Yksi kaveri tekee meidän muiden elämästä vaikeaa kun ei omista älypuhelinta
Eikä käytä somea lainkaan. Esim. Ravintolassa syömässä hän kieltää kuvaamasta itseään/ruoka-annostaan. Valittaa siitä jos kuvaamme toisiamme ja ruokia. Vinkuu "hei eiks me tultu tänne syömään ja juttelemaan eikä roikkumaan kännyköillä" olimme suunnitelleet hänelle porukalla älypuhelinta lahjaksi, mutta hän sanoo että se on turhaa kun ei aio sitä käyttää. Miten kaveri keskiajalta nykyaikaan?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Odotin otsikon perusteella ongelman olevan jokin muu kuin somepäivitysten tekeminen. Aloitus on typerä, mutta kyllähän se, että ei käytä älypuhelinta tai somea, hankaloittaa elämää nykyaikana. Menemiset ja tekemiset suunnitellaan nykyään WhatsApp- tai Messenger-ryhmäviestien avulla. Vaikkapa polttarien tai lapsen luokkaretken suunnittelu vaikeutuu, kun yhtä polttariseurueesta tai luokan vanhemmista ei saa kiinni samaa kanavaa käyttäen kuin muita. Samoin jos ollaan vaikka porukalla matkalla ja pitää etsiä ravintolasuosituksia tai etsiä reitti jonnekin, se, jolla ei ole älypuhelinta, ulkoistaa itsensä vastuun ottamisesta matkajärjestelyjen suhteen. Hyvin usein ne, joilla ei ole älypuhelinta, välillisesti käyttävät kavereidensa puhelimia pyytäessään tarkistamaan vaikkapa bussiaikatauluja, elokuvien näytösaikoja, ruokaohjeita jne.
Mulla ei ole älypuhelinta, mutta silti matkoilla olen yleensä kartturina. Mulla on nimittäin aina paperikartta. Ravintolasuosituksia yms. katson jo ennen matkaa ja kirjoitan ylös nimet, osoitteet ja aukioloajat, sama joidenkin nähtävyyksien kanssa. Koskaan en ole älypuhelimen omistajaa pyytänyt tarkistamaan mitään mainitsemiasi juttuja.
Mulla ei ole älypuhelinta, mutta silti matkoilla olen yleensä kartturina. Mulla on nimittäin aina paperikartta. Ravintolasuosituksia yms. katson jo ennen matkaa ja kirjoitan ylös nimet, osoitteet ja aukioloajat, sama joidenkin nähtävyyksien kanssa. Koskaan en ole älypuhelimen omistajaa pyytänyt tarkistamaan mitään mainitsemiasi juttuja.[/quote]
SAMA! Enkä ole hankaloittanut kavereiden elämää, kun ihan yhtä hyvin ne tapaamiset ym saa sovittua soittamalla! Enemmän ottaa päähän se, että ihmiset ei voi enää ihan tavallisia asioita hoitaa soittamalla kun kaikesta pitää laittaa se viesti.
Olet oiva esimerkki siitä, että osa älykännykän omistajista ei osaa edes kunnon provoa väsätä. Minua hävettää puolestasi.
Ihminen, jolla ei ole edes älypuhelinta on pelkkä nolla !
Vierailija kirjoitti:
Näin se vain on että kun tuote tai palvelu ensin julkistetaan niin sanotaan että "eihän kenenkään ole pakko käyttää". No..ajan kuluessa KAIKKIEN on pakko käyttää.
Pakko on vaan verojen maksu ja kuolema.Somepakkoa ei ole, jokainen voi päättää itse haluaako liittyä.
Minä en tunne moista ryhmäpainetta.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen joka noin väittää on kyllä hyvin yksinkertainen. Sääliksi käy sua.
pullajakaffi kirjoitti:
monestikin smartphone muuttuu käyttäjänsä käyttämänä idiotphoneksi.
