En osaa ystävystyä tai tutustua ihmisiin
Olen jo 40 vuotias nainen, ja tämä on seurannut minua koko elämäni. Olen asunut välillä 10 vuotta ulkomailla, jossa ongelmaa ei ollut, jotenkin tutustuin paikallisiin helpommin kuin suomalaisiin täällä kotimaassa. Olen iloinen ja avoin ihminen, energinen. Viimeisimpänä esimerkkinä on eräs tanssiharrastus, jossa on aika tiiviisti harjoiteltu erääseen esitykseen. Jotenkin tunnen, ettei minusta pidetä, ja jään aina muiden jalkoihin. Olen aika kiltti, ja ajattelen yleensä automaattisesti porukan etua ennen itseäni, se on automaattisista minulle, ja olen hyväksynyt asian osaksi persoonaani vaikka olen siitä myös kärsinyt. Esimerkiksi illanvietoissa yritän pitään porukan kasassa, huolehdin että kaikki ovat tietoisia jos vaihdamme paikkaa, harrastuksessa autan paljon muita (niin että välillä omat hommani jäivät kesken ja muut saivat valmiiksi omat juttunsa).
Tuossa harrastuksessa tunnen toistuvasti, kuinka että jään jotenkin ulkopuolelle, vaikka olen kiinnostunut muista ja juttelen avoimesti kaikkien kanssa, kannustan ja rohkaisen. Nyt tuosta porukasta esimerkiksi on moni ollut yhteyksissä jo harrastuksen ulkopuolellakin, olen jäänyt taas porukan ulkopuolelle. Yhteinen illanvietto oli viime vkloppuna ja oli jotenkin hassua, kun nämä tuttavat eivät juttele mitään keskenään, vaikuttavat jäykiltä, ja ovat hiljaa, sitten kuitenkin someen postataan kuvia jossa ollaan "parhaita kavereita" sekä sydämiä (huom kyse on aikuisista). Istuimme saman pöydän ympärillä, ja porukasta 4/7 räpläsivät kännykkäänsä koko ajan, eivt edes katsettaan nostaneet puhelimesta tunnin ruokailun aikana. Myöhemmin baarissa kyllä juttelivat enemmän. Itse yritin pitää keskustelua yllä tuossa ruokailussakin, kyselin kännyjään katsovilta haluavatko että tuon jotain heillekin kun tilaan, maistuiko ruoka jne. Myöhemmin sitten näin että some oli täynnä kaverikuvia ja hehkutusta kuinka ihanaa oli, siis vaikka ko henkilöt eivät puhuneet mitään?
Muissakin yhteisissä tilaisuuksissa porukka on pääosin hiljaa, omissa oloissaan, mutta kuitenkin ovat ilmeisesti pitäneet yhteyttä somessa ja tutustuneet sitä kautta, en tiedä kun tiedän etteivät aiemmin tunteneet. Ainakin tuon porukan suosituimmat ja livenä hiljaisimmat ovat somessa kaikkien kavereita, ja ilmeisesti ovat keskenään sopineet enemmänkin illanviettoja jne.
Enkö vain osaa tutustua enää nykyään kun se ilmeisesti tehdään somessa? Olen tosiaan yrittänyt, mutta vaikeaa on kun ihmiset eivät puhu mitään livenä ja ovat jäykkiä ja ilmeettömiä. Facebookissa jne vaikuttavat kuin eri ihmisiltä. Olen huomannut ilmiön omalla kohdallani muuallakin, en kertakaikkiaan tutustu kehenkään vaikka juttelen ja yritän olla avoin ja huomaavainen kaikille. Kyllä se pahalta tuntuu kun sitten huomaa että osa porukasta onkin tekemissä keskenään somessa tms ja itseä ei pyydetä mukaan. Livenä ei uskoisi että nämä ko ihmiset ovat missään tekemisissä keskenään, tosiaan juttu ei luista ja ovat hiljaisia ja syrjäänvetäytyviä.
Mitä teen väärin, ja miten tutustuisin ihmisiin? Ulkomailla ei vastaavaa ongelmaa ollut, no paljastan nyt että asuin Italiassa ja siellä ihmiset olivat välittömiä kuten itsekin olen, ja helposti pyydettiin mukaan kaverien kaverien illanviettoon jne. Sama "ongelma" oli kyllä sielläkin asuvien suomalaisten kanssa, en vaan tutustunut kehenkään ja ne hiljaisimmat olivatkin sitten parhaimpia ystäviä kun muuttivat takaisin Suomeen. En ymmärrä,jos livenä ei puhta mitään, miten joistain ihmisistä sitten kuitenkin pidetään ja he ovat suosittuja?
Olenko joku muinaisjäänne, kun olen nyt törmännyt tälläiseen, vai mikä vika minussa on? Kärsin asiasta, sillä minulla ei ole ketään tuttavia/ystäviä ja haluaisin tutustua ihmisiin.
Kommentit (22)
Nk "kaikkien kaveri" ei ole kenenkään ystävä.
Kaikista ei ole ystävystyjiksi.