Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi mun vatsa turpoaa aina ihan valtavaksi kun syön tai juon jotain?! Ärsyttää

Vierailija
07.06.2017 |

Siis aivan sama mitä suustani alas laitan, vatsani turpoaa kauttaaltaan sen näköiseksi, että näytän raskaanaolevalta. Vatsa on TODELLA suuri, sellainen ilmapallomainen. Aivan sama syönkö tomaattia, kananmunan, suklaata, lohta, pähkinöitä, leipää, perunaa. Sanomattakin selvää että leipä, pullat, puurot, pasta, peruna ja riisi turvottaa kaikista eniten. Mutta siinä ei ihan oikeasti ole suurta eroa, syön mitä vaan niin aina turpoaa. Olen muuten täysin terve, normaalipainoinen, laajassa verenkuvassa kaikki ok, juon vettä, harrastan liikuntaa, nukun hyvin, syön hyvin. Tämä on ihan hanurista, koska näytän aivan koomiselta aina syömisen jälkeen.

Onko jollain ollut tällaista ja mistä olette saaneet avun?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös turpoaa maha helposti, mutten ole kiinnittänyt huomiota kaikkiin turvotuksen aiheuttajiin. Olettaisin että hiilarit turvottaa eniten.

Vatsani on kyllä koko ajan turhan iso, mutta aamulla herätessä se on enemmän roikkuvaa mallia kuin koholla.

Muistelisin että mulla olk pömppis jo ala-asteella ollessani alipainoinen. Turpoamisestakin taisin "kärsiä" jo peruskoulussa. Olen nyt 26 v ja normaalipainoinen.

En tiedä liittyykö tähän, että joskus syömisen jälkeen alkaa väsyttää. Oletan johtuvan hiilareista.

Monirakkulaiset munasarjat (jotka mulla on) voi kai aiheuttaa rasvan kertymistä vyötärölle, mutta liittyyköhän tuo turpoaminen mitenkään siihen, en tiedä.

Vierailija
2/39 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkin näytän ihan siltä niinkun olisin viimeisilläni raskaana. ylävatsasta alavatsaan asti aivan pinkeä kupu...

t.ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se johtuu ihan siitä, mitä syöt. Jos haluat vaivasta eroon, niin ala kokeilla, minkälaisella ruualla vatsasi ei turpoa.

Vierailija
4/39 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä!!! Niin luulin olevani ainoa!

_Aivan sama_ mitä syön, hillitön turvotus. Sanomattakin selvää, etten esim. lähde ystävien kanssa ulos syömään, kiva laittautua nätiksi ja sitten ruoan jälkeen vaappua ilmapallona kun vatsaa kiristää, puristaa ja turvottaa. Olen normaalipainoinen.

Myöskin treffeille menen muualle kuin syömään.

Onko ap:lla sama kun mulla, että jo pieni määrä ruokaa riittää laukaisemaan turvotuksen?

Vierailija
5/39 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aika lailla sama juttu. Syyksi on paljastunut hiiva, jonka etenkin sokeri, maitotuotteet ja viljat saavat äitymään, ja vuotava suoli. Menossa on hiivankarkoitusruokavalio plus probiootit ja olo on helpottanut parissa viikossa tosi paljon. Ei vielä kokonaan, joten jatkan. Käytän näitä: 

http://www.dolphinfitness.co.uk/en/optibac-probiotics-saccharomyces-bou…

http://www.dolphinfitness.co.uk/en/optibac-probiotics-for-daily-wellbei…

Lisäksi lakritsijuurta, l-glutamiinia ja monta muuta luontaistuotetta. Tietoa löyty netistä, kun googlaa "vuotava suoli" tai "leaky gut", jos englanti taipuu, sekä "hiivasyndrooma".

Vältän nyt kaikkia näitä: sokeri (myös hedelmät ja makeutusaineet, ksylitoli on ok), viljat, maitotuotteet, valkoinen riisi, kofeiini, sienet, kaikki prosessoitu ruoka, hiiva, alkoholi. Ei ole kivaa, mutta olo on parantunut tosi paljon enkä enää turpoa yhtä paljon syötyäni.

Vierailija
6/39 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä!!! Niin luulin olevani ainoa!

_Aivan sama_ mitä syön, hillitön turvotus. Sanomattakin selvää, etten esim. lähde ystävien kanssa ulos syömään, kiva laittautua nätiksi ja sitten ruoan jälkeen vaappua ilmapallona kun vatsaa kiristää, puristaa ja turvottaa. Olen normaalipainoinen.

Myöskin treffeille menen muualle kuin syömään.

Onko ap:lla sama kun mulla, että jo pieni määrä ruokaa riittää laukaisemaan turvotuksen?

No et ole ainoa :) Kyllä, pienikin määrä riittää. Kyse ei ole siis siitä, että ahtaisin itseni turvoksiin, vaan pienikin määrä ruokaa/juomaa vatsaan riittää että turvottaa.

Vierailija
7/39 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aika lailla sama juttu. Syyksi on paljastunut hiiva, jonka etenkin sokeri, maitotuotteet ja viljat saavat äitymään, ja vuotava suoli. Menossa on hiivankarkoitusruokavalio plus probiootit ja olo on helpottanut parissa viikossa tosi paljon. Ei vielä kokonaan, joten jatkan. Käytän näitä: 

Lisäksi lakritsijuurta, l-glutamiinia ja monta muuta luontaistuotetta. Tietoa löyty netistä, kun googlaa "vuotava suoli" tai "leaky gut", jos englanti taipuu, sekä "hiivasyndrooma".

Vältän nyt kaikkia näitä: sokeri (myös hedelmät ja makeutusaineet, ksylitoli on ok), viljat, maitotuotteet, valkoinen riisi, kofeiini, sienet, kaikki prosessoitu ruoka, hiiva, alkoholi. Ei ole kivaa, mutta olo on parantunut tosi paljon enkä enää turpoa yhtä paljon syötyäni.

Mun ruokavalioon ei kuulu sokeri, hedelmät, makeutusaineet, viljat eikä prosessoitu ruoka. Maitotuotteita käytän vähän, kahvia juon vähän, hiivaa tulee leivästä jota syön n2 siivua viikossa. Suoraan sanoen ketuttaa tämä tilanne, koska en halua olla mikään ruokavammainen joka syö vaan kurkkua ja lehtikaalia. Ja toisaalta en taas jaksaisi tätä hemmetin turvotusta. Mun ruokavalio koostuu lähinnä kasviksista, juureksista, lihasta, munista. Ja ihan oikeasti sitä turvotusta tulee myös jos syön sitä pelkkää kurkkua.

t.ap

Vierailija
8/39 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minunkaan ruokavalioon ne juuri kuulu, mutta olen niille selvästikin erityisen herkkä. Vuotava suoli voi aiheuttaa tosi paljon vaivoja. Oletko käynyt testauttamassa ruoka-aineallergiat ja -yliherkkyydet? Tiedän tunteen, turvotusta tulee ihan kaikesta, kun vatsa ja suoli ei ole kunnossa! En minäkään haluaisi olla ruokavammainen enkä aio loppuelämääni ollakaan. Jos saan suolen kuntoon muutaman viikon tai kuukauden kituuttamisella, olen sen valmis tekemään. Minä muuten olen yliherkkä just kurkulle ja turpoan siitä heti. :D

Vierailija
9/39 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minunkaan ruokavalioon ne juuri kuulu, mutta olen niille selvästikin erityisen herkkä. Vuotava suoli voi aiheuttaa tosi paljon vaivoja. Oletko käynyt testauttamassa ruoka-aineallergiat ja -yliherkkyydet? Tiedän tunteen, turvotusta tulee ihan kaikesta, kun vatsa ja suoli ei ole kunnossa! En minäkään haluaisi olla ruokavammainen enkä aio loppuelämääni ollakaan. Jos saan suolen kuntoon muutaman viikon tai kuukauden kituuttamisella, olen sen valmis tekemään. Minä muuten olen yliherkkä just kurkulle ja turpoan siitä heti. :D

Missä tuommoset voi käydä testauttamassa? Ihanko varaan jostain yksityiseltä klinikalta ajan? En ole missään testeissä käynyt oma mutu-tuntuma on vaan, että mitä voin syödä ilman järjetöntä turpoamista, eli mistä selviän vaan "normaalilla turvotuksella" :D

Tää on niin ärsyttävä vaiva. Mulla oli tuossa jokunen aika sitten vatsatauti, jolloin en pystynyt syömään enkä juomaan juuri mitään, ja silloin näytin hyvältä! :D Oikeasti, silloin mulla oli sellainen normaali litteä vatsa. Heti kun paranin niin tuli tää hemmetin tynnyri takaisin.

t.ap

Vierailija
10/39 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taidan olla jo niin vanha ja kyllästynyt tähän turpoiluun, että yksinkertaisesti välttelen kaikkea.

Syön pieniä annoksia kerrallaan, esim. yksi banaani, viisi haarukallista salaattia, kaksi kpl. uusia perunoita tai vaikka 100g wokkivihanneksia.

Ainoa tapa pitää turvotus, vatsan kupliminen ja pinkeys poissa.

Haaveilen kolmen ruokalajin illallisesta.

-4

Vierailija
11/39 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun ruokavalioon ei kuulu sokeri, hedelmät, makeutusaineet, viljat eikä prosessoitu ruoka. Maitotuotteita käytän vähän, kahvia juon vähän, hiivaa tulee leivästä jota syön n2 siivua viikossa. Suoraan sanoen ketuttaa tämä tilanne, koska en halua olla mikään ruokavammainen joka syö vaan kurkkua ja lehtikaalia. Ja toisaalta en taas jaksaisi tätä hemmetin turvotusta. Mun ruokavalio koostuu lähinnä kasviksista, juureksista, lihasta, munista. Ja ihan oikeasti sitä turvotusta tulee myös jos syön sitä pelkkää kurkkua.

t.ap

Ruokavalioosi ei kuulu vilja, mutta syöt kuitenkin leipää. Maitotuotteet aiheuttavat usein turvotusta.

Vierailija
12/39 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Aivan hirveä turvotus. Ja ilmavaivat. Riippumatta siitä mitä syön, se tulee kaikesta. Ruuan jälkeen on pari tuntia huono olo, maha paisuneena ja vessassa saa juosta kaasuttelemassa vähän väliä. Painajaismaista. 

Olen siirtynyt töissä omiin eväisiin, koska silloin pystyn hallinnoimaan mitä syön. Lähinnä kasviksia ja lihaa, vaan söin mitä vain niin paisunta tapahtuu. 

En syö liikaa, en syö sokereita, en hiivoja, en vehnää. Luoja tätä oloa taas.

Vierailija
13/39 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.ap

Ruokavalioosi ei kuulu vilja, mutta syöt kuitenkin leipää. Maitotuotteet aiheuttavat usein turvotusta.

Jep huomasin itsekin, tarkoitin että en juurikaan syö viljatuotteita. Mutta enpä osannut kirjoittaa ajatuksiani oikein tuohon :) Joo, mulla tulee aivan järkyttävä turvotusta kaikista jugurteista, rahkasta ja jäätelöstä, joten en niitä syö. Ruaanlaitossa käytän voita ja joskus esim smetanaa, siinä mun maitotuotteiden käyttö.

t.ap

Vierailija
14/39 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomesta en oikein osaa sanoa, missä kannattaisi testi teettää, mutta eiköhän löydy ravintoasiantuntijoita, joilta saa tietoa. Kannattaa myös googlata paaaaljon ja vertailla. Itse teetin Leap MRT -testin, joka on verikoe. Se on todella kallis mutta kannatti.

Vierailija
15/39 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis tosiaan, olen myös kokeillut olla TÄYSIN ilman viljatuotteita ja maitotuotteita, sekä sokeria. Käytännössä tuolloin söin vain kasviksia, lihaa, kananmunia, öljyä, pähkinää. Silti turvotti.

t.ap

Vierailija
16/39 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomesta en oikein osaa sanoa, missä kannattaisi testi teettää, mutta eiköhän löydy ravintoasiantuntijoita, joilta saa tietoa. Kannattaa myös googlata paaaaljon ja vertailla. Itse teetin Leap MRT -testin, joka on verikoe. Se on todella kallis mutta kannatti.

Lisään vielä, että teetin tämän testin, jossa selvisi paha hiivaongelma: https://www.greatplainslaboratory.com/organic-acids-test/

Vierailija
17/39 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla vain raskaana...

Vierailija
18/39 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis tosiaan, olen myös kokeillut olla TÄYSIN ilman viljatuotteita ja maitotuotteita, sekä sokeria. Käytännössä tuolloin söin vain kasviksia, lihaa, kananmunia, öljyä, pähkinää. Silti turvotti.

t.ap

Söitkö silloin paljon kaalia?  Ruusukaali on ainakin paha turvottaja.

Vierailija
19/39 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t.ap

En ole mikään lääkäri, mutta kuulostaa tosi paljon samalta kuin minulla. Vuotava suoli aiheuttaa juuri tuollaisia oireita. http://www.bloatingtips.co.uk/blog/2012/10/leaky-gut-syndrome-and-bloat…

http://www.bloatingtips.co.uk/blog/2012/11/healing-leaky-gut.html

Vierailija
20/39 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.ap

Söitkö silloin paljon kaalia?  Ruusukaali on ainakin paha turvottaja.

En syönyt. Olen huomannut että kaikki kaalit, keräkaali, kukkakaali, parsakaali, ruusukaali turvottaa ja tekee olon tukalaksi.

t.ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi