Kamala rahapula eron jälkeen -- mitä teen?
Ennen eroa mun piti luovuttaa puolet lapsilisäsäästöistä miehelle ja mukaani sain vain muutamia huonekaluja, joten muuttaessa piti tehdä miutamia hankintpja, vaikka haalinkin pääosin vanhoja huonekaluja itselleni.
Muutin siis pois väkivaltaisen, varakkaan exäni luota lasten kanssa vuokra-asuntoon. Mies pahoinpiteli mua lähes päivittäin, joten oli pakko erota. Olen ihan keskituloinen ja vuokra on helsinkiläistä keskitasoa, mutta kaikkien kulujen maksaminen täysin yksin saa mut lähes vararikkoon. Olen joutunut sopimaan maksuaikatauluista melkein kaikkiin laskuihin jo moneen kertaan tässä vajaan puolen vuoden sisällä. Pelkään menettäväni pian luottotietoni.
Suurin uusi menoerä on vuokra sekä se, että maksan lasten ruoat ja päivähoitomaksut sekä vaatteet ja muut menot täysin yksin (mies ei maksa elatusmaksuja). Sinänsä sivuvaikutuksena olen laihtunut nirmaalipainoisesta erittäin hoikaksi, kun siis säästän omista syömisistäni lähinnä. Mikä tähän auttaisi? Olen välillä harkinnut leipäjonoonkin menemistä tms.
Mikä tähän auttaisi? Olen tosi yksinäinen, kun äitinikään ei pidä enää muhun yhteyttä, kun mulla on vaikeaa. Muille sukulaisilleni tai kavereilleni en ole kertonut tilanteestani.
Kommentit (80)
No ekaks vaadit ne elarit ja takautuvasti. Miksi lapsilisäsäästöjä piti luovuttaa miehelle kun ne on LASTEN?
Argh, tietysti ekana soitto lastenvalvojalle ja elatusmaksut kuntoon. Sinulla on siihen oikeus. Jos olit naimisissa, omaisuuden ositus.
Ärsyttää tällaiset viestit joissa heittäydytään avuttomaksi eikä hoideta perusasioita.
No ekana vaadit ehdottomasti elatusmaksut. Jos et vaadi, niin turha itkeä
Joo tottakai mies oli taas väkivaltainen paska.
Ja tiedätkö että suurinosa miehistä on eron jälkeen persaukisia kun ex vaimo on ryöstänyt omaisuuden.
Olisiko kannattanut mennä töihin ja elää itsenäistä elämää .
SE ON VOIVOI!!!
Ota yhteyttä lastensuojelun jotta saat päätöksen elatusmaksusta, sen jälkeen kelaan jotta he alkavat maksamaan sitä.
Mutta ihan ensiksi kaikki laskut, tilitiedot (3kk), palkkakuittit ja haet toimeentulotukea kelasta. Jos/kun kela sen hylkää ole yhteydessä kuntaan jos saisit ehkäisevää toimeentulotukea.
Ei kenenkään pidä nälkää joutua näkemään. Asiat järjestyvät kyllä jos ei muuten niin oikeusteitse.
Ärsyttää sekin, että exälläni on noin 300 000 varallisuutta plus noin 8000 eur/kk palkka, mutta hänellä ei ole varaa maksaa edes satasta per lapsi, kun on niin paljon kuulemma velkojen lyhennyksiä (hän sijoittaa sijoituslainojen avulla). Olen kertonut taloudellisesta ahdingostani, mutta hän vain syyllistää mua huonoksi äidiksi, eikä anna yhtään mitään. En voi mennä sossuunkaan, sillä silloin miehen osuutta alettaisiin pöyhiä, jolloin mies voisi joutua maksamaan mulle jotain ns. virallisia summia ja mies on uhannut henkeäni, jos niin kävisi. Mulle riittäisi se minimisumma (150 euroa per lapsi), jonka Kela maksaa tietääkseni. Se jo auttaisi todella paljon.
Yksi ratkaisu olisi vain luovuttaa huoltajuus exälle, jolloin hän elättäisi lapset ja maksaisin jotain elatusapua hänelle. Taloudellisesti se olisi mulle helpotus, mutta exäni on lyhytpinnainen ja aggressiivinen sekä todella vastuuton kasvattaja, joten en uskalla jättää lapsia hänen armoilleen kokonaan. Lisäksi exäni tekee useampaa työtäkin, joten ajallisesti tilanne voisi käydä ongelmalliseksi. Ja lisäksi hankin isomman aso-asunnon lapsia ajatellen, kun mies lupasi aiemmin, että lapset saisivat muuttaa kanssani.
Tavallaan toivoisin, että vain sairastuisin ja kuolisin pois, sillä en tiedä, miten enää selviän näiden ongelmien ristipaineessa.
Vierailija kirjoitti:
Joo tottakai mies oli taas väkivaltainen paska.
Ja tiedätkö että suurinosa miehistä on eron jälkeen persaukisia kun ex vaimo on ryöstänyt omaisuuden.
Olisiko kannattanut mennä töihin ja elää itsenäistä elämää .
SE ON VOIVOI!!!
Olen käynyt koko ajan muuten töissä, paitsi äitiysvapaiden ja lyhyen hoitovapaan ajan. Tuolloinkin maksoin puolet kuluista (alussa säästöilläni ja lopulta velaksi). En saanut mieheltä euroakaan erossa, sillä mies uhkasi terveyttäni ja henkeäni, jos vaatisin jotain.
Mikset vastaa kysymyksiin? Sulle on sanottu, että hae lastenvalvojan kautta elatusmaksuja. Elatusvelvollisuus miehellä on, vaikka ei halua maksaa. Mikset hoida asioita kuntoon lastenvalvojan avulla?
Oon miettinytkin, miten sulla menee. Exälle viestiä, että lapsilisät takas lapsille asap tai lähtee rikosilmoitus. Yhteys lastenvalvojaan?
Suhteellisuudentajusi on ihan kadoksissa, kun pähkäilet noita asioita yksin. Miksi et puhu ystävillesi? Nyt heti elatusmaksut vireille, uhkailuista viis.
Huoh, taas sinä. No, hyvä että olet näköjään saanut muutettua pois. Sulle on tämä sanottu miljoonaan kertaan, ehkä sekin menee joskus perille jos tarpeeksi monta kertaa toistetaan:
* Tallenna miehen tappouhkaukset, ja hae lähestymiskieltoa
* Lopetat ihan kaiken yhteydenpidon exään. Sinun ei pidä keskustella mistään omista asioistasi hänen kanssaan - sinun taloutesi ei kuulu hänelle millään lailla.
* Haet elatusmaksut oikeuden kautta. Niirä odottaessa haet päivähoitomaksuihin alennukset ja mahdollisesti asumistukeakin, ja tarvittaessa otat yhteyttä soskuun.
Ei se sinua tappanut kun muutit pois, ei se sinua tapa elatusmaksujenkaan takia. Jos olet niin pöljä ettet sitä ymmärrä, niin lakkaa ainakin valittamasta. Tuota samaa virttä on kuunneltu jo kymmeniä kertoja.
Meeppä hakemaan apua ja kerro tilanteesta avoimesti.
Rahat pois hullulta ja ilmoitukset eteenpäin uhkauksista.
On aika nousta eikä antaa jonkun hullun jatkaa elämäsi tuhoamista ja manipulointia.
Ota yhteys sinne lastenvalvojaan ja kerro samat asiat hänelle mitä olet kertonut tässä. Kenenkään henkeä tai hyvinvointia ei saa uhkailla ja lapsista on pidettävä huolta myös eron jälkeen. Eli nyt on tärkeintä että otat yhteyttä lastenvalvojaan, sieltä saat varmasti apua tilanteeseen.
Jos mies uhkailee, joka uhkauksesta rikosilmoitus poliisille ja haet lähestymiskieltoa. Niillä ei ole vaikutusta elatusvelvollisuuteen, miehen pitää maksaa elatusmaksut. Vaikka turha tässä on neuvoa kun vaan valitat etkä tee kuten neuvotaan.
Hoida asiat niin kuin aikuiset hoitaa
Puhuminen auttaa. Kerro murheesi läheisillesi.
Jos pidät kaiken itselläsi se vain pahentaa oloasi.
Vierailija kirjoitti:
No ekaks vaadit ne elarit ja takautuvasti. Miksi lapsilisäsäästöjä piti luovuttaa miehelle kun ne on LASTEN?
Mies vetosi siihen, että oli käyttänyt omia rahojaan lasten menoihin, joten ansaitsisi puolet niistä lapsilisäsäästöistä. Onhan se tavallaan tottakin, mutta olin lähes puilla paljailla jo tuolloin ja miehellä runsaasti varallisuutta sekä tililläänkin oli monta tonnia rahaa suoraan käytettävissä, mutta hänen piti saada ne rahat oikeudenmukaisuuden takia. Oikeasti itse hankin sen isomman asunnon sekä muitakin hankintoja juuri lasten vuoksi. Ehkäpä keskivertoihminen, joka olisi reilu, olisi ymmärtänyt sen, mutta valitettavasti exälleni oli vain tärkeää saada vähätkin rahat, jotka olisivat voineet olla avuksi. Ajattelin myös, että emme pääse muuttamaan lainkaan, jos en suostu miehen vaatimuksiin.
Käsitä nyt hyvä ihminen että tasan niin kauan kärsit kun annat eksän määräillä elämästäsi. Apu tulee viranomaisilta, ei häneltä. Tarvitset apua itsesi ja lasten vuoksi. Eksäsi on sairas hirviö joka tuhoaa sinut. Sellaisista ihmisistä pitää pysyä kaukana. Uhkailuista kerrot poliisille, haet lähestymiskieltoa.
IRTI SIITÄ MIEHESTÄ NYT HETI!
Vaikka mies ei maksaisi elatusmaksuja, voit hakea niitä. Kela sen maksaa sitten ja perivät mieheltä. Jos tienaat niin hyvin, että jää maksettavaa hoitomaksuistakin, ei pitäisi moisia ongelmia olla.. Oletko hakenut asumistukea? Kannattaa nyt miettiä niitä menoja ja tuloja.. Jos paljon osa-maksuja eri paikkoihin niin kannattaa miettiä vaikka lainaa ja maksaa vain yhteen paikkaan. Tienaat ilmeisesti ihan hyvin kuitenkin. (Mulla 2 lasta, saan lapsilisät, elatustuet ja palkkaa n. 1700€ eikä hoitomaksuihin jää maksettavaa)
Miksi mies ei maksa elatusmaksuja?