Tämä palsta on muuten tuosta aivan loistava esimerkki.
Ennen nettiä käyttivät lähinnä älykkäät ihmiset, nyt kaikki tavan tampiot pääsevät joka paikkaan laskemaan tasoa.Harmi.
Vierailija kirjoitti:
Odotin otsikon perusteella ongelman olevan jokin muu kuin somepäivitysten tekeminen. Aloitus on typerä, mutta kyllähän se, että ei käytä älypuhelinta tai somea, hankaloittaa elämää nykyaikana. Menemiset ja tekemiset suunnitellaan nykyään WhatsApp- tai Messenger-ryhmäviestien avulla. Vaikkapa polttarien tai lapsen luokkaretken suunnittelu vaikeutuu, kun yhtä polttariseurueesta tai luokan vanhemmista ei saa kiinni samaa kanavaa käyttäen kuin muita. Samoin jos ollaan vaikka porukalla matkalla ja pitää etsiä ravintolasuosituksia tai etsiä reitti jonnekin, se, jolla ei ole älypuhelinta, ulkoistaa itsensä vastuun ottamisesta matkajärjestelyjen suhteen. Hyvin usein ne, joilla ei ole älypuhelinta, välillisesti käyttävät kavereidensa puhelimia pyytäessään tarkistamaan vaikkapa bussiaikatauluja, elokuvien näytösaikoja, ruokaohjeita jne.
Mulla ei ole älypuhelinta joten mä otan kaikki nuo jutut selville ennen reissua ihan kotona tietokoneella. Some ei kiinnosta koska mulla ei ole tarvetta jakaa tietoa elämästäni hakukoneiden palvelimille ikuissäilytykseen eikä massailmoitella juttuja.
Vierailija kirjoitti:
En käytä enkä omista älypuhelinta. Minusta tämä on fiksun ihmisen valinta jo tietoturvasyistä. Toisaalta en käytä myöskään mitään somea.
Toisaalta mulla henkinen kapasiteetti kestää sen, että istun kaverin kanssa lounaan ajan keskittyen hänen kanssaan jutteluun. Mulla ei myöskään ole mitään tarvetta dokumentoida omaa elämääni julkisesti minutti minuutilta.
En tarvitse myöskään kännykkää karttojen tai aikataulujen katsomiseen, koska suunnittelen reitit ja aikataulut etukäteen.
Se on hyvä, ettei sinulle koskaan satu mitään yllättävää, johon et ole varautunut etukäteen.
Näin vanhempana rouvashenkilönö täytyy puolustaa älypuhelinta matkailussa. Minäkin pelasin ennen paperikarttojen kanssa ja suunnittelin reitit tarkkaan. Suunnittelusta en ole luopunut, mutta paperikartoista olen. Useimmat kartat, joita on saatavilla suurkaupungeista ovat niin pienellä präntillä, että en saa selvää kadunnimistä. En vaikka minulla on moniteholasit. Joten olen siirtynyt googlemapsin käyttäjäksi. Etukäteen lataan puhelimelle ko. kaupungin kartan offline-tilassa käytettäväksi. Perillä otan matkadatan pois päältä (jos ei ole eu-maa) ja navigoin paikannuksen avulla. Älyttömän kätevää. Ei tarvitse pöllyyttää valtavaa karttaa keskellä katua ja koittaa katsoa missä ollaan. Vilkaisu googlemapsiin ja tiedän missä olen ja minne päin pitää mennä. Viimeksi Pariisissa pelastin itseni ja älypuhelittoman työkaverini pois ihan väärästä paikasta, kun suoraan sanoen eksyimme.
0/5
Mutta ihan vakavasti puhuen onhan tuo aika ärsyttävää kun nykyään pitää kaikki kuvata. Sen sielä ymmärrän, että kuvaa itseään ja jotain ruoka-annoksia, mutta todella moni on esimerkiksi keikalla kuvaamassa lavalle kännykällä, vaikka sama keikka kuvataan ihan ammattikalustolla ja jokainen voi käydä ilmaiseksi katsomassa tuon videon.
