Lähteekö ekaluokkalaisesi yksin kouluun aamulla (kun turvallinen matka)?
Asumme noin 400 metrin päässä koululta, jonne on tosi turvallinen matka lapsen kävellä. Mutta...
Mietiskelin moniko 7-vuotias pääsee omin päin liikkeelle aamulla...? Eli jos teen aamupalan valmiiksi, katsotaan reppu ja vaatteet, niin pärjääköhän puoli tuntia-tunti yksin aamulla... Soittaisin toki että nyt vaatteet päälle ja menoksi ja muista laittaa ovi kiinni. Tämä kouluun menijä ei ole maailman rokein tyyppi, joskaan ei mikään pelkääjäkään.
Toki on kovin yksilöllistä milloin on kypsä menemään yksin, joten mahdoton neuvoa miten meidän tulisi toimia, ja senhän näkee sitten käytännössä.
Olisi vaan mielenkiintoista kuulla miten muilla ekaluokkalaiset menevät kouluun. Kiitos jos jaksoit vastata!
Samanikuisia sisaruksia ei ole (meillä on lasten välillä niin paljon ikäeroa, että saadaan kukin kuskata erillään tarhaan, ja miettiä nämä kouluunmenemiset... )
Kommentit (6)
Hyvin on sujunut. Varmistan aamulla kun itse lähden töihin, että on varmasti herännyt, aamupala pöydällä valmiina. Poika soittaa kun on lähdössä kouluun ja jos soittoa ei kuulu, minä soitan hänelle päin. Vain kerran on käynyt niin koko syksyn /talven aikana, että poika innostui lukemaan ja unohti aamulla täysin ajan kulun. Meillä matkaa kouluun yli 2km joten ajoissa saa lähteä kävelemään mutta toisaalta, kaksi aamuista on kymmenen aamua, joten kotona joutuu yksin olemaan jonkin aikaa. Oikeastaan yllättävän hyvin on kaikki sujunut.
Tämä siis meidän oma kokemus. Tosin poika on tyyppiä joka viihtyy hyvin yksinäänkin.
Meillä on ollut kaksi ekaluokkalaista, kolmas tulossa parin vuoden päästä. Näiden kahden kanssa olen ollut viikon kotona koulun alkaessa, sen jälkeen ovat hoitaneet kouluun lähdön itse. Tietysti toisella on ollut sitten jo isosisko turvana, mutta vanhin hoiti aamutoimet itse. Vaatteet olen katsonut molemmille valmiiksi, mutta esim. aamupalan ovat tehneet itse. Aamulla olen soittanut kotiin ja varmistanut että ovat heränneet.
Meillä systeemi pyöri ongelmitta molempien kanssa. Kouluun on matkaa hieman yli 2km, eikä myöhästymisiä ole ollut. Vanhempi on nyt jo 14v ja nuorempi 11v.
toinen, joka nyt on ekalla ei meinaa sitten millään keritä....onneksi hänen koulu alkaa joka aamu aikaisin, että itse varmistan, että on päässyt matkaan...
Ekaluokkalaisemme on mennyt aamuisin yksin kouluun helmikuun alusta asti, kun palasin töihin äitiyslomalta. Koulumatka on noin. 900m. Todella hyvin on sujunut. Tyttömme on kyllä reipas ja omatoiminen. Itse laittaa kännykän herätyskellon soimaan, pukee ja valitsee vaatteet itse, tekee aamupalan ja muut toimet. Hyvä ystävä asuu koulumatkan varrella, joten yhdessä kävelevät aamu- ja iltapäivisin koulumatkat. Iltapäivisin joutuu olemaan myös max. kaksi tuntia yksin, tosin teen 6h päivää mikä on kiva juttu.
Koulumatkat on hyvää hyötyliikuntaa, mihin pitäisi lapsia kannustaa.
Teen itse vuorotyötä ja olen osittaisella hoitovapaalla, joten välillä olen useampana aamuna kotona, mutta sitten on viikkoja, jolloin lapsi lähtee joka päivä yksin kouluun. Koulumatkaa taitaa olla 200m, joten matka on lyhyt ja turvallinen.
Vaatteet laitan valmiiksi ja teen aamupalan jääkaappiin. Aamulla on joskus muutaman tunnin yksinään, jos menee ko 10 kouluun, ongelmia ei ole ollut näinä aamuina. Iltapäivällä ei ole ollut vielä yksin, koska olemme lomittaneet työt niin, että toinen vanhemmista on kotona viimeistään klo 16.00.
Meillä ollaan mietitty syksylle ihan samoja juttuja... ja kyllä meillä pitää koululaisen yksin suoriutua aamulla kouluun... huh huh!
Kouluun on matkaa 900m ja matka on onneksi turvallinen. Enemmän minua mietityttää, että miten poke saa aamuhommat tehtyä, että ehtiipi kouluun. Minäkin olen ajatellut, että teen aamupalan valmiiksi ja reppu ja vaatteet on ok. Ja soittaa pitänee, että hän tietää, milloin pitää lähteä matkaan.
Kyllä vaan vähän hirvittää, miten homma toimii, mutta pakko toimia. Meillä on kuopus reilu 1v. ja hänet viedään aamulla hoitoon ja itselläni alkaa työt klo8, joten joka aamu pitää ekaluokkalaisen osata yksin lähteä.
No, varmaan aluksi voi olla opettelua, mutta lapset oppivat nopsaan uusia asioita ja jouluun mennessä kaikki sujunee jo hyvin. Luotetaan siihen! :)