Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Roaccutan / Isotretinoiini kokemuksia

Vierailija
11.06.2017 |

Eli kertokaa kokemuksia tästä aknelääkkeestä? Kauanko kuuri kesti, mitä sivuvaikutuksia, toimiko kuuri, pitikö syödä antibioottikuureja ennen sitä ja toimiko ne, jäikö jotain pysyviä haittoja jne.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin haluan tietää.. mietinnässä olisi kuuri akneen. Nytkin posket ihan punaisena.

N27

Vierailija
2/33 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin noin puoli vuotta pahaan ja syvällä ihossa olevaan akneen. Suosittelen vaikka alkukuukaudet olikin yhtä tuskaa. Se puski kaiken p*skan kerralla ihoon ja silloin iho helotti ja oli täynnä aknea ja finnejä. Lisäksi iho kuivui tosi paljon ja sai ihoa repalaiseksi ja joutui koko ajan rasvaamaan. Lisäksi kun naama helotti ja oli näppyjä täynnä, niin itsetunto oli tosi matalalla ja itketti vähän väliä. Se lääke kun tahtoo vaikuttaa myös mielialaan ja tekee alakuloiseksi. Mutta vajaassa puolessa vuodessa sain tosi hyvän ihon ja iloinen olen, että tuli kokeiltua. Hintakaan ei muistaakseni ole kovin korkea. m27

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin 6kk. Ei mitään hallitsematonta sivuoiretta. Kuivat silmät ja huulet. Tehosi hyvin. Ei tarvinnut syödä antibiotteja. Niitä paremminkin vältetään nykyaikana. Harmittaa etten syönyt kuuria aikaisemmin. Kärsin aknesta ennen kuuria 45v. Kyllä, luit oikein, 45v.

Vierailija
4/33 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta kokemuksesta on jo kymmenisen vuotta, en muista kauhean tarkasti. Ei varmaankaan mitään järisyttäviä sivuvaikutuksia koska en muista sen olleen mitenkään erityisen mieleenpainuvaa. Aika pitkähän se kuuri oli, olisko ollu puoli vuotta? Mutta kyllä toimi ja kannatti :) maksa-arvoja seurattiin säännöllisillä labrakäynneillä, eli kyllähän siinä jotakin saattaa tulla.

Raskaustesti piti tehdä ennen aloittamista, koska roaccutan on erittäin teratogeeninen lääke eli aiheuttaa pahoja epämuodostumia sikiölle. Jopa minun piti kokemattomana 15-vuotiaana tehdä raskaustesti.

Vierailija
5/33 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin kuurin kahdesti. Ekalla kerralla kuuri oli liian lyhyt, iho pysyi muutaman kuukauden hyvänä, mutta talven tullen erityisesti selän iho meni taas huonoon kuntoon.

Hain uuden kuurin, päiväannosta en enää muista. Kesto oli n. 7 kk. Vuotta myöhemmin iho on edelleen erinomaisessa kunnossa, meikkivoidetta käytän jos huvittaa.

Sivuvaikutuksia olivat huulien ja limakalvojen kuivuminen sekä kuurin lopussa alakuloinen mieli. Viimeinen kuukausi meni sumussa, olin itkuinen jne. Kuurin loputtua meni pari viikkoa siihen, että olo oli taas normaali, eikä alakulo ole sen koommin palannut. Huulet ja nenän limakalvot kuivuvat edelleen herkemmin kuin ennen, mutta tilanne on jo huomattavasti parempi. Olen iloinen, että söin kuurin, mutta en haluaisi enää koskaan syödä sitä uudelleen.

Vierailija
6/33 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehosi todella hyvin ja toista kuuria ei ole tarvinut ottaa. Kuuri kesti yli puoli vuotta. Ei antibioottikuuria aiemmin, verikokeita otettiin kerran kuussa. Joku tuossa sanoi, että nousi akne aluksi pahaksi, mutta ei minulla. Iho oli todella kuiva, erityisen ongelmallisena minulla oli huulet. Sivuoireet olivat kuitenkin huomattavasti vähäisemmät kuin se hirveä akne mikä oli.

