Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

onko muita jotka ei käytä aurinkorasvoja?

Vierailija
11.06.2017 |

Kun aurinkoiset ilmat alkaa niin varovasti hommataan pohjarusketus ja sen jälkeen ei enää pala. Eri asia toki punahiuksiset yms. Mutta muuten en ymmärrä myrkyllisten rasvojen laittamista ainakaan lapsien herkälle iholle jonka läpi nämä kaikki myrkyt menee. Toki vaatteilöa suojataan varoaikana varsinkin.

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On täällä kyllä ihan pimeetä porukkaa. :D Eikö tollanen sairaalloinen auringon pelko ja varjoissa vätystely pilaa sosiaalisenkin elämän, muusta normaalista elämästä puhumattakaan? Hyvin on menny aurinkovoidevalmistajien kauhupropaganda läpi.

Mielestäsi se porukka on pimeeä, joka käyttää aurinkorasvaa, joka tutkitusti ehkäisee ihon palamista erittäin tehokkaasti ja vähentää myös syöpien muodostumista. Se porukkaa taas ei ole mielestäsi pimeää, jonka mielestä aurinkorasva on vaarallinen myrkky, vaikka mitään todisteita aidoista haitoista ei ole? 

Vierailija
62/81 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tykkää käyttää aurinkorasvaa. Se tekee ihosta valkoisen laikukkaan. En usko, että mun huonolle iholle on hyväksi peittää se paksulla mönjällä. Lisäks se sotkee ja värjää vaatteita.

Mulla ei oo tapana ottaa aurinkoa tai varta vasten oleilla auringossa keskipäivällä kesäisin. Suojaan itseni pitkillä vaatteilla. Toki jos menisin jollekin festarille tosi aurinkoisena päivänä, niin pakko mun olis rasvaa laittaa. Mut muuten en mä ihan kovin herkästi pala. Jos mulla olis auringolle herkkä iho, niin sit käyttäisin enemmän.

Eihän aurinkosuojat oo olleet tuollasia enää vuosiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojaan ihoni mieluummin vaatteilla, ja kasvoille käytän peitevoidetta ja puuteria. Kaulaan, korvalehtiin, kämmenselkiin levitän kuitenkin voidetta. 

Vierailija
64/81 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä rasvoja kuin pakosta. Välttelen paahteisimman ajan aurinkoa sisällä tai varjossa.

Vierailija
65/81 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suojaan ihoni mieluummin vaatteilla, ja kasvoille käytän peitevoidetta ja puuteria. Kaulaan, korvalehtiin, kämmenselkiin levitän kuitenkin voidetta. 

Missäköhän nämä itsensä vaatteilla peittävät suomalaiset oikein kesäisin piileksivät? Suomessa kun vähänkin aurinko paistaa, niin kyllä vaan porukka kulkee kesätopeissa, shortseissa ja sandaaleissa, kun kerrankin tarkenee.

Vierailija
66/81 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun on töissä oltava jonkin verran ulkona, koska työskentelen päiväkodissa. Onneksi nykyisessä paikassa ei ole monen tunnin pakkoulkoiluja ympäri vuoden. Joissain päiväkodeissa sellaista harrastetaan ja onhan se ihan älytöntä, että sisällä ei käydä kuin syömässä ja nukkumassa. Suurimmalla osalla lapsista ei ole mitään aurinkovoiteita, törmään niihin korkeintaan kesä-elokuussa ja silloinkin vain murto-osa vanhemmista tuo lapsilleen purnukoita.

Käytän aurinkovoidetta n. huhtikuusta syyskuun loppuun Suomessa ja aina ulkomailla reissatessa. Käytän myös hattua, huivia ja aurinkolaseja tai joitakin näistä. Silti palan. Olen ihotyypiltäni ykkönen, joka palaa aina eikä rusketu koskaan.

Auringon täydellinen välttely on melko iso sosiaalinen haitta. Jos et suostu ollenkaan aurinkoon, joudut kieltäytymään kesäterasseista, uimarantareissuista, festareista, puistoilusta, pyöräilystä, pihatöistä, vesipuistoista, huvipuistoista, mökkireissuista ym. ym. , rantalomista puhumattakaan.

En koskaan

- istu terassilla

- käy uimarannalla

- tai festareilla

- tai puistoissa (läpi toki kävelen)

- tee pihatoöitä

- käy vesipuistoissa

- huvipuistoissa

Pyöräillessä ja mökeillä käytän... VAATTEITA!

Sulla ei taida olla lapsia?

Lasten kanssa on melkein pakko ulkoilla, tai voihan sitä kökkiä sisälläkin, mutta hulluksi siellä pienten lasten kanssa tulee.

Vierailija
67/81 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun on töissä oltava jonkin verran ulkona, koska työskentelen päiväkodissa. Onneksi nykyisessä paikassa ei ole monen tunnin pakkoulkoiluja ympäri vuoden. Joissain päiväkodeissa sellaista harrastetaan ja onhan se ihan älytöntä, että sisällä ei käydä kuin syömässä ja nukkumassa. Suurimmalla osalla lapsista ei ole mitään aurinkovoiteita, törmään niihin korkeintaan kesä-elokuussa ja silloinkin vain murto-osa vanhemmista tuo lapsilleen purnukoita.

Käytän aurinkovoidetta n. huhtikuusta syyskuun loppuun Suomessa ja aina ulkomailla reissatessa. Käytän myös hattua, huivia ja aurinkolaseja tai joitakin näistä. Silti palan. Olen ihotyypiltäni ykkönen, joka palaa aina eikä rusketu koskaan.

Auringon täydellinen välttely on melko iso sosiaalinen haitta. Jos et suostu ollenkaan aurinkoon, joudut kieltäytymään kesäterasseista, uimarantareissuista, festareista, puistoilusta, pyöräilystä, pihatöistä, vesipuistoista, huvipuistoista, mökkireissuista ym. ym. , rantalomista puhumattakaan.

En koskaan

- istu terassilla

- käy uimarannalla

- tai festareilla

- tai puistoissa (läpi toki kävelen)

- tee pihatoöitä

- käy vesipuistoissa

- huvipuistoissa

Pyöräillessä ja mökeillä käytän... VAATTEITA!

Sulla ei taida olla lapsia?

Lasten kanssa on melkein pakko ulkoilla, tai voihan sitä kökkiä sisälläkin, mutta hulluksi siellä pienten lasten kanssa tulee.

Ei ole. Lapsena olin samanlainen, halusin vain lukea sisällä. Vanhemmat sitten välillä pakotti menemään ulos ;)

Vierailija
68/81 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä niin paljon kuin ehkä pitäisi. Lähinnä laitan kasvoihin, jos tiedän olevani ulkona pidemmän aikaa aurinkoisella säällä, ja silloinkin ennenaikaisen vanhenemisen pelosta, ei niinkään syövän. En tosin ota aurinkoa tarkoituksellisesti ja pukeudun yleensä melko peittävästi kesät talvet. Kaikki voiteet, mitä kasvoilleni laitan, yhtä ja ainoaa hyväksi havaittua kosteusvoidetta lukuunottamatta, saavat naamani kukkimaan, joten mieluummin välttelen sekä aurinkoa että rasvaa. Näytän mielestäni nuorelta kolmekymppiseltä, joten toivon mukaan olen välttänyt pahimmat vauriot. En ymmärrä rusketushulluja, en sitten yhtään. Luulisi kaikkien tietävän nykypäivänä, mitä siitä seuraa, enkä nyt puhu edes syövästä.

Vierailija
69/81 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palan todella helposti, joten vaatteiden suoja ei aina riitä. Esimerkiksi piknikillä, terrassilla istuskellessa ja rannalla käytän runsaasti aurinkovoidetta. Aurinkolasit ja hattu ovat pakolliset. Meressä uin usein t-paita päällä. En ole palamisen vuoksi kesäihmisiä. Vanhemmat sukulaiset ovat joutuneet käymään lääkärissä palaneen ihon takia. Opin siksi suojautumaan jo hyvin nuorena. En todellakaan voi ottaa aurinkoa.

Vierailija
70/81 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe ei käytä,koska niiden ihosyöpää suojaavasta vaikutuksesta ei ole tieteellistä näyttöä.Ystävämme oli kova ja innokas aurinkorasvojen käyttäjä ja sai ihosyövän. Kukaan ei kunnolla tunne niiden sisältämiä kemikaaleja ja vaikutuksia iholla kuumassa lämmössä ja mitä hajoamistuotteita muodostuu.

Vierailija
71/81 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi juntti jonka mielestä uv-säteet ovat "terveellisiä" ja kosmetiikka täynnä myrkkyjä.

Siinäpä sitten näytät 40 täyttäessäsi 70-vuotiaalta hahahahahahahaaaaaa!

Älä ole tyhmä, se aurinko vanhentaa olipa rasvaa tai ei. Se rasva estää ihoa palamasta, ei muuta.

Aurinkorasva joko "imee" UVA ja UVB säteet itseensä TAI heijastaa säteet pois iholta. Se ei yksinkertaisesti estä palamista vaan se plokkaa säteitä joiden syystä iho voi palaa. Samoin se ehkäisee ennenaikaista vanhenemista sillä, että se plokkaa UVA-säteitä. UVA-säteet on ihoa "vanhentavia" säteitä. UVB-säteily taas aiheuttaa palamisen.

Vierailija
72/81 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en käytä aurinkorasvaa vain kuin erikoistilanteissa joissa en pysty menemään sisätiloihin/varjoon. Muuten kyllä oleskelen auringossa paljonkin ilman suojaa mutta maltillisia aikoja.

Toki minulla on tummempi pigmentti ihossa niin en ole ikinä joutunut pelkäämään palamista samoin kuin monet muut.

Tiedän auringon vaarat ja tiedän myös miten iho itse suojaantuu säteilyltä.

Uskon, että iholle paras on kuitenkin se, ettei altistu liian pitkiä aikoja auringolle, jolloin iho saa ne positiiviset hyödyt auringosta, vältetään palaminen ja vältetään aurinkorasvojen epäilyttävät kemikaalit.

Lapseni kanssa olen TOSI varovainen ja todella tarkka hänen aurinkorasvasta. Oli todella vaikea löytää fysikaalista aurinkorasvaa minkä voin hyvillämielin levittää pikkulapsen iholle. Kriteerit oli aika kovat, mutta yksi tuote onneksi löytyi.

Mikä tuote?

T. Asian kanssa pähkäilevä

Googleta Algamaris aurinkovoide lapsille sk50+. On fysikaalinen suoja (ei ollenkaan kemiallista), korkea suojakerroin eikä sisällä nanopartikkeleja.

Vierailija
73/81 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sotke rasvalla,sopivasta auringosta saa D-vitamiinia.

Vierailija
74/81 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yleensä käytä aurikorasvoja, koska välttelen auringossa oloa viimeiseen asti. Jos tiedän olevani paljon ulkona, 50+ on ainoa vaihtoehto.

Olen täysi kalkkilaivankapteeni sinisillä suonilla, mutta rusketusta ei tapahtuisi kuitenkaan vaikka kuinka monta tuntia itseäni grillaisin. Joten en jaksa edes yrittää vaan mielummin olen sellainen kuin olen, pienennän melanoomariskiäni huomattavasti, ja käytän säästyneen ajankin johonkin muuhun.

Lisäksi olen nyt 35-vuotiaana jo selvästi aurinkoa palvovia ystäviäni nuoremman näköinen. Ero on oikeasti valtava, rusina vs. persikka -tasoa. Etenkin eräs ystäväni - maksaläiskiä, syviä ryppyjä, naururypyistä puhumattakaan, rintakehän iho on velttoa ja kurtistunutta... Sanoo itsekin että jos mitään elämässään katuu, niin sitä että nuorena piti olla kahvipavun värinen hinnalla millä hyvänsä.

Mä taas olen pian 34v. Olen asunut joitakin vuosia ulkomailla ja kesäidin tykkään ottaa aurinkoa, koska rusketus näyttää kivalta. Välillä tulee grillattua "pavuksi". Aurinkorasvaa käytän yleensä, mutta välillä jää välistä. Näytän edelleen 10v nuoremmalta.

Muillakin elämäntavoilla on siis väliä vaikka aurinko ja tupakka vanhentavat ihoa nopeiten.

Vierailija
75/81 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 30-vuotias vaaleaihoinen pisamanaama, ja jo tässä iässä näkyy aika selvästi, kuka ikätovereista on ottanut paljon aurinkoa. En voi sanoa olevani pahoillani siitä, että näytän jo tässä vaiheessa heitä paljon nuoremmalta ja ettei ihoni ole täynnä maksaläiskiä ja luomia. Ikäväähän toki on se, että varsinkin nuorempana joutui kuuntelemaan niitä "hehehe, ei ikinä uskois että oot ollut jossain matkalla, paitsi ehkä noista pisamista hehehehehöhöhö", kun en ollut polttanut itseäni karrelle jossain lomamatkalla. Ikävää on myös se, että siitä huolimatta, että en koskaan ottamalla ota aurinkoa, ja suojaudun aina auringolta vaatteilla tai tarvittaessa 50+ suojakertoimella, on riskini sairastua ihosyöpään ihotyyppini takia kaikista korkein.

Paljon aurinkoa ottavat ja tarkoituksella itsensä ihosyövälle ULKONÄÖN TAKIA altistavat ihmiset ovat kyllä Darwin awardinsa ansainneet. 

Olen 31-vuotias, otan aurinkoa ja edelleen minua luullaan ehkä 25-vuotiaaksi :D. Joten ei ihan päde tuo väitteesi. Enemmän vaikuttaa se mitä syöt ja juot koko vuoden aikana. Ei se, otatako aurinkoa ehkä viikon verran kesän aikana.

Vierailija
76/81 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On täällä kyllä ihan pimeetä porukkaa. :D Eikö tollanen sairaalloinen auringon pelko ja varjoissa vätystely pilaa sosiaalisenkin elämän, muusta normaalista elämästä puhumattakaan? Hyvin on menny aurinkovoidevalmistajien kauhupropaganda läpi.

En olekaan kesäihminen. Mua suorastaan vituttaa, kun uutisissa fraasataan, että "helle hellii". Siinä ei kuule ole mitään propagandaa, kun ihottumaa pukkaa kaikista lotioneista ja kreemeistä ja hirveitä punaisia kutisevia paukamia auringosta. Sitä on vaan pakko hiipiä siellä varjoissa tai kökkiä kotona kovin aurinkoisina päivinä. Puutarhatyöt tehtävä ennen kuin aurinko tulee esiin metsän takaa. Koira lenkitettävä aamulla, illalla ja yöllä. Tai sitten suojattava vaatetuksella iho.

Vierailija
77/81 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan

Vierailija
78/81 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Tummahiuksinen (melkein musta) brunetti täällä kalmankalpealla iholla. En pala herkästi. Tunnustan ihosyövän riskit mutta mielummin käytän fyysistä suojaa; kevyitä hihallisia puuvillamekkoja yms. Aurinkorasvoissa on hirveästi hormoneja häiritseviä kemikaaleja. Oli taannoin juttua jopa Hesarin NYT liitteessä, blokkaavat osan haitallisista säteistä estäen ihoa reagoimasta jolloin iho ei osaa varautua.  En ole palanut sitten lapsuuden, silloinkin ehkä kerran. Lapsena minut tosin pakkorasvattiin. Blondi kaverini palaa herkästi. Hänellä on myös luomia enemmän. Kehottaisin kuuntelemaan kroppaa, ja harkitsemaan sitä kemikaalikuormaa minkä iholleen laittaa, ihohan on ihmisen suurin elin

Vierailija
79/81 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan ihmiset sai heinäpelloilla aurinkoa eikä silloin ollut ihosyöpiä läheskään niin paljon kuin nykyään.

Auringonsäteily ei ole nykyään sama kuin ennen vanhaan. Tämäkin tarvis ihmisille tehdä selväksi kun aina vaan riittää näitä jotka muistelee, että ei ennen mitään rasvoja tarvittu eikä silti ollut ihosyöpää.

Vierailija
80/81 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri ikänsä tunnollisesti rasvannut/vaatteilla itsensä peittänyt ystävä sai melanooma diagnoosin..ajattelen ettei siltä voi suojautua mitenkään.