Uusi miesystäväni on kokoajan oudon hyväntuulinen. Tunnetteko te tällaisia ihmisiä?
Ollaan seurusteltu viisi kuukautta. Hän on aivan ihana! Koko ajan nauravainen ja iloinen. Niin erilainen kuin aikaisemmat mieheni, joista etenkin pitkäaikaisin eksäni oli lähinnä vihainen kokoajan. Tunsin tämän nykyiseni melkein kymmenen vuotta ennen meidän suhdetta. Tuolloin hän oli varattu ja luulin hänen vaan esittävän iloista kodin ulkopuolella, jopa säälin hänen vaimoaan, kun luulin hänen olevan hirveä pirttihirmu kotona esitettyään hyväntuulista muille koko päivän.
Totuus on kuitenkin toinen. Hänellä ei ole ikinä huonoa päivää. Hän ei ole edes mikään kultalusikka suussa syntynyt, vaan kokenut rajuakin sairastamista ja työttömyysjaksoja. Silti niin sanotut valituksetkin hän tekee hymy huulillaan. Esim. jos hän on tosi väsynyt, niin hän voi sanoa haukotellen:"Hitsi, kun väsyttää! Voi miten ihana onkaan sitten illalla käpertyä lämpöiseen sänkyyn. Etenkin sinun kanssasi, rakkaani." Hän tekee minun huonoistakin päivistä hyviä. Minä vaan pelkään menettäväni hänet, koska vaikka kuinka yritän, niin en ole yhtä positiivinen ihminen kuin hän. Hassua miten sitä osasi suhtautua paremmin siihen kokoajan negatiiviseen eksään ja pidin häntä inhimillisenä, vaikka ihan samasta asiasta on tavallaan kyse, mutta vaan toisinpäin. Sille eksälle päivä oli huono jo ihan ilman mitään syytä. Tälle nykyiselle päivä on aina hyvä ilman mitään syytä.
Minun on jotenkin tosi vaikea suhtautua häneen. Ihan kuin hän esittäisi kokoajan, vaikkei varmaankaan ole siitä kyse. Hän ei vaan tunnu inhimilliseltä ihmiseltä. Tunnen monesti olevani huono hänen rinnallaan, kun en osaa olla positiivinen kaiken aikaa. Auttakaa, miten oppisin suhtautumaan häneen? Olen tosi rakastunut ja tahtoisin tämän toimivan. Minun vaan pitäisi päästä jotenkin tästä jatkuvasta omasta olosta eroon, jossa koen olevani huonompi ihminen kun hän, koska valitan ja minulla on huonoja päiviä..
Kommentit (33)
Elämänkokemukseni ja k.o. "ilmiön" vaihtoehdoista hankkimieni tietojen perusteella luulen,että ellei olisi sentään aivan narsisti,joka pitkään piilottaa ovelasti "oikean minänsä" ja manipuloi juuri tuollaisella "muka huonommaksi" tuntemaan saamisella toista,niin sitten voi sairastaa "liialllista kiltteyttä" , eikä joko tunne itseään ja tunteitaan tarpeeksi hyvin tai kertakaikkiaan kieltäytyy käsittelemästä negatiivisia tunteitaan. Ei siis kykene käsittelemäänkään niitä ja joka voi sitten joku päivä tosiaan "pimahtaa" tosi pahasti ja voi äkillisestikin olla sekä itselleen ja/tai toisille pahimmillaan jopa vaaraksi henkisesti ja/tai fyysisesti eli ns.kävelevä "aikapommi" . Kukaan ihminen ei yksinkertaisesti voi olla loputtomiin täysin hyvällä tuulella koko ajan kaikkien läsnä ollessa ihan kaikissa tilanteissa! Läheisin yleensä tunnistaa kyllä ajan oloon jos esittää, kunhan osaa tarkkailla oikeita asioita. Epäröintisi ei välttämättä siis ole täysin turhaa. Jotkut on vieläkin myös kasvatettu esittämään ulospäin "täydellistä" ,vaikka mikä olisi todellinen tilanne.
Pääasiassa useimpina hetkinä hyväntuulisuus on ihana asia ja "aarre" jos sellaisen olet löytänyt,mutta on järkevää olla hieman vielä varuillaan. Kauanko olette tunteneet?
Ei ole kuitenkaan mielestäni aivan kaikki suhteessa kohdallaan jos joudut tuntemaan alemmuutta.
NIin ei pidä missään tapauksessa jatkua! Sinun tilanteessasi katsoisin miten hän suhtautuu jos otat aiheen rauhallisenä hetkenä puheeksi kysymällä mitä hän tekisi joskus,kun joku oikein hankala asia painaa tai jokin kovasti harmittaa. Lähteekö esim. mieluiten yksin miettimään jonnekin tai jonkun luottokaverin kans juttelemaan, harrastuksen tai homman pariiin purkamaan energiaa positiivella tavalla tms.
Jos kieltäytyy kokonaan keskustelemasta aiheesta ja/tai väittää,ettei tosiaan ikinä muka MIKÄÄN ASIA edes harmita, vaikka mitä tapahtuisi,niin silloin on mielestäni todella syytäkin huoleen.
Omaakin käytöstäsi voit muuttaa positiivisemmaksi pikkuhiljaa ja päästä vähitellen irti vanhoista huonojen kokemusten aiheuttamasta pahasta olosta ja siitä aiheutuvista käytösmalleista,muttei se helppoa ole ja ihan hetkessä käy.Tahtoa itsetuntemusta ja tietoa tarvitaan. Ole itsellesi armollinen.
Hyväntuulinen suomalainen? Kiikuta lääkäriin, ei ole tervettä.
Maan tapa. Pahantuulisuus on tapa kerjätä ja saada huomiota. "Voi kun sinulla nyt menee noin huonosti."
Itsevarman ihmisen ei tarvitse kerjätä huomiota saadakseen ja tuhlata eläämäänsä ruikuttamiseen.
Tuli heti mieleen tämä Frendien Phoeben superpositiivinen poikaystävä 😄
Kyllä sinä löydät jonkun kyrmyniskankin tarvittaessa. Suomi on täynnä sellaisia.
Vaihtoehdot:
I Narsisti, eli kannattaa keskustella miehen exän kanssa
II lääkitys kohdillaan
III on saanut nyt 5 kk hyvää seksiä ja hyvä mieli koko ajan, kyllä se siitä vielä tasaantuu ja arki tulee
IV olet ap itse luonnevikainen eli mies on ihan normaali, mutta oma kurjuutesi on sillä tasolla, että miehen luonnollisuus tuntuu epänormaalilta
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ihminen ei yksinkertaisesti voi olla loputtomiin täysin hyvällä tuulella koko ajan kaikkien läsnä ollessa ihan kaikissa tilanteissa! Läheisin yleensä tunnistaa kyllä ajan oloon jos esittää, kunhan osaa tarkkailla oikeita asioita. Epäröintisi ei välttämättä siis ole täysin turhaa. Jotkut on vieläkin myös kasvatettu esittämään ulospäin "täydellistä" ,vaikka mikä olisi todellinen tilanne.
Moni läheiseni luulee minun olevan aina iloinen, koska eivät osaa tulkita tunteitani kovin hyvin. Näytän negatiiviset tunteeni varsin lievästi tai rauhallisesti, joten moni ei niitä huomaa. Tiedän kuitenkin ITSE että nyt ärsyttää. Voin jopa sanoa että olen kiukkuinen, mutta en kuulemma ole "uskottava" kiukuttelevana, jos esim. hymyilen tai vitsailen samalla. Toisaalta ihan oikeasti ärsyynnyn aika harvoin. "Sytytyslankani" on pitkä ja olen tosi lyhytvihainen. En koe esittäväni mitään, olen vain tällainen, enkä usko olevani ainut.
T. 21
Tuollaiseksi tullaan rankkojen vaiheiden jälkeen. Monelle positiivinen ihminen on vaikea pala. Täytyy olla joko tyhmä, naiivi, feikki, outo, hullu, syntynyt kultalusikka suussa, päässyt liian helpolla... Oikeasti positiivisuus voi olla elämänvalinta. Ja seuraus kuoleman lähellä käymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Sellaisia vihataan.
Saattaa olla tottakin. Äärimmäisen harmillista!
Minä oli iloinen nuorempana lähes aina.
Korppikotkat nokkivat minut ja nyt olen lähes aina surullinen ja sinkku...
Olisi ihanaa jakaa arki myönteisen ja hyväntuulisen ihmisen kanssa.
Hän on varmaan tottunut siihen, etteivät kaikki muut koko ajan ole hyväntuulisia hänen tapaansa, joten ei sinun varmaan tarvitse ottaa paineita siitä, ettet itse osaa olla sellainen.
Antaisin kiittävää palautetta tästä luonteenpiirteestä.
Ainoa kysymysmerkki on, että kuinka sellainen ihminen esim. ilmaisee olevansa eri mieltä tai tyytymätön toisen toimintaan, kuinka hän riitelee, ilmaisee pettymystä tms... Onko kolikolla kääntöpuoli ja millainen se on?
Tasapainoinen ihminen ei koe tarvetta suuriin tunteiden näyttämisiin. Jos on vielä optimisti, voi näyttää, että olisi aina hyväntuulinen
Olen itse naimisissa tällaisen miehen kanssa. Hän on aina kuosissa. Ei puhu pahaa, ei hermostu mistään.
Olen itsekin tasoittunut hänen kanssaan
Meillä ei ole draamaa
Aidosti positiivisen ihmisen kanssa on mukavaa olla tekemisissä. Joskus kun ihmisen hyväntuulisuus ja tasapainoisuus on väkisin väännettyä tai negatiivisten tunteiden täydellistä kieltämistä, sen voi aistia vaikka hänen käytöksensä on päällisin puolin täysin samanlaista kuin aidosti positiivisen ihmisen.
Entinen ystäväni oli tällainen. Minusta tuntui alusta asti siltä ettei hänen hyväntuulisuutensa ole aitoa, ja kuten ap, tunsin huonommuutta kun minulla oli silti normaaleja harmituksia ja huolia. Hänellä oli elämässään kuitenkin yksi asia, joka herätti hänessä negatiivisia tunteita tai, jonka herättämät negatiiviset tunteet hän uskalsi kohdata: työpaikka ja työyhteisö. Näistä ihmisistä hän valitti jatkuvasti ja kritisoi heidän tekemisiään ja puheista välittyvä viha ja katkeruus melkein pelotti minua.
Voi olla että hänen työyhteisönsä ansaitsi kaiken sen vihan ja kaveri oli muuten tasapainoinen ja onnellinen, mutta minulla oli hänen seurassaan jatkuvasti vähän paha olla enkä lopulta voinut olla hänen ystävänsä.
Minäkin kuulun näihin positiivisiin ihmisiin. Kestän kyllä lähipiirissäni aika paljon valitusta ja murehdintaa. Tiedän että olen tavallista "onnellisempi", enkä näin odotakaan, että kaikki muutkin olisivat samanlaisia. Kaikista pessimistisimpien kaikestavalittajien kanssa en kuitenkaan halua olla tekemisissä liian usein. He vaan ovat niin raskaita. Olisi kamalaa, jos vaikka puolisoni ajattelisi, että hänen pitäisi esittää iloisempaa kuin onkaan minun takiani. Ihan normaali saa olla. :)