Mistä apua virtsankarkailuun?
Olen kärsinyt virtsankarkailusta kohta 20 vuotta (teini-ikäisestä lähtien). Mistä siihen voisi saada apua ilman, että nauretaan ulos? Kerran yritin hienovaraisesti mainita siitä terveydenhoitajalle, mutta hän nauroi mulle päin naamaa (oikeasti!) ja vedin sanani takaisin, jolloin hän muuttui taas normaaliksi ja "tyytyväiseksi". Olin vissiin liian nuori ja nätti mainitakseni moisesta. :( Sen jälkeen en ole uskaltanut mainita missään. Ärsyttää vain suunnitella aivan kaikki asiat sen perusteella, missä on lähin wc ja kuinka usein sinne pääsee.
Kommentit (7)
Varaat ajan gynekologilta tai urologilta
Lääke nimeltä betmiga lääkäriltä, tenan pikkuhousunsuojat lisäksi. Tuo voisi olla yliaktiivinen rakko. Ennen lääkäriin menoa teet pissalistan kolmelta päivältä, kaikki juotu neste määrineen ja kellonaikoineen, ja pissaat litran mittaan, määrät ha kellonajat ylös.
En myöskään ole vieläkään huomannut asiayhteyttä siihen, miksi vaiva pahenee ajoittain todella pahaksi ja ajoittain helpottaa lähes kokonaan. Ilmeisesti siihen on joku psyykkinenkin syy osittain, sillä se on mahdollisesti pahentunut sen jälkeen, kun mua on esim. uhkailtu väkivallalla, mutta aina ei ole siihenkään mitään korrelaatiota.
Minulla oli lääkitys virtsankarkailun estoon ja se oli ihan hyvä,kun alusasut kastui herkästi.Siitä on aikaa yli 50-v.Jos terveydenhoito nauraa avunpyynnölle,ne on valehoitajia-lääkäreitä.
Vierailija kirjoitti:
En myöskään ole vieläkään huomannut asiayhteyttä siihen, miksi vaiva pahenee ajoittain todella pahaksi ja ajoittain helpottaa lähes kokonaan. Ilmeisesti siihen on joku psyykkinenkin syy osittain, sillä se on mahdollisesti pahentunut sen jälkeen, kun mua on esim. uhkailtu väkivallalla, mutta aina ei ole siihenkään mitään korrelaatiota.
Itselläni hieman samaa vaivaa. Psyykkiset syyt vaikuttaa TODELLA paljon. Samoin kuukautiskierron vaihe ja tietyt juomat (tyypillisesti kahvi) ja ruuat (esim. sitrushedelmät). Myös kylmä ilma voi pahentaa oiretta. Itse olen saanut paljon apua lantionpohjalihasten harjoittelusta: pystyn pidättämään paremmin kun pakottava virtsaamisen tarve iskee, ei lirahtele enää housuihin :) Olen myös oppinut "rentouttamaan" rakkoa, jolloin pakottava vessahätä menee ohi (tai oikeastaan rentoutan kehoani, jolloin myös rakkolihaksen pakonomainen supistelu hellittää - virtsarakon suoisteluhan on tahdosta riippumatonta).
Kyllä tuohon apua löytyy. Esim. gynekologi ja varsinkin lantionpohja- ja virtsaamisvaivoihin erikoistunut fysioterapeutti (pyydä lääkäriltä lähete). Olipa tosi törppö hoitaja aikoinaan sinulla! Yritä unohtaa monen pölvästi ja hae apua, sitä on saatavilla.
Minä sain avun geishakuulilla ja okin parantui. Suosittelen ilokuulia. Kysy apteekista.
Mitään isoa vahinkoakaan ei ole sattunut kuin ehkä keskimäärin kerran vuodessa, mutta ärsyttää asialla stressaaminen ja häpeä sekä varautuminen ja terveyssiteiden käyttö taukoamatta.