Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5 v lapsi oli hukkua uimahallissa

Vierailija
07.06.2017 |

Käykääpä katsomassa mtv:n sivulta valviontavideo miten 5 v lapsi oli hukkua uimahallissa. Aivan järkyttävää että ihan vieressä on varmaan 10 ihmistä jotka ei tee mitään kun lapsi kelluu ja kelluu pää vedesssä. Linkki ei ehkä onnistu kännyllä.

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/video-viisivuotias-kamppail…

Kommentit (256)

Vierailija
181/256 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todistin vastaavaa tilannetta juuri vähän aikaa sitten etelänlomalla (ei onneksi edennyt kuperkeikkavaihetta pidemmälle) ja kyllä se "hukkuva" vaan erottui mun ja mieheni silmään jo tosi kaukaa altaan toiselta puolelta. Vesi liikkui eri tavalla, välillä tyyntyi ja sitten nousi kuin suihkulähde kun lapsi räpiköi. Mä jäädyin täysin ja hakkasin mieheni selkää että "mene!" mutten kyennyt edes huutamaan. Se oli hirveä tunne ja toivon että kykenisin toimimaan jos joudun yksin vastaavaan tilanteeseen. Vaistomaisesti tiesin miehen osaavan toimia jo työnsä puolesta. Mies meni, pojan isä ehti ensin pelastamaan. Muut ei reagoineet??? 5v kyseessä. Oli sanottu että "pysy lastenaltaassa".

Kirjoitin siis tämän ja lisäyksenä, että olimme heidän lisäksi yksi ainoista lapsiperheistä joten kai me oltiin jo omien taaperoiden takia "hälytystilassa" eli silmät auki kun taas loppuporukka siemaili aurinkotuoleissa drinksujaan. Mua järkytti jälkeenpäin tosi paljon tämä ettei kukaan huomaa/reagoi. Toivon että videon katsoo mahdollisimman moni, jotta osattaisiin toimia hädän hetkellä.

Vierailija
182/256 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pelastanut hukkuvan lapsen ja voin sanoa, ettei siinä tapauksessa ollut helppo huomata hätää. Lapsi näytti vain seisovan vedessä ja vieressä oli kymmeniä uimareita. Yksikin mies melkein törkki hukkuvaa lasta selällään.

Olen itse ollut vähällä hukkua lapsena ja siksi kai tunnistin lapsen hädän. Vaatteet päällä kahlasin veteen vedin lapsen rannalle. Lapsi oli onneksi tajuissaan, elvytystä ei tarvittu. HIukan oli hörppinyt vettä, mutta suurin vaurio oli henkinen järkytys.

En yhtään ihmettele miksi toiset eivät hukkuvaa huomanneet. Toisin kuin moni luulee harvempi hukkuva räpiköi hädissään vaan moni jähmettyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/256 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa videota. En tiedä onko sama mistä puhuit..

Vierailija
184/256 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin noita videoita. Hukkuva kyllä näyttää erinlsiselta. Nyt osaisin ehkä tunnistaakin tilanteen. Mutta valppaana pitää olla.

Vierailija
185/256 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin katsoin monta noita Wavepool rescue -videoita, ja olen kyllä täysin eri mieltä!

Vaikka kuinka tuijotin "sillä silmällä", kun tiesin että joku siellä on kohta pulassa, en huomannut yhtäkään ennen pelstajan reagointia.

Hurja määrä eri suuntaan loiskuttelevia ja temppuilevia muksuja ja vellova vesi.

Kaikki kunnia uimavalvojille, ei mikään helppo duuni!

Vierailija
186/256 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla vieressä(lähes iholla ollut) nainen jollain tapaa lamaantui kauhusta, siis pelkästä ajatuksesta että vieressä kelluu kuollut pikkulapsi. Aivot siis estivät asian etenemisen tietoisuuden lopputasolle, tälle on varmasti joku hieno tieteellinen nimi olemassa. Vähän sama jos kadulla tulisi avaruusolio vastaan, osa ihmisistä ei näkisi yhtään mitään, koska aivot estäisivät sen.

Vierailija
187/256 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tapahtuin Flamingossa ja tästä oli jo aiemmin juttua pari viikkoa sitten ilmna videota.

Vierailija
188/256 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos avustasi, taitaa olla juurikin yksi niitä videoita, joista puhuin. Vaatii kyllä harjaantuneisuutta reagoida nopeasti. Kuten joku jo aiemmin totesi, toivottavasti keskustelun aikaansaanut videokin opettaa mahdollisimman monia jatkossa tunnistamaan tilanteen ja toimimaan hädän hetkellä.

Vierailija
189/256 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi koulutuksen käynyt sanoa etteikö tuota huomaisi. Lapsi makaa pää alas päin useita minuutteja. Uimavalvojan pitää ja hän saa tehdä vain kahta seuraavaa: 1. Kävellä altaitten reunoja pitkin seuraten tapahtumia vedessä. 2. Katsoa ruutuja tapahtumista kopissa. Minusta uimavalvojan koppia ei pitäisi olla ollenkaan. Uimavalvoja olisi ruutujen kanssa keskellä uimahallia. Ei neljän seinän sisällä peränurkassa masentumassa.

Vierailija
190/256 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset äidit eivät ole tuollaisia

Olen usein käynyt tuolla vuosaaren uimahallin tuossa porealtaassa, ja useimmat siellä ovat ulkomaalaisia, lähinnä venäjää kuulee.

Vierailija
191/256 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha tuossa noita sivullisia on syyttää!

Miten kukaan ÄITI/ISÄ jättää uimataidottoman lapsen ilman valvontaa?? Ilman kellukkeita??

Kyllä niillä sivullisillakin on peiliin katsomista. Pelastustoimen laiminlyönti tuollaisessa tapauksessa on rikos. Pääsyyllinen tietenkin on äiti, pistää miettimään millainen vanhempi jättää uimataidottoman 5-vuotiaan yksin veden ääreen.

Vierailija
192/256 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kamala. Tosi kauan taisteli, sitten viimisillä voimilla koitti vielä ojentaa kätensä tuota yhtä naista kohden joka katsoi kohti mutta siirtyi muualle..

Hyi että mun sielua ja sydäntä kylmää. Varmaan tosi kovat traumat jäi pienelle, Luojan kiitos jäi henkiin!!

Eikö kukaan muu kuin minä tunnista Apu-lehden bloggaajaa videolla?

Vierailija
193/256 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko altaassa av-mammaa???

194/256 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt tosiaan ymmärrä miten jotkut "puolustelee" tätä tilannetta! Siis herranen aika, se lapsi on ties miten kauan pää allaspäin ympäri allasta. Onko niin vtun kauheeta auttaa jo siinä vaiheessa kun oli hukkumaisillaan? Onko niin kauheeta koskea tuntemattomaan lapseen, nostaa ylös ja kysyä ootko Ok? Tai huutaa paikalle valvoja? Tuli varmasti äidillekin tosta "traumoja" mutta kyllä pääsi liian vähällä. Onkohan pojalla niitä ns. "korvausrahoja" enään 18 vuotiaana tilillä.. Suututtaa niin.

195/256 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nyt laitan tämän läheltä piti tilanteen tänne myös. Tunnistakoon kuka haluu.. Tämä oli ihan sairasta kattoa miten aikuiset ihmiset vaan kattoo ja kulkoo ohi. Kamalinta oli nähdä miten poika "ajelehti" ympäri allasta 😞. Mulla on eräs vastaavanlainen tapaus. Oltiin mieheni, lapsen ja mun velien kaa rannalla. Muutenkin melko hiljanen paikka ja oli viileä ilma. Rannalla oli meidän lisäksi perhe, isä ja äiti + 2-3 lasta. Veteen uskalsi lopuksi mun mies ja toisen perheen n. 10v tyttö.. Yhtäkkiä se tyttö alkoi pärskiin siellä vedessä (siinä kohtaa tuloo äkkisyvää, kokemuksesta tiiän).. Perhe ei ees kattonu sinne suuntaan. Mun mies juoksi veteen, nosti tytön sieltä ja toi rantaan. Tyttö tärisi ja yski. Arvatkaas mikä oli kiitos tältä tytön perheeltä? Vittumainen mulkailu, tyttö pyyhkeisiin ja kiiresti pois. Kyllä ne jaksoi taaksepäin vielä vilkuilla.. 😁

Tämän tekstin kirjoittajana haluun sanoa, että sen tytön isä oli/on liikunnanopettaja 😒

196/256 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ihan koko ketjua lukenut joten ehkä tämä seikka on jo tullut esiin: uimavalvojana on voinut toimia vaikka paikan siivooja. Kyllä. Jos virallinen uimavalvoja menee esim. vessaan, se siivooja, kahvilan myyjä tai vaikka paikalle tullut huoltomies saattaa joutua sijaiseksi.

Vierailija
197/256 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tässä tarinan opetus on se, että katsokaa niiden lastenne perään!

Saattaisin jopa olla sen kannalla, että kiellettäisiin lapsilta pääsy näihin poreammeisiin.

Toki auttaisin jos huomaisin, mutta mullakin on huono näkö ja en ui silmälasit päässä, lisäksi tuollaiseen poreammeeseen menen rentoutumaan, en pysymään valppaana ja vahtimaan muiden lapsia. Mulla ei itselläni ole lapsia just siksi etten jaksaisi pysyä jatkuvasti skarppina ja menis hermot jos en saisi edes välillä ummistaa silmiäni/olla omissa ajatuksissani. Nytkö minulta kielletään rentoutuminen näissä altaissa siksi, ettei vanhemmat jaksa katsoa lastensa perään? Kysymys niille jotka syyllisti altaassa rentoutuvia aikuisia jotka ei huomanneet lapsen hätää.

Uimarannallakaan en "laske nuppeja", vaan seurustelen seuralaisteni kanssa ja vahdin HEITÄ jos menevät uimaan. Tiedostan riskin jos olen yksin liikkeellä ja menen uimaan: hukkumistani tuskin huomattaisiin, koska kukaan ei katso juuri minun perääni eikä ihmettele jos en saavukkaan rantaan, todennäkäisesti sitten hukun lopullisesti, ilman että se on kenenkään syy.

Vierailija
198/256 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on valitettavasti pakko myöntää, etten minä olisi tajunnut tilannetta altaassa ollessani. Nyt toki ymmärsin tilanteen videolta kun tiesin mitä katsoa.

Oma lapseni oppi uimaan 4-v. ja hän on pienikokoinen ikäisekseen. Hän teki kuperkeikkoja ja sukelteli samaan malliin kuin poika alussa. Jossain vaiheessa kisasivat isosiskonsa kanssa siitä kumpi pystyy kellumaan pidempään. Eli minä en VALITETTAVASTI olisi tajunnut tuota tilannetta.

Eikä mulle tulisi mieleenkään, että pieni lapsi on syvässä altaassa ilman valvontaa.

Vaikka lapaeni ovat taitavia uimareita, he eivät päässeet veden ääreen yksin.

Parasta keaäisin syvällä uimarannalla on lasten mielestä ollut laiturilta juoksu ja hyppy syvään veteen. Minä olin aina valvomassa. Useita kertoja vieras ihminen puuttui tilanteeseen AUTTAMISTARKOITUKSESSA, kun ei huomannut minun valvovan eikä vieras tiennyt, että lapsella on lupa hyppimiseen.

Kerran etelässä uima-altailla ollessa uimavalvoja hyppäsi perään kun lapsi juoksi ja pomppasi altaaseen ja minä olin parin metrin päässä tulossa.

Asia selvitettiin ja tietysti kiitin valvojaa kovasti vaikka oikeaa tarvetta ei tällä kertaa ollutkaan.

Vierailija
199/256 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tässä tarinan opetus on se, että katsokaa niiden lastenne perään!

Saattaisin jopa olla sen kannalla, että kiellettäisiin lapsilta pääsy näihin poreammeisiin.

Toki auttaisin jos huomaisin, mutta mullakin on huono näkö ja en ui silmälasit päässä, lisäksi tuollaiseen poreammeeseen menen rentoutumaan, en pysymään valppaana ja vahtimaan muiden lapsia. Mulla ei itselläni ole lapsia just siksi etten jaksaisi pysyä jatkuvasti skarppina ja menis hermot jos en saisi edes välillä ummistaa silmiäni/olla omissa ajatuksissani. Nytkö minulta kielletään rentoutuminen näissä altaissa siksi, ettei vanhemmat jaksa katsoa lastensa perään? Kysymys niille jotka syyllisti altaassa rentoutuvia aikuisia jotka ei huomanneet lapsen hätää.

Uimarannallakaan en "laske nuppeja", vaan seurustelen seuralaisteni kanssa ja vahdin HEITÄ jos menevät uimaan. Tiedostan riskin jos olen yksin liikkeellä ja menen uimaan: hukkumistani tuskin huomattaisiin, koska kukaan ei katso juuri minun perääni eikä ihmettele jos en saavukkaan rantaan, todennäkäisesti sitten hukun lopullisesti, ilman että se on kenenkään syy.

Tässähän ei ollut kyseessä poreallas vaan spa-allas

Vierailija
200/256 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan tsunami-keskustelun: AV-mamman lapsi ei olisi päässyt veden mukana, koska mamma olisi pitänyt kiinni!

Muistan tapauksen yli 20v takaa. Kävelin kadulla ja vastaan tuli hoippuva mies, joka mölisi jotain ja otti valopylväistä kiinni. Sitten sieltä juoksi toinen mies, joka alkoi sättiä minua, etten tee mitään vaikka tuolla hoippuvalla miehellä on selvästi sairauskohtaus. No minusta hoippuva selvästi näytteli ja olin ihan varma, että jos menen lähelle, hän nappaa laukkuni tms. Olin tuolloin viimeisilläni raskaana ja koin itseni haavoittuvaksi. Tämä toinen mies säntäsi läheiseen liikkeeseen soittamaan ambulanssia. Tapahtui siis aikaan, jolloin kännykkä ei ollut jokaisen tai edes joka toisen vakiovaruste.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi