Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia laihdutuksen epäonnistumisesta ja syynä onkin ollut insuliiniresistanssi?

Vierailija
11.06.2017 |

Onko kenellekään käynyt niin, että yritit laihduttaa ja et laihtunut. Syyksi paljastui insuliiniresiatanssi. Itse olen yrittänyt laihduttaa, tulokset ei häävejä. Esim. 1300 kaloria/päivä viikkoja ja mitään ei tapahdu. Miten on mahdollista?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Insuliiniresistenssin syntymistä edesauttaa ylipaino, liian suuri vyötärönympärys, epäterveellinen ruoka (liikaa mm. kovia rasvoja, suolaa, sokeria, alkoholia, valkoista viljaa), liian vähäinen liikunta. Insuliiniresistenssi sen sijaan EI estä sinua laihduttamasta eli se ei ole missään tapauksessa syy siihen, ettet laihdu. 

Mutta kun se on syntynyt, niin liikunnan lisääminen ei välttämättä toimikaan niin kuin terveillä. Insuliiniresistenssi voi olla myös hoikalla, joka syö oikein. Silloin elimistö ryhtyy "keräämään" rasvaa, vaikka tekisit mitä. Tai ainoa keino on jättää pois rasva ja hiilihydraatit ja syödä pelkkää proteiinia ja sitäkin alle 1200 kcal/vrk.

Vierailija
22/26 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ei todellakaan mitään 900-1300 kcal! Siitä ei seuraa kyllä mitään hyvää.. Jospa alat vaan syömään reilusti ja terveellisesti. Itse syön 2000-2500 kcal päivässä ja laihdun noin 1kg/kk. Liikun päivittäin sauvakävellen ja teen lihaskuntoharjoittelua painoilla pari kertaa viikossa. Rasva% nyt 23. Hitaasti ja varmasti, sitä suosittelisin sullekin. Hanki osaava pt/valmentaja avuksi jos ei muuten onnistu.

Mä olen luonnostani vähäruokainen enkä voi todellakaan syödä 2500 kalorin edestä edes treenipäivinä, silloin max 1500.

Esim nyt viikonloppuna oltiin päivällisillä missä oli älyttömän terveellistä ja hyvää ruokaa mutta lisäksi pieniä leipiä erilaisilla pateilla (niitä  meni ehkä 10 suupalaa), eilen sitten ribsejä 3 kpl ja paistettuja uusia perunoita ja salaattia päivän ainoa ateria (muuten smoothie, kahvia, 1 voileipä, vesimelonia ja banaani). Paino nousi 1,5 kiloa lauantai-aamusta tähän aamuun! Mulla menee koko viikko siihen että pudotan tuota viikonloppuna tullutta:( Eli heti kun poikkean normaalista alle 1500 kalorin päiväsaannista alan lihoamaan.

Treeniä n 2x viikossa, viimepäivinä lisäksi rankkaa hyötyliikuntaa: pihan kuokkimista ja hiekan lapioimista. Ei vaikutusta vaikka kaloreja kyllä paloi! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pieni kulutus vaikka olen vaikeasti lihava, lisäksi en juurikaan liiku. Syön vajaa tuhat kaloria päivässä, luulen että kulutukseni on max. 1500 kcal. Paino putoaa hiljakseen.

Vierailija
24/26 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ei todellakaan mitään 900-1300 kcal! Siitä ei seuraa kyllä mitään hyvää.. Jospa alat vaan syömään reilusti ja terveellisesti. Itse syön 2000-2500 kcal päivässä ja laihdun noin 1kg/kk. Liikun päivittäin sauvakävellen ja teen lihaskuntoharjoittelua painoilla pari kertaa viikossa. Rasva% nyt 23. Hitaasti ja varmasti, sitä suosittelisin sullekin. Hanki osaava pt/valmentaja avuksi jos ei muuten onnistu.

Mä olen luonnostani vähäruokainen enkä voi todellakaan syödä 2500 kalorin edestä edes treenipäivinä, silloin max 1500.

Esim nyt viikonloppuna oltiin päivällisillä missä oli älyttömän terveellistä ja hyvää ruokaa mutta lisäksi pieniä leipiä erilaisilla pateilla (niitä  meni ehkä 10 suupalaa), eilen sitten ribsejä 3 kpl ja paistettuja uusia perunoita ja salaattia päivän ainoa ateria (muuten smoothie, kahvia, 1 voileipä, vesimelonia ja banaani). Paino nousi 1,5 kiloa lauantai-aamusta tähän aamuun! Mulla menee koko viikko siihen että pudotan tuota viikonloppuna tullutta:( Eli heti kun poikkean normaalista alle 1500 kalorin päiväsaannista alan lihoamaan.

Treeniä n 2x viikossa, viimepäivinä lisäksi rankkaa hyötyliikuntaa: pihan kuokkimista ja hiekan lapioimista. Ei vaikutusta vaikka kaloreja kyllä paloi! 

Lihominen on rasvasolujen lisääntymistä ja rasvan varastoitumista niihin. On fysiologisesti mahdotonta varastoida rasvaa 1,5 kiloa viikonlopun aikana. Suolistossasi on viikonlopun jäljiltä enemmän massaa ja kudoksissa enemmän nestettä, siksi painoit enemmän. Painosi olisi tasaantunut ajan kanssa muutenkin ilman toimenpiteitä.

Vierailija
25/26 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on insuliiniresistenssi ja en saanut painoani putoamaan kuin karppaamalla ja tavoitepainossa pysymineksi normiruokavaliolla rajoittamalla hiilihydraattien saantia järkevästi.

Millä mekanismilla insuliiniresistenssi estää laihtumisen kaloreita rajoittamalla?

Sillä, että keho ei anna energiaa ulos vaan varastoi sen. Vetämätön olo jne. 

Vierailija
26/26 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Insuliiniresistenssin syntymistä edesauttaa ylipaino, liian suuri vyötärönympärys, epäterveellinen ruoka (liikaa mm. kovia rasvoja, suolaa, sokeria, alkoholia, valkoista viljaa), liian vähäinen liikunta. Insuliiniresistenssi sen sijaan EI estä sinua laihduttamasta eli se ei ole missään tapauksessa syy siihen, ettet laihdu. 

Mutta kun se on syntynyt, niin liikunnan lisääminen ei välttämättä toimikaan niin kuin terveillä. Insuliiniresistenssi voi olla myös hoikalla, joka syö oikein. Silloin elimistö ryhtyy "keräämään" rasvaa, vaikka tekisit mitä. Tai ainoa keino on jättää pois rasva ja hiilihydraatit ja syödä pelkkää proteiinia ja sitäkin alle 1200 kcal/vrk.

Pelkällä proteiinilla sairastuu eikä varmasti laihdu.  Rasva on välttämätön aine elimistölle.  Jos minimoi hiilarit, on rasvaa syötävä reilusti, proteiinia vain tarpeen mukaan. Näin laihtuu jos on insuliiniresistenssi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan