Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähdenkä yksin mökille keskiviikkona vai en? Pimeänpelko..

Vierailija
11.06.2017 |

On vapaata, on auto, ei mitään pakollista tekemistä olla kaupungissa, ihana kesätalo 100km matkan päässä.
Mutta en osaa käyttää uuneja, sytyttää tulta enkä yleensä käytä sitä kaasugrlliäkään.

Siellä olisi puutarha,oma laituri ja pientä siivottavaa ennen yhteistä lomaa muiden kanssa.
Kaikki menee ihan huvin siihen saakka kunnes tulee pimeä. Sitten se alkaa se jännittäminen. Vettä ei voi juoda enää iltaisin ettei joudu yöllä lähtemään asioille.
En edes tiedä mitä jännitän.

Onko parempi laittaa joka paikkaan valot että näyttää asutulta ja joka huoneessa asukas?
Vai olisko varmempi olo hiljaa yhdellä lampulla ettei näy että ketään on missään?
Voiko tämmöisestä ikinä oppia pois?
Olen lukenut aivan liikaa jännittäviä dekkareita...

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävä meni miehensä kanssa mökille, vaikka pimeänpelkoinen onkin. Tokihan seura antaa turvaa.

Vannotti miestään vielä illalla että sen pitää tulla yöllä taskulampun kans valaiseen matkaa huussiin jos tarvetta ilmenee. "joo tietti" sanoi mies ja alkoi nukkumaan.

Useamman tunnin kuluttua sitten vaimo herättelee että nyt on karmee hätä, pitää lähtee vessaan. Tule nyt näyttää än valoa.

Mitä tekeekään mies? Kääntää kylkeä ettei todellakaan lähde mihinkään.

Kaveri pissasi ulkoportaille.

Mies motkotti lätäköstä aamulla.

Vierailija
22/64 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huokaus. Älä mene. Pysy kotona ovet lukossa ja ikkunat tukossa. Elä koko elämäsi säikkyen asioita ja opettelematta yhden yhtäkään uutta taitoa. Tämän kaiketi halusit kuulla?

Mä en kestäisi olla tuollainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko olla päivällä mökillä ja illan tulen menetkin lähimpään hotelliin yöksi? Niin mä tekisin vaikka tyhmältä kuulostaakin.

Kun on liian vilkas mielikuvitus niin pelkää kummituksia, murtomiehiä, tuhopolttajaa, moottorisahamurhaajaa yms yms...

Vierailija
24/64 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kui usein ja kui moni teistä joutuu öisin herään vessaan?!? Itse olen tainnut viimeks raskaana olles öisin vessas käydä. Illal ja heti aamul riittää hyvin. Vai kui paljon juotte ennen nukkumist?

Nyt ei ole edes yöl pimeää. Potta tms hätätilanteita varten. Grilli (kaasu?) on helppo käyttää. Ota sähkölevy mukaan (jos mökil sähköt on). Kummituksiin on turha uskoa. Pien valo ulos ja verhot kiinni. Auto tms näkyville ni mahdolliset hämärähemmot kiertää mökin kaukaa. Ittel on kirves ain keittiös kun yksin koton.

Vierailija
25/64 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo joku on jo alapeukuttanut kummittelua. Mutta mites selität, että olin metsän keskellä olevassa mökissä yksin, tyyni ilma jolloin äänet kantautuvat todella kaukaakin. Nostin köysikasan pöydältä keskelle tuvan pihahommia varten. Istuin sen jälkeen rauhasda lukemassa terassilla ja kun vähän ajan päästä astuin ovesta sisään hakemaan sitä köyttä, se olikin siirtynyt itsekseen nurkkaan siistille kerälle. Yhden yön olin mökillä urheasti vielä ja sitten ajoin kotiin, enkä ole sen jälkeen mennyt sinne yksin enää koskaan.

Jos olisit kummitus, viettäsitkö iäisyytesi siirtelemällä köysinippua mökin nurkkaan? Mites selität motiivin tähän?

