Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi mun vatsa turpoaa aina ihan valtavaksi kun syön tai juon jotain?! Ärsyttää

Vierailija
07.06.2017 |

Siis aivan sama mitä suustani alas laitan, vatsani turpoaa kauttaaltaan sen näköiseksi, että näytän raskaanaolevalta. Vatsa on TODELLA suuri, sellainen ilmapallomainen. Aivan sama syönkö tomaattia, kananmunan, suklaata, lohta, pähkinöitä, leipää, perunaa. Sanomattakin selvää että leipä, pullat, puurot, pasta, peruna ja riisi turvottaa kaikista eniten. Mutta siinä ei ihan oikeasti ole suurta eroa, syön mitä vaan niin aina turpoaa. Olen muuten täysin terve, normaalipainoinen, laajassa verenkuvassa kaikki ok, juon vettä, harrastan liikuntaa, nukun hyvin, syön hyvin. Tämä on ihan hanurista, koska näytän aivan koomiselta aina syömisen jälkeen.

Onko jollain ollut tällaista ja mistä olette saaneet avun?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla vain raskaana...

Raskaana viimeiset 10 vuotta juu :D 

t.ap

Vierailija
22/39 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa vatsasi ei kestä suurta määrää kasviksia? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut mitään entsyymivalmistetta? En itse tiedä mitään niiden toimivuudesta mutta ainahan kokeilla voi.

Vierailija
24/39 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi mahdollinen syy voi olla vatsahapoissa. Pienempi ruokailuväli voi helpottaa.

Vierailija
25/39 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua. Jopa pelkän veden juominen saa vatsan paisumaan järkyttävän kokoiseksi. Ja mikään ei auta asiaan...🙁

Vierailija
26/39 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kerrottu kaiken ap:n sanoman turvottavan; maitotuotteet, viljat, kaalit, sokeri, kasvikset jne.

Eli ap:n on elettävä auringon valolla 😂

Vierailija
27/39 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko FODMAP ruokavalio tuttu? Kokeile sitä, mulla se vähentää turvotusta.

Vierailija
28/39 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kerrottu kaiken ap:n sanoman turvottavan; maitotuotteet, viljat, kaalit, sokeri, kasvikset jne.

Eli ap:n on elettävä auringon valolla 😂

No tämähän on hyödyllinen kommentti. Aika paljon jää vielä syötävää.

Vierailija
29/39 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kun siellä on nyt jokin tulehdustila tai muu vastaava, josta turvotus johtuu eikä niinkään vain siitä, mitä syö. Sen takia pitäisi saada suolisto kuntoon, että voisi syödä muutakin kuin sitä auringonvaloa. Eli tiukkaa ruokavaliota ja oikeita ravintolisiä JONKIN AIKAA. Hyvin harva joutuu loppuelämänsä niin elämään.

Vierailija
30/39 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kun siellä on nyt jokin tulehdustila tai muu vastaava, josta turvotus johtuu eikä niinkään vain siitä, mitä syö. Sen takia pitäisi saada suolisto kuntoon, että voisi syödä muutakin kuin sitä auringonvaloa. Eli tiukkaa ruokavaliota ja oikeita ravintolisiä JONKIN AIKAA. Hyvin harva joutuu loppuelämänsä niin elämään.

Se suolisto saadaan kuntoon syömällä, ei valittamalla.

Vierailija
31/39 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Maailman kamalin vaiva ja riesa, itsellä tilanne oli pari vuotta sitten todella paha! itkin usein työpaikan vessassa päivällä, kipu oli niin kova eikä farkut menneet kiinni... ihan sama mitä olin syönyt. Lääkärissä juoksin minkä kerkesin. Ärtyneen suolen oireyhtymä sanottiin.. huoh. Kävin ravitsemusterapeutillakin  monta kertaa, ei apua.

Nyt on tilanne vähän parempi, mutta toisina päivinä ihan helvetillinen. Ei käsitystä mistä oikeasti johtuu. Joskus tulee jostain joskus ei, mutta pääasiassa kaikki mikä kurkusta menee alas aiheuttaa tuon :((

Itse syön aamulla töissä kaurapuuron marjoilla ja sitten syön vasta kotona. olen n. 7 tuntia syömättä töissä, juon hiton paljon vettä, joskus jotain hyvin pientä, esim viili tai banaani. EI vaan pysty syömään.

Kotona sitten syön kanaa, kalaa, puuroa, rahkaa, munakkaan jtn. Yksi pahimmista on salaatti, siis ihan perus salaatinlehti, kurkku, tomaatti.. jne.. en pysty, se aiheuttaa selkeästi pahimmat kivut helposti vuorokaudeksi putkeen.

Somacia vedän yhden joka päivä, auttaa närästykseen.

Aamut kun herää on ihania, silloin ei mahaan satu.... :(

Vierailija
32/39 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se suolisto saadaan kuntoon syömällä, ei valittamalla.

Siihenhän ap tässä kyseli neuvoja, ei valittamiseen.

Vierailija
33/39 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma voi edellämainittujen lisäksi olla, että ruoka ei yksinkertaisesti sula vatsassa kunnolla, tai mahahappoa ei erity riittävästi ruoan sulattamiseen. Luontaistuotekaupasta saa ruoansulatusentsyymejä esim. Solgarin Digestive Enzymes, ja Solgar Betaine HCL. Jälkimmäistä ei saa käyttää jos on mahahaava, selvittämätöntä vatsakipua tai käyttää samanaikaisesti vatsaa ärsyttäviä lääkkeitä esim. aspiriini. Betaine HCL tulee myös aina ottaa proteiinipitoisen aterian yhteydessä. Sitä ei koskaan saa ottaa tyhjään vatsaan.

Toinen mikä voi auttaa on laadukas probioottivalmiste. Esimerkiksi apteekista saatava probioottijauhe.

Vierailija
34/39 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä. Maailman kamalin vaiva ja riesa, itsellä tilanne oli pari vuotta sitten todella paha! itkin usein työpaikan vessassa päivällä, kipu oli niin kova eikä farkut menneet kiinni... ihan sama mitä olin syönyt. Lääkärissä juoksin minkä kerkesin. Ärtyneen suolen oireyhtymä sanottiin.. huoh. Kävin ravitsemusterapeutillakin  monta kertaa, ei apua.

Nyt on tilanne vähän parempi, mutta toisina päivinä ihan helvetillinen. Ei käsitystä mistä oikeasti johtuu. Joskus tulee jostain joskus ei, mutta pääasiassa kaikki mikä kurkusta menee alas aiheuttaa tuon :((

Itse syön aamulla töissä kaurapuuron marjoilla ja sitten syön vasta kotona. olen n. 7 tuntia syömättä töissä, juon hiton paljon vettä, joskus jotain hyvin pientä, esim viili tai banaani. EI vaan pysty syömään.

Kotona sitten syön kanaa, kalaa, puuroa, rahkaa, munakkaan jtn. Yksi pahimmista on salaatti, siis ihan perus salaatinlehti, kurkku, tomaatti.. jne.. en pysty, se aiheuttaa selkeästi pahimmat kivut helposti vuorokaudeksi putkeen.

Somacia vedän yhden joka päivä, auttaa närästykseen.

Aamut kun herää on ihania, silloin ei mahaan satu.... :(

Kuulostaa tutulta. Tuo salaatti tekee itselläni hirveän turvotuksen ja lisäksi aiheuttaa ripulin. Mikähän siinäkin on? Eihän salaatti edes sisällä juuri mitään.

Vierailija
35/39 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mulla on ollut lapsesta asti järkyttävä pallomaha, ihan sama mitä suuhun laittaa. Herätessä ei turvota, mutta heti kun nielaisee vaikka lusikallisen vettä, niin maha on pinkeä. Lääkärille kun kerroin mahaongelmista, sanoi vaan että kuulostaa ärtyvältä suolelta, ja kokeilemalla selviää, mikä ruokavalio sopii. Joo v*ttu kappas, eipä oo tullu mieleen kokeilla tässä 30 vuoden aikana. Ei vaan vielä ole löytynyt mitään sellaista joka ei turvottaisi. Kai sitä pitäisi olla kuukausi syömättä ja juomatta, ja sitten aloittaa pikkuhiljaa maistelemalla sitä auringonvaloa, sitten ehkä vähän suihkutella kielelle vettä jne.

Vierailija
36/39 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on sama mitä ikinä laitan suuhun niin vatsa turpoaa mutta voiko se olla siitä etten harrasta liikunatt

Vierailija
37/39 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on sama mitä ikinä laitan suuhun niin vatsa turpoaa mutta voiko se olla siitä etten harrasta liikunatt

Olen kärsinyt varmaan 15 vuotta vatsan turvottelusta ja pahimpina aikoina ei voinut vaikuttaa siihenkään että pieru pääsi karkuun. Nyt olen vasta 2 vuotta tajunnut että kärsin ärtyvästä suolesta. Voin syödä rauhallisina aikoina mitä tahansa ja vatsa pysyy kunnossa, ei siis ole viljaongelmaa eikä laktoosivaivaa. Nyt olen puoli vuotta kärsinyt stressistä ja mielikin ollut maassa, joka on vaikuttanut siihen että olen liikkunut vähemmän. Ja työ on istumatyötä päätteellä. Eli ei mikään terveellinen yhdistelmä tämä kaikki. 

Vatsa on aamulla aivan kuralla, oli parin kuukauden ajan. Mutta aamu on ainoa aika vuorokaudesta, kun vatsa näyttää peilistä normaalilta. Sen jälkeen onkin aivan sama mitä syö, kun vatsa suuttuu aivan kaikesta. Nyt mulla on lomaa ja vatsakin on päässyt rauhoittumaan.

Ruokavalio ei siis aina auta, mutta FODMAP-ruokavaliossa luetellaan ne pahimmat, mitä kannattaa välttää. Tärkeintä olisi saada stressi pois ja liikkua jonkun verran. Sekin on helpommin sanottu kuin tehty. Kun ottaa stressiä jo siitäkin että liikkuisi enemmän. Kannattaa myös kiinnittää huomiota siihen, että juo paljon, ihan vettä tai laimeaa mehua.

N42

Vierailija
38/39 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sma oon kylläkin 13 ja hiukan alipainoinen mutta äsken tein 40 min treenin ja sitten otin mansikka banaani smoothieta ja vatsa on kuin pallo. Auttaisikohan vatsalihakset ettei turpoisi jos sellaiset sais

Vierailija
39/39 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa pötsiklubiin😄

Itse olen aika hoikka ja pieni..kunnes olen syönyt sitten se alkaa😣 vatsa on ku 9 kk raskaana varpaitani en nää. Ihan sama mitä syön tai en syö olen vaaaaltava. Ilmaa tulee takaboxista niin että verhot vaan heiluu 😩