Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moottoritie-etiketti

Vierailija
11.06.2017 |

Haluaisin kysyä kokeneemmilta autoilijoilta mielipidettä kahteen moottoritieajoasiaan:

-Kannattaako/milloin kannatta liittymässä pysyä omalla kaistalla vai vaihtaa vasemmalle jos oikealta liittymässä auto motarille?

-Miten kauan on ok roikkua vasemmalla kaistalla esim. ohittaessa peräkkäin ajavia rekkoja?

Itse olen tällainen satunnaisesti laina-autoilla kulkeva ja käytäntöjä näkee motarilla monenlaisia. Haluaisin itse olla se kohtelias kuski jonka ajotyyli ei ärsytä ketään.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noudata liikennesääntöjä.

Vierailija
2/41 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin itse olla se kohtelias kuski jonka ajotyyli ei ärsytä ketään.

Hie nosti sanottu. Lisää tällaista liikennekulttuuria 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni liittymän kohdalla voi vaihtaa vasemmalle jos vasen kaista on vapaana. Muuten on kohteliasta antaa tilaa joko eteen tai kiihdyttää sen verran että liittymästä tulija mahtuu hyvin taaksesi jarruttelematta.

Vierailija
4/41 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasen kaista on vain ohittamiseen, ei tilan antamiseen moottoritielle tulevalle (sanoo laki)

Vierailija
5/41 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittymässä olevat autot on väistämisvelvollisia , että sikäli en itse ainakaa odota kenenkään tekevän mulle tilaa. Uskallan kiihdyttää ja sovittaa itseni sinne. Mutta toki on näitäkin jotka ajaa kiihdytyskaistalla 60 kun ei uskalla..

Turha sitä kaistaa on vaihtaa joka ohituksen jälkeen, joten vasemmalla vaan niin kauan kuin ohitettavat on suht liki.

Vierailija
6/41 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni liittymän kohdalla voi vaihtaa vasemmalle jos vasen kaista on vapaana. Muuten on kohteliasta antaa tilaa joko eteen tai kiihdyttää sen verran että liittymästä tulija mahtuu hyvin taaksesi jarruttelematta.

Kyllä se on liittymästä tulijan velvollisuus säätää nopeutensa liikennevirran mukaiseksi. Eri asia jotkut rekat, jotka eivät vaan kiihdy tarpeeksi nopeasti täydessä lastissa. Normi autolla jos lähtee hyvissä ajoin kiihdyttää niin varmasti saa vauhdin kohdilleen eikä muiden tarvitse kiihdytellä/hidastella/vaihdella kaistaa.  Kaistan vaihto on liikennesääntöjen vastaistakin.

Vierailija
7/41 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat tilaa, jos liittymässä on rekka tai muu hitaasti kiihtyvä ajoneuvo, tai jos tulossa on joku tunari, joka ei ilmiselvästi muuten pääse motarille.

Rekkajonoa ohittelet tilanteen mukaan. Jos perässäsi roikkuu katkeamaton jono, sinulla on ihan yhtä suuri oikeus mennä hitaanpien ohi, kuin muillakin. Jos rekkojen välissä on rako, jonka ajamiseen menee hetki, päästä nopeammat siinä välissä ohi. Näin toimin ja kestän muidenkin toimivan.

Vierailija
8/41 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikea kaista on aivan tukossa ja autot ajavat toistensa perseessä kiinni rampin kohdalla, niin vaihda vasemmalle. Vasemmalle ei pitäisi oikeasti vaihtaa rampin kohdalla, koska rampila tulija väistää,  mutta suomessa autot ajavat niin kiinni toisissaan että rampilta on joskus aivan mahdoton kiilata autojen väliin aiheuttamatta riskitilanteita.

Vierailija
9/41 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on liittymästä tulijan velvollisuus säätää nopeutensa liikennevirran mukaiseksi. Eri asia jotkut rekat, jotka eivät vaan kiihdy tarpeeksi nopeasti täydessä lastissa. Normi autolla jos lähtee hyvissä ajoin kiihdyttää niin varmasti saa vauhdin kohdilleen eikä muiden tarvitse kiihdytellä/hidastella/vaihdella kaistaa.  Kaistan vaihto on liikennesääntöjen vastaistakin.

Ja sitten on niitä tilanteita kun molemmilla kaistoilla menee jatkuva jono, pienillä turvaväleillä. Mihin siinä muuten mahtuisi ellei joku anna tilaa? Kohteliaisuutta puolin ja toisin, annetaan tilaa ja ei kiilata kenenkään eteen.

Vierailija
10/41 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittymästä tulijan on aina helpointa säätää oma vauhtinsa jo olemassa olevan liikenteen mukaiseksi, joten heille ei kannata eikä pidä tehdä tilaa. Sun ylimääräiseetä pkaistapuikkelehdinnasta on aina enemmän vaivaa ja vaaraa muille.

Ohituskaistalla voit käyttää ohitukseen aikaa sen verran kuin ohittamiseen menee. Mutta jos ohitat useampaa autoa kerralla ja prääsi alkaa kertyä jonoa, palaa ihmeessä ohitettavien autojen välissä omalle kaistalle, jotta nopeammat pääsevät sinustakin ohi.

Vierailija
11/41 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmatkallani on yksi lyhyt ramppi motarille, laskin tylsyyksissäni että viikossa 2/10 ajokerroista tielläni EI ollut hidastavaa kulkuneuvoa (rekka, säiliöauto, paku+peräkärry, tukkirekka jne.) ja onnistuin kiihdyttämään edes kohtuullisen lähelle motarivauhtia.

Suoraan sanottuna, jos noilla kerroilla jokainen motarin oikeaa väylää kulkeva olisi vain pitänyt kiinni oikeuksistaan eikä vaihtanut vasemmalle, niin seurauksia selviteltäisiin varmasti vieläkin. Yksi tukkirekka voi tukkia aamuliikenteen aivan uskomattoman pitkäksi ajaksi ja luoda järjettömät jonot.

Vierailija
12/41 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin kysyä kokeneemmilta autoilijoilta mielipidettä kahteen moottoritieajoasiaan:

-Kannattaako/milloin kannatta liittymässä pysyä omalla kaistalla vai vaihtaa vasemmalle jos oikealta liittymässä auto motarille?

-Miten kauan on ok roikkua vasemmalla kaistalla esim. ohittaessa peräkkäin ajavia rekkoja?

Itse olen tällainen satunnaisesti laina-autoilla kulkeva ja käytäntöjä näkee motarilla monenlaisia. Haluaisin itse olla se kohtelias kuski jonka ajotyyli ei ärsytä ketään.

- Noudata liikennesääntöjä, älä väistä vasemmalle. Se rampilta tuleva tulee kolmion takaa.

Eniten ärsyttää nämä "kohteliaat" kuskit, jotka omia oikeuksiaan polkemalla polkevat myös muiden oikeuksia ja tekevät liikenteestä joustamatonta.

Vierailija
13/41 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmatkallani on yksi lyhyt ramppi motarille, laskin tylsyyksissäni että viikossa 2/10 ajokerroista tielläni EI ollut hidastavaa kulkuneuvoa (rekka, säiliöauto, paku+peräkärry, tukkirekka jne.) ja onnistuin kiihdyttämään edes kohtuullisen lähelle motarivauhtia.

Suoraan sanottuna, jos noilla kerroilla jokainen motarin oikeaa väylää kulkeva olisi vain pitänyt kiinni oikeuksistaan eikä vaihtanut vasemmalle, niin seurauksia selviteltäisiin varmasti vieläkin. Yksi tukkirekka voi tukkia aamuliikenteen aivan uskomattoman pitkäksi ajaksi ja luoda järjettömät jonot.

Ajan päivittäin rampista parillekin suomen vilkkaimmista teistä ja todella harvoin on tilanteita että muiden tarvisi hidastella erikseen minun takiani vaan aina olen saanut vauhdin sovitettua liikennevirtaan. Saati että heidän olisi pitänyt kaistaa vaihtaa. Toisaalta jos yhtäkkiä vasemmalle olisivat poukkoilleet olisi kaaos ollut taattu. Säännöt on tehty siksi että muut voivat luottaa mitä tapahtuu ja näin liikenne sujuu. Jos jokainen poukkoilee miten sattuu niin onnettomuudet on enemmän kuin todennäköisiä.

Vierailija
14/41 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohtuullisen kokenut taksikuski PK-seudulta, kilometrejä vyön alla useampi satatuhatta.

Vasen kaista on vain ohittamista varten, lähtökohtaisesti pitää ajaa oikeata kaistaa oli kyseessä moottoritie tai mikä tahansa muu kaksikaistainen tie.

Rekkoja voi ohitella vasemmalla kaistalla vapaasti niin pitkään kunhan oma vauhtisi on nopeampi kun ohitettavien ja takana ei ole nopeampia kulkijoita joiden edessä olet. Tietenkään rekkojen eteen ei nyt kannata ruveta kiilaamaan vain siksi että joku roikkuu takana.

Liittymän kohdalla kaistan vaihtaminen vasemmalle on kiellettyä siksi koska se on vaarallista jos teet sen huolimattomasti. Väistämisvelvollisuus on liittyjällä.

Vaikka kaistan vaihtaminen liittyjän vuoksi on kiellettyä, niin itse annan tilaa rekoille, kuorma-autoille, busseille, pakettiautoille ym. hitaille ajoneuvoille joilla oman nopeuden sovittaminen liikennevirtaan ei välttämättä onnistu.

Normaaleille henkilöautoille en ikinä vaihda kaistaa, koska heillä on väistämisvelvollisuus. Jos liittyjä ei kykene sovittamaan omaa nopeuttansa liikennevirtaan eikä opi vaikka harjoittelee, tulee hänen luovuttaa ajokorttinsa takaisin poliisille.

Ihmiset jotka antavat tilaa huonoille kuskeille moottoriteiden rampeilla antavat positiivista palautetta tälle toiminnalle, jos kukaan ei antaisi tilaa niin ei sieltä yksikään urpo yrittäisi kylkeen tulla.

Raskas liikenne on eriasia kun voit 87km/h kulkevalla rekalla sovittaa nopeutta vain niin ja niin paljon 100-120km/h kulkevaan liikenteeseen.

Vierailija
15/41 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajan päivittäin rampista parillekin suomen vilkkaimmista teistä ja todella harvoin on tilanteita että muiden tarvisi hidastella erikseen minun takiani vaan aina olen saanut vauhdin sovitettua liikennevirtaan. Saati että heidän olisi pitänyt kaistaa vaihtaa. Toisaalta jos yhtäkkiä vasemmalle olisivat poukkoilleet olisi kaaos ollut taattu. Säännöt on tehty siksi että muut voivat luottaa mitä tapahtuu ja näin liikenne sujuu. Jos jokainen poukkoilee miten sattuu niin onnettomuudet on enemmän kuin todennäköisiä.

Ei kukaan kannusta poukkoilemaan vasemmalle siellä jo olevien eteen, mutta itse aion jatkossakin antaa rampista tuleville tilaa erityisesti rekoille ja peräkärryjä vetäville jotka ajavat minua hiljempaa. Olen myös poliisin nähnyt vaihtavan vasemmalle kun rampista tuli kaksi tukkirekkaa.

Vierailija
16/41 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Noudata liikennesääntöjä, älä väistä vasemmalle. Se rampilta tuleva tulee kolmion takaa.

Eniten ärsyttää nämä "kohteliaat" kuskit, jotka omia oikeuksiaan polkemalla polkevat myös muiden oikeuksia ja tekevät liikenteestä joustamatonta.

Kolmiolla ei ole mitään virkaa moottoriteiden tai muiden rampeilla. Kaistan vaihtaja on väistämisvelvollinen. Jos vaihdat kaistaa moottoritieltä rampilta tulevalle kaistalle, olet väistämisvelvollinen vaikka sillä kaistalla ajajilla olisi kolmio.

Esimerkki: Itäväylä Helsingin keskustan suuntaan Herttoniemen ja Kulosaaren välissä.

Vierailija
17/41 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmiolla ei ole mitään virkaa moottoriteiden tai muiden rampeilla. Kaistan vaihtaja on väistämisvelvollinen. Jos vaihdat kaistaa moottoritieltä rampilta tulevalle kaistalle, olet väistämisvelvollinen vaikka sillä kaistalla ajajilla olisi kolmio.

Esimerkki: Itäväylä Helsingin keskustan suuntaan Herttoniemen ja Kulosaaren välissä.

No, mitäs se kolmion takaa tulija sitten tekee? Vaihtaa kaistaa. Aja vaan kylkeeni, sinä maksat, jos ajat rampilta tullessasi kylkeeni. ;) 

Vierailija
18/41 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanottu, älä väistä vasemmalle. Älä myöskään polkaise jarrua liittyvän auton takia (jollei ole kiilaamassa kylkeesi). Sen sijaan voit nostaa jalan kaasupolkimelta pariksi sekunniksi. Se helpottaa liittymistä mutta ei aiheuta peräänajon vaaraa.

Varsinkin aamuruuhkissa pk-seudun moottoriteille liitytään vetoketjuperiaatteella. Käytännössä jokainen tämän tietää ja sitä noudattaa. Silloinkin liittyjän pitää olla valpas, sillä hän se kolmion takaa tulee.

Vierailija
19/41 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä myös on hankala ramppi motarille, kaartaa pitkä matkaa ja itse kiihdytyskaista on lyhyt ja loivasti nouseva. Kesäisin sillä kohtaa on vielä 120 km/h rajoitus ja eikä normaalia henkilöautoa saa millään kiihdytettyä tuohon nopeuteen, onneksi suurin osaa antaa tietä.

Vierailija
20/41 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mitäs se kolmion takaa tulija sitten tekee? Vaihtaa kaistaa. Aja vaan kylkeeni, sinä maksat, jos ajat rampilta tullessasi kylkeeni. ;) 

Osaatko lukea?

Kolmiolla ei ole mitään virkaa KOSKA kaistaa vaihtavilla on väistämisvelvollisuus joka tapauksessa. Rampilla oleva kolmio aiheuttaa hämmennystä ihmisissä jotka luulevat että moottoritieltä voi vaihtaa kaistaa rampilla ajavan päälle koska he tulevat kolmion takaata. Kolmio koskee muutenkin vain risteävää liikennettä.

Jos jokaiselta rampilta poistettaisiin kolmio, ei mikään muuttuisi väistämisvelvollisuuksien suhteen.