Onko Kouvolassa mitään hyvää?
En ole koskaan käynyt Kouvolassa, mutta puheiden perusteella se ei vaikuta yhtään kivalta paikalta. Sieltä tulee kouvolatukka ja Tuksukin mieluummin viiltää ranteensa kuin asuu Kouvolassa. Haluaisin siis kuulla mitä kivaa Kouvolassa on. Vai onko mitään?
Kommentit (80)
Mun mielestä Kouvolan heikkoutena on se olematon keskusta. Kaikki on Veturissa, joka on kyllä kiva ja toimiva. Mut joskus kaipais sitä että keskustassakin tapahtuis, eihän siellä oo edes leffateatteria enää.
Muuten tosi mukava, rauhallinen kaupunki.
Itseänihän ihmetyttää miksi juuri kaupungin pimeimmästä kadusta on pitänyt tehdä kävelykatu. Ja nyt kuulemma yhtä rakennusta siinä vieressä korotetaan eli se viimenenki terassi mihin aurinko paistaa jää nyt varjoon. Itse muutin jokunen vuosi sitten kouvolasta mikkeliin. Ja täällä on todellakin keskustan elovoimaisuus ja valoisuus huomioon suunnittelussa.
Terveisin Se on MIE ja SIE
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä Kouvolan heikkoutena on se olematon keskusta. Kaikki on Veturissa, joka on kyllä kiva ja toimiva. Mut joskus kaipais sitä että keskustassakin tapahtuis, eihän siellä oo edes leffateatteria enää.
Onko leffateatteri siirtynyt Veturiin? Kai Kouvolassa nyt leffateatteri on?
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on vähän jokaisen kaupungin ongelma, että keskustan ulkopuolella sijaitsevat automarkettihelvetit ovat tyhjentäneet keskustat.
Kouvolassa vielä erityisemmin, koska markettien sijainti 6-tien varrella (ja myös Kouvolan ja Kuusankosken puolivälissä) on kaupan kannalta niin tärkeä, että sinne on ollut järkevä keskittää kaikki muutkin liikkeet, jolloin keskustaan ei jäänyt juuri mitään.
On Kouvolassa leffateatteri joo, mut just siellä Veturissa melkein 4km päässä. Ja kun Kouvolan julkinen liikenne on mitä on...
No joo. Kuusankoskella asun itse. Kai tuo menettelee, mutta välillä kaipaa sitä "oikean" kaupungin fiilistä.
Olen hyvin hämmästynyt miä vs. mie -kommenteista. Syntyperäisenä nykyisen Kouvolan syrjäkyläläisenä ja nyt 15 vuotta Kanta-Kouvolassa asuneena en ole kertaakaan kuullut paikallisen käyttävän muotoa "mie".
En usko eläväni kuplassa. Speden Saluunasta kaupungintalon ruokalaan käyttökielessä se on "miä". Totta kai me muualla opiskelleet olemme "joutuneet" opettelemaan mä-kielen ja uskottavuussyistä sitä käytämme tilanteen vaatiessa. Mutta "mie", en ole sanonut kuin vitsinä.
Olen ymmärtämättömiltä saanut palautetta tästä aikaisemminkin, mutta nyt tahtoo usko loppua, kun niin moni täälläkin väittää sen olevan joillakin "mie".
Harjaantumaton saattaa asiassa hämääntyä. Itse väännän kirjakielen "Minä en tiedä" muotoon "Mi'en tiiä". Siinä siis "miä en" lyhenee muotoon "mi'en". Se EI kuitenkaan ole "mie en". Voisiko tämä selittää erityisesti vieraspaikkakuntalaisten väärinkäsitykset?
Sorry, että jatkan tätä sivupolkuA. Muuten olen sitä mieltä, että pärjäämme Kouvolassa ihan mukavasti ilman parempaa väkeäkin. Kouvolalaisuuteen kuuluu tietty vaatimattomuus, jota alkoholilla joskus tyrkätään sivuun.
Nyt ajatellen on aika liikuttavaa, että aikoinaan kuusankoskelaiset kermapeput lähtivät paikallisen lukion sijasta Kouvolaan lukioon, koska oli niin elitistisen coolia mennä Kouvolaan (big city!) lukioon ja vain juntit jäivät kaupungin omaan (ihanan vaaleanpunaiseen) lukioon. Itse tosin arvostin enemmän lyhyttä koulumatkaa kuin jotain kuviteltua statusta, jonka Kouvolaan lukiossa olisin mahdollisesti saavuttanut.
Nykyään lähinnä hymyilyttää, kun tietää, mikä Kouvolan maine noin niin kuin Kouvolan ulkopuolella on...
Mut eihän siellä kuitenkaan nuoremmat käytä mitään "miä siä"-murretta? Inhoan itäsuomalaisia murteita ja olen muuttamassa Kouvolaan muutaman kk:n sisään, niin kiinnostaa.
Kyllä siellä puhutaan mä ja sä myös. Nuoret varsinkin. Ainakin meille puhutaan, kun me itse puhutaan niin :)
Erityisen hienot istutukset.
Lyhyet matkat.
Halvat asunnot.
Ja hyviä retkikohteita ympärillä, niin kuin täällä on sanottu.
Hyvät yhteydet niin pk-seudulle kuin muualle Suomeen.
Hyvä, aktiivinen musiikkiopisto, Suomen suurin. (Ei ole kuitenkaan konservatorio.)
Vierailija kirjoitti:
Mut eihän siellä kuitenkaan nuoremmat käytä mitään "miä siä"-murretta? Inhoan itäsuomalaisia murteita ja olen muuttamassa Kouvolaan muutaman kk:n sisään, niin kiinnostaa.
Mitä inhoamista murteissa on? Ja mitä tuohon "itäsuomalaisuuteen" tulee, kymenlaaksolaiset murteet kuuluvat kaakkoishämäläisten murteiden ryhmään ja hämäläisinä tietysti länsimurteisiin. Perimä on samaa kuin Päijät-Hämeen eteläisissä osissa ja Itä-Uudenmaan Lapinjärven ja Loviisan suomenkielisissä kylissä.
Vanhoja kymenlaaksolaisia murteita (jokaisella pitäjällähän oli ennen oma murteensa, väki kun ei juuri kotikonnuiltaan pois muuttanut) ei enää juuri sellaisenaan puhuta. Yksi esimerkki on d-kirjaimen korvaaminen l-kirjaimella: Lählettih käymäh Lahles (=Lähdettiin käymään Lahdessa). Isoäitini (1903-1984) puhui tuolla tavalla. Isänpuoleinen sukuni on asunut ja viljellyt maata Kouvolan seudulla, vanhassa Sippolan pitäjässä, sittemmin Anjalankoskella, "aina" (ainakin 1500-luvulta lähtien).
Sodanjälkeiset muutokset, Kymijokivarren teollisuuden kasvaminen ja toki karjalaiset evakotkin toivat puheeseen omat mausteensa, ja muuttuuhan kieli muutenkin.
Mutta silti: miä ja siä, myä ja tyä, min ja sin (=minun ja sinun). Monet nuoret sanovat mä ja sä, mistä voi olla montaa mieltä. Mutta Karjalaa Kymenlaakso ei ole, ei historiallisesti eikä kulttuurisesti, vaikka jotkut kuinka inttäisivät mie ja sie. Etelä-Karjala alkaa kuutostietä itään päin ajettaessa Luumäen kunnanrajasta.
Tutkitusti Suomen lämpimin kesä!! Venäjältä kun lämpimät tuulet puhaltaa, niin avot!
Ja talvella lunta. Mannermainen ilmasto siis.
Jo tämä on yksistään riittävä syy muuttaa Kouvolaan :)
"Kyllä siellä puhutaan mä ja sä myös. Nuoret varsinkin."
Tämän halusin kuulla. On siis toivoa, että noista "miä siä"-jutuista luovutaan joskus kokonaan.
Ja kyllä ne on itäsuomalaisia murteita, kuului Kymenlaakso sitten mihin tahansa ryhmään. Itse olen siis länsirannikolta muuttamassa eikä täällä kukaan niin puhu :) Eikä hämeessä.
Kouvolassa Kouvolassa ei varmaan ole muuta kuin Tykkimäki mutta sitten on nämä satelliitit Repovesineen.
Kotka-Kouvola-alueella on mielestäni kauniita ihmisiä. Siis nämä alkuperäiset kymenlaaksolaiset. Kiinnitin jo ihan lapsena huomiota tähän, kun alueen läpi ajettiin. Ja olen edelleen samaa mieltä. Ei tietenkään läheskään kaikki, mutta sellaiset ns tyypilliset kymenlaaksolaiset, joilla on usein vähän kulmikkaat kasvot ja paksut hiukset.
Upea uusi sauna. Mustilan arboretum upeine alppiruusuineen. Monta kesäteatteria. Verlan tehdasmuseo. Repoveden kansallispuisto. Tykkimäki vesipoistoineen. Paljon ihania ihmisiä. Kaunis monipuistoinen keskusta ym. Ym ym.
Olkoon murre karjalasta tai mistä se on mulle aivan sama. Samoten ku se kuka puhuu miä ja siä. Mut ite olen koko ikäni asunu kouvolassa eli 27 vuotta ja sanon kyl mie ja sie samoten, ku ne joita tunnen. Olkoon sitten kouvolan murretta tai ei. Mie oon jokatapauksessa paljasjalkanen kouvolalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vesitornin grilli
Eipä enää nykyään. Uusi luokattoman paska.
Kouvola Ässä-asunnot Oy.
Kyseisen firman pääasiallinen toimenkuva on sairaalloisesti kytätä vuokralaisia, jotteivät vain ruoki talvilintuja, tulla tonkimaan asukkaiden kylpyhuoneita, jottei ole liikaa pyykkiä ja nostaa vuokria yksipuolisesti kohtuuttomiksi. Alkavat autoritäärisen johtajansa suulla uhkailla, jos joku valittaa. Ja tietysti jättävåt itsenomat velvoitteensa kuten esim. hyttysverkkojen vaihtamisen hoitamatta.
Hieno firma.
Ei
Vaik joskus siel on ollut Janni.
Kouvola on ihan viihtyisä kaupunki. Keskusta ei ole kauppatarjonnaltaan kummoinen, mutta kauppakeskus Veturi on suorastaan kateutta herättävä, kun ei meillä täällä paljon isommassakaan kaupungissa ole sen veroista. Lisäksi Kouvolasta on hyvät yhteydet moneen suuntaan, eli jos alkaa piirit ahdistaa, niin helposti pääsee tuulettumaan muuallekkin.