoa tai lastenvahtikeikkoja tutuilla.

Jännä muuten että alaikäisenä työpaikan saanti oli ainakin meidän pojalle tosi vaikeaa, viime vuonna 17- vuotiaana haki kymmeniin paikkoihin ja vain puhelinmyyntiin pääsi, teki siellä kyllä ihan asiallisen tilin. Nyt tänä keväänä soiteltiin kolmesta eri paikasta  ja kysyttiin töihin (koulun harjoittelupaikat ja se viime kesän puhelinmyyntifirma), mutta poika hommasikin itse vakipaikan valmistuttuaan ammattiin.

Vierailija
16/32 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

14-15v on just sopiva ikä aloittaa

Vierailija
17/32 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minkään ikäistä. Kesätöitä ei riitä edes kaikille niille jotka oikeasti haluaa ja tarvitsisi sinne päästä, joten yhtään äidin patistamaa työhalutonta ei todellakaan tarvitse tulla mihinkään.

Vierailija
18/32 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minkään ikäistä. Kesätöitä ei riitä edes kaikille niille jotka oikeasti haluaa ja tarvitsisi sinne päästä, joten yhtään äidin patistamaa työhalutonta ei todellakaan tarvitse tulla mihinkään.

Ei sinne töihin pakko ole mennä, mutta siinä tapauksessa ne kaikki ylimääräset tavarat/vaatteet/kosmetiikka jää kauppaan.

Vierailija
19/32 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma 14-vuotiaani sai 2 vk kestävän s-ryhmän ekaduunipaikan. Se on ihan sopivasti kesätöitä tuon ikäiselle. Ja siis on tänä vuonna täyttänyt tuon 14.

Vierailija
20/32 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minkäänikäistä. Miksi alistua porvarin orjaksi suurpääoman palvelukseen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi