Kannattaako sähkölämmityksen omaavaan omakotitaloon muuttaa?
Kyseessä vuokra asunto. Siellä on sähköpatterit, mutta myös 2 varaavaa takkaa. Aiomme lämmittää puilla, jotta säästäisimme sähkölaskuissa. Makkarissa pitäs pitää patteria vähän ainakin päällä, koska siellä nukutaan.
Kokemusta kyllä on puulla lämmittämisestä, oon ite aikasemmin asunu sellasessa mökissä, jossa ei ollut muuta mahdollisuutta, kuin lämmittää puilla, vaikka sielläkin sähköpatterit oli (tosin täysin rikkinäiset)
Sähköllä joutuu myös lämminvesivaarajan veden lämmittämään, joten hirvittää että kuinkahan paljon maksaa yks suihkukäyntikin jo..?!
Talo on 120neliötä mutta lämmitettävää tilaa paljon vähempi, koska makkareita ei pahemmin tarvita.
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu talosta ja ilmavuodoista. Saatko aiempien vuosien kulutuksen tietoosi?
Meillä 140m2 ulkomitoista laskettuna, pönttöuuni ja puuhella, vesivaraaja yösähköllä - 20000kWh ~ 1200€ vuodessa. Käsittääkseni melko vähän.
Kiitos vastauksesta.
AP
Niin ja sain mä hieman tietoa siitä kulutuksesta, mutta entinen asukas oli melkein enimmäkseen ihan puilla lämmittänyt, niin ei sillä sähköä kauheasti ollu menny.
Mietin sitten sitä puunki menoa kun sekin maksaa aika paljon, että jos puilla kokoajan lämmittää niin maksaahan se sekin, vaikka toki se tulee kuitenkin (kai?) halvemmaksi mitä sähkö.
Ja ihan tiedoksi, jos joku tulee tähän sanomaan, että kannattaako muuttaa ollenkaan jos noin mietityttää rahan meno, niin ihan työssä käyvä nainen olen, mutta pakkohan se on vähän miettiä että mitähän kustannuksia tulee tuollasesta asunnosta.
AP
Meillä menee n. 18 000 kWh vuodessa, 155 m2. Uudehko talo. Hyvin satunnaisesti lämmitetään takkaa (n. 10 x talvessa).
Öljylämmityshän maksaa about saman kuin sähkölämmitys. Puu saattaa vähän halvempaa ollakin, joten ahkerasti vaan takkaa polttelemaan. Itse miettisin, jos saisin ilmalämpöpumpun tuonne, ei kai sitä tarvitse pysyvästi asentaa. ILPillä kuitenkin lämmityskulut puolittuu tai allekin. Parhaimmillaanhan se on 1/5 sähkön kuluista.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja sain mä hieman tietoa siitä kulutuksesta, mutta entinen asukas oli melkein enimmäkseen ihan puilla lämmittänyt, niin ei sillä sähköä kauheasti ollu menny.
Mietin sitten sitä puunki menoa kun sekin maksaa aika paljon, että jos puilla kokoajan lämmittää niin maksaahan se sekin, vaikka toki se tulee kuitenkin (kai?) halvemmaksi mitä sähkö.
Ja ihan tiedoksi, jos joku tulee tähän sanomaan, että kannattaako muuttaa ollenkaan jos noin mietityttää rahan meno, niin ihan työssä käyvä nainen olen, mutta pakkohan se on vähän miettiä että mitähän kustannuksia tulee tuollasesta asunnosta.
AP
Nimenomaan, etukäteen selvitetään ja laskeskellaan, ettei tarvitse jälkikäteen itkeä yllätyslaskuja.
-2-
Ei ne ilpillä puolitu. Meillä laski sähkön kulutus ehkä 10-15%
Sähköja öljy about saman hintaisia. Ostopuut pk-seudulla niin hintavia ettei mitään järkeä. Hipstereille sopivaa fiilistelyä. Maalämpö selkeästi edullisin käyttökustannuksiltaan.
Nyt sähkö on melko edullista.
Nykyisessä asunnossa on öljylämmitys takan lisäksi. Kiroan tuota öljylämmitystäkin. Vasta ostin säiliön täyteen öljyä ja 260€ maksoin 5kk ajan. Vuoden suunilleen kestää tuo täysi öljymäärä. Ajattelin että tuskin se sähkölämmitys tämän pahempaa voi olla :D
AP
Vierailija kirjoitti:
VTT:n tutkimuksen mukaan hyvinkin puolittuvat:
http://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2016/t262.pdf
Teillä lienee ILP huonossa paikassa, alimitoitettu tai jotain muuta omituista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VTT:n tutkimuksen mukaan hyvinkin puolittuvat:
http://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2016/t262.pdfTeillä lienee ILP huonossa paikassa, alimitoitettu tai jotain muuta omituista.
Johtuu siitä että ILP on samassa tilassa takan kanssa. Lisäksi helteellä jäähdytetään. Arvatkaapas pysyykö viileä tuvassa kun pennut ravaavat edes takaisin. Ei. 😊
Minulla talon koko 120 neliötä. ILP hoitaa pääosin lämmityksen, puuta meni viime vuonna kolme kuutiota. Suihkussa ja saunassa käyn pääasiassa salilla, ehkä kaksi kertaa viikossa käyn kotona suihkussa. Sisälämpötila 23 astetta ja vuosittainen sähkönkulutus on noin 10 000 kWh. Tämä sähkönkulutus on kyllä todella vähän, mutta selittyy sillä, että asun yksin ja pyykinpesukone ja astianpesukone käy max. kerran viikkoon. Lisäksi tulee oltua pois kotoa noin kaksi kuukautta vuodesta. Mutta kotona ollessa en mitenkään säästele sähköä, valot on päällä, lattialämmitys päällä koko ajan vessassa ja pesuhuoneessa.
Riippuu talosta ja ilmavuodoista. Saatko aiempien vuosien kulutuksen tietoosi?
Meillä 140m2 ulkomitoista laskettuna, pönttöuuni ja puuhella, vesivaraaja yösähköllä - 20000kWh ~ 1200€ vuodessa. Käsittääkseni melko vähän.