Lähdenkä yksin mökille keskiviikkona vai en? Pimeänpelko..
On vapaata, on auto, ei mitään pakollista tekemistä olla kaupungissa, ihana kesätalo 100km matkan päässä.
Mutta en osaa käyttää uuneja, sytyttää tulta enkä yleensä käytä sitä kaasugrlliäkään.
Siellä olisi puutarha,oma laituri ja pientä siivottavaa ennen yhteistä lomaa muiden kanssa.
Kaikki menee ihan huvin siihen saakka kunnes tulee pimeä. Sitten se alkaa se jännittäminen. Vettä ei voi juoda enää iltaisin ettei joudu yöllä lähtemään asioille.
En edes tiedä mitä jännitän.
Onko parempi laittaa joka paikkaan valot että näyttää asutulta ja joka huoneessa asukas?
Vai olisko varmempi olo hiljaa yhdellä lampulla ettei näy että ketään on missään?
Voiko tämmöisestä ikinä oppia pois?
Olen lukenut aivan liikaa jännittäviä dekkareita...
Kommentit (64)
Äitini on joka kesä mökilla kuukausia yksin ongelmitta.
Ot, mut musta on ihanaa, että voit myöntää, vaikkakin anonyymisti, että pelkäät pimeää ja ettet osaa sytyttää tulia. Juuri viikonloppuna itkeskelin salaa, kun en saanut mökkusaunaa lämmitettyä ja miesystävä vain ivasi sen sijaan että olisi auttanut tai neuvonut. Kuivia klapeja oli, kuten myös tikkuja, sytykkeitä ja kaarnaa, ovet ja räppänät olivat auki mutta ei vain onnistunut. Luulin olevani ainoa. Ja pimeänpelko, don't get me started...
No eikö tuon tulen sytyttämisen tai kaasugrillin käytön voisi opetella? Ei todellakaan ole mitään rakettitiedettä.
Vierailija kirjoitti:
Ot, mut musta on ihanaa, että voit myöntää, vaikkakin anonyymisti, että pelkäät pimeää ja ettet osaa sytyttää tulia. Juuri viikonloppuna itkeskelin salaa, kun en saanut mökkusaunaa lämmitettyä ja miesystävä vain ivasi sen sijaan että olisi auttanut tai neuvonut. Kuivia klapeja oli, kuten myös tikkuja, sytykkeitä ja kaarnaa, ovet ja räppänät olivat auki mutta ei vain onnistunut. Luulin olevani ainoa. Ja pimeänpelko, don't get me started...
Varmaan jo tullut ohjeita, mutta jos tulisija on ollut pitkään käyttämättä, niin kannattaa polttaa ensin vaikka sanomalehden koko aukeama väljästi sullottuna tulipesään, niin hormi vähän lämpenee ja alkaa vetämään.
Tietysti ensimmäisenä pitää tarkistaa, että pelti on auki.
Koivun 'kaarnaa' sanotaan tuoheksi, männyn kaarnalla ei syty sitten niin mikään.
pimeän pelkoon auttaa esimerkiksi järjen käyttö. Maaseudulla, siellä, missä mökit yleensä ovat, on satoja kertoja vähemmän rikollisuutta ja murtoja kuin kaupungissa. Jos uskallat olla kotonasi yksin, on mökillä taatusti turvallisempaa. Ja pimeässä ei ole mitään sellaista, mitä valossakaan ei olesi - paitsi turva jossa sinä voit olla piilossa katseilta.
Voit myös laittaa valot päälle. Ei tarvitse laittaa kaikkia valoja, kun nyt sinne, missä olet ja kulkuteille. Itse tykkään kyllä istua edin kuistilla pimeässä katselemassa yötä, lintuja ja yöperhosia tqi kuuta ja tähtiä, jotka näkee paljon parmemin kun itse on pimeässä. Mutta ei sun ole pakko. Laita valot, jos se tuntuu paremmalta. Laita radiokin päälle, jos tuntuu yksinäiseltä.
Mulla on mökillä huussissa käyntiä varten kunnollinen sähkölyhty, joka valaisee kulkutien helposti. Niitä saa parilla kympillä kaupasta. Ei tarvi kenenkään muun näyttää taskulampulla tietä, eikä itsekään minkään pikkufikkarin kanssa kompastella. Syksyisin ja keväisin kun oikeasti on pimeää, mulla on myös lyhty palamassa siellä huussissa koko yön, mutta näin kesällä se on vähän turha vaiva.
Mökkinaapurin mummo käyttää sitä pottaa öisin. Ei tosin pimeän pelon takia, vaan on sen verran jo raihnainen, ettei lähde öisin kompastelemaan ulos. Mut ei se siis ongelma ole. Toinen mökinaapuri on asentanut kuivakäymälän sisälle, mut en sen puheista pääse ihan varmaksi selville, toimiiko se oikeasti vai ei. Joka toinen kerta naapurin kanssa jutellessa vekotin on "tosi loistava" ja joka toinen kerta "ihan täynnä sitä ihteään".
Jos pelkäät rosvoja ja karhuja, niin laita valot päälle ym. mitä täällä on neuvottu.
Jos pelkäät aaveita, niin ei todellakaan kannata jäädä yöksi. Mitäpä sitä turhaan itseään kiusaamaan, koska yliluonnollisen pelkoon tuskin järkeily auttaa.
Ap, I feel you!
Valitettavasti ei ole mitään neuvoja sulle antaa, koska itselläni on todella paha ja elämää rajoittava pimeän (ja kummitusten) pelko. Olen miettinyt voisiko tästä jotenkin esimerkiksi hypnoosilla päästä eroon...
Rakastan mökillä oloa yli kaiken, mutta takana on pari sellaista kokemusta, etten enää mielelläni edes porukalla lähde mökille.
Kerran olin alkusyksystä kaverin kanssa kahdestaan mökillä. Keskellä metsää, ei sähköjä, ei mitään. Loppuyöstä kaikki kynttilämme olivat sammuneet ja patterit taskulampusta loppu. Puhelimistakin akku loppu. Hieman oltiin huonosti varauduttu, mutta tuo olikin sellainen yhden yön ex tempore- reissu.
Siinä kun alettiin nukkumaan, niin kaveriin iski kunnon psykoosit. Kasvoilla oli ilme kuin manaajalla eikä sitten malttanutkaan nukkua, kun meni kuistille bilettämään, sillä kun oli kuulemma iso kasa tyyppejä juhlimassa. Voin kertoa ettei ikinä ole pelottanut niin paljoa kuin mitä silloin. Aamulla kaveri ei muistanut tuosta yhtään mitään.
Toisen kerran oltiin kaveripariskunnan kanssa toisella mökillä. Oltiin jo alkamassa nukkumaan, kun kaveri meni valkoiseksi ja sanoi että ikkunasta kurkkasi juuri joku tyyppi. Oltiin tässäkin tapauksessa keskellä ei mitään. Nukkumaan mennessä kaikki muut nukahtivat heti ja totta kai mulle iski elämäni kaamein vessahätä. En saanut ketään hereille vaan kärsin siinä sängyssä monta tuntia samalla kun olin aivan varma, että kuulin askeleen ääniä kuistilta. En muista enää menikö hätä sitten ohi ja nukahdin, vai rohkaistuinko aamun sarastaessa ulos, mutta pienet traumat on tuostakin.
Asiaa ei helpota sekään, että tässä vuosien varrella mulle on puhjennut paniikkihäiriö jonka ansiosta pelkään saavani sydänkohtauksen/allergisen reaktion/jonkin vastaavan siellä metsän keskellä.
Ei oo aina niin helppo tämä elämä haha
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo joku on jo alapeukuttanut kummittelua. Mutta mites selität, että olin metsän keskellä olevassa mökissä yksin, tyyni ilma jolloin äänet kantautuvat todella kaukaakin. Nostin köysikasan pöydältä keskelle tuvan pihahommia varten. Istuin sen jälkeen rauhasda lukemassa terassilla ja kun vähän ajan päästä astuin ovesta sisään hakemaan sitä köyttä, se olikin siirtynyt itsekseen nurkkaan siistille kerälle. Yhden yön olin mökillä urheasti vielä ja sitten ajoin kotiin, enkä ole sen jälkeen mennyt sinne yksin enää koskaan.
Jos olisit kummitus, viettäsitkö iäisyytesi siirtelemällä köysinippua mökin nurkkaan? Mites selität motiivin tähän?
Ikuisuus on pitkä aika, kai sitä tulisi puuhasteltua turhanpäiväisyyksiäkin.
Laita ne suuret kumisaappaat tosiaan kuistille. Ja sitten pyykkinarulle roikkumaan miesten vaatteita ja muitakin kuten pyyheliina yms. Silloin ulkopuolinen tietää, että mökillä on asukas, jos on mahdollista niin jätä jotain kottikärryjä ja lapioita yms. pihalle yöksi. Ja joku valo palamaan, pihavalo tms. Ja valoisaa nyt onkin.
Jos on kauan ollut tulet sytyttämätä, niin taitamattoman ei kannata yksikseen niitä alkaa laittaa, mutta se auttaa, että laittaa hetkeksi aikaa ennen sytyttämistä pellit auki. Silloin poistuu hormissa oleva ilmalukko.
Kun kerroit, että siellä olisi tekemistä muiden (naapurien?) kanssa, niin eikö he sitten auta sinua esim. juuri tulen sytyttämisessä. Ja sos on kuitenkin muita ympärillä, niin ei se niin pelottavaa silloin ole. Eikä varkaat ja muut silloin vieraile.
Jos on sähköt niin kai siellä on mikrouuni ruoan lämmittämiseen?
Kateus pistää nyt mun hiukan mieleen: itselllä on pakko olla kaupungissa, jos ja kun ei rahaa muuhun, ja sitten kun olisi tuollainen ihana mahdollisuus ihmisella, niin hän asettaa sitten itse omia rajoitteita esim. kesämökillä olemiseen.
Ja vastaisen varalle: opettele se tulenteko ja myös saunan lämmitys: mikään ei ole kesäiltana ihanampaa kun sen saunan lämmittäminen, savun tuoksu ja uiminen saunomisen lomassa.
Sen jälkeen tulee niin ihanasti uni, ettei mitään mörkjä ehdi ajattelemaankaan.
No hei Ap todellakin menet! Nyt on aika OPPIA pimeänpelosta pois! Pimeydessä on täysin samat asiat kuin valossakin. Ja tällä hetkellä ei pimeää edes ole.
Vierailija kirjoitti:
Ystävä meni miehensä kanssa mökille, vaikka pimeänpelkoinen onkin. Tokihan seura antaa turvaa.
Vannotti miestään vielä illalla että sen pitää tulla yöllä taskulampun kans valaiseen matkaa huussiin jos tarvetta ilmenee. "joo tietti" sanoi mies ja alkoi nukkumaan.
Useamman tunnin kuluttua sitten vaimo herättelee että nyt on karmee hätä, pitää lähtee vessaan. Tule nyt näyttää än valoa.
Mitä tekeekään mies? Kääntää kylkeä ettei todellakaan lähde mihinkään.
Kaveri pissasi ulkoportaille.
Mies motkotti lätäköstä aamulla.
Mies toki saa tästä huolimatta seksistä ja muista palveluista nauttia jatkossakin, koska naiset eivät vaadi mieheltä kunnioitusta. Itse asiassa päin vastoin.
Palstalla taidetaan olla oikeasssa jännämiesten ja kilttimiesten suhteen.
Mä en ymmärrä mitä pelotusviestejä täällä oikein on? Ei sinne kukaan ulkopuolinen tule sen ihmeemmin kuin vaikka omaan kotiin kaupungissakaan! :D
Rohkaistukaa nyt aikuiset ihmiset jestas sentään.
Mökille mennään rentoutumaan, ei pelkäämään.
Osta jättikasa aurinkokennolamppuja ja lataa päivällä valossa. Valaisevat pihaa yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Tuli tästä mieleen, että näiden taitojen puutetta ei todellakaan kannata hävetä. Itselleni ei mitään perus eräilytaitoja ole kotona (lapsena) opetettu, vaan olen itse opetellut kaiken. Netti on neuvoja pullollaan! Erilaisten nuotioiden rakentamiseen ja sytyttämiseenkin löytyy ihan suomalaisia youtube-videoita ja ohjeita.
Tässä hyödyllisiä linkkejä aloitteleville mökkiläisille ja retkeilijöille:
http://www.luontoon.fi/retkeilynabc/retkeilytaidot/suunnistaminen/suunn…
http://www.luontoon.fi/retkeilynabc/retkeilytaidot/tulenteko
http://www.suomenerataito.fi/yhdistys/
http://retkinikkari.fi (kannattaa tutustua myös blogin pitäjän youtubevideoihin, sieltä löytyy hyviä erätaitovinkkejä helposti ja selkeästi esitettyinä ja havainnollistettuina)
http://www.luontoon.fi/retkeilynabc
Erätaidot ei ole mitään ydinfysiikkaa vaan harjoittelemalla taidot karttuu. Samat taidot mitkä ovat hyödyllisiä - jopa elintärkeitä - vaelluksella ovat tarpeellisia ja hauskoja myös mökkiympäristössä. Taitojen karttuessa pelkokin vähenee, kun itseluottamus kasvaa. Tosi ikävää, ettei miesystäväsi neuvonut sua tossa tilanteessa. Ehkä hän ei osaa arvostaa omia taitojaan.
Mitä taas pimeänpelkoon tulee niin kuten moni sanoikin, kesäyöt ovat valoisia. Jos yöaika siitä huolimatta pelottaa niin kannattaa koittaa valvoa öitä metsän ääniä ja elämää kuunnellen. Tieto tässä tapauksessa ei lisää tuskaa, vaan herättää aivot ja pelko unohtuu kun huomaa, miten täynnä elämää öinen metsä on. Petoeläimet karttavat ihmistä viimeiseen saakka. Ihmisiä saa pelätä enemmän kaupungissa. Jos on yksikin valo jätetty mökkiin päälle niin kyllä kuka tahansa murtovaras jättää sen kohteen ratsaamatta. Murtovarkaat toimivat järjestelmällisesti ja ihmiskontaktia vältellen, tietenkin. Jos oikein pelottaa niin käytä kirvestä puolukkasurvoksessa ja jätä "verinen" kirves oven pieleen :D :D
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä mitä pelotusviestejä täällä oikein on? Ei sinne kukaan ulkopuolinen tule sen ihmeemmin kuin vaikka omaan kotiin kaupungissakaan! :D
Rohkaistukaa nyt aikuiset ihmiset jestas sentään.
Juuri näin! Luin tämän ketjun läpi ja olen äärimmäisen hämmästynyt, että niin moni aikuinen ihminen pelkää olla jossain kesämökillä. Se olisi ehkä jotenkin ymmärrettävää, että pimeään ja kylmään vuodenaikaan valojen käytössä ja lämmityksessä on oma tekemisensä, mutta että keskellä valoisinta kesää...? Olen itse aikoinaan nuorena naisena yöpynyt monesti erilaisissa vuokramökeissä ja muissa syrjäisemmissä piharakennuksissa ilman pienintäkään ongelmaa. Sukulaistyttö alkoi viettää omasta halustaan yksin vuorokausia perheensä mökillä 13-vuotiaana ja viihtyi mainiosti. Minusta tuntuu, että näiden pelkääjien kommentit kertovat enemmänkin siitä, että ihmiset ovat vieraantuneet luonnosta ja tavallisesta mökkielämästä, eikä niinkään siitä, että tuollaisessa miljöössä olisi oikeasti jotain suuria uhkia.
Kaikki suomen luonnossa elävät eläimet pelkäävät ja väistävät ihmistä, niistä on korkeintaan pientä häiriötä (äänet, ruokajätteiden levitteleminen). On ihan tilastollisesti huomattavasti vaarallisempaa jonottaa yöllä kaupungissa nakkikioskin jonossa kuin olla yksin luonnonrauhassa kesämökillä. Kummitukset ym. yliluonnolliset asiat ovat ihan siellä jokaisen korvien välissä, eli ei kannata alkaa ruokkimaan sitä mielikuvitusta ja lietsoa itseään hysteriaan tyhjän takia.
Vierailija kirjoitti:
Jos oikein pelottaa niin käytä kirvestä puolukkasurvoksessa ja jätä "verinen" kirves oven pieleen :D :D
Kyllä se kirves mieluummin kannattaa ottaa sisäpuolelle talteen.
KUMMITUKSISTA: Oletteko te jotenkin ikäviä ihmisiä ja tehneet haittaa kovin monille kuolleille heidän elämänsä aikana, kun noin pelkäätte? Mä en ole koskaan ymmärtänyt, mitä jollain kummituksella voisi olla minua vastaan. Olen ihan harmiton ja avulias. Siksi oletan, että jos kummituksia ylipäätään olisi, ne olisivat minulle harmittomia ja avuliaita.
Vierailija kirjoitti:
Joo joku on jo alapeukuttanut kummittelua. Mutta mites selität, että olin metsän keskellä olevassa mökissä yksin, tyyni ilma jolloin äänet kantautuvat todella kaukaakin. Nostin köysikasan pöydältä keskelle tuvan pihahommia varten. Istuin sen jälkeen rauhasda lukemassa terassilla ja kun vähän ajan päästä astuin ovesta sisään hakemaan sitä köyttä, se olikin siirtynyt itsekseen nurkkaan siistille kerälle. Yhden yön olin mökillä urheasti vielä ja sitten ajoin kotiin, enkä ole sen jälkeen mennyt sinne yksin enää koskaan.
Alkava dementia.
Nyt on liian mustaa, märkää ja pikkkopimeää siellä. Yksi naapuri kilometrin päässä,,talo yksin päättyvän tien päässä. En uskalla kyllä olla yhtään.
Ota ämpäri yöpissoja varten, ulos ei ole kiva lähteä yöllä hiippailemaan.
Mitä jos laittaisit auton ja tavarat lähtövalmiiksi jos alkaa yöllä pelottamaan? Voit aina jella yöllä kotiin ja palata laittamaan mökin kuntoon seuraavana päivänä (jos tarvitsee).
Ymmärrän kyllä pelkosi, mutta ehkä yksin mökkeilyä voisi alkaa harjoittelemaan pikkuhiljaa :). Minua ainakin lähtömahdollisuus helpottaa kovasti.