Palkattomat harjoittelut - tässä yksi tuore esimerkki
Attendo hakee HR-tiimiinsä täyspäivästä henkilöstöassistenttiharjoittelijaa - ja kuinkas muuten kuin ruokapalkalla! Vakavaraisella yrityksellä ei ole varaa maksaa harkkarille kohtuullista korvausta, mutta töitä kyllä riittää tehtäväksi.
Näitä firmoja on toki muitakin ja ymmärtäisin tämän palkattomuuden vielä jotenkin jonkin aloittelevan firman tai muutenkin hyväntekeväisyyspohjalla pyörivän järjestön kohdalla, mutta tämä osuu mielestäni jo heidän omaan nilkkaansa ja huonontaa imagoa.
Mitä mieltä muut?
Kommentit (57)
Ei kukko laula käskien, niin sanotusti. Sitä saa mitä tilaa. Ihme että edes alkaa tuollaiseen leikkiin, iso firma. Ilmapiiri on varmaan todella raadollinen tuossa firmassa jos oikein hakemalla haetaan kyykytettäviä orjia. Onneksi olen päättänyt että olen jo tehnyt tehtäväni ja loppu elämästäni päätän minä. Tehkööt ne jotka tähän uskoo. Mitenköhän tuon firman aiempien harjoittelijoiden kokemus on mennyt? Olisi kiva saada tietää etukäteen, siis jos joku hullu tuollaiseen hakee, että mitä kokemuksia edellisellä orjalla oli ko hommasta!
Veikkaan teet liian hitaasti ja teet liikaa virheitä eikä meillä ole aikaa opettaa sinua edellinen oli paljon parempi ja omalaoitteisempi jne......Lyön vetoa että tuollainen harjoittelu tulee pilaamaan harjoittelijan käsityksen työelämästä. Tai ehkä se jonkun mielestä vain näyttää toteen kuinka paskaa se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minulla on palkaton neljän kuukauden työharjoittelujakso tulossa.
Nousen aamuviideltä, teen raskasta fyysistä työtä 8 tuntia ja ehdin kotiin kuuden jälkeen. Kotona laitan aamupalan ja eväät ja menen heti nukkumaan. Viikonloppuisin ehdin suunnitella viikon ruokavalion ja ostaa ainekset. Ehkä katsoa yhden leffan, jos jaksan.
Olisin pakahtua onnesta, jos saisin edes ruokapalkkaa. Ruoat ja matkat kustantavat minulle sen verran, että jään joka työkuukausi satasen miinukselle. Parasta on, etteivät nämä yritykset edes ota harjoittelijoita jatkoon, edes pienipalkkaisiin kesätöihin. Niin, eikä tuo homma edes liity alaani mitenkään, yritys nyt on etäisesti osittain relevantti joissain piireissä.
Mutta sellaista se työelämä on ja eihän tutustumisesta kuulu maksaa.
Ei ketään pitäisi orjan käyttää eikä kenenkään etenkään kuulu jäädä miinukselle jos tekee töitä.
Kyllä opiskelijaa kelpaa orjuuttaa. Ihan koulun puolelta ollaan kirjoitettu tarkasti ja selkeästi heti sopimuspohjaan PALKATON HARJOITTELU. Eikä opiskelija mistään harjoittelujaksoista valtioltakaan rahaa saa normaalien opintorahojen lisäksi.
Ruoasta maksetaan toki pari kuukautta jälkikäteen joku 3€/työpäivä. Niin, ja jokaisesta työpäivästä on pidettävä tarkkaa kirjaa ja haettava esimiehen allekirjoituksia, lintsauksesta tai epäilyttävästä sairastelusta tulee sitten hylsyjä ja ruokarahaa vähennetään.
Siis mitä sä mouhotat? Tietysti siinä lukee palkaton harjoittelu, koska se on harjoittelusopimus! Jos maksetaan palkkaa, tehdään työsopimus yrityksen kanssa. Ei koulu ole mikään te-toimisto joka välittää palkattua työvoimaa yrityksille. Luuletko tosiaan että koulu ryhtyy tekemään sulle valmiita työsopimuksia?
