Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kunnan työntekijät."Lainaatteko" meidän veronmaksajien laitteita omiin yksityisiin juttuihinne?

Vierailija
11.06.2017 |

Onko teillä tämmöinen luontaisetu?

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lainaa. Ei ole mitään lainattavaa. Sen sijaan kunta/veronmaksaja "lainaa" minun omia yksityisiä juttujani työn hoitamiseen ihan jokainen työpäivä.

Vierailija
22/88 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja. Otan työläppärin viikonlopuiksi ja lomien ajaksi kotiin. Käytän työkonetta kaikkeen siihen, mihin tietokonetta yleensäkin käytetään tekemättä eroa työ- ja yksityisasioiden välille. Tähän on työnantajan lupa, ja esimerkiksi koulun sosiaalisen median tilinkäyttöoikeudet on osin liitetty opettajien henkilökohtaisiin tileihin, joten työ- ja vapaa-ajan käyttöä on aika vaikea erottaa toisistaan. Samoin työpuhelimeeni tulee sekä työ- että yksityiset sähköpostit ja Wilma-viestit. Opettajatunnukseni ja huoltajatunnukseni ovat samat, eikä se, että työasioihin liittyvät Wilma-viestit tulisivat työpuhelimeen ja lastani koskevat viestit yksityiseen puhelimeen, ole järkevää. Helpompi katsoa kaikki viestit samasta paikasta. Myös koulun kameroita ym. laitteita saa vapaasti lainata vaikkapa perhejuhliin silloin, kun niille ei ole koululla käyttöä. Tiedoksi ap:lle, että myös julkisen sektorin työntekijät maksavat veroa. Esimerkiksi minun veroprosenttini on 28.

Tuo kameroiden lainaaminen on yksiselitteisesti kielettyä eikä siihen voi esimies antaa lupaa. Teidän pitää luoda joku käytäntö kuinka maksatte tuon käytön kunna kassaan.

Lisäksi olette asettaneet esimiehenne kurjaan tilanteeseen (empaattisuuden taso hmmm..) pyytämällä esimieheltänne lupaa kun hän varsin hyvin tietää toimivansa väärin mutta ei henno kieltäytyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kunnalla töissä, mutta en ymmärrä miksi ei saisi lainata? Mitä se on keltään poissa (ja lainaamisella tarkoitan oikeasti lainaamista tyyliin 3 kertaa viidessä vuodessa, en sitä, että on jatkuvassa käytössä). Tässä maassa meillä kaikki on niin jäykkää, en ymmärrä 😄

Sehän on myös ekologisempaa ettei kaikki esim osta jotain sähkölaitetta mitä oikeasti tarvii ehkä kerran elämässä vaan saa apua ja tarvittaessa lainaan jostakin/joltakin...

Muistakaa, että vaikka joku muu jotain saa niin se ei ole teiltä pois :)

Vierailija
24/88 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kuntapuolella esimiestehtävissä. En koskaan anna lupaa lainata kunnan tavaroita/laitteita yksityiskäyttöön. Ei myöskään ole tullut mieleenkään itse lainata. Minusta tämän pitäisi olla päivänselvää jokaiselle, mutta näistä viesteistä voi päätellä, että ei ole.

Voi kun kaikki olisi sinun kaltaisia, niin tällä maalla menisi huomattavasti paremmin.

Kiitos.

Vierailija
25/88 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lainaa, mutta tiedän, että osa lainaa. Mulla on kotona läppäri, padi, oma puhelin jne. En tarvitse työnantajalta näitä muuta kuin työtehtävien tekemiseen. Mielellään en myöskään tuo töitä kotiin. Kerran olen lainannut yhdeksi illaksi värikarttoja ja pidempää mittanauhaa, kun tehtiin remppaa. Näihinkin pyysin luvan.

Vierailija
26/88 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kunnalla töissä, mutta jäin miettimään, mitä kaikkia laitteita sieltä sitten voisi lainata. Äitini on iltapäivähoidossa töissä ja hän toi sieltä kerran kesällä lautapelin lainaksi. Oliko tämä moraalisesti väärin?

Vierailija
27/88 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kunnalla töissä, mutta en ymmärrä miksi ei saisi lainata? Mitä se on keltään poissa (ja lainaamisella tarkoitan oikeasti lainaamista tyyliin 3 kertaa viidessä vuodessa, en sitä, että on jatkuvassa käytössä). Tässä maassa meillä kaikki on niin jäykkää, en ymmärrä 😄

Sehän on myös ekologisempaa ettei kaikki esim osta jotain sähkölaitetta mitä oikeasti tarvii ehkä kerran elämässä vaan saa apua ja tarvittaessa lainaan jostakin/joltakin...

Muistakaa, että vaikka joku muu jotain saa niin se ei ole teiltä pois :)

Sähkölaitteita ja työkoneita voi lainata rahaa vastaan konevuokraamoista. On ekologista, eikä tarvi ostaa omaa. Eikä ole keneltäkään pois.

Vierailija
28/88 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtoportaan etuja. Tai persnuolijoiden. En ole koskaan lainannut mitään.

Vierailija
29/88 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo on pääosin rakennettu kunnan työkaluilla. Osa luvallisesti ja osa lainattu omin luvin. Porakoneet, naulapyssyt, lätkät jne. Noh se oli sitä aikaa kun oli vielä omia työkaluja. 

Vierailija
30/88 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

käynyt työpaikalla paskalla ottanut pyyhintä kunnan wc-paperia

Vierailija
31/88 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksinyt mitään lainattavaa. Sen sijaan meillä on töissä oma kahvinkeitin - ei siis kunnan - ja omat astiat kahvihuoneessa. Mikro on hankittu keräämällä siihen rahat ja pöytälamput ovat omia. Tietokoneen "oma" hiiri ei toiminut, joten ostin uuden, myös langaton näppäimistö on maksamani. Työergonomia ei ole ihan parhaita näissä julkisissa hommissa. Jopa huoneeni verhot olen hankkinut itse. Työpäivän ainaka teen matkat omalla autolla, laskuttaa saa julkisen bussilipun mukaisesti, vaikka bussilla ei pääsisi edes 3 km päähä kohteesta.

Vierailija
32/88 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lainannut työpaikan kahviastiastoa perhejuhliin, ja tietysti palauttanut kaikki pestynä ja ehjänä takaisin. Kai tämäkin on sitten verovarojen väärin käyttöä ja siitä astiastosta olisi ollut "teille" veronmaksajille enemmän hyötyä työpaikan astiakaapissa...

Vierailija
33/88 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me on lainattu jopa kunnan tiloja. Muutamat perhejuhlat on vietetty miehen työpaikan (koulun) tiloissa ja käytetty koulun astioita ja vessapaperia.

Vierailija
34/88 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tuossa muutaman vuoden kunnan tytäryhtiöllä töissä. Toimistohommia. En lainannut mitään kunnalta, mutta lainasin kyllä oman läppärini teille veronmaksajille - eli tein työt omalla koneella, kun kunnan rakkineet ei oikein toimineet. Välillä lainasin teille myös omaa nettiyhteyttäni. Tai ehkä itselleni, koska mähän maksan myös veroja.

Vierailija
35/88 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu olen lainannut verenpainemittaria, kuumemittaria. Kerran otin yhden pissinäytepurkin kotiin, ettei tarvii pidätellä aamukusta labraan saakka.

Palautitko pissanäytepurkin? (jos siis vain lainasit sitä) Tosin sellaisen saa usein mukaan pyydettäessä labrasta vaikka ei kunnalla töissä olisikaan.

Vierailija
36/88 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja. Otan työläppärin viikonlopuiksi ja lomien ajaksi kotiin. Käytän työkonetta kaikkeen siihen, mihin tietokonetta yleensäkin käytetään tekemättä eroa työ- ja yksityisasioiden välille. Tähän on työnantajan lupa, ja esimerkiksi koulun sosiaalisen median tilinkäyttöoikeudet on osin liitetty opettajien henkilökohtaisiin tileihin, joten työ- ja vapaa-ajan käyttöä on aika vaikea erottaa toisistaan. Samoin työpuhelimeeni tulee sekä työ- että yksityiset sähköpostit ja Wilma-viestit. Opettajatunnukseni ja huoltajatunnukseni ovat samat, eikä se, että työasioihin liittyvät Wilma-viestit tulisivat työpuhelimeen ja lastani koskevat viestit yksityiseen puhelimeen, ole järkevää. Helpompi katsoa kaikki viestit samasta paikasta. Myös koulun kameroita ym. laitteita saa vapaasti lainata vaikkapa perhejuhliin silloin, kun niille ei ole koululla käyttöä. Tiedoksi ap:lle, että myös julkisen sektorin työntekijät maksavat veroa. Esimerkiksi minun veroprosenttini on 28.

Tuo kameroiden lainaaminen on yksiselitteisesti kielettyä eikä siihen voi esimies antaa lupaa. Teidän pitää luoda joku käytäntö kuinka maksatte tuon käytön kunna kassaan.

Lisäksi olette asettaneet esimiehenne kurjaan tilanteeseen (empaattisuuden taso hmmm..) pyytämällä esimieheltänne lupaa kun hän varsin hyvin tietää toimivansa väärin mutta ei henno kieltäytyä.

Mihin perustat väitteen siitä, että laitteiden lainaaminen olisi yksiselitteisesti kiellettyä ja ettei esimies voi antaa siihen lupaa? Eri aloilla on erilaiset käytännöt, ja annoin useita esimerkkejä siitä, miten opettajien työ- ja vapaa-aika sekoittuvat toisiinsa. Opettajat käyttävät vastaavasti usein myös henkilökohtaista omaisuuttaan opetustarkoituksessa: kirjoja, musiikki-instrumentteja, taidetarvikkeita. Sosiaalisen median työ- ja yksityiskäytön rajanvedon haasteet jo mainitsinkin.

Miksi ja miten kameran lainasta pitäisi maksaa? Eihän kamera kulu käytössä, ja viikonloppuna sillä ei ole koululla käyttöä. Tällaisen maksujärjestelmän kehittäminen ja ylläpitäminen tulisi varmasti kalliimmaksi, kuin mitä pienellä lainausmaksulla saataisiin kunnalle tuloja. Opettajien palkkahan sitäpaitsi maksetaan verorahoista - niin kuin tässäkin ketjussa on jaksettu muistuttaa - joten lainausmaksu olisi sekin vain verorahojen kierrättämistä.

Kameroiden ja muiden laitteiden käyttöä pitää joka tapauksessa harjoitella, jotta niitä osaisi käyttää koulun tilaisuuksissa ja opetuksessa. Usein, kun koululle hankitaan uusi kamera, ne, jotka aikovat kameraa koulun toiminnassa käyttää, ottavat kameran viikonlopuksi tai vaikka hiihtoloman ylitse kotiin opetellakseen sen toiminnot. Totta kai tällöin on luontevaa yhdistää huvi ja hyöty ja kuvata perheen vapaa-ajan aktiviteetteja. Vai pitäisikö opettajan ihan periaatteessa kuvata vain puita ja tuntemattomia ihmisiä?

Vierailija
37/88 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran ulkopuoliseen koulutukseen osallistumisen jälkeen jäi firman mustekynä laukkuun muutamaksi viikoksi. Palautin työpisteelle, en tosin kertonut kenellekään.

Vierailija
38/88 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin perustat väitteen siitä, että laitteiden lainaaminen olisi yksiselitteisesti kiellettyä ja ettei esimies voi antaa siihen lupaa? Eri aloilla on erilaiset käytännöt, ja annoin useita esimerkkejä siitä, miten opettajien työ- ja vapaa-aika sekoittuvat toisiinsa. Opettajat käyttävät vastaavasti usein myös henkilökohtaista omaisuuttaan opetustarkoituksessa: kirjoja, musiikki-instrumentteja, taidetarvikkeita. Sosiaalisen median työ- ja yksityiskäytön rajanvedon haasteet jo mainitsinkin.

Miksi ja miten kameran lainasta pitäisi maksaa? Eihän kamera kulu käytössä, ja viikonloppuna sillä ei ole koululla käyttöä. Tällaisen maksujärjestelmän kehittäminen ja ylläpitäminen tulisi varmasti kalliimmaksi, kuin mitä pienellä lainausmaksulla saataisiin kunnalle tuloja. Opettajien palkkahan sitäpaitsi maksetaan verorahoista - niin kuin tässäkin ketjussa on jaksettu muistuttaa - joten lainausmaksu olisi sekin vain verorahojen kierrättämistä.

Kameroiden ja muiden laitteiden käyttöä pitää joka tapauksessa harjoitella, jotta niitä osaisi käyttää koulun tilaisuuksissa ja opetuksessa. Usein, kun koululle hankitaan uusi kamera, ne, jotka aikovat kameraa koulun toiminnassa käyttää, ottavat kameran viikonlopuksi tai vaikka hiihtoloman ylitse kotiin opetellakseen sen toiminnot. Totta kai tällöin on luontevaa yhdistää huvi ja hyöty ja kuvata perheen vapaa-ajan aktiviteetteja. Vai pitäisikö opettajan ihan periaatteessa kuvata vain puita ja tuntemattomia ihmisiä?

Jos on lupa käyttää kunnan värkkejä niin kyseessä on luontaisetu josta kuuluu maksaa veroa. Kameran käytön voi vallan hyvin opetella työaikanakin koulussa. Hiukan mielikuvitusta ja luovuutta.

Vierailija
39/88 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään vaihtokauppaa kunnan ja työntekijän välillä. Eli että kunta sai kopiopaperin ilmaiseksi ja tästä syystä saan sitten tilalle veronmaksajilta koko paketin ko. tuotetta. Näinhän se vaihtokauppa sitten pyörii. 5 minuuttia meni kunnan hommissa korvauksetta ja vuosia eteenpäin lähdetään sitten puolilta päivin "töistä":)

Vierailija
40/88 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pomon kuvalla lainannut työpaikan kuohuviinilasit. Kiitos ja anteeksi.

Voivat olla aika rumia laseja, jos niissä on pomon kuva. ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän