Täysin absurdit vaatekoot
13-v tyttäreni on 164 cm pitkä ja painaa 43 kg. Hänellä ei ole vielä juurikaan muotoja, ja kuukautisetkaan eivät ole vielä alkaneet. Olimme tänään vaateostoksilla, ja hämmästykseni oli suuri, kun melkein kaikki aikuisten XS-kokoiset housut olivat hänelle pieniä. Siis minkä kokoinen on aikuinen, jolle xs on sopiva? Onko nämä koot nyt ihan järkevästi mitoitettuja?
Kommentit (3)
Olen 170cm/65kg aikuinen ja käytän aina XS, yleensä sekin on löysä. Että ilmeisesti riippuu paljon kaupasta/vaatemerkistä ? Kaikki kaupat joissa käyn kyllä minulle XS on sopiva tai löysä. Käyn siis ihan "tavallisissa" kaupoissa kuten H&M, Cubus, Seppälä jne. En käy missään merkkiliikkeissä tai kalleissa kaupoissa niin niissä voi olla eri koot, jos sellaisissa käyt?
Tämä ongelma koskee erityisesti housuja. Esim Vero Modan, Mangon ja Cubuksen XS farkut ovat vyötäröstä sopivia varmaan 10-vuotiaalle. Paidoissa en ole huomannut samaa ongelmaa.
t. erittäin hoikan teinin äiti
Olen miettinyt samaa. 160 cm ja 40 kg 12-vuotias joutuu ottamaan useimmin s:n kuin xs:n. Kuka niitä xs vaatteita ostaa?