Vanhempani pahoittivat mielensä, koska heitä ei ole kutsuttu appeni hautajaisisiin
Appeni kuoli yllättäen. Olemme järjestelleet perhepiirissä pientä tilaisuutta, jonne tulisivat ainoastaan lähiomaiset (lapset ja heidän kumppaninsa, anopin ja apen sisarukset). Vanhempani pitivät apestani kovasti ja he odottivat kutsua hautajaisiin. He ottivat kutsutta jäämisen loukkauksena ja ajattelivat, ettei anoppi halua olla heidän kanssaan tekemisissä, pidä heitä minkäänlaisina ystävinä jne. Me suremme X:ää niin kovasti myös, miksi emme saa tulla hautajaisiin, äitini kyseli. Vanhempani jopa tiedustelivat minulta, että en kai ole kieltänyt anoppiani kutsumasta heitä hautajaisiin....
Olen nyt tässä kahden tulen välissä. Olen koettanut selittää, että hautajaiset ovat erittäin pienimuotoiset ja muidenkaan lasten puolisoiden vanhempia kutsuta. Ei tunnu auttavan. Eihän 2 ihmistä muuta järjestelyjä mitenkään, vanhempani sanovat.
Minusta anoppi saa päättää, keitä hautajaisiin kutsutaan samoin kuin muut yksityiskohdat. Yritämme tukea häntä kaikin tavoin. Olen siis tässä asiassa "anopin puolella", jos tällaista ilmaisua voi tässä tilanteessa käyttää. En todellakaan ala vihjailla hänelle, että kutsupa myös vanhempani hautajaisiin. En kuitenkaan haluaisi, että vanhempani katkeroituvat syyttä anopille. Miten saisin heidät katsomaan hautajaisasiaa uudesta näkökulmasta?
Kommentit (62)
Adressilla voi tuoda esiin osanottonsa suruun ja lähettää vaikka surukukkia anopille.
Kyllä sinne hautajaisiin saa tulla vaikka täysin tuntematonkin ihminen, muistotilaisuus on jo vähän eriasia, sinne kutsutaan haluattaessa. Voi olla avoin kutsu tai sitten vain lähipiirille kutsut.
Eikös hautajaisiin voi kaikki tulla? Mutta sitten muistotilaisuus olisi yksityinen.
Sanot, että verisukulaiset kutsuttu (+ puolisot) tiukasta lähipiiristä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä provo. Hautajaisiin ei kutsuta. Sinne voi mennä kuka vaan.
Siunaustilaisuus on avoin, muistotilaisuuteen kutsutaan. Mutta Suomessa on tapana, että siunaustilaisuuteenkin menevät vain kutsutut. Eikä kukkalaitetta tuo, jos ei ole kutsuttu, adressin voi laittaa, vaikkei olisi kutsuttukaan. Muistotilaisuudessa on tiedettävä jollain tarkkuudella tulijoiden määrä jo tarjoilujenkin vuoksi. Oman läheiseni, hautajaisvieraat räjähtivät käsiin, kun ihmiset alkoivat kutsua itse itseään ja yhdellä karkasi mopo käsistä ja alkoi kutsua koko kylän, meidän muiden toppuutteluista huolimatta. Raja on vain vedettävä johonkin ja se on yleensä hyvä olla kaikille tasapuolinen.
Vierailija kirjoitti:
Eikös hautajaisiin voi kaikki tulla? Mutta sitten muistotilaisuus olisi yksityinen.
Siunaamiseen, joo. Mutta jos kenellekään ei kerrota missä ja koska se on, ei voi tulla (jotkut ajattelee kutsuksikin).
Vierailija kirjoitti:
Teoriassa kyllä, mutta onhan se nyt aivan käsittämättömän törkeää mennä kuokkimaan kenenkään hautajaisiin, jos ei ole erikseen kutsuttu.
Ja mä taas en tajua, että miksi vanhempasi eivät voisi osallistua? Ihme salailua ja kuilun kaivamista teidän välille. Jos tunsivat toisensa ja tulivat juttuun, on mielestäni ilmiselvää, että vanhempasi osallistuvat!
Vielä 20 vuotta sitten hautajaiset olivat vainajan viimeinen juhla, muistotilaisuus jokaiselle, joka halusi tulla viimeisen kerran osoittamaan kunnioitustaan elämäntyölle. Sitten jotain muuttui ja nyt surusta tehdään perheen yksinoikeus. Ei edes ajatella, että vainajalla saattoi olla laaja ystäväpiiri, joka haluaisi tulla siunaustilaisuuteen. Ehei, vain puoliso ja lapset surevat ja he tekevät sen niin, että hitaampia kauhistuttaa eli diapamia poskeen, että ei ihan murruta.
Minusta on äärettömän itsekästä tehdä siunaustilaisuudesta lähiomaisten juhla sen sijaan että huomattaisiin, että lähtijä on arkussa ja juhla on hänelle.
Mutta minusta tuo on tätä minä-minä-minä -höttöä, jossa arkussa olevalla ei ole merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Ja mä taas en tajua, että miksi vanhempasi eivät voisi osallistua? Ihme salailua ja kuilun kaivamista teidän välille. Jos tunsivat toisensa ja tulivat juttuun, on mielestäni ilmiselvää, että vanhempasi osallistuvat!
Tuossa käy niin, kuin isäni hautajaisissa, että kohta tulijoita onkin sata..kun kaikki olivat mielestään läheisiä. Raja on pakko vetää johonkin. Hautajaisetkin ovat kalliit järjestää, jos vainajan tilillä ei ole rahaa. Meidän isän tilillä onneksi oli. mutta kulut olivat kaikkineen viitisen tonnia, kun veli ei kehdannut olla kutsumatta koko kylää. Eikä pitopalvelukaan edes ollut kamalan kallis, mutta 100*25 on jo aika paljon ja piti vuokrata isompi tila. Ap:n vanhempien lisäksi moni muukin kohta kokee olevansa yhtä läheinen..kun on pidetty ihminen, tulijoita löytyy.
Jos hautajaiset pidetään vain läheisten kesken, sitä pitää kunnioittaa. Tilaisuus voi olla hyvinkin raskas yllättäen leskeksi jääneelle, ja jos hän ei halua mitään suurta surujuhlaa niin sitten ei halua. Ap:n vanhemmat voivat lähettää adressin ja/tai kukkia.
Kyllähän niitä kutsuttavia sitten riittäisi jos ajattelee, ettei nyt muutama lisää mitään. Ymmärrän anopin näkökannan. Joillain saattaa olla paljonkin vastaavia tuttuja joiden kanssa tuli toimeen. Jos kutsut jonkun niin ajatellaan, että ne kaikki muutkin puolitutut täytyy kutsua. Tällöin porukka saattaa paisua kohtuuttomasti. Kuten täällä jo neuvottiin. Adressia ja tai kukkia menemään tai vie itse anopille niin asia on sillä kuitattu. Ei vanhemmillasi ole oikeutta loukkaantua. Anopin asia keitä kutsuu. Näytä tämä ketju vanhemmillesi niin saavat uutta näkökulmaa asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikkien muidenkin sukuun naitujen vamhemmat saa sitten tulla? Tästä tulee yhtäkkiä 40-50 henkilöä lisää.
Isääni ei kutsuttu veljensä hautajaisiin, mutta hän meni sinne silti. Ei se kenellekään mitään maksanut, eikä minusta perheellä ole oikeutta estää läheisiä jättämästä hyvästejä toisilleen. Tottakai hautajaiset ovat rankka prosessi, jossa on tunteet mukana. Silti Suomessa pitäisi jotenkin kehittää tätä suremisen ja myös lähellä olemisen kulttuuria.
Luultavasti et voi tätä sanoa vanhemmillesi, mutta hehän ovat itsekkäitä penätessään hautajaiskutsua. Omaiset päättävät, mimmoiset hautajaiset tulee ja mitä he itse jaksavat. Minä en millään kehtaisi vaatia kutsua tai loukkaantua, jos sitä ei tule. Jos he tahtovat esittää surunvalittelunsa, voivat lähettää adressin hautajaisiin ja sanovat sanallisesti vaikka sitten myöhemmin, kun anoppisi jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Isääni ei kutsuttu veljensä hautajaisiin, mutta hän meni sinne silti. Ei se kenellekään mitään maksanut, eikä minusta perheellä ole oikeutta estää läheisiä jättämästä hyvästejä toisilleen. Tottakai hautajaiset ovat rankka prosessi, jossa on tunteet mukana. Silti Suomessa pitäisi jotenkin kehittää tätä suremisen ja myös lähellä olemisen kulttuuria.
Veli on ehkä hieman eri asia kuin aikuisen lapsen appivanhemmat.
Ei täällä ole ikinä ketään kutsuttu.
Kaikki vain saapuvat paikalle.
Jo nyt on kumma, että sensuurilla pyritään määrittelemään millaiset paikalliset tavat täällä vallitsevat.
Kovin on suvaitsematonta touhua jos omaan kuplaan ei mahdu se että joillakin paikakunnilla ei tosiaan kutsuja lähetellä, vaan hautajaiset ovat aina kaikille avoin tilaisuus.
Ettekä te edes oikeasti tiedä keitä pitäisi kutsua.
Hyvä provo. Hautajaisiin ei kutsuta. Sinne voi mennä kuka vaan.