Sukunimen vaihtamisesta kysyttävää!
Haluaisin vaihtaa sukunimeni. Mutta mulla ei ole mitään muuta syytä sen vaihtamiselle, kuin oikeastaan vaan se että en vain pidä nykyisestä sukunimestäni.
Mutta onko tämä riittävä peruste sukunimen vaihtamiselle?
Mulla on tiedossa yks sukunimi, jonka haluaisin ja väestörekisterikeskuksesta tarkistaessani tälläinen sukunimi on alle 5 henkilöllä käytettävissä, niin saako sitä silloin edes käyttöön?
Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon?
Kommentit (6)
Jo käytössä oleviin sukunimiin ei saa vaihtaa, ellei ole todistettavaa sidettä nimeen.
Sukunimen vaihtoon et suuremmin perusteluita tarvitse mutta et voi valita mitä tahansa sukunimeä koska kaikki on suojattu. Voit joko ottaa sukunimen mitä ei ole kenelläkään käytössä tai sitten ottaa maata suvustasi muistaakseni 3 sukupolvea taakseppäin. Tämän voit joko itse virkatodistuksilla todistaa tai sitten maksaa että maistraatti tutkii.
Ok. Keksin jonkun toisen sukunimen.
Mitä kaikkea muita kustannuksia tämä aiheuttaa? 101€ maksaa se hakemus mutta entäs sitten ajokortin uusiminen, mitähän se maksaa?
Entäs jos sukunimen vaihto ei mee läpi niin saako tuota 101€ ollenkaan takaisin?
AP
Ajokortin uusimisen hinta löytyy Trafin sivuilta. Poliisin sivuilta löytyy henkilökortin ja passin uusimisen hinnasto.
Yleensä ne sukunimet menee läpi, ellei se ole sellainen, josta voidaan tulkita olevan haittaa esim. mahdollisille lapsille tai sinulle itsellesi. Mutta sitä 101 euroa ei saa takaisin, vaikka ei menisi läpi.
Vierailija kirjoitti:
Ok. Keksin jonkun toisen sukunimen.
Mitä kaikkea muita kustannuksia tämä aiheuttaa? 101€ maksaa se hakemus mutta entäs sitten ajokortin uusiminen, mitähän se maksaa?
Entäs jos sukunimen vaihto ei mee läpi niin saako tuota 101€ ollenkaan takaisin?
AP
Ei saa takaisin ja mikäli sen sukunimen tutkimiseen menee rahaa siihen ja sitten jos se pitää julkaista jossakin se maksaa lisää jne. Tietenkin siihen sitten ajokortit ja passit jne päälle. Kysy tarkemmin maistraatista.
Ja ei mitään maksamaasi et saa takaisin.
Et saa jos se ei ole omassa suvussasi. Keksi sellainen jota ei ole kenelläkään niin saat. Et tarvitse syitä.