Vierailija
26/64 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota illalla viinaa niin paljon että sammut

Vierailija
27/64 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin just mökillä yksin yötä ja jätin valot päälle siihen huoneeseen, joka on tielle päin. Ei rosvot tuu jos on valot päällä ja autokin pihassa.

Sehän siinä onkin kumma kun ei kotona ikinä tarvi vessaan herätä, mutta mökillä aina. En tiedä onko siellä niin vilpoista, että aineenvaihdunta alkaa toimia tehokkaammin vai onko kyseessä joku psyykkinen juttu. En oo ikinä kyllä huussin asti menny vaan käyny vaan talon takana puskapissalla.

Sinuna kyllä menisin. Nyt ei ole mökkimurtosesonki ja voi ne rosvot kotiinki tulla. Otat vaan puhelimen ja tarvittaessa vähän kättä pidempää sängyn viereen jos pelottaa. Nyt tosiaan hyvä aika mennä kun koko yön on valoisaa.

Vierailija
28/64 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jeesus. Oletteko te aikuisia naisia vai hiiriä? "Ruikutiruikuti, en osaa enkä viitsi opetella ja uikutiuikuti kun niin kauheeta on olla yksin"

Ota nyt itseäsi niskasta kiinni. Opettelet mökilläolon perustaidot. Mökin pihalle voi ostaa aurinkokennolla toimivat valaisimet, ja mökkiin potan. Ota sängyn alle vaikka pesäpallomaila, jos pelottaa.

Mä en ainakaan suostu antamaan pelolla valtaa. Totta kai vilkas mielikuvitus joskus laukkaa, mutta silloin menen ja katson, onko ulkona joku vai ei. Sillä siitä möröstä eroon pääsee, että valaisee taskulampulla ja toteaa, ettei sitä olekaan.

Kun rohkaistut uhmaamaan pelkoa, pelot vähenevät.

Ja kummituksia ei ole olemassakaan.

Vierailija
29/64 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valoisat keskikesän yöt. Elokuussa on kyllä pimeää.

Mä tosin lopetin käymästä yksin mökillä kummittelun takia.

Feel you. Vaikka 90% ketjun lukijoista pitääkin näitä viestejä seinähullujen kirjoittamina.

Traumat tuli teini-iässä vanhempien kesämökistä 😔

Vierailija
30/64 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota mut kaveriksi.

Sinkkum

Vierailija
31/64 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimeänpelosta nälvijöille, pimeän pelko on normaali pelko päiväeläjille, koska pimeässä et voi nähdä kunnolla, eli et myöskään mahdollista hyökkääjää tms.

Kuuloaisti terävöityy ja rekisteröi jokaisen pikku risahduksen.

Vierailija
32/64 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri nyt pimeää pelkäävien kannattaa mennä yksin mökille, kun on valoisat yöt.

Se onkin ihan ymmärrettävää, jos esim. alkusyksystä pelkää yksin yöllä mökillä, kun ei ole mitään valonlähdettä ulkona mailla halmeilla – kun katsoo ulos ikkunasta eikä näe edes metrin päähän, on ihan säkkipimeää. En itse ole yleensä pimeänpelkoinen, mutta joskus sellaisessa tilanteessa on yhtäkkiä alkanut pelottaa.

Ap:n kysymistä vaihtoehdoista tekisin itse niin, että (oikeasti pimeällä) sytyttäisin yksin ollessani ympäri taloa huoneisiin sinne tänne himmeästi valoa, jotta ulkoapäin näyttäisi siltä, että sisällä on enemmän porukkaa. Myös se, että pihalla on auto, karkottaa murtovarkaat, nuuskijat ja ilkivallantekijät.

Joskus, kun olen mennyt yksin perheemme mökille linja-autolla, on yöllä alkanut hieman arveluttaa juuri se, että ulkoapäin autoton mökki näyttää tyhjältä, ja siksi sytyttelen valoja...

Edellä mainittuja tunkeilijaryhmiä on ihan järkevää vähän miettiä, sillä vaikka riski on aika pieni, mökkiseuduilla tiedetään joskus kuljeskelevan rötösteleviä jengejä, jotka ovat varastelleet irtaimistoa tyhjillään olevilta mökeiltä. Eiväthän ne toki ihmisten perässä ole, mutta minusta ainakin olisi pelottavaa herätä yöllä siihen, että joku kolistelee (autioksi luulemansa mökin) pihalla, rynkyttää ovea jne.

Vierailija
33/64 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimeänpelkoa enemmän minua vaivaisi omatoimisuuden puute: ap ei osaa käyttää uuneja, tehdä tulta, eikä grillaaminenkaan oikein suju. Sähköt ilmeisesti on, jotta ainakin ruokaa saa. Noita ei opi kuin opettelemalla ja ne on oikeasti hyviä "kansalaistaitoja" osata. Mitä paremmin pärjää mökillä, sitä omemmalta se tuntuu ja sitä vähemmän pelkää. 

Vaikka yksi yö menisikin pelätessä, nukkuu seuraavana yönä jo hyvin. Mökkiin tottuu, siellä on omat äänensä, erilaiset kuin kaupungissa, ja kun niihin tottuu niitä ei varsinaisesti kuule enää. Kaikkien valojen sytyttäminen tai sammuttaminen vain lietsoo pelkoa. 

Illat ja yöt alkaa pimetä vasta joskus heinäkuun lopulla. 

34/64 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä he, jotka asuvat siellä maalla tai metsän keskellä? Luulen nimittäin, että se on vain tottumiskysymys. Itse pelkään kaupungissa, mikäli yleensä pelkään.

Asun maalla ja mökki on pienessä kylässä, aika metsän keskellä. Aina uusi pelottaa hieman. Vaikka siinä ei olisi todellisia pelonaiheita sen enempää, kuin totutussa.

Pihavalot on suositeltavaa. Laita päälle ne. Eikä mitään ruoantähteitä tms. ulos tunkiolle/ämpäriin tms. ns. likaämpäriin. Silloin voi tulla metsän eläimet tonkimaan.

Meille tuli karhu tönimään ikkunaa mökillä ja ladon ovi oli auki sekä kuivumassa olevat sipulit nurmikolla aamulla. (Naapurissa pitivät tunkiota.) Silloin minua pelotti vähän.

Karhukaan ei halua tulla ihmisen lähelle. Eläimet ovat uteliaita, eläviä olentoja ihan niinkuin me ihmisetkin. Eivät he kuitenkaan halua ihmistä syödä 😀, ei täällä mitään tiikereitä ole onneksi! Harvinaista, että karhu tulee pihaan, siitä olikin lehdessä myöhemmin.

Yöastia on oivallinen juttu mökillä. Auto pihassa ja vaikka pihavalot tai pikku valo jossain huoneessa, niin ei kukaan luule tyhjäksi mökiksi ja tule, kuten joillakin on tapana (nuorilla?) uteliaisuuttaan tulla katsomaan.

Itse koen, että luonto ja pimeyskin ovat ystäviäni. Linnut laulaa läpi yön ja nukun ikkuna raollaan. Meillä ei laiteta edes ovia lukkoon aina. Kerran rapisi vintillä kovasti, haarapääskyt istuivat orsilla ja orava pomppi pitkin poikin. Pääskyt olivat päässeet jostain kolosta vintille. Vanha hirsimökki. Vintillä on orret, joissa vaatteet roikkuu ja ennenvanhaan reikäleivät säilytettiin orsilla.

35/64 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele vaikka niin että on paljon parempi olla siellä mökillä yksin kuin jonkun hullun kirvesmurhaajan kanssa.

Vierailija
36/64 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vapaata, on auto, ei mitään pakollista tekemistä olla kaupungissa, ihana kesätalo 100km matkan päässä.

Mutta en osaa käyttää uuneja, sytyttää tulta enkä yleensä käytä sitä kaasugrlliäkään.

Siellä olisi puutarha,oma laituri ja pientä siivottavaa ennen yhteistä lomaa muiden kanssa.

Kaikki menee ihan huvin siihen saakka kunnes tulee pimeä. Sitten se alkaa se jännittäminen. Vettä ei voi juoda enää iltaisin ettei joudu yöllä lähtemään asioille.

En edes tiedä mitä jännitän.

Onko parempi laittaa joka paikkaan valot että näyttää asutulta ja joka huoneessa asukas?

Vai olisko varmempi olo hiljaa yhdellä lampulla ettei näy että ketään on missään?

Voiko tämmöisestä ikinä oppia pois?

Olen lukenut aivan liikaa jännittäviä dekkareita...

Yksi mummo asui yksin keskellä metsää eikä pitänyt edes ovea lukossa,ei käynyt kuinkaan.Kerran se otti tuntemattoman tyypin yöksi sisälle joka oli tullut metsätietä ja pyysi päästä ulkorakennukseen yöksi.

Vierailija
37/64 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltiin kerran vuokramökillä. Mies oli ottanut auton, kun lähti vähän kauemmaksi kalastamaan, joen rannalla siis oltiin. Lapset oli nukkumassa. Mökkiin oli vain yksi avain, joten ovi piti jättää auki miestä varten, eikä pidetty turvallisena sitäkään, että lukitsee meidät sisään ja vie avaimen, jos jotain vaikka sattuu. Autolla pääsi pihaan saakka.

En vaan uskaltanut mennä nukkumaan ja hyvä niin.  Nuorisoporukka pöräytti pihaan pärisevällä autolla. Kun näkivät minut ikkunasta, kääntyivät takaisin. Ei ehkä olisi pitänyt kertoa tätä, mutta kerron silti, että varuillaan oleminen on hyvä. Vaikea sanoa, oliko porukka vain eksynyt, huviajelulla vai pahoissa aikeissa, mutta tiedä sitten jos olisin ollut nukkumassa, olisivatko tulleet sisälle. Varuillaan oleminen ei ole pahasta toisinaan. 

Niin ja jos joku väittää että mies oli vieraissa, niin kyllä sieltä tuli mukanaan todisteet siitä, että kalalla on oltu. Tuoretta Järvitaimenta ja harjusta ei kovin helposti kaupoista saa, varsinkaan jossain Kuusamon perukoilla myöhään illalla. 

Vierailija
38/64 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eijjumalauta mitä pelkureita...

Varautuminen on sitten täysin eri asia kuin pelkääminen. Itse nukun vaikka yksin mökillä täysin rauhassa -tiedän olevani turvassa.

Vierailija
39/64 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävä meni miehensä kanssa mökille, vaikka pimeänpelkoinen onkin. Tokihan seura antaa turvaa.

Vannotti miestään vielä illalla että sen pitää tulla yöllä taskulampun kans valaiseen matkaa huussiin jos tarvetta ilmenee. "joo tietti" sanoi mies ja alkoi nukkumaan.

Useamman tunnin kuluttua sitten vaimo herättelee että nyt on karmee hätä, pitää lähtee vessaan. Tule nyt näyttää än valoa.

Mitä tekeekään mies? Kääntää kylkeä ettei todellakaan lähde mihinkään.

Kaveri pissasi ulkoportaille.

Mies motkotti lätäköstä aamulla.

No yäk!!!

Vierailija
40/64 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jätetään aina isot, koon 46 kumpparit rappusille siihen tyyliin, että isäntä on talossa. Jos olen ollut yksin vaikka pienen lapsen kanssa, pissaan yöllä kuistilla ämpäriin. En mihinkään lasten pottaan. Meillä ei ole käynyt 8 vuoteen varkaita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme