Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Venäläisten miesten nahkalaukut

Vierailija
09.06.2017 |

Oon huomannu sellasen asian, että venäläisillä miehillä on mukanaan pieni nahkainen olkalaukku tai pussukka, jossa säilyttävät tavaroitaan. Osaako joku sanoa mihin kulttuuripiiriin tämä ilmiö rajautuu? Mitä laukussa kuljetetaan vai onko siellä vain perus lompakko-avaimet-kännykkä, joita henk koht säilytän housun- tai takintaskussa?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on isämmaalliset nahkakassit hosuissa haluatko tulla kurkkaamaan mitä sieltä löytyy?

Vierailija
2/15 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha. Sori en oo kiinnostunu miehistä. Ap M28

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on kaikki passit ja muut matkustusasiakirjat, kaikki muutkin paperit, kännykkä ym. Ja helevetisti käteistä.

Vierailija
4/15 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis pitkään suomessa asuneita venäläisiä kavereita ja tuttuja oon seuraillu ja kaikilla sama. En oo kehdannu kysyä suoraan...

Ap

Vierailija
5/15 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellanen pieni olkalaukku, sotii kätevämmin kaikki lompsat ja laskut ja paperit ja kynät ja avaimet ja kantokassikin taitettuna kauppa-asioita varten  vaikka mitä pientä.

Pistän sen aina satulalaukkuun kun ajan pyörällä. Kauppaan tai asioimaan jonnekin mennessäni otan sen sieltä kantoon ja esille.

Oikeastaan se onkin (kirpparilta ostettu)  käsilaukku.(asiallinen MEXX- merkkinen,vaaleanruskea väriltään )

En luovu sen käytöstä nyt enää kun olen jo  siinä tottunut pitämään kaikkea mitä liikkeellä ollessani tarvitsen.

Miksi sen muka  pitäisi olla jotenkin "miehiltä kielletty" ?

En näe siihen mitään syytä.

Vierailija
6/15 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

M,28 kirjoitti:

Mulla on sellanen pieni olkalaukku, sotii kätevämmin kaikki lompsat ja laskut ja paperit ja kynät ja avaimet ja kantokassikin taitettuna kauppa-asioita varten  vaikka mitä pientä.

Pistän sen aina satulalaukkuun kun ajan pyörällä. Kauppaan tai asioimaan jonnekin mennessäni otan sen sieltä kantoon ja esille.

Oikeastaan se onkin (kirpparilta ostettu)  käsilaukku.(asiallinen MEXX- merkkinen,vaaleanruskea väriltään )

En luovu sen käytöstä nyt enää kun olen jo  siinä tottunut pitämään kaikkea mitä liikkeellä ollessani tarvitsen.

Miksi sen muka  pitäisi olla jotenkin "miehiltä kielletty" ?

En näe siihen mitään syytä.

Joo munkin mielestä ihan hyvä toi "miesten käsilaukku"-systeemi ja esteettisempi kuin kaikenlaisesta roinasta pullottavat taskut. Mutta siis edelleen kaipaan infoa siitä että onko toi venäjällä yleinenkin tapa miehillä säilyttää tavaroita ja liittyykö tähän jotain perinteitä. En oo minkään muun kulttuurin yhteydessä törmänny tällaseen.

Vierailija
7/15 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on yleinen laukkutyyli venäläisillä miehillä. Syytä en tiedä, mutta oletettavasti tykkääävät niistä ja pitävät niitä kätevinä. Joskus 80-luvulla suomalaisilla miehilläkin oli niitä, silloin niitä sanottiin vähemmän tyylikkäästi "hinttipusseiksi" (toivottavasti tämä ei aiheuta viestini poistamista). Sitten tulivat Nokiat joka miehen vyölle, nimenomaan poikittain olevassa kotelossa ja sen jälkeen mieskäsilaukut, joissa oli kulmassa rannelenkki, kuolivat sukupuuttoon. Nekin olivat mustaa nahkaa. Puhelinkoteloita sanottiin insinöörikoteloksi. Se oli korkeavyötäröisten housujen vyössä joka jampalla.

