Osakkeisiin sijoittaminen?
Kuulostaa melko uhkapeliltä kun noin 1% kertoo olevansa voitolla ja 99% lopettaa vaivihkaa osakkeihin sijoittamisesta puhumisen. No toki 100 vuoden tähtäimellä voittaa ja jälkipolvet saavat hieman taskurahaa.
kerro miksi olen väärässä!
Kommentit (70)
Kun ostatte, niin asetatteko jonkin tuotto-odotuksen tyyliin 30% arvonnousua ja myytte pois? Vai kerrytättekö salkkua ja keräätte mahdolliset osingot sekä arvonnousun vuosien saatossa?
Korona-aikana vietetään paljon aikaa kotona ja mökillä. Niitä myös remontoidaan ja rakennetaan uusia. Pörssissä alaan liittyviä osakkeita löytyy Tikkurila, Tulikivi, Harvia ja Honkarakenne. Tuosta joukosta Tikkurila ennätti ensimmäisenä (tänään) antamaan positiivisen tulosvaroituksen.
Fortumin osakkeita kun ostaa koko omaisuudellaan, voi lopettaa työn teon ja kassa kilisee joka vuosi takuuvarmasti.
Vierailija kirjoitti:
Fortumin osakkeita kun ostaa koko omaisuudellaan, voi lopettaa työn teon ja kassa kilisee joka vuosi takuuvarmasti.
Hieman tämän tyylinen on oma strategiani. Esim. joka vuosi hankintahinnasta laskettuna 5% osinkoa maksava yhtiö on 20 vuodessa maksanut osakkeen hankintamenon verran osinkoa sinulle (toki ennen veroja, inflaatio jne. mutta silti).
29.8.2020 "Kotoilusta hyötyvät yhtiöt kuten Kesko, Verkkokauppa.com, Harvia, Tulikivi, Fiskars ja Rovio pystyivät parantamaan selvästi vuotta aiemmasta"
https://www.talouselama.fi/uutiset/porssin-nokkimisjarjestys-meni-kesal…
Yllä olevalta listalta Tikkurila ostettiin pörssistä pois hyvällä preemiolla, Kesko antoi posarin to 15.4.2021, Harvia antoi posarin pe 16.4.2021, Fiskars antoi posarin ma 19.4.2021 ja Rapala ti 20.4.2021. Onko loppuviikosta vuorossa Verkkokauppa.com, Tulikivi, Rovio?
Jos osti koronakuopasta, niin eihän niitä kannata myydä koska tuskin laskee enää niin alas.
mistä AP on nuo lukunsa repäissyt?
Minä olen yksistään osinkoina saanut 5 numeroisen summan rahaa. Kaikki osakesalkut ovat tukevasti vihreällä. En mitenkään usko noita lukuja että vain 1% voittaisi.
Ihan turhaa perustella mitään hatusta repäistyjä lukuja vastaan...
Vierailija kirjoitti:
100 viime vuoden aikana osakkeisiin sijoittamalla on päässyt keskimäärin 7 % tuottoon. Se on ihan hyvä tuotto se.
7% vuoden tuotto 100 vuodessa on kyllä tosi heikko. kannattaisi lisätä sana VUOSI tuon tuoton eteen. eli 7% VUOSITUOTTOON, ei tuottoon.
Ja kun muistaa vielä sen, että verottajakin ottaa luovutusvoitosta osansa.
Keskuspankit on jakanut viimeisen vuoden rahaa niin isolla kädellä että jos ei nyt ole kyennyt pörssistä samaan voittoa niin on melkoinen akuankka.
Pointti on kärsivällisyys. Itse olen sijoittanut hyviin osingonmaksajiin 200 e/kk reilun kymmenen vuoden ajan ja salkun arvo on tällä hetkellä yli 120t.
Vierailija kirjoitti:
Pointti on kärsivällisyys. Itse olen sijoittanut hyviin osingonmaksajiin 200 e/kk reilun kymmenen vuoden ajan ja salkun arvo on tällä hetkellä yli 120t.
Saatko/nostatko osinkoja vuosittain tilillesi vai jäävätkö ne salkkuun?
Mitä tuo arvo käytännössä tarkoittaa, jos et koskaan myy mitään?
1 kpl GME:tä niin tulevaisuutesi on taattu. Eikä ole edes kallista (vielä).
Kannattaako terästehdas omistaa? Kannattaako paperitehdas omistaa? Kannattaako ruokakauppaketju omistaa?
Jos kerran kannattaa niin miksei kannattaisi omistaa pieni osuus näistä muiden kanssa yhdessä? Sitä osakkeisiin sijoittaminen on.
Vierailija kirjoitti:
12 * 200 € * 10 = 24 000 €
Matematiikka ei täsmää. Ei vaikka laskisi tuotot päälle. Tai sitten olet onnistunut tekemään TODELLA onnistuneita ostoja.
En täysin ymmärrä tärkeimpänä sääntönä tuota "älä hätiköi myyntien kanssa". Tai joo, ymmärrän, mutta silloin tavoite on saada aina se maksimaalisin tuotto. Mielestäni niin pitkään kun olet pörssissä ansainnut enemmän rahaa kuin hävinnyt, niin on mennyt hyvin. Toki ideaali tilanne olisi tavoitella aina vain suurempaa ja suurempaa voittoa. Itse olen hätiköinyt myyntien kanssa ja saanut voittoa, joidenkin osakkeiden kohdalla olisin saanut enemmän jos olisin antanut olla. Mutta myös välttänyt tappioita kun olen onnistunut myymään ns. huipulla.
Sijoitan siis pienemmillä(?) summilla, niin että arvo-osuustilin arvo pyörii 15-20k € ja tänä vuonna myyntivoittoa+osinkoja tullut 2,5k, jos myisin kaiken voitolla olevan, tänä vuonna olisin tienannut n.5k €. Oma strategiani ei siis ole osta ja unohda, vaan seuraan pörssikursseja päivittäin. Joitakin firmoja olen ostanut osinko-osakkeina, joita en niin herkästi myy jos arvo noussut paljon. Monia myymiäni hyviä firmoja olen sitten ostanut takaisin jos kurssi laskenut vähän alle myyntihinnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matematiikka ei täsmää. Ei vaikka laskisi tuotot päälle. Tai sitten olet onnistunut tekemään TODELLA onnistuneita ostoja.
No harvassa on osakkeet, jotka eivät ole kasvaneet 10v aikana vähintään 100%. Moni on kasvanut jopa 1000%.
Pelkästään 2020 vuodelta löytyy moniakin osakkeita, jotka on kasvaneet 1000% eli 10x.
En yhtään ihmettele tuon esimerkkiä, 24k -> 120k on jopa aika huonosti 10v aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No harvassa on osakkeet, jotka eivät ole kasvaneet 10v aikana vähintään 100%. Moni on kasvanut jopa 1000%.
Pelkästään 2020 vuodelta löytyy moniakin osakkeita, jotka on kasvaneet 1000% eli 10x.
En yhtään ihmettele tuon esimerkkiä, 24k -> 120k on jopa aika huonosti 10v aikana.
Vaikka olisi koko kymmenen vuoden säästösumma heti ensihetkestä lähtien käytössä; ei silti olisi mikään helppo temppu saada tuollaista tuottoa. Siis jos haluaa oikeasti, että salkun arvo viisinkertaistuu kymmenessä vuodessa.
Täytyisi pelata uhkapeliä hyvin riskipitoisilla osakkeilla. Silloin epäonnistumisen riski olisi hyvin ilmeinen.
Vierailija kirjoitti:
mistä AP on nuo lukunsa repäissyt?
Minä olen yksistään osinkoina saanut 5 numeroisen summan rahaa. Kaikki osakesalkut ovat tukevasti vihreällä. En mitenkään usko noita lukuja että vain 1% voittaisi.
Ihan turhaa perustella mitään hatusta repäistyjä lukuja vastaan...
Hatustahan se on varmaan lukunsa repäissyt. Mitä itse joku viikko sitten aiheesta luin, niin karkeasti 1/4 voittaa ja 3/4 häviää Euroopan suurissa pörsseissä. Pörssien omien tutkimusten mukaan.
Helmikuun lopussa oli hyvä tilaisuus tankata osakkeita. Nyt osakkeiden hinnat ovat nousussa, kun on luottamusta, että markkinoille työnnetään elvytyksenä vuoden sisällä 1 350 000 000 000 euroa. Mitä vuoden jälkeen? Ainako vain puututaan yhtiöiden selviytymiseen, työnnetään lisää? Valitaan ketkä saavat (isot) ja ketkä menevät konkkaan (pienet turhat vaihtoehdot)? Reilua?