Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moottoritie-etiketti

Vierailija
11.06.2017 |

Haluaisin kysyä kokeneemmilta autoilijoilta mielipidettä kahteen moottoritieajoasiaan:

-Kannattaako/milloin kannatta liittymässä pysyä omalla kaistalla vai vaihtaa vasemmalle jos oikealta liittymässä auto motarille?

-Miten kauan on ok roikkua vasemmalla kaistalla esim. ohittaessa peräkkäin ajavia rekkoja?

Itse olen tällainen satunnaisesti laina-autoilla kulkeva ja käytäntöjä näkee motarilla monenlaisia. Haluaisin itse olla se kohtelias kuski jonka ajotyyli ei ärsytä ketään.

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kohtuullisen kokenut taksikuski PK-seudulta, kilometrejä vyön alla useampi satatuhatta.

Vasen kaista on vain ohittamista varten, lähtökohtaisesti pitää ajaa oikeata kaistaa oli kyseessä moottoritie tai mikä tahansa muu kaksikaistainen tie.

Rekkoja voi ohitella vasemmalla kaistalla vapaasti niin pitkään kunhan oma vauhtisi on nopeampi kun ohitettavien ja takana ei ole nopeampia kulkijoita joiden edessä olet. Tietenkään rekkojen eteen ei nyt kannata ruveta kiilaamaan vain siksi että joku roikkuu takana.

Liittymän kohdalla kaistan vaihtaminen vasemmalle on kiellettyä siksi koska se on vaarallista jos teet sen huolimattomasti. Väistämisvelvollisuus on liittyjällä.

Vaikka kaistan vaihtaminen liittyjän vuoksi on kiellettyä, niin itse annan tilaa rekoille, kuorma-autoille, busseille, pakettiautoille ym. hitaille ajoneuvoille joilla oman nopeuden sovittaminen liikennevirtaan ei välttämättä onnistu.

Normaaleille henkilöautoille en ikinä vaihda kaistaa, koska heillä on väistämisvelvollisuus. Jos liittyjä ei kykene sovittamaan omaa nopeuttansa liikennevirtaan eikä opi vaikka harjoittelee, tulee hänen luovuttaa ajokorttinsa takaisin poliisille.

Ihmiset jotka antavat tilaa huonoille kuskeille moottoriteiden rampeilla antavat positiivista palautetta tälle toiminnalle, jos kukaan ei antaisi tilaa niin ei sieltä yksikään urpo yrittäisi kylkeen tulla.

Raskas liikenne on eriasia kun voit 87km/h kulkevalla rekalla sovittaa nopeutta vain niin ja niin paljon 100-120km/h kulkevaan liikenteeseen.

Kiitos vastauksesta. Mä oon aika jääräpäisesti pitäny oikea kaista liittymässä-periaatteesta kiinni. Kerran tosin meinas tulla kylkeen yksi, joka ajoi kiihdytysrampilla vieressä ihan täsmälleen samaa nopeutta. Tuo rekkojen väistöjuttu oli hyvä neuvo, en ole sitä tullut ajatelleeksi. Tosin vaihdan vasemmalle jos näen edessä juuri liittyneen rekan koska tiedän että sillä on vauhti hitaampi.

Vasemmalla kaistalla pysyttely maalaisjärjellä taitaa olla palstan yleinen mielipide.

AP

Tosiaan parempi se on väistää kylkeen tulevaa autoa kun ottaa se urpo sieltä liittymästä kylkeen. Itse pyrin siihen että on aina pakoreitti viereiselle kaistalle jos vieressä on ramppivammainen ihminen. Jos se vieressä oleva auto osoittaa aikeenkin tulla kylkeen niin tööttään samantien. Nämä ovat asioita jotka kehittyvät kokemuksen myötä, mitä enemmän liikennettä niin sitä hankalempaa nämä pakoreittien pitämiset yms. on. 

Koen sen itseasiassa hyvin ahdistavana jos joku ajaa vieressä samaa nopeutta, oli se sitten ihan oikeata kaistaa eikä mitään ramppia. 

aikasempi taksikuski

Itseäni nuo äkilliset väistämiset kuumottaa, kun vasemman kaistan tsekkaaminen ei ole niin automaatio. Esim jos väistäisin yllättävää liittymistä saattaisi helposti unohtaa tsekata onko vasen kaista vapaa

AP

Älä ihan oikeesti väistä. Pidä vaan vauhtisi tasaisena, niiden rampilta tulijoiden velvollisuus on osata liittyä liikennevirtaan.

Nämäkin asiat oppii vain ajamalla, kun saat kokemusta ja pelisilmä kehittyy.

Nimimerkillä: kortti ollut 30 vuotta

Jep. Tarkoitin tässä väistöasiassa enemmän sellaista tilannetta, että toinen on oikeasti tulossa kylkeen.....

Siinä tapauksessa annat sen tulla kylkeen ja maksaa viulut. Hitaampaa se auto sieltä liittymästä tulee, kuin se auto, joka on ohittamassa sinua vasemmalta kaistalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla