Merkonomi tieto-ja kirjastopalvelut
Kannattaako ko. alaa opiskella? Palkka on ilmeisesti aika pieni. Löytyykö tuolla koulutuksella töitä?
Kommentit (22)
Kiitos vastauksestasi! Lisää tietoa ja kokemuksia kaipaisin.
Alan töitä hakeneena sanoisin, että ko. hommiin on niin paljon korkeammin koulutettuja tarjolla, etteivät tuon tasoiset opinnot kannata. Pyri vaikka AMK-opintoihin mieluummin.
Merkonomitason töitä pyritään kiivaasti automatisoimaan ja muuttamaan itsepalveluksi, joten tosiaan korkeampi koulutus kannattaa jos ala kiinnostaa.
Voi ei, harmi kuulla että koulutus ei ilmeisesti kannata...
Pelkkä merkonomi-tason tutkinto ei kauheasti auta. Mutta jos haluat alalle, niin tee opintoja vaikka avoimessa yliopistossa tai jonkun erikoistumiskurssin tai -tutkinnon verran. Vakinaisen paikan saamiseksi tarvitset tietyn tasoisen tutkinnon ja sen lisäksi opintoja ja työkokemusta.
En usko että kannattaa. Valitse taloushallinnon merkonomin suuntautumisvaihtoehto. Kirjanpitoa ja etenkin palkanlaskenta. Yritä päästä kunnolliseen harjoittelupaikkaan, ja tee työharjoittelusi kunnolla. Sitä kautta voi täpärä, jos ei tärppää, jatka vaikka tradenomiksi, niin on edes jotain tekemistä. Ja taas se harjoittelupaikka!
Olen itse myös merkonomi ja mulla kävi ihan älyttömän hyvä munkki. Olin n.5kk työttömänä ja pääsin sen jälkeen valtiolle työllistetyksi. Sitä kautta poikinut lisää määräaikaisuuksia. Mulle käyvät nämäkin hyvin, välillä ollut ansiosidonnaisella kotona ja päässyt taas töihin. Vakipaikat on tietysti kiven alla, mutta ehkä joskus.
Olen merkonomi ja suuntautuminen tietohallinto. En ole päivääkään tehnyt niitä töitä.
Samaan aikaan kun opiskelin, oli mun opiskelipaikassa vielä kirjastomerkonomitutkinto, sitten lakkauttivat sen, kaikille kirjastomerkonomeille ei löydy töitä. Mun opiskelukaveri luki tuon tutkinnon tosin ja työskentelee kirjastossa.
Samaa mieltä seiskan kanssa. Harjoittelupaikka ratkaisee paljon, jotkut saivat töitä sitä kautta.
Sanoisin, että ei kannata. Minulla on tuo koulutus ja olen tehnyt palkallista kirjastovirkailijan työtä vain yhden vuoden äitiysloman sijaisena (töitä ei ole). Nykyään olen taloushallinnon toimistotöissä.
Harmillista että nämä opinnot eivät ilmeisesti kannata... Ala vaikuttaa mielenkiintoiselta.
Sanoisin myös, että ei kannata lähteä opiskelemaan kirjastoalaa. Työpaikkoja on tosi vähän, olen itsekin käynyt kyseisen alan opinnot ja töitä ei ole löytynyt. Monet opiskelukavereista ovat samassa tilanteessa ja tekevät nykyisin ihan muita hommia.
Ei kannata, joutuu taistelemaan samoista työpaikoista AMK- ja jopa yliopistokoulutuksen saaneiden kanssa. Nimim. kokemusta on.
Kannattaa opiskella, itse valmistuin kirjanpitäjäksi ja siitä liksa alkoi nousta kun kokemusta kertyi 1600 -> 1900 -> 2600 -> 3000. Neljässä vuodessa päässyt itse kyseiseen tulotasoon, mielestäni merkonomille hyvä palkka vähällä vaivalla.
Jotenkin kyllä tuntuu siltä, että opistotasoinen koulutus tähän hommaan ei kannata. Kirjastoalaa voi kuitenkin opiskella myös AMK:ssa ja informaatikot valmistuu yliopistolta. En usko työpaikkoja riittävän tällä matalammalla koulutuksella. Informaatikon papereilla olisi paljon paremmat valmiudet ja mahdollisuudet. Ehdottomasti ainakin AMKiin jos kirjasto työpaikkana kiinnostaa.
Kirjastoissa on nykyään mielestäni työvoimaa melko vähän, ja luultavasti se vähäkin on sitten näitä korkeammin koulutettuja jotta voidaan vähillä työntekijöillä taata se riittävä ammattitaito. Kirjastot ovat myös suosittuja sivari-, työkokeilu- ja muiden palkattomien työmuotojen paikkoja. Luultavasti näitä hyödynnetään vähemmän ammattitaitoa vaativissa tehtävissä.
ei koskaan pidä sanoa toiselle, ettei joku ala kannata. pitääkö mieluummin olla ilman tutkintoa?
nyt ei monessa paikassa edes ole tuota kirjastoalan amistutkintoa. ne on useimmiten oppisopimuksia. jos joku paikka tarvii tyypin ja menee opsoon ja on sen jälkeen varma työpaikka niin kannattaahan se.
sitä paitsi tutkinnolla voi hakea muutakin järjestelmällisen toimistoihmisen tai arkistoinnin töitä. siellähän voi erikoistua eri osa-aluesiin. kyllä se on ihan hyvä perustutkinto. on niitä paskempiakin
t: opo
Vierailija kirjoitti:
ei koskaan pidä sanoa toiselle, ettei joku ala kannata. pitääkö mieluummin olla ilman tutkintoa?
nyt ei monessa paikassa edes ole tuota kirjastoalan amistutkintoa. ne on useimmiten oppisopimuksia. jos joku paikka tarvii tyypin ja menee opsoon ja on sen jälkeen varma työpaikka niin kannattaahan se.
sitä paitsi tutkinnolla voi hakea muutakin järjestelmällisen toimistoihmisen tai arkistoinnin töitä. siellähän voi erikoistua eri osa-aluesiin. kyllä se on ihan hyvä perustutkinto. on niitä paskempiakin
t: opo
Opolle kannatan äidin kielen opintoja.
Jossain vaiheessa niitä informaatio-opintoja yliopistossa opiskelleita oli ihan liikaa, joten silloin ei ainakaan ollut varmasti tarjolla merkonomille töitä, mutta nyt ajantasaisesta tiedosta minulla ei ole tietoa.