Katsooko joku oikeasti noita videoita jälkikäteen? Jos minä muistoja haluan, niin kyllä minä silloin haluan, että kuvassa näkyy minä, joku kaverini tai muuten jotain erikoislaatuista. Pelkät lavatapahtumat eivät ole kovinkaan mielenkiintoinen muisto. Joidenkin tuntuu tarvitsevan ikuistaa itseään aivan jatkuvasti. Onko tuollainen kuvameri ihan tarkoituksen mukainen? Siinä alkaa kärsimään jo nykyhetkestä nauttiminen jos jatkuvasti kuvaa.
Toisaalta jokaisen henkilökohtainen asia kuinka paljon haluaa itseään ikuistaa, mutta voisi miettiä myös muita paikalla olevia. Kaikki eivät halua tulla kuvatuksi ja pitäisi ihan hyvien tapojen nimissä pyrkiä olemaan kuvaamatta ketään ulkopuolisia ellei se ole aivan välttämätöntä. Toki pienenä porukkana taustalla vielä menee, mutta esimerkiksi yökerhon tanssilattialla joudut kameraan todella läheltä kuvattuna. Ei ole kovin mukavaa väistellä kameroita jatkuvasti.
Ystävä vai "ystävä" kirjoitti:
Minäpäs olen sitä mieltä että tuossa tilanteessa se todellinen ystävyys punnitaan, ollaanko valmiita näkemään vaivaa sen "erilaisen" ystävän vuoksi vaikka ei kaikkia nykymaailman tekniikkahärpäkkeitä olekaan hankittuna.
Niinkuin nyt joku tekstiviestin lähettäminen olisi vaivannäköä alkuunkaan, muutama sekunti ihmisen elämässä. Ihan sillä puhelimella voi soittaakin jos ei jaksa näpytellä viestiä vaikka onhan se raskasta ja työlästä tuottaa puhetta ja ääntä.
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Ettei kai te oikeasti usko tämän aloituksen aitouteen? Minä näin jo otsikosta, että on provo. Aloitusviesti vahvisti epäilyksen.
Tiiäkkö, vaikka ois trolli niin moni oikeasti kiroaa ystäviä jotka varjelevat yksityisyyttään. Koska en ole facessa kuten somesopuli"kaverini" jotka jakavat kaiken, siis kaiken, en ole kertonyt heille muutosta toiseen kaupunkiin, työpaikanvaihdosta, avioitumisesta tai opintojen aloittamisesta. Miksi? Siksi että he jakavat kaiken somessa miettimättä yhtään kannattaako se.Siis kaiken, joka somettomien kavereiden kuulumiset. Ei kiitos.En halua että muut postaavat kuulumisiani nettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä ei ole mitään oikeutta siihen mitä suunnittelette. Ette te voi mennä ostamaan kaverille älypuhelinta ja päivittää hänet nykyaikaan. Hänellä on täysi oikeus olla käyttämättä teidän hankkimaa puhelinta. Maksaisitteko hänen puhelinlaskunsakin? Minä en hanki älypuhelinta, koska sen käyttäminen on niin kallista. Miksi pitää olla älyluurin orja?
En muuten ota kantaa, mutta kallista? Äitini käyttää älypuhelintaan kamerana eikä puhelimessa ole edes sim-korttia. Kuvat hän siirtää piuhan avulla tietokoneelle. Itse käytän älypuhelimessa prepaid-korttia, johon olen ladannut 10 eurolla puheaikaa, jotta pääsen nettiin laittamaan kuvat haluamilleni sivuille. Ja toisaalta, jos perinteinen on ainoa puhelin, liittymässä on silti oltava kuukausimaksullinen netti, koska nykyään liittymiä ei saa mistään ilman nettipakettia.
Kuulehan nyt kun täti kertoo. Mulla on halvin mahdollinen liittymä. Kuukausimaksu on 4.90e/kk (mulla tosin vielä tarjousta voimassa 3.90e/kk), puhelut 0,07e/min ja viestit 0,07e/kpl. Juu, on netti, mutta miten mahtaa toimia netti, joka on 256 kbit/s? Mun puhelinlasku on joka kuukausi alle 5e. Joskus niin pieni, että jättävät laskuttamatta ja ymppäävät seuraavan kuun laskuun. Eli jos laittaisin sellaisen liittymän, jossa olis toimiva netti, niin puhelinlasku nousisi vähintään kympin kuussa.
Mitä boldaamaani tulee, niin on kyllä älytöntä säätämistä tuollainen, ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, mä ostin elämäni ekan älypuhelimen 2 viikkoa sitten. Siihen asti sain satunnaisesti kuunnella kavereilta yhtä typerää mölinää kuin aapeeltä tulee, mutta tein selväksi että jos yhteydenpitomme kaveripiirissä on kiinni jostain sovelluksista niin sitten ollaan pitämättä yhteyttä. Ymmärsivät kyllä yskän. Lopulta kuitenkin taivuin. Luuri tosin varastettiin keskiviikkona eli nyt taas ihan perus karvalakkiluurilla mennään ja hyvin pärjään. :)
N25
Eli lopettivat toivottavasti yhteydenpidon. Tai itse en ainakaan keksi ainuttakaan syytä jatkaa yhteyksissä sellaisen ihmisen kanssa joka tahallaan hankaloittaa elämääni.
Siis.. Meinaatko nyt että mä hankaloitan heidän elämäänsä? :D Oon kuitenkin aina tavotettavissa tekstareilla ja soittamalla. Facebook-viesteihinkin vastaan päivittäin. Ja jos mun kaverit hylkäis mut siksi että jouduin ryöstetyksi niin ei tulisi ikävä. :D
/21
1900-luvultako sulle "soitetaan" tai "tekstaillaan" vai? Ei vittu mikä hyypiö...
Mikähän on mielestäsi puhelimen käyttötarkoitus, noin niinkuin pääasiassa?
Nojoo. Ravintola-annosten kuvaaminen on jo tosi ohi. Enää ei kukaan tee niin.
Mut tästä tuli mieleeni kaverini, joka ylevästi ilmoittaa, ettei aijo koskaan mennä fb-iin. Ilmoitti myös, et käyttää whatsappia facenaan. Postaa älyttömästi kuvia ja videoita, joihin on tietty kaikkiin pakko kommentoida, ettei ole epäkohtelias. Tajusin tässä myös, et hänellä on tosi monta eri roolia ja hän tykkää pelailla kaikenlaisia pelejä ihmisten kanssa. Whatsappissa pystyy näitä pyörittämään, facessa ei niinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen joka noin väittää on kyllä hyvin yksinkertainen. Sääliksi käy sua.
Voi kiitos,tuntuu niin ihanalta saada joltain edes tuollaista vilpitöntä,aitoa sääliä osakseen, kun ei ole kuin peruskännykkä 'pre-paid' liittymällä (ilman edes kameraakaan siinä).Luulin jo koko elämäni menneen hukkaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, mä ostin elämäni ekan älypuhelimen 2 viikkoa sitten. Siihen asti sain satunnaisesti kuunnella kavereilta yhtä typerää mölinää kuin aapeeltä tulee, mutta tein selväksi että jos yhteydenpitomme kaveripiirissä on kiinni jostain sovelluksista niin sitten ollaan pitämättä yhteyttä. Ymmärsivät kyllä yskän. Lopulta kuitenkin taivuin. Luuri tosin varastettiin keskiviikkona eli nyt taas ihan perus karvalakkiluurilla mennään ja hyvin pärjään. :)
N25
Eli lopettivat toivottavasti yhteydenpidon. Tai itse en ainakaan keksi ainuttakaan syytä jatkaa yhteyksissä sellaisen ihmisen kanssa joka tahallaan hankaloittaa elämääni.
Siis.. Meinaatko nyt että mä hankaloitan heidän elämäänsä? :D Oon kuitenkin aina tavotettavissa tekstareilla ja soittamalla. Facebook-viesteihinkin vastaan päivittäin. Ja jos mun kaverit hylkäis mut siksi että jouduin ryöstetyksi niin ei tulisi ikävä. :D
/21
1900-luvultako sulle "soitetaan" tai "tekstaillaan" vai? Ei vittu mikä hyypiö...
No tietysti ottaa perseestään kuvia someen. Harmi kun sillä Maire-mummun rullapuhelimella ei voinut aikoinaan tehdä samaa. Eikun...
Ystävä vai kirjoitti:
Minäpäs olen sitä mieltä että tuossa tilanteessa se todellinen ystävyys punnitaan, ollaanko valmiita näkemään vaivaa sen "erilaisen" ystävän vuoksi vaikka ei kaikkia nykymaailman tekniikkahärpäkkeitä olekaan hankittuna.
Niinkuin nyt joku tekstiviestin lähettäminen olisi vaivannäköä alkuunkaan, muutama sekunti ihmisen elämässä. Ihan sillä puhelimella voi soittaakin jos ei jaksa näpytellä viestiä vaikka onhan se raskasta ja työlästä tuottaa puhetta ja ääntä.
Aika hankalaksi menee sopia yhteisiä menoja, jos porukassa on joku, joka ei halua käyttää sähköisiä työkaluja. Muut sopii illanvieton ajasta ja paikasta jossain whatsapissa tai doodle-äänestyksessä, ja sit on se yks jolle pitäisi erikseen soittaa tai lähettää jotain hiton tekstiviestejä että nyt tilanne on tämä ja tämä, mitä mieltä sä olet? Jos kyseessä olisi vaikkapa näkövammainen ystävä niin asia olisi tottakai ok, mutta jos ihminen ei vain suostu käyttämään nykyaikana vakiintuneita viestintävälineitä niin kyllä se pidemmän päälle rasittaa. Mitä jos joku periaatesyistä ei haluaisi käyttää puhelintakaan vaan kaikki yhteydenotot pitäisi hoitaa kirjeillä... Eihän työelämässäkään tuollaista suvaittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N25
/21
Historiallisista syistä mobiililaitteita kutsutaan yhä puhelimiksi, vaikka todellisuudessa puhelintoiminto on yksi sovellus muiden joukossa. Esimerkiksi itse käytän puhelintoimintoa ehkä kerran viikossa, someäppsejä jopa kymmeniä kertoja päivässä. Ja esimerkiksi ipodeissa ja ipadeissa ei puhelintoimintoa ole lainkaan.
Puhelinsoitto on kätevä silloin, kun asia on niin kiireellinen, että se pitää hoitaa heti. Kun kyse sen sijaan on frendien välisestä yhteydenpidosta, pikaviestisovellukset pesevät puhelinsoitot 10-0.
Ilmainen bisnesidea: voitaisiin kehittää appsi, jossa rohkea (, joka ei usko että hänen hampurlaiskuvansa kiinnostaisi yleisellä tasolla muita kuin niitä jotka joutuvat niitä tykkäämään, että saavat vastatykkäyksiä vastineeksi) voisi tekoälynsä jättää vaikka lounastunnilla narikkaan tai lähettää koko älyn haluttaessa yökylään jonkun luo, ja sillä välin voisi kokeilla, vieläkö oma äly toimii. Sitten voisi kokeilla joskus, onko hänestä mahdollisesti joskus työelämään, joka monesti edellyttää sen verran keskittymistä ihan työhön, ettei puolta ajasta voi käyttää whatsuppiin.