Jos haluaa kasvattaa hiukset alaselkään asti, pitääkö käydä välillä leikkauttamassa latvoja vai olla kokonaan leikkaamatta?
Millä konsteilla saa hiukset kasvatettua mahdollisimman pitkiksi?
Kommentit (42)
Mulla on sellainen hiuslaatu, että se kasvaa kyllä mutta haarautuu heti leikkaamisen jälkeen, olen siis havainnut että parempi leikata silloin tällöin vain törkeimmät eli takkuuntuvat kohdat pois ja muuten antaa kasvaa. On hyvä hoitaa hiusta sopivilla aineilla. Mulle esim sopii öljyt ja yksi sellainen voidemainen jätettävä, en tiedä saako täällä mainostaa nimeltä. Kokeilemalla selviää sopiiko sinulle jokin. Liika pesu on ehkä pahin kuluttaja, toinen on muotoilurauta ja muut kuumat. Juurikasvu.orgissa on kasvattajille oma ketju, käys lukemassa.
huonohiuksinen kirjoitti:
Hiusten luonnollinen rasva on myös luonnollinen hoitoaine, eli hennot hiukset haaroittuvat siinä vaiheessa, kun hiusten rasva ei enää kulkeudu latvoihin. Jollakin jopa olkapääpituiset hiukset haaroittuvat. Vaikeaa niistä on nättejä ja pitkiä saada.
Hiukset kasvavat 1 - 2 cm/kk hiuksen kasvukausi on 2 - 6 vuotta, jonka jälkeen se putoaa. Pääosin se on geeneistä kiinni. Elämäntavoilla tilannetta voi huonontaa, muttei geenien määräämistä rajoista kasvattaa. Ja joka toisella yli 40-vuotiaalla naisella on ongelmaa hiustenlähdöstä. Pitkistä hiuksista pitäisi siis nauttia nuorena.
Hyvät hiukset eivät edes automaattisesti periydy lapselle. Äidilläni on aasialaistyyppiset tummat, paksut, nopeasti ja pitkiksi kasvavat hiukset. Itselleni ei meinannut lapsena kasvaa hiuksia lainkaan, ja ne ovat jo 40 + selkeästi ohentuneet entisestään.
Minulla, olen siis mies, hiukset ylettyvät juuri ja juuri kainaloihin asti. Eivät kasva tuon pitemmiksi, olen aikoinani kokeillut tuota latvojen leikkaamista ja hiukset eivät kasvaneet pitemmiksi. Ne vain kasvoivat entiseen mittaansa, eli pari kolme senttiä ja siihen se jääkin. Ovat olleet suunnilleen tällaiset reilut kymmenen vuotta. Hiukseni myös menevät hämmästyttäville korkkiruuvikiharoille :D. Siskollani taas hiukset kasvavat paljon pidemmiksi ja ovat paljon paksumpaa hiusta.
Kasvuun ei leikkaaminen vaikuta, mutta jo pieni tasoitus tekee yleensä latvasta paljon paksumman näköisen. Jos tykkää hiuksistaan mahdollisimman pitkinä, ja on kasvatusvaihe menossa, niin parempi minusta ottaa sentti tai pari pois mahdollisimman usein, kuin ottaa harvemmin pitkä pätkä huonoa ja kuivaa hiusta. Latva kuitenkin kuluu jatkuvasti, ja latvan pitäminen "tuoreena" tihein pienin leikkauksin (esim. 1-2 cm 3 kk välein) pitää hiukset minusta paremman ja terveemmän näköisinä kuin reilumpi leikkaus vuoden välein.
Toinen asia onkin, mistä löytää kampaaja, joka ymmärtää, paljonko on 1-2 cm.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellainen hiuslaatu, että se kasvaa kyllä mutta haarautuu heti leikkaamisen jälkeen, olen siis havainnut että parempi leikata silloin tällöin vain törkeimmät eli takkuuntuvat kohdat pois ja muuten antaa kasvaa. On hyvä hoitaa hiusta sopivilla aineilla. Mulle esim sopii öljyt ja yksi sellainen voidemainen jätettävä, en tiedä saako täällä mainostaa nimeltä. Kokeilemalla selviää sopiiko sinulle jokin. Liika pesu on ehkä pahin kuluttaja, toinen on muotoilurauta ja muut kuumat. Juurikasvu.orgissa on kasvattajille oma ketju, käys lukemassa.
Liian tylsät sakset voivat aiheuttaa tuota haaroittumista.
Suurin osa tyypeistä, jotka väittävät ettei kasva tietyn pituuden jälkeen, ovat hiuksiaan käsitteleviä. Kaikki käsittely pois kokonaan! Ei hiustenkuivainta sun muita, ei muotoilevia tuotteita, ei mitään. Kaikista kovimmat kasvattajat eivät edes värjää koskaan ja mahd. käyttävät jopa pelkkää hoitoainetta pesuun. Silikonitonta tietenkin. Tukka aina kiinni, letille tai nutturalle, mutta ei liian tiukalle. Ei pinnejä tai hiuslenkkejä, joissa metallisia osia. Ei pyyhkeellä hankaamista. Ehdottomasti ei mitään kampausten tekemistä, tupeerausta yms. Näillä menet arjessa sen muutaman vuoden, plus ruokavalio kohdilleen, niin on ihme jos ei onnistu.
kirjoitti:
Suurin osa tyypeistä, jotka väittävät ettei kasva tietyn pituuden jälkeen, ovat hiuksiaan käsitteleviä. Kaikki käsittely pois kokonaan! Ei hiustenkuivainta sun muita, ei muotoilevia tuotteita, ei mitään. Kaikista kovimmat kasvattajat eivät edes värjää koskaan ja mahd. käyttävät jopa pelkkää hoitoainetta pesuun. Silikonitonta tietenkin. Tukka aina kiinni, letille tai nutturalle, mutta ei liian tiukalle. Ei pinnejä tai hiuslenkkejä, joissa metallisia osia. Ei pyyhkeellä hankaamista. Ehdottomasti ei mitään kampausten tekemistä, tupeerausta yms. Näillä menet arjessa sen muutaman vuoden, plus ruokavalio kohdilleen, niin on ihme jos ei onnistu.
Alapeukku miksi?
Vierailija kirjoitti:
huonohiuksinen kirjoitti:
Hiusten luonnollinen rasva on myös luonnollinen hoitoaine, eli hennot hiukset haaroittuvat siinä vaiheessa, kun hiusten rasva ei enää kulkeudu latvoihin. Jollakin jopa olkapääpituiset hiukset haaroittuvat. Vaikeaa niistä on nättejä ja pitkiä saada.
Hiukset kasvavat 1 - 2 cm/kk hiuksen kasvukausi on 2 - 6 vuotta, jonka jälkeen se putoaa. Pääosin se on geeneistä kiinni. Elämäntavoilla tilannetta voi huonontaa, muttei geenien määräämistä rajoista kasvattaa. Ja joka toisella yli 40-vuotiaalla naisella on ongelmaa hiustenlähdöstä. Pitkistä hiuksista pitäisi siis nauttia nuorena.
Hyvät hiukset eivät edes automaattisesti periydy lapselle. Äidilläni on aasialaistyyppiset tummat, paksut, nopeasti ja pitkiksi kasvavat hiukset. Itselleni ei meinannut lapsena kasvaa hiuksia lainkaan, ja ne ovat jo 40 + selkeästi ohentuneet entisestään.
Minulla, olen siis mies, hiukset ylettyvät juuri ja juuri kainaloihin asti. Eivät kasva tuon pitemmiksi, olen aikoinani kokeillut tuota latvojen leikkaamista ja hiukset eivät kasvaneet pitemmiksi. Ne vain kasvoivat entiseen mittaansa, eli pari kolme senttiä ja siihen se jääkin. Ovat olleet suunnilleen tällaiset reilut kymmenen vuotta. Hiukseni myös menevät hämmästyttäville korkkiruuvikiharoille :D. Siskollani taas hiukset kasvavat paljon pidemmiksi ja ovat paljon paksumpaa hiusta.
Sinne tiukkaan kiharaanhan se pituus menee. Suora hius näyttää pitenevän vauhdilla, korkkiruuvit huonosti, koska kasvavat niitä korkkiruuveja. Afrokiharainen ystäväni ei saa hiuksiaan kainalomittaankaan.
kirjoitti:
Ei minulla kasva kuin tuonne kainaloiden tasolle ja en käsittele hiuksiani muuten kuin että pesen ne oliiviöljysaippualla. Joskus lähes päivittäin, koska työssäni näin kesäisin hikoilen valtavasti ja siellä on myös pölyistä. Hiukset on kiinni ja piilossa työaikana, en halua että hiukset vielä palavatkin lyhyemmiksi.
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Ei minulla kasva kuin tuonne kainaloiden tasolle ja en käsittele hiuksiani muuten kuin että pesen ne oliiviöljysaippualla. Joskus lähes päivittäin, koska työssäni näin kesäisin hikoilen valtavasti ja siellä on myös pölyistä. Hiukset on kiinni ja piilossa työaikana, en halua että hiukset vielä palavatkin lyhyemmiksi.
En pesisi päivittäin jos yritän kasvattaa tai ylläpitää pitkää tukkaa. Etkö peitä hiuksesi työaikana, joten miksi pestä päivittäin? Hiusten oma rasva on kuitenkin hyväksi niille, joten pesu max. parin, kolmen päivän välein. Jotkut jopa venyttävät kertaan viikossa. Toki siihen on edettävä vähitellen. Ja kuten mainittu aiemmin, ei harjausta märkänä. Eikä mitään muovisia välineitä muutenkaan, ainoastaan luonnonmukaisista materiaaleista valmistetut harjat yms. Kammat nyt voi ihan täysin unohtaa pitkän tukan kanssa ylipäätään.
Annan sen kasvaa. 2 kertaa vuodessa leikkautan huonot latvat pois. Samalla pysyy hiukset siistinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
En pesisi päivittäin jos yritän kasvattaa tai ylläpitää pitkää tukkaa. Etkö peitä hiuksesi työaikana, joten miksi pestä päivittäin? Hiusten oma rasva on kuitenkin hyväksi niille, joten pesu max. parin, kolmen päivän välein. Jotkut jopa venyttävät kertaan viikossa. Toki siihen on edettävä vähitellen. Ja kuten mainittu aiemmin, ei harjausta märkänä. Eikä mitään muovisia välineitä muutenkaan, ainoastaan luonnonmukaisista materiaaleista valmistetut harjat yms. Kammat nyt voi ihan täysin unohtaa pitkän tukan kanssa ylipäätään.
En ole hän mutta vastaan sulle. Nuorena mun oli pakko pestä hiukset joka päivä. Mulla on rasvoittuva hiusjuuri. Hiukset ovat aina kasvaneet nopeasti. Nykyään pesen joka toinen päivä.
T. pitkätukkainen 48v.
Mulla oikeasti auttoi/auttaa Biotiini Strong, tosin myös kynnet kasvaa ku noita-akalla! Koko ajan saa olla viilaamassa, ärsyttävää puuhaa. Mutta myös siis hiukset kasvoi hujauksessa.
kirjoitti:
Tosiaan, unohdin kokonaan mainita sen että hiukset kuuluu huomattavasti vähemmän nyt kun olen siirtynyt hennaukseen. Siinä on suurempi vaiva, mutta kasviväreillä saa punaisen lisäksi ruskeaa ja jopa mustaa. Vaalennus kylläkään ei onnistu.
-22
Alapeukku ei muuta sitä totuutta, että jatkuva käsittely tekee kasvattamisen mahdottomaksi. Pesuvälikin on totuttamiskysymys. Eri asia haluaako oikeasti kasvattaa vai vaan valittaa kun ei se kasva. Onhan se tylsää pitää tukkaa letillä 95 % ajasta se 6 vuotta, mutta niin se vaan menee, sadut sitten ihan erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitset vain sellaiset geenit, että hiustesi elinikä on mahdollisimman pitkä ja kasvunopeus mahdollisimman suuri.
Ihan oikeasti: mikään vippaskonsti ei auta noihin kahteen asiaan. Hius kasvaa noin sentin kuukaudessa ja keskimääräinen hiuksen ikä on kolme vuotta. Vaihtelua on molempiin suuntiin ja siksi joillakin kasvaa hiukset alaselkään saakka ja toisilla hiukset jäävät hiirenhännäksi jo olkapään kohdalla. Mutta leikkaamalla, hoitoaineilla tai millään sellaisilla et pysty vaikuttamaan merkittävästi hiustesi maksimipituuteen.
Ja jos haluaa, että hiukset näyttävät pitkänäkin hyvältä, niin kannattaa vielä toivoa kahta muuta ominaisuutta: että hiustuppeja on paljon ja että yksittäiset hiukset ovat paksuja.
P.S. Ja näihinkin ikääntyminen tuo vielä omat haasteensa, eli vaikka parikymppisenä hiukset kasvaisivat lapaluihin saakka ja niitä olisi paljon, niin neljänkympin jälkeen hiustupet alkavat lakata toimimasta, hiusten kasvunopeus hidastuu ja hiusten paksuus pienenee so. hiukset ohenevat.
Siinä sitä sopii ihmetellä, miksi nelikymppisillä naisilla ei ole pitkät, paksut hiukset ;-)
Kyllä minulla on pitkät ja paksut hiukset. Ei se iästä ole kiinni vaan geeneistä.
T. N +40Niinhän sanoinkin: tarvitaan vain sopivat geenit. Sinulla on sellaiset geenit, ettei ikääntyminen vaikuta. Minulla on sellaiset geenit, että olin alle nelikymppisenä harmaantunut, ja kun hiuksessa ei ole melatoniinia niin se muuttuu myös paksuudeltaan.
Eli edelleen vastaus aloittajalle on: geenit.
Ehkä ihan hyvä vaan, ettei ole melatoniinia (uni hormonia) tukassa :---D
Vierailija kirjoitti:
Mun resepti on ei käsittelyä ja terveelliset elämäntavat. En saanut omiani nuorena (söin mitä sattuu, nukuin huonosti, tupakoin, värjäsin, kiharsin, muotoilin) omiani kasvamaan edes vyötärölle. Nyt, 20 vuotta myöhemmin, ironisesti sairauden pakotettua elämään terveellisemmin ja lopetettuani laiskuuttani käsittelyt ne kasvavat kuin ruoho. Ovat tällä hetkellä häntäluumitassa ja kasvavat edelleen tasaisesti.
Voihan noilla jokin osuus olla. Itse elin nuorena miten sattui, värjäilin jatkuvasti ja hiusten kasvuun ei mitään vaikutusta, kasvoi pituutta silti runsaasti.
Pari ystävääni hoitaa hiuksiaan todella paljon, ei ne silti kasva tiettyä pituutta pidemmäksi.
Olen vahvasti samaa mieltä kuin suuri osa täällä, että kasvupituus on geeneistä kiinni.
Useat eivät koskaan saa pitkiä hiuksia, vaikka mitä tekisivät.
Vierailija kirjoitti:
Ap, hiusten leikkaaminen ei vaikuta mitenkään hiusten kasvamiseen. Hiukset ovat kuollutta ainetta, samaa kuin kyntesi. Mikään sampoo tms ulkoisesti käytettävä aine ei vaikuta mitenkään hiuksiin tai korjaa niitä oikeasti.Ruokavalio auttaa.
Mulla hiukset vaan kasvaa, latvoja siistin kerran vuodessa. Just leikkautin 15 senttiä, muuten istuisin niiden päällä. Hiusten pituuskasvu riippuu myös geeneistä.
Mutta kyllä vaikuttaa! Hiukset usein haarautuvat ajan myötä latvoista, jos latvoja ei leikkaa pois, halkeama jatkuu ylös kunnes hius katkeaa. Jos siis haluaa, että hius kasvaa kauemman aikaa päässä, niin latvoja täytyy leikata. Ulkoisesti käytettävät aineet vaikuttavat myös hiusten katkeiluun.
Vierailija kirjoitti:
Bissee ja pizzaa!
T. Hevari
Onhan tuossa totuuden siemen. Oluessa b-vitamiineja, pitsassa myös jopa rautaa.
Tosiaankin pitää olla leikkaamatta hiuksia. Korkeintaan 4 vuoden välein saa tasata. Kaksihaaraisia ei synny kun ei käytä silikonituotteita. Ei kuumalaitteita, ei turhia tuotteita, luonnonmukaista shampoota ja hoitoainetta. Paljon monipuolista kasvisruokaa, ei lihaa. Hyvää rasvaa ei rasvattomia fitness-dieetteja.
Näillä kasvatin tukan peppuun, paksu ja hyväkuntoinen oli. Nyt syöpä vei sen joten kalju olen ja samoilla opeilla kasvatan tukkaa takaisin.
Hiukset kasvavat jokaisella ihmisellä omaan maksimimittaansa. Kuka tahansa ei siis voi saada takapuoleen ulottuvia hiuksia vaikka söisi mitä lisäravinteita koko elämänsä.