Muistaakseni siinä oli sitten joku raja, ettei saa tulla raskaaksi kuurin jälkeen, mutta tästä kuulet varmasti tarkemmin ihotautilääkäriltäsi. Lisäksi piilareita ei suositeltu käytettäväksi kuurin aikana, koska lääke kuivattaa myös silmiä.

Vierailija
7/33 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppu tää kuuri 2kk sitten. En syönyt ihan loppuun, sillä mulla tuli aika pahat sivuoireet. Ensimmäiset 4 viikkoa kasvot kesi niin paljon, että meikkaaminen oli turhaa. Meikki ei pysynyt kasvoilla, koska ihosta lähti ihan paloja. Läheltä katottuna näytti kamalalta. Helpotti ekan kuukauden jälkeen. Huulet kesi ja olivat haljenneina koko ajan. Rasvasin sekä kasvoja että huulia MONTA kertaa päivässä. Nyt kun 2kk on kulunut kuurin lopetuksesta niin iho on ERITTÄIN arka auringolle. Saan todella pahaa ihottumaa jos makaan auringossa yli tunnin. En oikein osaa sanoa, olenko tyytyväinen siihen että söin tämän kuurin...

Toisaalta mulla paljon kavereita, joilla ei ole ollut mitään erityisiä sivuoireita. Yksi kaveri tosin lopetti sen takia, kun hänellä alkoi lähtemään niin paljon hiuksia päästä. Toinen joutui lopettamaan jo alkuunsa, kun maksa-arvot eivät pysyneet kurissa.

Vierailija
8/33 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin vuoden kuuri ruusufinniin. Tehokas lääke on. Huulet kuivuu ihan tolkuttomasti. Samoin iho ja silmät. Lääkäri kirjoittaakin reseptille kosteusvoidetta kun sitä kuluu niin paljon. Iho myös herkistyy auringolle joten siltä pitää suojautua kunnolla.

Vierailija
9/33 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Pitänee hakeutua yksityiselle ihotautilääkärille, 7 vuotta kärsinyt tästä ja vaikka onkin lievä/keskivaikea niin haittaa silti, en pysty lähtemään ulos ilman meikkiä... Oon vaan ajatellut että ehkä tää lähtee murrosiän ohitettuani mut ei siltä vaikuta. Hienoa jos saisi kuurin suoraan eikä tarvitsisi mitään antibiootteja, ne kuulemma toimii vaan hetkellisesti muutenkin.

Vierailija
10/33 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli kaksikymmentä vuotta aikaa puolen vuoden kuurista. Toimi eikä vaikutus ole kadonnut vieläkään. En muista sivuoireita.

Vierailija
11/33 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soin 16 vuotiaana muistaakseni puolen vuoden kuurin. Silmätippoja jouduin alkaa käyttää päivittäin ja olen niistä riippuvainen vielä tänäkin päivänä, ikää on nyt 30 vuotta. Kuurin aikana myös terveyssiteiden käyttö oli ihan tuskaa, koska limakalvot kuivuivat alapäästä niin paljon. Mitään ihon riekaloitumista en muista. Antibiootteja ei koskaan tarjottu ja hyvä niin. Iho pysyi hyvänä kuurin loputtua neljä vuotta ja parikymppisenä alkoi sitten alamäki ja iho meni taas huonoon kuntoon. Nyt on kohtuullisen hyvänä pysynyt viimeiset kolme vuotta ruokavalion sekä itselle sopivien ihonhoitorutiinien löydyttyä. Näppyjä toki tulee, enimmäkseen hormoninäppyjä kasvojen alaosaan/leukaan ja mustapäät pysyy lujasti nenässä. Roaccutania en enää suostuisi syömään.

Vierailija
12/33 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin puolen vuoden kuurin isotretinoiinia n. 3 vuotta sitten, ja näppylöiden määrä on vähentynyt ehkä yhteen kolmannekseen kuuria edeltäneestä tilanteesta. Iho ja limakalvot kuivuivat kuurin aikana aika ikävästi ja iho oli tosi herkkä auringolle. Pahin sivuvaikutus oli huulten kuivuminen, ne rohtuivat ja halkeilivat pahasti ja kivuliaasti jos en laittanut huulirasvaa n. puolen tunnin(!) välein. Käytin silloin Avenen cold cream -huulirasvaa, joka on kallista eikä kovin riittoisaa, mutta toimii hyvin. Mielialavaikutuksista en osaa oikein sanoa mitään, sillä olin jo valmiiksi masentunut silloin, enkä osaa sanoa että toiko kuuri mielialaani jotain muutosta. Ilmeisesti sivuoireet vaihtelevat aika paljon, mutta itse en kyllä todellakaan kadu kuuriani.

Vedin tosiaan myös antibioottikuurin ensin, mutta siitä ei ollut kauheasti iloa.

Vierailija
13/33 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kolmas kk meneillään. Vasta hiljattain loppui se pahenemisvaihe, joka minulla näkyi vain yksittäisten isojen paukamien ilmaantumisena mitä ihmeellisimpiin paikkoihin. Huulet kuivuvat kovasti, mutta bepanthen auttaa. Oma ihoni oli lähtökohtaisesti niin rasvainen, etten nytkään kaipaa kosteusvoidetta. Iho näyttää nyt hyvältä ja olen tosiaan säästynyt ikäviltä sivuoireilta.

Vierailija
14/33 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun käytetään pienempiä annoksia ja pitempää kuuria, vältytään pahoilta sivuoireilta.

sinä jolla oli ruusufinni. Millaista annosta söit vuoden?

Vierailija
15/33 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 22v nainen ja lopetin juuri toisen isotretinoiinikuurini. Ensimmäisen söin pari vuotta sitten vaikeahkoon akneen. Ennen sitä oli tultu kokeiltua kaikki voiteet ja antibiootit pariin otteeseen, mikään ei auttanut pysyvästi.

Molemmat isotretinoiinikuurit kuivattivat kasvojen, käsien ja pään ihon (ei hiusten rasvoittumista lainkaan!) ja limakalvot. Nenän sisäpuoli kuivui niin, että hajuaisti oli huono kuurien ajan ja vähän jälkeenkin. Tuli myös ärsyttävää kuivaa räkää. :D Kynsinauhat kuivuivat normaalia enemmän, ja tuli useaan otteeseen kynsivallintulehdus.

Olin tokan kuurin aikana töissä varastossa, jossa on kuiva ilma ja pölyä, niin kosteuttavat silmätipat olivat must. Ekan kuurin jälkeen, noin muutama kuukausi sen loppumisesta alkoi lähteä hiuksia. Valehtelematta vähintään kolmasosa tukasta putosi päästä, onneksi itsellä on kuitenkin hiuksia mistä lähteä. Joka kerta kun harjasi, harjaan jäi tuppo hiuksia, ja aina suihkun jälkeen suihkukaivo oli täynnä karvoja.

Ihon lääke kuitenkin paransi täydelliseksi, harmi vaan, että vuoden päästä näpyt tulivat takaisin kasvoihin. Selkään niitä ei tullut enää kuitenkaan ollenkaan. Toisen kuurin jälkeen sain lääkäriltä reseptit kahteen eri lääkevoiteeseen (Skinoren ja Differin), joita minun tulee käyttää vuosi iltaisin aknen ehkäisyyn. Toinen on vahvempi, eli vähän sen mukaan mitä iho kestää, niin jompaa kumpaa. Toivottavasti iho pysyy puhtaana nyt kahden kuurin jälkeen.

Ainiin, sain myös kaikki nuhat ja flunssat tutuilta, varmaankin sen takia, ettei ollut limaa kuljettamassa pöpöjä pois. Nuhakin tuntui ihan kauhealta, kun nenä oli niin kuiva.

Söin muuten ekalla kerralla ensin 1 kapselin päivässä, sitten vuoropäivinä 1 ja 2, ja lopulta 2/pv. Tokalla kerralla pyysin, että maksimi olisi tuo 1 ja 2, ettei hiukset taas lähtisi. Nyt kuitenkin tuntuu, että hiuksia alkaa taas lähteä. :/

Vierailija
17/33 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen 45 v mies ja mulla on ollut aknea nuoresta asti aina. Olen käyttänyt 2 roaccutan kuuria jotka molemmat lopetin kesken puolen vuoden jälkeen sivuoireiden takia. Kuurit auttoivat hetken mutta ongelma palasi, ehkä pienempänä jo vuoden sisään. Vanhempana kokelin muutaman miedomman antibioottikuurin jotka myös auttoivat sen aikaa kun lääkettä söi. Vuosi sitten uuden työpaikan myötä mehiläisen työpaikkalääkäri heti naamani nähtyään sanoi että minulla on ruusufinni ja määräsi Aqualan L voidetta jossa 2% rikkiä. Tällä iho parani muutamassa viikossa ja parin kuukauden jälkeen ei enää mitään tietoa iho ongelmista. En tiedä oliko akne lähtenyt ja ruusufinni tullut tilalle jossain vaiheessa vai mistä iho ongelmai johtui mutta tuo rikkivoide auttoi paremmin kuin roaccutani yms. Suosittelen kokeilemaan jos ei muuta apua ole löytänyt.

Vierailija
18/33 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli vuotta söin, vain huulien kuivuminen ärsyttävä sivuvaikutus. Iho on pysynyt siht hyvänä kuurin lopettamisen jälkeen. Siitä on nyt kolme vuotta. Jos vaiva palaisi, pyytäisin heti uuden kuurin.

Vierailija
19/33 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kai 18 kun söin puolen vuoden kuurin, ei siis mikään pika-apu, mutta lopputulos olikin hyvä ja pysyvä. Mulle muuten pukkas akne proteiinijauheen käytöstä.

Iho kuivui, limakalvot kuivui ja olokin oli kuiva. Kosteusvoiteella piti pari kertaa päivässä käsitellä koko keho ja hiuksia ei tarvinnut pestä kun kerran viikkoon. Olin myös sillon muutenkin masentunut ja tuo lääke ei ainakaan auttanut.

Nyt päälle kolmekymppisenä kärsin lapsettomuudesta ja mietin tuon lääkkeen osuutta asiaan. Aiheuttaa myös joillekin vakavia mielenterveyden ongelmia, on itsemurhatapauksia lääkkeen aloituksen jälkeen. Jenkeissä on nostettu joukkokanteita näiden pienten hedelmättömyys- ja itsemurhasivuoireiden takia.

En lähtisi enää aikuisena kovin herkästi kokeilemaan uudestaan, vaikka näppyihin se kyllä tehosi.

Vierailija
20/33 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tällä hetkellä isotretinoiini kuurilla. Minulla ensimmäiset muutama kuukautta akne paheni ja työnsi kaiken ulos. Olen nyt syönyt kohta 4 kuukautta lääkettä ja oikeastaan vasta parin edellisen viikon aikana olen alkanut näkemään ettei ihoon ole syntynyt juurikaan uusia ja epäpuhtaudet ovat alkaneet kuivumaan pois. Itsellä tosiaan kesti aika pitkään ennen kun sain positiivisiå tuloksia. Mielialaani vaikuttanut myös aika isosti, tunteet heittelevät paljon. Selkäkipuja saan välillä kovien treenien yhteydessä mutta se ei ole haitannut, sen kestää (: bepantheenia olen tunkenut joka päivä huuliin, muuten kuivuisivat ihan koppuroiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan