Kasvisruokavaliolla olevat, mitä syötte perheen kanssa
ja ylipäätään päivän mittaan?
Muu perhe syö lihaa. Esim. mieheni mielestä joka aterialla pitää olla lihaa jossain muodossa, muuten se ei ole "oikea ruoka".
Miten toteuttaisin niin, että itse syön sitten kasvisruokaa ilman että teen itselleni erikseen ruokaa?
Taustaa :
Olin viime vuonna kuukauden syömättä lihaa, kokeiluluontoisesti. Pidin olostani, en muista miksi aloin taas syömään lihaa.
Yhä enenevissä määrin minua myös ällöttää lihantuotanto ja kaikki siihen kuuluva.
Nyt aloittelen kasvissyöntiä uudelleen.
Vinkatkaa myös töihin hyviä eväitä (eineksiä, joudun usein ruokatunnilla hakemaan vaan jotain nopeasti).
Ylipäätään kaikenlaiset vinkit ja keskustelu tervetullutta vasta-alkajalle :)
Kommentit (22)
Meillä koko perhe syö kasvispainotteisesti, myös lapset. Mies syö mitä hänelle laitetaan, jos ei kelpaa niin saa tehdä itse ruokansa. Joskus paistan kanaa tai lihaa muun ruuan kylkeen muille.
Eväänä mulla on 90% salaattia töissä, helppo ja terveellinen. Joskus eilistä ruokaa kotoa. Meillä on lähikaupassa vegehylly erikseen, jossa kaikki vege-einekset helposti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä koko perhe syö kasvispainotteisesti, myös lapset. Mies syö mitä hänelle laitetaan, jos ei kelpaa niin saa tehdä itse ruokansa. Joskus paistan kanaa tai lihaa muun ruuan kylkeen muille.
Eväänä mulla on 90% salaattia töissä, helppo ja terveellinen. Joskus eilistä ruokaa kotoa. Meillä on lähikaupassa vegehylly erikseen, jossa kaikki vege-einekset helposti.
Ei meillä lapsetkaan halua kasvisruokavaliolle.
Ap
Mun mielestä toimis hyvin jos teet jotain kasvisruokaa, jonka kanssa sitten muut voivat halutessaan tehdä/syödä lihaa. Tulee samalla popsittua kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miten niin ei halua? Meillä syödään kasvisruokaa yli puolet viikon ruuista. Lapsille ja miehelle kelpaa.
Minulla on itseäni varten pieni paistinpannu, jossa sitten paistan vähän härkistä, nyhtökauraa tai jonkun kasvispihvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos on niin vanhoja että osaavat päättää omista syömisistään ovat myös riittävän vanhoja paistamaan itse sen jauhelihansa.
olisi myös kiinnostava tietää mitä perheenne ruokavalio on tällä hetkellä. Meillä lapsuudenperheessä (jossa vanhemmat naureskelivat kasvisruokavaliolle) silti syötiin ruokana joskus puuroja, kesäkeittoa tai muuta tavallista kasvisruokaa, kalaa oli usein, ja kun liaha oli niin se oli vain osa ruokaa. Eikä lihaa ollut aina aamu-, väli- tai iltapalapöydässäkään. Joskus tietysti leikkelettä mutta ei muuten. Koulussakin syötiin päivällä eli miten voi olla lapsille vaikeaa syödä YHDELLÄ päivän aterialla sitten sitä "hyiyök kasvisruokaa"?
Kaalilaatikko soijarouheeseen tai chili sin carne, ehkä joku eksoottisempi tyyliin intialainen kasvisruoka kaikille. Kasvisruoka on hyvää silloin kun se on reilusti sitä mitä on eikä yritä korvata lihaa. Unohda ainakin soijapaloista tehdyt kanakastikkeet, niitä en minäkään söisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos on niin vanhoja että osaavat päättää omista syömisistään ovat myös riittävän vanhoja paistamaan itse sen jauhelihansa.
olisi myös kiinnostava tietää mitä perheenne ruokavalio on tällä hetkellä. Meillä lapsuudenperheessä (jossa vanhemmat naureskelivat kasvisruokavaliolle) silti syötiin ruokana joskus puuroja, kesäkeittoa tai muuta tavallista kasvisruokaa, kalaa oli usein, ja kun liaha oli niin se oli vain osa ruokaa. Eikä lihaa ollut aina aamu-, väli- tai iltapalapöydässäkään. Joskus tietysti leikkelettä mutta ei muuten. Koulussakin syötiin päivällä eli miten voi olla lapsille vaikeaa syödä YHDELLÄ päivän aterialla sitten sitä "hyiyök kasvisruokaa"?
Kaalilaatikko soijarouheeseen tai chili sin carne, ehkä joku eksoottisempi tyyliin intialainen kasvisruoka kaikille. Kasvisruoka on hyvää silloin kun se on reilusti sitä mitä on eikä yritä korvata lihaa. Unohda ainakin soijapaloista tehdyt kanakastikkeet, niitä en minäkään söisi.
Ristiriitaa vastauksessasi. Kehotat olla korvaamatta lihaa, mutta kuitenkin puhut kaalilaatikosta soijarouheella :)
Soijaa en kyllä lapsille syöttäisi.
Jos sinä olet vastuussa perheen ruokahuollosta, sinä päätät, mitä syödään. Mies syö oletettavasti töissä lounaan ja lapset koulussa, eli lihaa on päivittäin tarjolla, vaikka sitä kotona ei olisikaan. Miksi sinun pitäisi tehdä itsellesi eri ruokaa kuin muulle perheelle? Se, joka haluaa lihaa, paistakoon pihvinsä itse. Lihaa syödään muutenkin Suomessa aivan liikaa, kerran-kaksi viikossa on lähempänä suosituksia kuin tyypillinen suomalainen tapa syödä lihaa joka aterialla.
Meillä syödään esim näitä:
kasvisbolognese (sopii myös lasagneen), peruna-kukkakaalicurry, chili sin carne, kasvissosekeitot, kasvismunakkaat, ratatouille, uunijuurekset ja kermaviilikastike, mezejä (hummus, viininlehtikääryleet, aurinkokuivattu tomaatti-oliivi tapenade, grillatut paprikat jne), tomaattirisotto (tähän kylkeen pihvi tai broileria muille), täytetyt paprikat ja tomaatit, melanzane alla parmigiana, falafelit ja jugurttikastike, kaalilaatikko jne
Olemme ehdottomasti lihansyöjiä mutta nuo maistuu koko perheelle pari päivää viikosta. LIhan korvikkeita ja soijarouhetta en käytä. Kasvikset kasviksina.
Kyllä niitäkin kasvisruokia on, jotka menee taatusti lihansyöjällekin, kun ei mainosta sen olevan kasvisruokaa. Joudut kyllä tekemään itsellesi eri ruoat, mutta kyllä se mies voi ihan hyvin tehdä ne liharuoat muille ainakin välillä, koska tasa-arvo...
Yksi erittäin helppo kasvisruoka koko perheelle on tortillalasagne, jossa jauheliha korvataan quorn-rouheella. Ei mikään kevytruoka, mutta vaikka viikonloppuna oikein maistuva. Valion ohjeessa taidetaan käyttää juustokermaa ja tomaattisosetta.
Aina huvittaa kun veget kehuu soijarouhetta jauhelihan korvikkeena.
Mulla on ystäviä kaukoidässä, missä syödään soijasta tehtyjä ruokia, mutta kukaan heistä ei ikipäivänä laittaisi soijarouheesta ruokaa. Se on siellä eläinten rehua. Kaikkea muuta soijatuotetta syövät, mutta eivät ikinä rouhetta. Eivät voi käsittää länsimaalaisten vegejen innostusta tuohon jätteeseen.
No meillä minä teen ruoat, joskus laitan lihaa, kanaa tai kalaa sivuun. Esim. Kasvisrisotto ja kanaa siihen erikseen. Tai leivon piirakan jossa vain puolessa kinkkua. Tai vaikka pastaa johon saa halutessaan lisätä lihaa.
Lapselle on ihan normi syödä "vain" kasvisruokaa kun on siihen vauvasta asti tottunut, vaikka en vegetaristia hänestä olekaan kasvattanut. Valitkoon itse. Mies ei valita.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ystäviä kaukoidässä, missä syödään soijasta tehtyjä ruokia, mutta kukaan heistä ei ikipäivänä laittaisi soijarouheesta ruokaa. Se on siellä eläinten rehua. Kaikkea muuta soijatuotetta syövät, mutta eivät ikinä rouhetta. Eivät voi käsittää länsimaalaisten vegejen innostusta tuohon jätteeseen.
Joillekin on helppo myydä sontaa, uskovat minkä vaan olevan terveellistä kun osataan oikein mainostaa. Omat aivot jää silloin narikkaan :)
Riisiä ja papuja. Härkkikset mifut tofut soijapihvit sun muut teolliset paskat kannattaa jättää kaupan hyllyyn. Kasvisrasvat myös.
Minä teen pääosin kasvisruokia, vaikka en/emme ole vannoutuneita kasvissyöjiä. Teen monenlaisia keittoja kasvisversioina, etnisiä kasvisruokia riisin tai nuudeleiden kanssa, kasvispihvejä monenlaisten kasvislisukkeiden kanssa, pastaruokia kasvisversioina. Ei tarvita muuta kuin hyvä mielikuvitus, ja hyvät raaka-aineet 😋.
Vierailija kirjoitti:
Älä ny, se on ihan kätevä ja edullinen proteiinilisä mausteisiin ruokiin tai vaikka jauhelihan jatkeeksi kastikkeseen jne. :)
Jos miehesi syö kerran kasviksia niin tuleppa pikkasen vastaan ja syö sinäkin lihaa.
Tuohon eväsjuttuun, mä keitän usein viikonloppuna ison kattilallisen jotain kasvissosekeittoa ja laitan sen annosrasioissa pakkaseen. Siitä sitten aina edellisenä iltana sulamaan ja evääksi töihin. Reilun satsin kun keittää, niin riittää koko viikolle :) Keiton kanssa voi syödä vaikka täytetyn voileivän, raejuustoa tai keitettyä kananmunaa, jos syöt maitotuotteita ja munia. Edullinen lounasvaihtoehto ja taatusti terveellisempää ja parempaa kuin einekset.
ex-vegaani kirjoitti:
Jos miehesi syö kerran kasviksia niin tuleppa pikkasen vastaan ja syö sinäkin lihaa.
Mikä ihme se on että mies syö kasviksia? Eihän ihminen mikään lihansyöjä ole.
Ei tuohon ole muuta hyvää ratkaisua kuin että kokkaat ite omat ruuat