Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä 16-vuotias saa rahaa ja OIKEITA töitä

Vierailija
07.06.2017 |

Hei! Muutan kesällä omilleni ja äitini sanoi että maksaa ruokaa muttei vuokraa, joten minun täytyy mennä töihin. Minun täytyy maksaa myös itse 1500e kausimaksu. Tukia en saa ennen kun täytän 17 ja en silloinkaan paljoa isäni yrityksen takia. Mistä saisin siis rahaa ja töitä? Vuokrahakemuksetkin olen jo lähettänyt ja tarkoituksena olisi muuttaa kesäkuun aikana.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kausimaksu on kallis, koska harrastan SM-tasolla kilpaurheilua arvostetussa seurassa.

Töiksi käy mikä tahansa ja osaan käyttää exeliä yms. Tietokonejuttuja.

Olen ajatellut laittavani kaupungin fb-ryhmiin mihin muutan, että hoidan lapsia ja haravoin pihan pientä maksua vastaan. Ohjaan tämän hetkisessä kaupungissa myös 4H-kerhoja ja ajattelin jatkaa tätä seuraavassakin kaupungissa.

Kausimaksu ei ole mitenkään kallis. Olet vaihtamassa paikkakuntaa, mutta pystyt kuitenkin jatkamaan arvostetussa seurassa urheilua?

Vierailija
22/43 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei vastaa kysymykseesi suoraan, mutta olethan ottanut huomioon: Vanhempasi ovat elatusvelvollisia etkä voi tehdä esim. pätevää vuokrasopimusta ilman heidän suostumustaan. Jos vanhemmat suostuvat vuokrasopimuksen allekirjoittamiseen, he ottavat samalla viime sijassa kannettavakseen vastuun vuokranmaksusta. Sama rautalangasta: jos vanhemmat antavat sinun muuttaa, vanhemmat myös maksavat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törmäilin alaikäisenä työaikaongelmiin hampurilaisräkälässä. Alaikäinen ei ainakaan tuolloin saanut tehdä mitään töitä klo 22 jälkeen ja paikka oli auki 23. Siitä tuli lopulta työnantajalle niin suuri ongelma työvuorojen kanssa että jouduin lopettamaan hommat.

Kaupan kassalla ongelmia olisi tullut alkoholin ja röökin myynnissä, mutta ehdin täyttää 18 juuri ennen työsuhteen alkua.

Hyllytyshommat on ok, mutta kaupat tykkäävät hyllyttää päiväsaikaan ettei hyllyttäjille tarvitse maksaa iltalisiä. Inventaaritkin taidetaan nykyään tehdä päiväsaikaan, jos niitä nyt enää edes tehdään manuaalisesti. Kinkkistä kyllä on 16 vuotiaana päästä tekemään mitään, lainsäädäntö pitää siitä kyllä huolen.

Vierailija
24/43 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysele kaikki pikaruokapaikat ja grillit joilla ei myydä tupakkaa. Myös siivoamaan voi päästä. Vanhempiesi tuloista varmaan riippuu voiko asuntoosi hakea asumistukea. Jos vanhempasi on pienituloisia saatat saada myös toimeentulotukea. Teitä joka tapauksessa kohdellaan perheenä ja heidän tulonsa vaikuttaa vaikka asuttekin erillään eivätkä suostu maksamaan. Yksi vaihtoehto on että menet sossuun ja kerrot ettet voi asua kotona. Noin kaverini on aikoinaan saanut sosiaalin maksamaan vuokran, mutta en tiedä miten yleisesti toimii.

Vierailija
25/43 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvilat käy myös työpaikaksi.

Vierailija
26/43 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat eivät voi estää lapsensa opiskelua joutumatta lain hampaisiin.

Vierailija
27/43 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysele kaikki pikaruokapaikat ja grillit joilla ei myydä tupakkaa. Myös siivoamaan voi päästä. Vanhempiesi tuloista varmaan riippuu voiko asuntoosi hakea asumistukea. Jos vanhempasi on pienituloisia saatat saada myös toimeentulotukea. Teitä joka tapauksessa kohdellaan perheenä ja heidän tulonsa vaikuttaa vaikka asuttekin erillään eivätkä suostu maksamaan. Yksi vaihtoehto on että menet sossuun ja kerrot ettet voi asua kotona. Noin kaverini on aikoinaan saanut sosiaalin maksamaan vuokran, mutta en tiedä miten yleisesti toimii.

Alaikäinen ei voi saada asumis- eikä toimeentulotukea.

Vierailija
28/43 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

19 - Kyllä voin.

21 - Olen vaihtanut tähän joukkueeseen toukokuussa ja kävin bussilla treeneissä. Sen takia, koska tiedän muutavani vaihdoin jo etukäteen tulevan asuinpaikkani seuraan.

Ap

Vierailija
29/43 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mee kerään pulloja/tölkkejä, kaks pussillista on noin 10€, riippuen tietysti aina vähän että minkä kokosia

kalastaminen on tietysti yksi, mutta tarviit kontakteja jotta saat saaliis myytyä

Vierailija
30/43 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy henk koht kyselemässä pikaruokapaikoista (hese, mäkkäri, subway ym).

Vierailija
31/43 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäinen ei voi saada asumis- eikä toimeentulotukea.[/quote]

Kun täyttää 17-vuotta alkaa saamaan tukia. Aion käydä myös kelassa kyselemässä olisiko tähänkin jotain poikkeusta.

Vierailija
32/43 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet tyttis ja hottis, niin ei ongelmaa.

Vierailija
33/43 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä maailma mennyt kummaksi kun ei saa edes ns. hanttihommia jos on alaikäinen. Tossa äsken joku sanoi että kaupan kassalle,ei pääse tupakka- ja kaljamyynnin vuoksi. Olin itse 16 kun olin 70-luvulla kassalla myymässä kaljaa ja tupakkaa. Tupakkaa sai tosin silloin ostaakin alaikäiset. En tiedä oliko laitonta vai ei, mutta kauppa oli Elanto eli ei mikään yksityinen pikkukauppa.

Vierailija
34/43 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

31 oli siis minä eli ap.

Minulla on jo hygieniapassi, joten ongelmaa ei sen puoleen ei ole.

Millä nimellä niitä kauppojen maistiais/tuote-esittelijöitä kutsutaan? Niihin pääsee kuulemma usein alaikäisetkin.

Vierailija
35/43 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miksi lasten täytyy muuttaa omilleen

Vierailija
36/43 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mainostenjako mahdollista? Ei sillä paljon saa, mutta jotain. Dogsitter ja muut 4-h yhdistyksen jutut? Lastenhoito?

Vierailija
37/43 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloititko ammattikoulun 13-vuotiaana? Sitten haet vaan koulutustasi vastaavaa työtä.

Vierailija
38/43 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloititko ammattikoulun 13-vuotiaana? Sitten haet vaan koulutustasi vastaavaa työtä.

Häh? En. Menen syksyllä lukioon.

Vierailija
39/43 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee isäs yritykseen.

Vierailija
40/43 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi eri vaihtoehtoja kirjoitti:

Onko mainostenjako mahdollista? Ei sillä paljon saa, mutta jotain. Dogsitter ja muut 4-h yhdistyksen jutut? Lastenhoito?

Kaupungin fb-ryhmään ja eri asuinalueiden ryhmiin aion laittaa ilmoituksen ja 4h-ohjaaja olen jo ja yritän päästä myös uudessa kaupungissa ohjaajaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi