Kamala rahapula eron jälkeen -- mitä teen?
Ennen eroa mun piti luovuttaa puolet lapsilisäsäästöistä miehelle ja mukaani sain vain muutamia huonekaluja, joten muuttaessa piti tehdä miutamia hankintpja, vaikka haalinkin pääosin vanhoja huonekaluja itselleni.
Muutin siis pois väkivaltaisen, varakkaan exäni luota lasten kanssa vuokra-asuntoon. Mies pahoinpiteli mua lähes päivittäin, joten oli pakko erota. Olen ihan keskituloinen ja vuokra on helsinkiläistä keskitasoa, mutta kaikkien kulujen maksaminen täysin yksin saa mut lähes vararikkoon. Olen joutunut sopimaan maksuaikatauluista melkein kaikkiin laskuihin jo moneen kertaan tässä vajaan puolen vuoden sisällä. Pelkään menettäväni pian luottotietoni.
Suurin uusi menoerä on vuokra sekä se, että maksan lasten ruoat ja päivähoitomaksut sekä vaatteet ja muut menot täysin yksin (mies ei maksa elatusmaksuja). Sinänsä sivuvaikutuksena olen laihtunut nirmaalipainoisesta erittäin hoikaksi, kun siis säästän omista syömisistäni lähinnä. Mikä tähän auttaisi? Olen välillä harkinnut leipäjonoonkin menemistä tms.
Mikä tähän auttaisi? Olen tosi yksinäinen, kun äitinikään ei pidä enää muhun yhteyttä, kun mulla on vaikeaa. Muille sukulaisilleni tai kavereilleni en ole kertonut tilanteestani.
Kommentit (80)
Hieman myötätuntoa ap:tä kohtaan!! Häntä on pahoinpidelty-eli nujerrettu myös henkisesti ja siksi ei pysty/uskalla toimia.
Nyt ap kerrot exälle, että varaat ajan lastenvalvojalle. Te voitte sopia summan yhdessä miehen kanssa etukäteen tai sitten lastenvalvoja tarkastaa elatuskykynne ja laskee todellisen elatusmaksun suhteessa tuloihinne. Kiristä miestä sanomalla, että etukäteen sovittu summa tulee hänelle halvemmaksi. Sitten jos jättää maksamatta, niin viet elatussopimuksen Kelaan ja saat tuon ns minimin ja mahdollisen erotuksen perinnän kautta.
Tsemppiä ap. Pyydä ystävää avuksi, jos et itse saa asiaa hoidettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset vastaa kysymyksiin? Sulle on sanottu, että hae lastenvalvojan kautta elatusmaksuja. Elatusvelvollisuus miehellä on, vaikka ei halua maksaa. Mikset hoida asioita kuntoon lastenvalvojan avulla?
Käytiin lastenvalvojalla, mutta emme ehtineet tehdä niistä maksuista, kun aika loppui kesken. Mies esitti hauskaa miestä ja jutteli ihan muista asioista & "juoruili" sen lastenvalvojan kanssa ja pelasi siten aikaa ilmeisesti (mies osaa olla erinomaisen hauska seuramies vieraille ihmisille, itse olen tylsä ja harmaa hissukka...huomasin, että hän tavallaan voitti hauskalla charmillaan sen lastenvalvojan puolelleen...tai sitten vain kuvittelen ehkä...mutta jäin vähän sivuhenkilöksi siinä tilanteessa).
Mies oli todella voitonriemuinen sen käynnin jälkeen, kun sai kaiken haluamansa ja nyt ei ole enää halukas menemään sinne. Hän näki vähän niitä laskelmia ja säikähti niistä summista, mutta tosiaan se osuus jäi kesken. Aion järkätä kyllä uuden ajan sinne, mutta on taas kovan säätämisen takana, että saan miehen lähtemään sinne.
Höpö höpö. Tää on provo.. totta kai se lastenvalvoja tekee sen elatuspäätöksen kun siihen se aika on varattu :D
Vierailija kirjoitti:
Vaikka mies ei maksaisi elatusmaksuja, voit hakea niitä. Kela sen maksaa sitten ja perivät mieheltä. Jos tienaat niin hyvin, että jää maksettavaa hoitomaksuistakin, ei pitäisi moisia ongelmia olla.. Oletko hakenut asumistukea? Kannattaa nyt miettiä niitä menoja ja tuloja.. Jos paljon osa-maksuja eri paikkoihin niin kannattaa miettiä vaikka lainaa ja maksaa vain yhteen paikkaan. Tienaat ilmeisesti ihan hyvin kuitenkin. (Mulla 2 lasta, saan lapsilisät, elatustuet ja palkkaa n. 1700€ eikä hoitomaksuihin jää maksettavaa)
Mulla on kohtalainen palkka (vastaa suomalaista keskivertopalkkaa tai on ihan hieman parempi), muttei kovin montaa sataa euroa isompi kuin sulla nettona. Saan asumistukea, mutta se on muutamia kymppejä vain. Tein noista Kelan laskureilla ne arviot ja sain huomattavasti paremmat lukemat, mutta se virallinen lukema olikin paljon pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Joo tottakai mies oli taas väkivaltainen paska.
Ja tiedätkö että suurinosa miehistä on eron jälkeen persaukisia kun ex vaimo on ryöstänyt omaisuuden.
Olisiko kannattanut mennä töihin ja elää itsenäistä elämää .
SE ON VOIVOI!!!
Voisitko laittaa vaikka esimerkkejä, miten toisen omaisuuden voi ryöstää erotessa? Ymmärtääkseni laki säätelee aika tarkkaan, miten omaisuus jaetaan. Minusta se ei ole ryöväämistä, jos toinen ottaa sen, mikä lain mukaan hänelle kuuluu. Sinulla on ilmeisesti tarkempaa tietoa, joten kerro nyt meille tietämättömille.
Ai niin, ja ei ole osamaksuja mihinkään. Ainoastaan pari luottokorttia, jotka ovat aika tapissa.
Vierailija kirjoitti:
Ja tiedätkö että suurinosa miehistä on eron jälkeen persaukisia kun ex vaimo on ryöstänyt omaisuuden.
SE ON VOIVOI!!!
Otti ranteesta kiinni kun sai tietää mun pettäneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset vastaa kysymyksiin? Sulle on sanottu, että hae lastenvalvojan kautta elatusmaksuja. Elatusvelvollisuus miehellä on, vaikka ei halua maksaa. Mikset hoida asioita kuntoon lastenvalvojan avulla?
Käytiin lastenvalvojalla, mutta emme ehtineet tehdä niistä maksuista, kun aika loppui kesken. Mies esitti hauskaa miestä ja jutteli ihan muista asioista & "juoruili" sen lastenvalvojan kanssa ja pelasi siten aikaa ilmeisesti (mies osaa olla erinomaisen hauska seuramies vieraille ihmisille, itse olen tylsä ja harmaa hissukka...huomasin, että hän tavallaan voitti hauskalla charmillaan sen lastenvalvojan puolelleen...tai sitten vain kuvittelen ehkä...mutta jäin vähän sivuhenkilöksi siinä tilanteessa).
Mies oli todella voitonriemuinen sen käynnin jälkeen, kun sai kaiken haluamansa ja nyt ei ole enää halukas menemään sinne. Hän näki vähän niitä laskelmia ja säikähti niistä summista, mutta tosiaan se osuus jäi kesken. Aion järkätä kyllä uuden ajan sinne, mutta on taas kovan säätämisen takana, että saan miehen lähtemään sinne.
Höpö höpö. Tää on provo.. totta kai se lastenvalvoja tekee sen elatuspäätöksen kun siihen se aika on varattu :D
Jostain syystä ei tehty, kun vängättiin kaikesta ja lopuksi mies alkoi höpöttää koko ajan ihan muuta ja vaihtoi aihetta. Se henkilö sanoi, että pitäis varata uutta aikaa, mutta homma "jäi", kun miehellä ei ollut enää motivaatiota mennä sinne plus muita kiireitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SE ON VOIVOI!!!
Voisitko laittaa vaikka esimerkkejä, miten toisen omaisuuden voi ryöstää erotessa? Ymmärtääkseni laki säätelee aika tarkkaan, miten omaisuus jaetaan. Minusta se ei ole ryöväämistä, jos toinen ottaa sen, mikä lain mukaan hänelle kuuluu. Sinulla on ilmeisesti tarkempaa tietoa, joten kerro nyt meille tietämättömille.
Taidat olla hyötynyt entisen miehesi varallisuudesta aika lailla eron karttuessa? Käsi kahmaisee toisen lompakolla, koska mulla on oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka mies ei maksaisi elatusmaksuja, voit hakea niitä. Kela sen maksaa sitten ja perivät mieheltä. Jos tienaat niin hyvin, että jää maksettavaa hoitomaksuistakin, ei pitäisi moisia ongelmia olla.. Oletko hakenut asumistukea? Kannattaa nyt miettiä niitä menoja ja tuloja.. Jos paljon osa-maksuja eri paikkoihin niin kannattaa miettiä vaikka lainaa ja maksaa vain yhteen paikkaan. Tienaat ilmeisesti ihan hyvin kuitenkin. (Mulla 2 lasta, saan lapsilisät, elatustuet ja palkkaa n. 1700€ eikä hoitomaksuihin jää maksettavaa)
Mulla on kohtalainen palkka (vastaa suomalaista keskivertopalkkaa tai on ihan hieman parempi), muttei kovin montaa sataa euroa isompi kuin sulla nettona. Saan asumistukea, mutta se on muutamia kymppejä vain. Tein noista Kelan laskureilla ne arviot ja sain huomattavasti paremmat lukemat, mutta se virallinen lukema olikin paljon pienempi.
Muutamalla satasella ei vielä muutu tilanteet.. Mä saisin tienata 2200€ (vai oliko 2100€/kk) jolloin maksaisin minimin toisesta (oliko 24€?) ja sisarus ilmainen. Lisäksi saan asumistukeakin muutamia satasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SE ON VOIVOI!!!
Otti ranteesta kiinni kun sai tietää mun pettäneen.
Joo, en ole pettänyt häntä. Hänen pettämisistään en tiedä. Sinänsä ajatusten tasolla ajattelin kyllä muita, mutten tehnyt mitään konkreettista.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää sekin, että exälläni on noin 300 000 varallisuutta plus noin 8000 eur/kk palkka, mutta hänellä ei ole varaa maksaa edes satasta per lapsi, kun on niin paljon kuulemma velkojen lyhennyksiä (hän sijoittaa sijoituslainojen avulla). Olen kertonut taloudellisesta ahdingostani, mutta hän vain syyllistää mua huonoksi äidiksi, eikä anna yhtään mitään. En voi mennä sossuunkaan, sillä silloin miehen osuutta alettaisiin pöyhiä, jolloin mies voisi joutua maksamaan mulle jotain ns. virallisia summia ja mies on uhannut henkeäni, jos niin kävisi. Mulle riittäisi se minimisumma (150 euroa per lapsi), jonka Kela maksaa tietääkseni. Se jo auttaisi todella paljon.
Yksi ratkaisu olisi vain luovuttaa huoltajuus exälle, jolloin hän elättäisi lapset ja maksaisin jotain elatusapua hänelle. Taloudellisesti se olisi mulle helpotus, mutta exäni on lyhytpinnainen ja aggressiivinen sekä todella vastuuton kasvattaja, joten en uskalla jättää lapsia hänen armoilleen kokonaan. Lisäksi exäni tekee useampaa työtäkin, joten ajallisesti tilanne voisi käydä ongelmalliseksi. Ja lisäksi hankin isomman aso-asunnon lapsia ajatellen, kun mies lupasi aiemmin, että lapset saisivat muuttaa kanssani.
Tavallaan toivoisin, että vain sairastuisin ja kuolisin pois, sillä en tiedä, miten enää selviän näiden ongelmien ristipaineessa.
Sinua uhkaillaan, oletko ollut yhteydessä poliisiin? Missä lapset ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SE ON VOIVOI!!!
Taidat olla hyötynyt entisen miehesi varallisuudesta aika lailla eron karttuessa? Käsi kahmaisee toisen lompakolla, koska mulla on oikeus.
Joo, tuollaiset naiset varmaan kaataisi vastaantulevia vanhuksiakin kaduilla ja veisi lompakoin, jos se olisi lain mukaan sallittua. Sitten ilmaan minkäänlaisia omantunnontuskia vetoaisivat lakiin, että "mulla on oikeus". Naisilla harvoin on moraalia mikäli kyseessä on oma hyötyminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen keskipalkka on noin 3500e/kk. Jos sinulla on hieman sitä parempi palkka, jää sinulla käteen ainakin noin 2100e. Siihen lasten (2?) lapsilisät yh-korotuksella tekee noin 2400 euron nettotulot. Sinun rahankäytössäsi on vikaa, jos siitä ei muka edes ruokaan riitä rahaa. Vaikka päivähoitoon menisi 500e ja vuokraan tonni, jää silti ruokaan ja muihin kuluihin melkein tuhat euroa. Tottakai sinulle, tai ennemminkin lapsille, kuuluu vielä elatusmaksut, mutta silti tulosi ovat sitä luokkaa että niilläKIN pitäisi pärjätä vähintään kohtalaisesti.
Sinulla on elämänhallinta täysin hukassa. Todella hienoa että pääsit muuttamaan erilleen miehestä, mutta nyt tarvitset APUA. Varaa aika sinne lastenvalvojalle (sinun ei tarvitse huolehtia exää sinne, älä ota siitä mitään vastuuta!) ja itsellesi aika esim. työterveyshuoltoon. Tarvitset terapiaa ja pitkäaikaista apua, että saisit kasvatettua itsellesi normaalin itsetunnon ja toimintakyvyn.
Ennenkaikkea: kaikki yhteys exään katki, ihan kaikki. Sinun ei tarvitse puhua hänen kanssaan, eikä sinun tarvitse neuvotella yhtään mistään. Viranomaiset hoitavat ne neuvottelut, et sinä.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää sekin, että exälläni on noin 300 000 varallisuutta plus noin 8000 eur/kk palkka, mutta hänellä ei ole varaa maksaa edes satasta per lapsi, kun on niin paljon kuulemma velkojen lyhennyksiä (hän sijoittaa sijoituslainojen avulla). Olen kertonut taloudellisesta ahdingostani, mutta hän vain syyllistää mua huonoksi äidiksi, eikä anna yhtään mitään. En voi mennä sossuunkaan, sillä silloin miehen osuutta alettaisiin pöyhiä, jolloin mies voisi joutua maksamaan mulle jotain ns. virallisia summia ja mies on uhannut henkeäni, jos niin kävisi. Mulle riittäisi se minimisumma (150 euroa per lapsi), jonka Kela maksaa tietääkseni. Se jo auttaisi todella paljon.
Yksi ratkaisu olisi vain luovuttaa huoltajuus exälle, jolloin hän elättäisi lapset ja maksaisin jotain elatusapua hänelle. Taloudellisesti se olisi mulle helpotus, mutta exäni on lyhytpinnainen ja aggressiivinen sekä todella vastuuton kasvattaja, joten en uskalla jättää lapsia hänen armoilleen kokonaan. Lisäksi exäni tekee useampaa työtäkin, joten ajallisesti tilanne voisi käydä ongelmalliseksi. Ja lisäksi hankin isomman aso-asunnon lapsia ajatellen, kun mies lupasi aiemmin, että lapset saisivat muuttaa kanssani.
Tavallaan toivoisin, että vain sairastuisin ja kuolisin pois, sillä en tiedä, miten enää selviän näiden ongelmien ristipaineessa.
Ongelmasi on se, että kuuntelet liikaa tuon exäsi kotkotuksia ja tarpeita. Stop tykkänään. Kerrot itse, että miehellä on huippuansiot ja omaisuutta. Hän on velvollinen maksamaan lapsista elatusta ja voit uskoa, ettei se ole parin satasen luokkaa vaan vastaa hänen elatuskykyään. Tässä diilissä on vastassa loppupelissä mies ja lasten oikeudet. Nyt lopetat tuon uikutuksen ja varaat ajan lastenvalvojalle. Ja se että menit antamaan ukolle lapsilisät? Eivät ne ole häntä varten vaan teidän lastenne hyväksi! Jos äijä joutuu ongelmiin sijoitusrahastoineen, niin voi kyynel...
Monesti, näissä paras ratkaisu olisi antaa lapset miehelle, ja itselle tapaamisoikeus. Saa mies sitten vuorostaan hoitaa kaikki jouksevat asiat.
Vierailija kirjoitti:
Monesti, näissä paras ratkaisu olisi antaa lapset miehelle, ja itselle tapaamisoikeus. Saa mies sitten vuorostaan hoitaa kaikki jouksevat asiat.
ai lapset väkivaltaisesti miehelle/isälle? Tästä taas näkee kuinka paljon naiset (ja ihmiset yleensäkään) piittaa lasten(sa) hyvinvoinnista, ei tippaakaan! pätkääkään ei kiinnosta millainen vanhempi omien lasten perään katsoo. kannattaisko miettiä millaisille miehille lapsia tekee???
ja tämän kirjoittaja nainen itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmasi on se, että kuuntelet liikaa tuon exäsi kotkotuksia ja tarpeita. Stop tykkänään. Kerrot itse, että miehellä on huippuansiot ja omaisuutta. Hän on velvollinen maksamaan lapsista elatusta ja voit uskoa, ettei se ole parin satasen luokkaa vaan vastaa hänen elatuskykyään. Tässä diilissä on vastassa loppupelissä mies ja lasten oikeudet. Nyt lopetat tuon uikutuksen ja varaat ajan lastenvalvojalle. Ja se että menit antamaan ukolle lapsilisät? Eivät ne ole häntä varten vaan teidän lastenne hyväksi! Jos äijä joutuu ongelmiin sijoitusrahastoineen, niin voi kyynel...
En myöskään ymmärrä sitä, miksi ap kantaa suhteettomasti huolta miehen asioista, kun ovat kerran eronneet. Ap on henkisesti hylännyt itsensä ja siinä samalla lapset ja heidän oikeutensa. Kyllähän kaikesta em. ilmenee, että mies osaa varsin mallikkaasti jyrätä omat oikeutensa läpi.
Siis miksi ihmeessä annoit varakkaalle miehelle puolet omista säästöistäsi?? Ja ne elarit nyt ekana kuntoon! Varaat ajan lastenvalvojalle ja menet sinne yksin. Ei sun tarvi huolehtia, että tuleeko sun miehes sinne. Kyllä lastenvalvoja voi tehdä päätöksen elareista vaikka mies ei paikalle suostuisi tulemaankaan. Ja kaikista tappouhkauksista ilmoitus poliisille! Lopetat kaiken ylimääräisen yhteydenpidon tuohon mieheen heti!
Vierailija kirjoitti:
Harkitsen tätä vakavasti. Toivottavasti vain miehen psyyke kestää sen, kun nyt hänen hermonsa ovat kovilla jo parin tunninkin jälkeen.