Mikään ei estäisi työpaikkaa maksamasta palkkaa myös harjoittelijalle. Se pienen mahdollinen harjoittelijan palkka. Koululta karhunpalvelus laittaa tuollainen teksti sopimuspohjaan.
Oikeasti, keskustelenko mä typerysten kanssa.
Harjoittelusopimus ja työsopimus on kaksi täysin eri asiaa. Harjoittelusopimukseen ei tietenkään koulu voi laittaa työsopimuksen ehtoja koska koulu ei ole osapuoli työsopimuksen teossa, vaan sen tekee yritys ja opiskelija. Koulu voi tehdä ainoastaan harjoittelusopimuksia. Koulusta varmasti saa neuvoja työsopimuksen tekoon jos pyytää, jos onnistuu saamaan palkallisen työharjoittelupaikan.
Miten koulu edes voisi tehdä esipainettuja työsopimuksia?
Selvitäpä juridiikkasi ennen kuin haukut muita typeryksiksi.
Työsopimus ei ole mikään valtion laatimaan pohjaan täytettävä lappu. Työsopimus voi olla vaikka 12-vuotiaan väriliidulla A3-paperille raapustama essee, kunhan siitä käy ilmi kaikki tarvittavat tiedot; palkkaus, vakuutus, työtunnit ja -tehtävät, jne. Ja nimikirjoitukset.
Mitään harjoittelusopimusta ei ole olemassakaan. Harjoittelusta saa maksaa palkkaa, ellei sitä jostain syystä kielletä sopimuksessa. Puhuiko kukaan edes työsopimus-sanalla mistään? Voi olla, että nämä ihmiset referoivat siihen sinun harjoittelusopimuspohjaasi. Yritä nyt vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minulla on palkaton neljän kuukauden työharjoittelujakso tulossa.
Nousen aamuviideltä, teen raskasta fyysistä työtä 8 tuntia ja ehdin kotiin kuuden jälkeen. Kotona laitan aamupalan ja eväät ja menen heti nukkumaan. Viikonloppuisin ehdin suunnitella viikon ruokavalion ja ostaa ainekset. Ehkä katsoa yhden leffan, jos jaksan.
Olisin pakahtua onnesta, jos saisin edes ruokapalkkaa. Ruoat ja matkat kustantavat minulle sen verran, että jään joka työkuukausi satasen miinukselle. Parasta on, etteivät nämä yritykset edes ota harjoittelijoita jatkoon, edes pienipalkkaisiin kesätöihin. Niin, eikä tuo homma edes liity alaani mitenkään, yritys nyt on etäisesti osittain relevantti joissain piireissä.
Mutta sellaista se työelämä on ja eihän tutustumisesta kuulu maksaa.
Ei ketään pitäisi orjan käyttää eikä kenenkään etenkään kuulu jäädä miinukselle jos tekee töitä.
Kyllä opiskelijaa kelpaa orjuuttaa. Ihan koulun puolelta ollaan kirjoitettu tarkasti ja selkeästi heti sopimuspohjaan PALKATON HARJOITTELU. Eikä opiskelija mistään harjoittelujaksoista valtioltakaan rahaa saa normaalien opintorahojen lisäksi.
Ruoasta maksetaan toki pari kuukautta jälkikäteen joku 3€/työpäivä. Niin, ja jokaisesta työpäivästä on pidettävä tarkkaa kirjaa ja haettava esimiehen allekirjoituksia, lintsauksesta tai epäilyttävästä sairastelusta tulee sitten hylsyjä ja ruokarahaa vähennetään.
Siis mitä sä mouhotat? Tietysti siinä lukee palkaton harjoittelu, koska se on harjoittelusopimus! Jos maksetaan palkkaa, tehdään työsopimus yrityksen kanssa. Ei koulu ole mikään te-toimisto joka välittää palkattua työvoimaa yrityksille. Luuletko tosiaan että koulu ryhtyy tekemään sulle valmiita työsopimuksia?
Mikään ei estäisi työpaikkaa maksamasta palkkaa myös harjoittelijalle. Se pienen mahdollinen harjoittelijan palkka. Koululta karhunpalvelus laittaa tuollainen teksti sopimuspohjaan.
Oikeasti, keskustelenko mä typerysten kanssa.
Harjoittelusopimus ja työsopimus on kaksi täysin eri asiaa. Harjoittelusopimukseen ei tietenkään koulu voi laittaa työsopimuksen ehtoja koska koulu ei ole osapuoli työsopimuksen teossa, vaan sen tekee yritys ja opiskelija. Koulu voi tehdä ainoastaan harjoittelusopimuksia. Koulusta varmasti saa neuvoja työsopimuksen tekoon jos pyytää, jos onnistuu saamaan palkallisen työharjoittelupaikan.
Miten koulu edes voisi tehdä esipainettuja työsopimuksia?
Ei ole. Itse olen tehnyt 1990-l PAKOLLISET harjoittelut kaikki palkallisina, kulttuurialan AMK kaksi ½-vuoden harjoittelua. Viimeisessä oli lähes alan normaalipalkka (eli se 80 % TES-palkasta).
Nämä ovat muuten ahneen sukupolven säätämiä lakeja.
Mä tein aikoinaan oman syventävän amk-harjoittelun (400h) pelkällä ruokapalkalla. Mua ei varsinaisesti harmita, sillä harjoittelun jälkeen mut palkattiin opiskeluiden oheen osa-aikaiseksi tuntilaiseksi ja sen jälkeen kesähessuksi jne.
Facebookissa on 'Orjafirmat' niminen ryhmä. Suosittelen tykkäämään! Siellä postaillaan välillä tosi villejäkin palkattomia harkkapaikkoja. Yritin postata suoran linkin, mutta en ole varma toimiiko kun puhelimella kopioin:
https://m.facebook.com/profile.php?id=336970493144756&tsid=0.8375731965…
Olin opettajaopinnoissa harjoittelijana koululla noin kuukauden. Siis ihan kenttäkoulussa, en Norssissa. Olin oikeasti avustava käsipari luokassa ja tiedän, että minä helpotin tilannetta, kun avustajat on niin kortilla. Rehtorikin oli aivan kypsä, kun kävi ilmi, etten edes saa syödä ilmaista kouluruokaa, vaikka söin siellä salissa opettajan ja oppilaiden kanssa, kun kerran harjoitella tarvi sitä työtä kokonaisvaltaisesti. Opettaja sentään sai valvontahintaisen lounaan, minä maksoin 5,5 Euroa. Mitään kulukorvausta ei tietenkään saa opintoihin liittyvästä harjoittelusta....
Samaa valitti tuttu lastentarhuriopiskelija. Pitkät päivät kuukaudesta toiseen päiväkodissa ja siellä syöt ohjaten pieniä lapsia, etkä saa edes ilmaista ruokaa opiskelijana. Kaikkea saat tehdä ja kaikessa olet täysivaltaisena mukana, jopa paimentamassa syömistä, mutta ruoka pitää maksaa ihan täytenä, ei edes valvontahintaan.
Kun palkkasin kouluun liittyviä ilmaisia harjoittelijoita niin pidin huolen että olivat ensimmäisinä kesätyöntekijälistoilla. Joitakin tapauksia oli ettei lähiohjaaja suositellut.
2018 syksystä alkaen suurin osa keskiasteen opinnoista suoritetaan työpaikoilla, joten nuo assistentit jne. saadaan merkonomiopintoja suorittavista. Jobitin listalla oli nimenomaan oppilaitosharjoittelijoita, joiden oppilaitoksen kanssa solmitaan sopimus siitä, mitä harjoitteluaikana käydään läpi ja mitä opiskelijan tulee oppia.
Vierailija kirjoitti:
Sopivasti kesälomien aikaan paikka ilmaiselle harjoittelijalle : ) Miksi ei voi palkata reilusti kesätyöntekijää?
Se ei ole ajan hengen mukaista. Hallituksen kärkihankkeena on palkattoman (pakko)työn lisääminen, joten tavoite tulee olla aina ettei työstä makseta mitään.
Ai Suomessa on nyt ruvettu tahan 'INTERN' systeemiin. Ulkomaillahan tama on ollu olemassa jo monet vuodet. Samalla kun opiskelet olet Intern palkattomasti. Teet tyota niinkuin muutkin, mutta ainoa 'palkka' on etta voit sen laittaa sitten CV:een. Jos muistatte Hills sarjan. Lauren Conrad ja Whitney Port oli siella Teen Voguella intern sopimuksella, ei siita palkkaa maksettu.
Nuo pitaa ottaa tyokokemuksena. Jos hyvassa firmassa on ja saa hyvat suositukset ni kylla se kannattaa.
Kyl hallitus kaivaa hautaamaan tällä orjuuttaa lla terveitä ihmisiä. Milloinhan eka pimahtaa?
Joko olisi aika vaihtaa? kirjoitti:
Nämä ovat muuten ahneen sukupolven säätämiä lakeja.
Ei ole olemassa mitään lakia, että harjoittelija on orja ja hänelle ei saa maksaa palkkaa. Osa tekee nytkin palkalliset harjoittelut.
Minun mielestäni on vähän huvittavia nämä kommentit, että hyvään firmaan kannattaa mennä ilman palkkaa, kun näyttää hyvältä cv:ssä. Ainakaan omalla alalla yksikään hyvä firma ei palkatta tarjoa mitään töitä.
Vierailija kirjoitti:
Katsoisin, että menestyvän* yrityksen kohdalla on arvovalinta, kenelle maksetaan ja mitä maksetaan. Yhden harkkarin pieni palkka ei heilauttaisi heidän talouttaan mihinkään. Päinvastoin voisivat palkallisella harjoittelulla ilmaista, että arvostavat kaikkia työntekijöitään.
* nopealla googlauksella ovat aloittamassa yt:t, joten eivät ehkä olekaan tehneet positiivista tulosta?
Attendo haluaa pienentää sairaanhoitajiensa palkkaa, yt:t johtuu siitä, ei siitä että firmalla menisi huonosti.
Päinvastoin, tulos on huippulukemissa.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa listassa on aika lailla harjoittelua ja tutustumista. Eikö ne AMK:sta mene harjoitteluihin palkatta?
Kun itse opiskelin aikoinani myös harjoittelijalle maksettiin palkkaa. Siis ihan oikeaa rahaa siitä hyvästä, että oli tutustumassa alansa työhön. Sen opettelemisen takia palkka oli alhaisempi kuin normiduunarin, mutta silti se oli ihan oikeaa palkkaa, josta karttui eläkettä ja kesälomapäiviä.
En ymmärrä näitä palkattoman harjoittelun puolustelijoita. Ilmeisesti he ovat joko hyväksikäyttäviä työnantajia tai sitten itse ilmaisharjoitteluun suostuneita, jotka kierrättävät vahinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni on vähän huvittavia nämä kommentit, että hyvään firmaan kannattaa mennä ilman palkkaa, kun näyttää hyvältä cv:ssä. Ainakaan omalla alalla yksikään hyvä firma ei palkatta tarjoa mitään töitä.
Näin mäkin toivon. Ei oo vaan mitään varmaa tietoa että miten hyvät lafkat toimii (varsinkaan yhtään luovemmilla aloilla).
Pointti oli, että suurella yksityisellä yrityksellä olisi varaa maksaa edes pieni korvaus. Kunnalla ei ilmeisesti (?) ole, jos sote-alan opiskelijat tekevät ilmaisia harjoitteluja. Valtion harjoitteluista sen sijaan olen nähnyt maksettavan ihan hyviäkin harjoittelupalkkoja (ministeriöt ja jopa jotkut museot).