Vierailija
8/15 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on yleinen laukkutyyli venäläisillä miehillä. Syytä en tiedä, mutta oletettavasti tykkääävät niistä ja pitävät niitä kätevinä. Joskus 80-luvulla suomalaisilla miehilläkin oli niitä, silloin niitä sanottiin vähemmän tyylikkäästi "hinttipusseiksi" (toivottavasti tämä ei aiheuta viestini poistamista). Sitten tulivat Nokiat joka miehen vyölle, nimenomaan poikittain olevassa kotelossa ja sen jälkeen mieskäsilaukut, joissa oli kulmassa rannelenkki, kuolivat sukupuuttoon. Nekin olivat mustaa nahkaa. Puhelinkoteloita sanottiin insinöörikoteloksi. Se oli korkeavyötäröisten housujen vyössä joka jampalla.

Kiitos asiantuntevasta vastauksesta. Joo toivotaan tosiaan ettei kommenttia poisteta :---DD

Mun tutuilla on just sellasia rannelenkkipussukoita ja sitten myös näitä pieniä olkalaukkuja. Nuorin, jolla olen tällaisen nähnyt on nelikymppinen eli oliskohan tämäkin katoavaa kansanperinnettä? Tai sitten vanhemmiten huomaavat laukkujen kätevyyden. Ja ilmeisesti kännykkä-avaimet-lompakko-(röökiaski-sytkäri-taskumatti) tyyliseen säilytykseen mitä henk.koht. pidän housuntaskuissa.

Vierailija
9/15 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä hieman ikävä vyölaukkuja... Pirun käteviä kapineita, kaikki oleellinen mahtui mukaan eikä tarvinnut kanniskella mitään pussukkaa olalla tai kädessä. Sääli ettei vyölaukkua ole enää pariin vuosikymmeneen kehdannut käyttää :D

Vierailija
10/15 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä venäläiset miehet uskaltavat olla tyylikkäämpiä kuin suomalaiset. Minun mieheni ei ole venäläinen, mutta hän kuljettaa aina mustaa nahkaista olkalaukkua työmatkoillaan. Laukussa on lompakko, puhelin, avaimet, kirja, mahdolliset eväät, purkkaa, joskus työpapereita jne.

Vierailija
11/15 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista! Tosiaan onhan se olkalaukku laukku tyylikäs. Vyölaukkua voisi taas alkaa ironisesti käyttämään jos muuten onnistuu luomaan itselleen tyylikkään hipster-lookin.

AP

Vierailija
12/15 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta joitain julkkismiehiä ja käsilaukku. Oikeasti kaikki käyttävät laukkuja. Olan yli laitettava hihna ja tyylikäs laukku on varma valinta.

Vierailija
13/15 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli sellainen mieleen, että kun 90-luvun alussa Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen rikollisuus Venäjällä rehotti ja taskussa pullottavat lompakot sai samantien kyytiä, niin oisko tuo peruja sieltä? Laukussa lompakko pysyy paremmin turvassa kuin takataskussa?

Oon itsekin ihmetellyt näitä laukkuja, ja ei, ne ei oo sellasia "tyylikkäitä" laukkuja vaan ihan joka miehellä muusta pukeutumisesta riippumatta näkee näitä Venäjällä. No nuorisolla ei ihan samalla tavalla, mutta ei selkeesti oo kuitenkaan mikään ihan pelkkien papparaisten juttu kuitenkaan.

Vierailija
14/15 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No selkeästi osa keskusteluista ei tiedä tätä ilmiötä, koska puhuvat jostain ihan muusta.

Parhaiten erottaa venäläisen miehen kesällä juuri tästä "pussukasta". Se ei ole olkalaukku eikä käsilaukku, vaan sellainen pieni pussukka jossa on tärkeimmät tavarat (avaimet, röökit, rahaa).

Pussukka on selkeästi kätevä esim. hellesäällä kun ei ole taskuja.

Vierailija
15/15 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä on siellä lompakko ja puhelin esimerkiksi, samat tavarat kuin miehillä yleensä on mukana. On venäläisten juttu ja Virossa venäjänkieliset miehet tunnistaa näistä pikkulaukuista. Tallinnan Stockmannilla myydään miesten pikkulaukkuja.

T. Tallinnassa asuva

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän