Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaista se oli kun markat vaihtuivat euroon?

Vierailija
08.06.2017 |

Miltä tuollainen muutos tuntui, miten siihen suhtauduit? Oliko se jännää vai enemmänkin hankalaa tai ahdistavaa? Miten nopeasti asiaan tottui? Mitä käytännössä piti tehdä? Kerro jotain.

Tuntuu vaan erikoiselta noin perustavanlaatuinen muutos, eikä siitä ole niin kauan aikaakaan. En itse muista tuosta ajasta mitään, olin 14-vuotias.

Kommentit (145)

Vierailija
121/145 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 25-vuotias tuohon aikaan ja muistan koko hommasta ensimmäisenä sen sekavuuden. Koko ajan piti laskimella muuttaa euroja markoiksi ja toisin päin.

Itselläni kesti kyllä yllättävän pitkään sopeutua!

Laskimella! Kuuden kertotaulu ja siinä se.

Vierailija
122/145 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivaa, paljon vastauksia! Sain näistä vähän ajankuvaa ja sitä tunnelmaa kiinni. Löysin tavaroideni joukosta kymmenen markan sinisen setelin ja eri kolikoita, mukavaa että ne on joskus ymmärretty ottaa talteen.

Vierailija kirjoitti:

olit 14 et muista? Itse olin 9 ja muistan hyvin

Niin. En kyllä muutenkaan muista paljoa elämästäni ennen lukioikää.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/145 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, että olin uuden vuoden aattona baarissa. Kävin vähän puolen yön jälkeen automaatilla nostamassa käteistä ja sain euroja. Olin aika hämmästynyt, et näinkö pian näitä alkaa jo saamaan. Seteli oli uututtaan ihan silkoisen sileä ja jotenkin oli vähän hankala tajuta, että tää on ihan oikeeta valuuttaa. Kaupoissa oli jonkun aikaa nähtävillä hinnat sekä euroina että markkoina, joten ostaminen sinänsä ei ollut hankalaa. Edelleenkin tulee välillä kyllä mieleen, että "vanhoissa markoissa tämäkin olis maksanut niin ja niin paljon". :D

Aluksi kaupoissa pystyi maksamaan sekä markoilla että euroilla ja sattumalta just noihin aikoihin kävin Lapissa Ruotsin rajan tuntumassa. Ihmettelin, että miten ne siellä Ruotsin puolella oikein osaa tän homman, kun sikäläisissä kaupoissa pystyi maksamaan niin markoilla, euroilla kuin Ruotsin kruunuillakin. Myyjä naureskeli mun kysymykselle ja sanoi jotain semmoista kuin, että "Me ollaan totuttu pelaamaan useemmalla valuutalla. Ei tää yks lisää tässä mitään tee!".

Vierailija
124/145 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 25-vuotias tuohon aikaan ja muistan koko hommasta ensimmäisenä sen sekavuuden. Koko ajan piti laskimella muuttaa euroja markoiksi ja toisin päin.

Osa on matikkaneroja, tai lulee olevansa. Kerropa äkkiä mitä on  279.49  € markkoina. Kyllähän kaikki nyt osasi laskea, että 1 € IS on 6 mk.

Vierailija
125/145 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on, vaikka laita 20 euroa, ylärivissä näkyy markkoina.

Vierailija
126/145 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivaa, paljon vastauksia! Sain näistä vähän ajankuvaa ja sitä tunnelmaa kiinni. Löysin tavaroideni joukosta kymmenen markan sinisen setelin ja eri kolikoita, mukavaa että ne on joskus ymmärretty ottaa talteen.

Vierailija kirjoitti:

olit 14 et muista? Itse olin 9 ja muistan hyvin

Niin. En kyllä muutenkaan muista paljoa elämästäni ennen lukioikää.

-ap

Säilytä se raha, itselläni on vielä 1 markan seteli 60-luvulta, ei se vielä ole arvokas mutta ehkä joskus jälkipolville.

Vierailija
127/145 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan senkin, kun luin ensimmäisen kerran kirjaa, jossa luki, että, sanotaan vaikka Marja, osti hameen ja se maksoi 100 euroa. En jotenkin  ymmärränyt lukemaani ja minun piti lukea se uusiksi ja en hoksannut, mikä siinä oli kummallista. Sitten tajusin, että eurot. Se oli eka kerta kun romaanissa oli sana euro. Nyt tuota outoutta ei tavoita enää, olemme niin tottuneet euroon, tai ehkä tämän ajan parikymppiselle tapahtuu jotain samaa hämmennystä vanhoja kirjoja lukiessa, kun lukee, että Martti osti oluen ja kaivoi viiden markan setelin taskusta.

Vierailija
128/145 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa on matikkaneroja, tai lulee olevansa. Kerropa äkkiä mitä on  279.49  € markkoina. Kyllähän kaikki nyt osasi laskea, että 1 € IS on 6 mk.

1833,33 markkaa.

Vierailija
129/145 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hjkgulvgjhv kirjoitti:

Vuonna 2000 koko kansan puhelimet maksoivat alle tuhat markkaa. Nyt ei kyllä alle 500 tahdo saada mitään uutta mallia.

Ovatkohan ne keskenään teknisesti ihan vertailukelpoisia?

Vuoden 2000 puhelimet oli paljon parempia! Missä olet viettänty lähes 20 vuotta?

En tarkoittanutkaan paremmuutta puhelimina, vaan kaikkia loistavia ja kovin tarpeellisia ominaisuuksia, joita tämän päivän älyluureissa on. Kai niilläkin hintansa on. Oma eka NMT:ni soveltui kahteen asiaan: puhelun soittamiseen ja puhelun vastaanottamiseen. Ja hintaa oli enemmän kuin tänään kalleimmalla äp:lla.

*sarkasmi*

Vierailija
130/145 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en edes kaipaa sinänsä markkaa takaisin, koska koen eurot helpoiksi itsekeskeisistä syistä. Kuitenkin tuo yksi jankkaaja on ihan uskomaton, kun ihan tosissaan vissiin yrittää väittää ettei hinnat ole nousseet.

Toki yksittäiset tuotteet voivat olla edullisempia ja kokonaisuus on monimutkainen. Kokonaisuudessaan elinkustannukset pienituloiselle ovat kuitenkin korkeammat suhteessa tuloihin.

Tietysti hinnat ovat nousseet, mutta se on sitten ihan toinen juttu että johtuuko se yhtään eurosta.

Vierailija
131/145 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1833,33 markkaa.

Ja ihan ilman laskinta, joo? ;-)))

Vierailija
132/145 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otettiin joulukuussa 2001 asuntolaina. Markkoina, mutta kaikki paperit piti tehdä myös euroina. Kesti. Pankkivirkailijalla hikikarpalot otsalla.

Olin töissä apteekissa. Vanhukset oli ihan sekaisin rahojen kanssa. Tyyliin monta sataa euroa lompakossa. Nostaneet varmaan saman summan kuin markkoinakin eläkettään. Haaste oli myös, kun joku maksoi osan markkoina ja osan euroina. Onneksi ohjelmat pitkälle laskivat, mutta tarkkana sai olla. Markat kerättiin eri kassaan kuin eurot, joita siis vaihtorahoinakin annettiin. Yllättävän nopeasti vaihtovaihemeni ohi ja hommaan tottui, paitsi osa vanhuksista.

Vierailija
133/145 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn takia oma ajatusmaailma meni tosi nopeasti ja kivuttomasti euroiksi.

Vierailija
134/145 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roiskeläppä maksoi 5,95mk, eurojen tultua 1,20e.

Vierailija
135/145 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
136/145 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan ihan alusta sen, kun muutaman kerran hämmästyin kaupassa, että "Onpa tämä tuote halpa" kunnes tajusin, että se ei ollut alennuksessa vaan sen hinta oli euroina. Minkään tuotteen hinta ei siis ollut laskenut vaikka 30 markasta 5 markkaan vaan se oli yksinkertaisesti muutettu markoista euroiksi. Sitten minua ärsytti se, kun joistain hinnoista puhuttaessa ihmiset kyselivät vuosikausia, että "Puhutko sinä nyt euroista vai markoista" tai kysyivät jostain eurorahasta, että paljonko se on markkoina antaen ymmärtää, että ne markat olisivat olleet ainoa oikea valuutta ja euro olisi ollut pelkkä leikkiraha.

Vierailija
137/145 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000 € on 6000 markkaa.   500€ on 3000 markkaa.   

Vierailija
138/145 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten et muista mitään ajasta kun oli 14-vuotias? Itse olin saman ikäinen ja muistan ihan hyvin kun eurot tuli, kuinka oli alkuun jännää katsella saiko muun maan kolkoita jne

Vierailija
139/145 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hinnat moninkertaistuivat.

No just juu. Sanopa yksikin tuote jonka hinta moninkertaistui.

Esim Tiimarissa muuttui suoraan markka euroksi

Vierailija
140/145 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuden kertotaulu vilisi koko ajan päässä. Ja jos joku asia oli maksanut markan, niin äkkiä se olikin euron!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi