Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minusta karenssit pitäisi poistaa työttömiltä kokonaan. Linkki (erääseen tapaukseen)

Vierailija
07.06.2017 |

Moni ei edes uskalla lähteä kokeilemaan epävarmaan paikkaan karenssin pelossa. Siis sellaiseen, josta ei ole varma, selviytyykö.

Kuten vaikka vuorotyö, ei ammattia vaataava työ, raskas työ, työ kaukana jne.

Karenssit lisäävät sitä, että hanttihommiin ei saada väkeä.

http://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005244073.html

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusia hyviä innovatiivisia nykyaikaisia töitä (ei ole tarvittu 50 vuoteen).

Nuorempi luteiden torjuja   http://paikat.te-palvelut.fi/tpt/9129039?searchPhrase=oppisopimus&annou…

Vierailija
22/33 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollessani työkkärissä töissä tuli samanlaisia asiakkaita ilmoittautumaan.

Työtodistuksessa luki työn päättymisen syynä pelkästään "koeaika?. Eipä se riitä.

Soitin sitten noille työnantajille. Monet sanoi että tuo pelkästään riittää.

Paitti ettei riitä. Pitää saada selville että johtuiko se työntekijästä vai työnantajasta.

Vasta sitten pystyi arvioimaan tuleeko karenssi vai ei.

Mikä hiton karenssitehdas teillä siellä pyörii? ei se ihme että työttömien määrä vaan lisääntyy kun työkkärissä metsästetään syitä lätkiä työttömille karensseja sen sijaan että koitettaisiin miettiä mistä löytyy töitä kaikille. 

Olin Baronan call center rekryssä. Rekrytoi Espanjaan. Kyllä TE-keskuksen sivuviesti oli, että jos sieltä meinaa takaisin tulla ilman töitä Suomeen, niin 3 kk karenssi tulee. Voi tulla siis niin, että on toinen työ. Ja tiestysti niin, että saa sen 3 kk karenssin.

Barona tekee ensin 4 vuoden työsopimuksen, ma. Tämä voidaan purkaa aikaisemminkin, mutta on tosiaan sitten niin, että karenssia tulee Suomessa, jos tänne palaa. Tuossa 4 v kuulemma yleensä jo vakinaistetaankin. TE-keskus tulkitseee mitä ilmeisimmin aina niin, että tt. on itse syyttä irtisanoutunut.

On siis jäätävä loppuiäksi. Tai saatava Suomesta työ, että voi palata siten, että olisi jotain rahallista turvaa.

(Tuossa työssä niin pieni palkka, että säästöä ei kyllä jää.)

Voisi kokeilla, mutta ei minua huvita sinne loppuiäksi jäädä.

Aika raadollista tämä elämä.

Ja tuosta on kohta 10 vuotta, koska TE-keskuksia ei ole ollut enää vuosiin. Lisäksi laki sanoo aika lailla selkeästi, jos irtisanoutuu eikä ole uutta työtä, niin saa karenssin, tuli Espanjasta tai Espoosta. Lisäksi mikään laki ei vaadi työtöntä lähtemään Espanjaan, se on ihan oma valinta eikä edes saa karenssia, jos kieltäytyy suomalaisen työnantajan Espanjassa sijaitsevasta työstä.

Oli kaksi päivää sitten JKL.

Osaatko sinä työkkärin  täti lukea?

En väittänyt, että tulisi karenssia jos ei lähde Espanjaan, tai että edes pakotettaisiin.

Sanoin, että tulee sitten jos haluaa takaisin Suomeen ja en haluaisi sinne loppuiäkseni jäädä: joku 2 v voisi olla kiva, mutta kun ei ole takuuta, että saa Suomesta töitä sittenkään, niin se 3 kk paluukarenssi on liian kova juttu. Palkka on suurempi kuin työmarkkinatuki, mutta ei kovin paljoa: siitä ei kalliin asumisen jälkeen jää säästöä paluun kuukausiin.

Minä osaan lukea, sinä ilmeisesti et, koska TE-keskuksia ei ole ollut enää vuosiin muualla kuin sinun tekstissäsi. Miten se TE-keskus voi tulkita mitään, kun sitä ei ole?

Lisäksi totesin, että se on ihan se ja sama, oletko ollut ennen työttömyyttä Espoossa vai Espanjassa, laki on sama molemmille. Ei ole reilua, että Espanjassa työskennellyt ei saa karenssia, vaikka irtisanoutuu, jos espoolainenkin joutuu hyväksymään karenssin päätettyään itse jättää työpaikkansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorempi luteiden torjuja   http://paikat.te-palvelut.fi/tpt/9129039?searchPhrase=oppisopimus&annou…

Miten niin ei ole tarvittu? Helsingissä on satoja taloja luteiden vallassa.

Vierailija
24/33 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä työkkäri selvittää joka kerta että.miksi työntekijä on laitettu menemään. Jos se on vain työnantajan oma päätellä että "ei sovi yritykseen" niin ei siitä tule karenssia.
Mutta jos itse ilmoittaa että haluaa lähteä niin karenssi tulee.

Eli jos Espjanjaan erehtyy Call Centeriin, niin siellä on oltava sitten loppuikä.

Miksi Espanjassa irtisanoutuvalle ei saisi tulla karenssia? Olisihan se kätevää, että Suomessa irtisanoutuva saisi 3 kk karenssin, mutta Espanjasta saapuva ei. Perusteluna olisi se, että ei ihmiseltä voi vaatia ulkomailla sellaista elämää, että jää rahaa säästöön.

Vierailija
25/33 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollessani työkkärissä töissä tuli samanlaisia asiakkaita ilmoittautumaan.

Työtodistuksessa luki työn päättymisen syynä pelkästään "koeaika?. Eipä se riitä.

Soitin sitten noille työnantajille. Monet sanoi että tuo pelkästään riittää.

Paitti ettei riitä. Pitää saada selville että johtuiko se työntekijästä vai työnantajasta.

Vasta sitten pystyi arvioimaan tuleeko karenssi vai ei.

Mikä hiton karenssitehdas teillä siellä pyörii? ei se ihme että työttömien määrä vaan lisääntyy kun työkkärissä metsästetään syitä lätkiä työttömille karensseja sen sijaan että koitettaisiin miettiä mistä löytyy töitä kaikille. 

Olin Baronan call center rekryssä. Rekrytoi Espanjaan. Kyllä TE-keskuksen sivuviesti oli, että jos sieltä meinaa takaisin tulla ilman töitä Suomeen, niin 3 kk karenssi tulee. Voi tulla siis niin, että on toinen työ. Ja tiestysti niin, että saa sen 3 kk karenssin.

Barona tekee ensin 4 vuoden työsopimuksen, ma. Tämä voidaan purkaa aikaisemminkin, mutta on tosiaan sitten niin, että karenssia tulee Suomessa, jos tänne palaa. Tuossa 4 v kuulemma yleensä jo vakinaistetaankin. TE-keskus tulkitseee mitä ilmeisimmin aina niin, että tt. on itse syyttä irtisanoutunut.

On siis jäätävä loppuiäksi. Tai saatava Suomesta työ, että voi palata siten, että olisi jotain rahallista turvaa.

(Tuossa työssä niin pieni palkka, että säästöä ei kyllä jää.)

Voisi kokeilla, mutta ei minua huvita sinne loppuiäksi jäädä.

Aika raadollista tämä elämä.

Ja tuosta on kohta 10 vuotta, koska TE-keskuksia ei ole ollut enää vuosiin. Lisäksi laki sanoo aika lailla selkeästi, jos irtisanoutuu eikä ole uutta työtä, niin saa karenssin, tuli Espanjasta tai Espoosta. Lisäksi mikään laki ei vaadi työtöntä lähtemään Espanjaan, se on ihan oma valinta eikä edes saa karenssia, jos kieltäytyy suomalaisen työnantajan Espanjassa sijaitsevasta työstä.

Niin kun on nykyisin TE-toimistoja.

Linkitä tähän lain kohta jossa karenssi mainitaan.

Vierailija
26/33 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ei edes uskalla lähteä kokeilemaan epävarmaan paikkaan karenssin pelossa. Siis sellaiseen, josta ei ole varma, selviytyykö.

Kuten vaikka vuorotyö, ei ammattia vaataava työ, raskas työ, työ kaukana jne.

Karenssit lisäävät sitä, että hanttihommiin ei saada väkeä.

http://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005244073.html

Hain työttömänä töihin ja pääsin sellaiseen paikkaan jossa luvatut tunnit eivät toteutuneet ja minua kohdeltiin epäasiallisesti eikä työ kannattanut taloudellisesti koska tein luvattua vähemmän tunteja ja työ ei kattanut matkakustannuksia. Tämän jälkeen minua uhattiin karenssilla. Selvisin lopulta ilman karenssia mutta se vaati minulta rahaa ja toimenoiteitä. Nyt harkitsen hyvin tarkkaan mihin töihin lähden, koska on niin vaikea lopettaa vaikka työnantaja toimisi lainvastaisesti. Mieluummin nautin työttömyysetuutt ja haen vain tarkkaan harkittuja paikkoja.

Vierailija
27/33 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on käynyt vähän saman tyylinen juttu. Oli 10h/vko työ, minkä lisäksi tietty soviteltu päiväraha. Löysin sitten työn, jossa oli 25h/vko. Näitä ei valitettavasti voinut tehdä limittäin, vaan oli pakko valita jompi kumpi. Eli TIETENKIN irtisanouduin siitä 10h/vko duunista ja siirryin tuohon uuteen. Se soviteltu päiväraha evättiin, koska heittivät karenssin tuon irtisanoutumisen takia... No, anteeksi, että halusin tehdä enemmän töitä! Ainakaan, ka valitus ei mennyt läpi,vaan päätös pysyi voimassa.

Onneksi kävi tuuri ja tuo 25h duuni muuttui kokoaikaiseksi kuukauden jälkeen..

28/33 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on käynyt vähän saman tyylinen juttu. Oli 10h/vko työ, minkä lisäksi tietty soviteltu päiväraha. Löysin sitten työn, jossa oli 25h/vko. Näitä ei valitettavasti voinut tehdä limittäin, vaan oli pakko valita jompi kumpi. Eli TIETENKIN irtisanouduin siitä 10h/vko duunista ja siirryin tuohon uuteen. Se soviteltu päiväraha evättiin, koska heittivät karenssin tuon irtisanoutumisen takia... No, anteeksi, että halusin tehdä enemmän töitä! Ainakaan, ka valitus ei mennyt läpi,vaan päätös pysyi voimassa.

Onhan esimerkkejä, että mm. vuokratyössä työvuorojen vuoksi kun ei ole mennyt näihin pupuleikkikursseihin, joita työkkäri määrää, niin on tullut karenssia. Kun siis työvuoro, niin pitäisi perua se ja osallistua jollekin typerälle kurssille.

29/33 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

----

Miten niin ei ole tarvittu? Helsingissä on satoja taloja luteiden vallassa.

Nykyäään taas on, mutta ei ole ollut 1950-2000. Luultiin jo kuolleeksi ammatiksi.

30/33 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä työkkäri selvittää joka kerta että.miksi työntekijä on laitettu menemään. Jos se on vain työnantajan oma päätellä että "ei sovi yritykseen" niin ei siitä tule karenssia.

Eli jos Espjanjaan erehtyy Call Centeriin, niin siellä on oltava sitten loppuikä.

--

Miksi Espanjassa irtisanoutuvalle ei saisi tulla karenssia? Olisihan se kätevää, että Suomessa irtisanoutuva saisi 3 kk karenssin, mutta Espanjasta saapuva ei. Perusteluna olisi se, että ei ihmiseltä voi vaatia ulkomailla sellaista elämää, että jää rahaa säästöön.

Nii'in, olisi se kätevää, että mäkin olisin vaikka 2 vuotta Espanjassa töissä 1100 e/kk tuolla Call Centerissä (sen ne tosiaan maksaa/asunnot n. 400-500 e/kk) enkä tyttömänänä Suomessa. Mutta olen liian köyhä näillä ehdoilla palaamaan sieltä - 3 kk karenssilla. En siis lähde, vaan pidän tämän elämän täällä. En halua loppuikääni Espanjassa olla. Tai vaikka olisin 4. vuotta, niin siltikin halauaisin tulla Suomeen vielä takaisin.

Se on suomalainen firma, joka siellä työllistää - näitä halpamaihin siirrettyjä palveluita. Mutta sinne on liian vaikea ja liian kallista lähteä töihin. Suomea ja ruotsia pitää puhua, enkkua: ne minulta onnistuisikin.

Vierailija
31/33 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä5125 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan esimerkkejä, että mm. vuokratyössä työvuorojen vuoksi kun ei ole mennyt näihin pupuleikkikursseihin, joita työkkäri määrää, niin on tullut karenssia. Kun siis työvuoro, niin pitäisi perua se ja osallistua jollekin typerälle kurssille.

Kyllä, näin on tapahtunut! Sekä OIKEASTI väärinkäsitys TE-toimistossa ja karenssi tulee. Ei auta muutoksenhaut ja selvitykset asiasta. Yksinkertaisen päätöksen teko voi kestää useita kuukausia. En tarkoita karenssi asiaa.

Vierailija
32/33 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä5125 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

--

Nii'in, olisi se kätevää, että mäkin olisin vaikka 2 vuotta Espanjassa töissä 1100 e/kk tuolla Call Centerissä (sen ne tosiaan maksaa/asunnot n. 400-500 e/kk) enkä tyttömänänä Suomessa. Mutta olen liian köyhä näillä ehdoilla palaamaan sieltä - 3 kk karenssilla. En siis lähde, vaan pidän tämän elämän täällä. En halua loppuikääni Espanjassa olla. Tai vaikka olisin 4. vuotta, niin siltikin halauaisin tulla Suomeen vielä takaisin.

Se on suomalainen firma, joka siellä työllistää - näitä halpamaihin siirrettyjä palveluita. Mutta sinne on liian vaikea ja liian kallista lähteä töihin. Suomea ja ruotsia pitää puhua, enkkua: ne minulta onnistuisikin.

Harmittavaa, että tuossa hommassa ei saa ½-vuoden palkkaa eli 90 000 euroa käteen työn loppuessa (vaikka omasta halusta) kuten Ylellä. Miksiköhän nämä pitää siirtää halpamaihin?

Vierailija
33/33 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa mietä, karenssit pois, vähentäis paperihommia kaikkien osalta mielettömästi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi