onko muita jotka ei käytä aurinkorasvoja?
Kun aurinkoiset ilmat alkaa niin varovasti hommataan pohjarusketus ja sen jälkeen ei enää pala. Eri asia toki punahiuksiset yms. Mutta muuten en ymmärrä myrkyllisten rasvojen laittamista ainakaan lapsien herkälle iholle jonka läpi nämä kaikki myrkyt menee. Toki vaatteilöa suojataan varoaikana varsinkin.
Kommentit (81)
Luonnon aurinkorasva on lykopeeni, mitä on kaikessa mikä on on ohutkuorinen ja kypsyy auringossa (mm. marjat kuten mustikka, tomaatti ym.). Lykopeeni suojaa kasvin ohutta nuorta uringon tuhoilta. Sama lykopeeni vaikuttaa ihoon ravinnon kautta. En käytä voiteita ellen oleskele pitkään auringossa. 10min. aurinkoa kasvoille ilman suojaa on ok.
Auringossa on myös iholle tärkeitä säteitä, mitkä aiheuttaa ihon paksuuntumista. Voide estää nämä hyödylliset säteet. Talvella iho ohenee.
Mä teen seuraavasti:
- heti aurinkokauden alettua käytän 50+ total block-voidetta kasvoihinin. Vichy-merkkistä.
- muualla iholle, mikä jää näkyviin, myös total 50+ -voidetta
- tämän lisäksi AINA aurinkohattu sekä suojaava vaatetus
- tämän lisäksi oleskelen aina varjossa, myös perheen kanssa rannalla. Meillä on beach umbrella, joka tökätään hiekkaan.
- en ikinä "OTA AURINKOA". Varjossa ollessani rannalla kietoudun pyyhkeeseen, huiviin, rantavaatteeseen.
- uimassa käyn, ja lisään aurinkovoidetta.
Tämä kaikki siksi, että läheinen menehtyi melanoomaan. Itsellä myös ihotauti, missä pitää välttää aurinkoa.
Aurinkohatusta lähtee kaikki, sen jälkeen vaatetus ja varjo. Lisänä aurinkovoidetta.
En hyväksy missään muodossa ihon grillaamista auringossa.
Olen 30-vuotias vaaleaihoinen pisamanaama, ja jo tässä iässä näkyy aika selvästi, kuka ikätovereista on ottanut paljon aurinkoa. En voi sanoa olevani pahoillani siitä, että näytän jo tässä vaiheessa heitä paljon nuoremmalta ja ettei ihoni ole täynnä maksaläiskiä ja luomia. Ikäväähän toki on se, että varsinkin nuorempana joutui kuuntelemaan niitä "hehehe, ei ikinä uskois että oot ollut jossain matkalla, paitsi ehkä noista pisamista hehehehehöhöhö", kun en ollut polttanut itseäni karrelle jossain lomamatkalla. Ikävää on myös se, että siitä huolimatta, että en koskaan ottamalla ota aurinkoa, ja suojaudun aina auringolta vaatteilla tai tarvittaessa 50+ suojakertoimella, on riskini sairastua ihosyöpään ihotyyppini takia kaikista korkein.
Paljon aurinkoa ottavat ja tarkoituksella itsensä ihosyövälle ULKONÄÖN TAKIA altistavat ihmiset ovat kyllä Darwin awardinsa ansainneet.
Taas näkee av-mummojen fiksuuden tason. Aurinkorasva suojaa vain palamiselta, ja sitäkin se vain hidastaa. Suojakerroin 20 tarkoittaa että iho palaa 20 kertaa hitaammin. Se ei siis estä haitallisen säteilyn imeytymistä ihoon. Ainoa suoja vanhemiselta ja ihosyövältä on olla poissa auringosta, vaikka toki palamiset näitä pahentavat. Eli jos ei pala auringossa, ei aurinkorasvasta ole mitään hyötyä.
Mun on töissä oltava jonkin verran ulkona, koska työskentelen päiväkodissa. Onneksi nykyisessä paikassa ei ole monen tunnin pakkoulkoiluja ympäri vuoden. Joissain päiväkodeissa sellaista harrastetaan ja onhan se ihan älytöntä, että sisällä ei käydä kuin syömässä ja nukkumassa. Suurimmalla osalla lapsista ei ole mitään aurinkovoiteita, törmään niihin korkeintaan kesä-elokuussa ja silloinkin vain murto-osa vanhemmista tuo lapsilleen purnukoita.
Käytän aurinkovoidetta n. huhtikuusta syyskuun loppuun Suomessa ja aina ulkomailla reissatessa. Käytän myös hattua, huivia ja aurinkolaseja tai joitakin näistä. Silti palan. Olen ihotyypiltäni ykkönen, joka palaa aina eikä rusketu koskaan.
Auringon täydellinen välttely on melko iso sosiaalinen haitta. Jos et suostu ollenkaan aurinkoon, joudut kieltäytymään kesäterasseista, uimarantareissuista, festareista, puistoilusta, pyöräilystä, pihatöistä, vesipuistoista, huvipuistoista, mökkireissuista ym. ym. , rantalomista puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun on töissä oltava jonkin verran ulkona, koska työskentelen päiväkodissa. Onneksi nykyisessä paikassa ei ole monen tunnin pakkoulkoiluja ympäri vuoden. Joissain päiväkodeissa sellaista harrastetaan ja onhan se ihan älytöntä, että sisällä ei käydä kuin syömässä ja nukkumassa. Suurimmalla osalla lapsista ei ole mitään aurinkovoiteita, törmään niihin korkeintaan kesä-elokuussa ja silloinkin vain murto-osa vanhemmista tuo lapsilleen purnukoita.
Käytän aurinkovoidetta n. huhtikuusta syyskuun loppuun Suomessa ja aina ulkomailla reissatessa. Käytän myös hattua, huivia ja aurinkolaseja tai joitakin näistä. Silti palan. Olen ihotyypiltäni ykkönen, joka palaa aina eikä rusketu koskaan.
Auringon täydellinen välttely on melko iso sosiaalinen haitta. Jos et suostu ollenkaan aurinkoon, joudut kieltäytymään kesäterasseista, uimarantareissuista, festareista, puistoilusta, pyöräilystä, pihatöistä, vesipuistoista, huvipuistoista, mökkireissuista ym. ym. , rantalomista puhumattakaan.
En koskaan
- istu terassilla
- käy uimarannalla
- tai festareilla
- tai puistoissa (läpi toki kävelen)
- tee pihatoöitä
- käy vesipuistoissa
- huvipuistoissa
Pyöräillessä ja mökeillä käytän... VAATTEITA!
On täällä kyllä ihan pimeetä porukkaa. :D Eikö tollanen sairaalloinen auringon pelko ja varjoissa vätystely pilaa sosiaalisenkin elämän, muusta normaalista elämästä puhumattakaan? Hyvin on menny aurinkovoidevalmistajien kauhupropaganda läpi.
Mä en tykkää käyttää aurinkorasvaa. Se tekee ihosta valkoisen laikukkaan. En usko, että mun huonolle iholle on hyväksi peittää se paksulla mönjällä. Lisäks se sotkee ja värjää vaatteita.
Mulla ei oo tapana ottaa aurinkoa tai varta vasten oleilla auringossa keskipäivällä kesäisin. Suojaan itseni pitkillä vaatteilla. Toki jos menisin jollekin festarille tosi aurinkoisena päivänä, niin pakko mun olis rasvaa laittaa. Mut muuten en mä ihan kovin herkästi pala. Jos mulla olis auringolle herkkä iho, niin sit käyttäisin enemmän.
Itse en käytä aurinkorasvaa vain kuin erikoistilanteissa joissa en pysty menemään sisätiloihin/varjoon. Muuten kyllä oleskelen auringossa paljonkin ilman suojaa mutta maltillisia aikoja.
Toki minulla on tummempi pigmentti ihossa niin en ole ikinä joutunut pelkäämään palamista samoin kuin monet muut.
Tiedän auringon vaarat ja tiedän myös miten iho itse suojaantuu säteilyltä.
Uskon, että iholle paras on kuitenkin se, ettei altistu liian pitkiä aikoja auringolle, jolloin iho saa ne positiiviset hyödyt auringosta, vältetään palaminen ja vältetään aurinkorasvojen epäilyttävät kemikaalit.
Lapseni kanssa olen TOSI varovainen ja todella tarkka hänen aurinkorasvasta. Oli todella vaikea löytää fysikaalista aurinkorasvaa minkä voin hyvillämielin levittää pikkulapsen iholle. Kriteerit oli aika kovat, mutta yksi tuote onneksi löytyi.
Hyvänä kesäpäivänä menee usein monta tuntia ulkona, enkä mitenkään voi olla tuollaisia aikoja pihalla palamatta. Minä oikeasti teen siellä pihalla jotain, joten en voi istuskella varjossa riittäviä aikoja. Eihän rasvaa mieluusti laittaisi lähinnä siksi, että se lisää minulla finnien muodostumisen todennäköisyyttä, mutta en minä ala sisällä loistavalla kelillä istumaan sen takia, että en rasvaa voisi laittaa.
Minulla on myös vaalea iho, joten palkan alku kesästä nopeasti. Kesän loppupuolella en enää käytä rasvaa lyhyillä reissuilla, mutta pidempiin ulkona olemisiin käytän. Tänä vuonna aloitan 50 rasvalla ja siirryn sitten 30 rasvaan, kun iho ottaa vähän väriä.
Lapsille aurinkorasva on aivan välttämätöntä kesän alussa.
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi juntti jonka mielestä uv-säteet ovat "terveellisiä" ja kosmetiikka täynnä myrkkyjä.
Siinäpä sitten näytät 40 täyttäessäsi 70-vuotiaalta hahahahahahahaaaaaa!
Älä ole tyhmä, se aurinko vanhentaa olipa rasvaa tai ei. Se rasva estää ihoa palamasta, ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
On täällä kyllä ihan pimeetä porukkaa. :D Eikö tollanen sairaalloinen auringon pelko ja varjoissa vätystely pilaa sosiaalisenkin elämän, muusta normaalista elämästä puhumattakaan? Hyvin on menny aurinkovoidevalmistajien kauhupropaganda läpi.
Minä en tykkää olla auringossa. Ei pilaa.
Aurinkovoiteet ei imeydy ihon läpi, jos imeytyisi tuote pitäisi rekisteröidä lääkkeeksi ja sitä saisi myydä vain apteekissa. Suomessa on tällainen laki ja sen noudattamista valvotaan.
En käytä oikeestaan ollenkaan. Etelässä laitan ekana päivä naamaan jotain kasvorasvaa, mutta muualle en. En pala koskaan auringossa, rusketun helposti. En muutenkaan jaksa sitä rasvan kanssa touhuamista rannalla.
Mies77 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun aurinkoiset ilmat alkaa niin varovasti hommataan pohjarusketus ja sen jälkeen ei enää pala. Eri asia toki punahiuksiset yms. Mutta muuten en ymmärrä myrkyllisten rasvojen laittamista ainakaan lapsien herkälle iholle jonka läpi nämä kaikki myrkyt menee. Toki vaatteilöa suojataan varoaikana varsinkin.
Jostain kumman syystä nämä ihosyövät ovat räjähtäneet käsiin näiden aurinkorasvojen ilmestymisen jälkeen! Ihossa on suojamekanismi, kun auringon säteily alkaa kuumottaa ihoa, on aika pukea päälle, tai siirtyä varjoon. Keho kertoo, nyt tuli tarpeeksi, en kestä enempää. Näin kun toimii, ei ikinä pala, eikä vanhenna ihoaan, tai saa auringon tähden syöpää! Nyt kun ihoon hierotaan aurinkorasvaa, auringon A-säteily joka aiheuttaa kuumotuksen, ei pääse iholle! Varoitusmekanismi on käännetty pois päältä! Auringon b ja c säteily ei pysähdy mihinkään rasvaan, ja kun varoitusmekanismi on pois päältä, menee se kuin tykillä, syviin kudoksiin ja aivan liian pitkään! Aurinkorasvat itseasiassa aiheuttavat syöpää, ei niiden kemikaalien takia, vaan siksi kun ihon oma suojamekanismi käännetään niillä pois päältä!
Olet aivan pihalla. Ensinnäkin UVC-säteily ei ole ongelma, koska suurin osa imeytyy ilmakeheään. Tietosi sekä UV-säteilystä saati aurinkorasvoista ovat täyttä roskaa.
Aurinkovoiteissa suurin ongelma on se että niitä ei käytetä tai että niitä ei käytetä oikein, ei siis lisäillä tai ei käytetä tarpeeksi suurta suojakerrointa. Siksi ne ihosyövät lisääntyvät.
Myös elämäntyyli bikineineen ja etelänmatkoineen yms.ovat muuttuneet rankasti 1970-luvulta. Toisaalta, herkkäihoiset kuolivat ennenkin ihosyöpään vaikka altistuivat paljon vähemmän kuin nyt. Esim. oma isoäitini, joka ei pajon rantaelämää viettänyt.
Vierailija kirjoitti:
Itse en käytä aurinkorasvaa vain kuin erikoistilanteissa joissa en pysty menemään sisätiloihin/varjoon. Muuten kyllä oleskelen auringossa paljonkin ilman suojaa mutta maltillisia aikoja.
Toki minulla on tummempi pigmentti ihossa niin en ole ikinä joutunut pelkäämään palamista samoin kuin monet muut.Tiedän auringon vaarat ja tiedän myös miten iho itse suojaantuu säteilyltä.
Uskon, että iholle paras on kuitenkin se, ettei altistu liian pitkiä aikoja auringolle, jolloin iho saa ne positiiviset hyödyt auringosta, vältetään palaminen ja vältetään aurinkorasvojen epäilyttävät kemikaalit.Lapseni kanssa olen TOSI varovainen ja todella tarkka hänen aurinkorasvasta. Oli todella vaikea löytää fysikaalista aurinkorasvaa minkä voin hyvillämielin levittää pikkulapsen iholle. Kriteerit oli aika kovat, mutta yksi tuote onneksi löytyi.
Mikä tuote?
T. Asian kanssa pähkäilevä
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se aurinkorasvan tarpeellisuus on tullut opittua ihan kantapään kautta, eikä mistään mainoksista.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tykkää käyttää aurinkorasvaa. Se tekee ihosta valkoisen laikukkaan. En usko, että mun huonolle iholle on hyväksi peittää se paksulla mönjällä. Lisäks se sotkee ja värjää vaatteita.
Mulla ei oo tapana ottaa aurinkoa tai varta vasten oleilla auringossa keskipäivällä kesäisin. Suojaan itseni pitkillä vaatteilla. Toki jos menisin jollekin festarille tosi aurinkoisena päivänä, niin pakko mun olis rasvaa laittaa. Mut muuten en mä ihan kovin herkästi pala. Jos mulla olis auringolle herkkä iho, niin sit käyttäisin enemmän.
Mitä mieltä sitten olet meikkauksesta ja kosteusvoiteista?
Käytän. Vaikka miten yritän suojautua auringolta vaateilla ym., niin ulkona oleskelu joka arkipäivä 6-15 on rankkaa kasvojen iholle.