Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5 v lapsi oli hukkua uimahallissa

Vierailija
07.06.2017 |

Käykääpä katsomassa mtv:n sivulta valviontavideo miten 5 v lapsi oli hukkua uimahallissa. Aivan järkyttävää että ihan vieressä on varmaan 10 ihmistä jotka ei tee mitään kun lapsi kelluu ja kelluu pää vedesssä. Linkki ei ehkä onnistu kännyllä.

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/video-viisivuotias-kamppail…

Kommentit (256)

Vierailija
201/256 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan tsunami-keskustelun: AV-mamman lapsi ei olisi päässyt veden mukana, koska mamma olisi pitänyt kiinni!

Muistan tapauksen yli 20v takaa. Kävelin kadulla ja vastaan tuli hoippuva mies, joka mölisi jotain ja otti valopylväistä kiinni. Sitten sieltä juoksi toinen mies, joka alkoi sättiä minua, etten tee mitään vaikka tuolla hoippuvalla miehellä on selvästi sairauskohtaus. No minusta hoippuva selvästi näytteli ja olin ihan varma, että jos menen lähelle, hän nappaa laukkuni tms. Olin tuolloin viimeisilläni raskaana ja koin itseni haavoittuvaksi. Tämä toinen mies säntäsi läheiseen liikkeeseen soittamaan ambulanssia. Tapahtui siis aikaan, jolloin kännykkä ei ollut jokaisen tai edes joka toisen vakiovaruste.

Eikö raskaana oleva voi mennä läheiseen liikkeeseen soittamaan ambulanssia? Itse olen muuten soittanut kerran samanlaiset oireet omaavalle miehelle ambulanssin, puhui epäselvästi ja horjui, lopulta kaatui maahan. Siihen aikaan oli kyllä jo kännykät. Selvisi että oli diabeetikko jolla oli insuliinisokki. (En sitä insuliinisokiksi osannut päätellä niin en mitään sokeria voinut tarjota.)

Vierailija
202/256 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siis häh...sehän tekee jotain temppuja tuolla vedessä? eihän tuommosta nyt voi tietää että uiko vai hukkuuko.

Katsoin ihan samaa, näyttää minun silmiini siltä että lapsi ihan normaalisti polskuttaa ja temppuilee vedessä. Se taas ei näyttänyt normaalilta, että lapsi kellui kasvot veden alla elottoman näköisenä. Mutta helppo tuomita täältä, kun näkee videolta ja tietää että kyseinen lapsi on hukkumassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/256 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itis mamujen uimahalli

Ei ole silti Itiksestä tuo video vaan Vuosaaresta. 

Vierailija
204/256 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten äiti voi jättää pienen uimataidottoman lapsen yksin altaaseen vastuu on täysin hänen mutta jos ympärillä on muita aikuisia ei saa olla välinpitämätön vaan mennä auttamaan lasta.

Vierailija
205/256 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin katsoin monta noita Wavepool rescue -videoita, ja olen kyllä täysin eri mieltä!

Vaikka kuinka tuijotin "sillä silmällä", kun tiesin että joku siellä on kohta pulassa, en huomannut yhtäkään ennen pelstajan reagointia.

Hurja määrä eri suuntaan loiskuttelevia ja temppuilevia muksuja ja vellova vesi.

Kaikki kunnia uimavalvojille, ei mikään helppo duuni!

Minä huomasin tuolla youtube-videolla hukkuvan hetkeä ennen kuin pelastaja tuli kuvaan, mutta vain siksi että katsoin videota sillä silmällä, tietäen ennakolta mitä siinä tapahtuu, silmäni etsivät väkijoukosta hukkuvaa. Jos joku olisi laittanut tuon videon että katsopa miten kiva allas ja paljon lapsia, olisin taatusti katsonut koko videon huomaamatta mitään erikoista, ainakaan ennen sen pelastajan ryntäämistä altaaseen. Sama ilmiö tapahtuu kun me katsotaan tuota Iltalehden videota näin jälkikäteen, verrattuna siihen miten paikalla oikeasti olleet kokivat ja näkivät tilanteen. Me tiedetään jo etukäteen että siinä kuvassa tulee olemaan lapsi joka melkein hukkuu, ja ennen kaikkea osataan kiinnittää kaikki huomio juuri siihen lapseen, ja nähdään koko usean minuutin jatkumo alun räpiköinnistä lopun karmivaan kelluntaan. Paikalla olleille uimareille se taas oli ihan arkinen ja jokapäiväinen tilanne jossa he eivät tienneet olevan mitään erikoista, ja kukaan heistä ei ymmärrä seurata tilannetta tarpeeksi pitkään vaan pojan nähneet vain vilkaisevat häntä ja kuvittelevat näkevänsä vedessä temppuilevan lapsen. Sen takia on aivan älytöntä täältä käsin huudella kuinka olisi pitänyt sitä ja tätä ja kuinka itse olisi ihan varmasti huomannut. Joo, me kaikki kyllä huomataan tuolta videolta mitä siinä tapahtuu, mutta kukaan meistä ei ihan oikeasti voi tietää olisiko paikan päällä nopealla vilkaisulla huomannut tilanteessa mitään niin erikoista että olisi tajunnut jäädä katsomaan pitempään ja sitä myöten huomannut että apua tarvitaan.

Ainoa oikea syyllinen tässä on pojan äiti joka jätti UIMATAIDOTTOMAN(!!!) lapsen vahtimatta uimahalliin, aivan käsittämätöntä. Ja ehkä myös kyseisen hallin valvontaa tulisi tarkastaa, onko tarpeeksi tehokasta, onko tarpeeksi valvojia, tekevätkö työnsä tarpeeksi hyvin (näihin en ulkopuolisena osaa kommentoida). Joku aiemmin kommentoi, ettei niiden uimavalvojien työ ole olla lastenvahteina kun vanhemmat jättää lapsensa valvomatta - ei toki olekaan, mutta hukkuvan pelastaminen kyllä on.

Vierailija
206/256 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kelasin tota videota puoliväliin ja ihan oikeasti sai hakemalla hakea että missä se poika on. Vaikka tiesin että mitä tapahtuu ja olin nähnyt koko videon aiemmin. Ei vain silmät löytäneet heti sitä, vaikka osasin etsiä

Kokeilkaapa

Vierailija
207/256 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi oikein etsimällä etsitte mahdollisia syylisiä altaasta, tekeekö mieli taas päästä kiusaamaan joku hengiltä? Joku täällä kirjoittanut "varmasti olisin huomannut"-tyyppi on hyvinkin voinut olla tietämättään ja itseään videolta tunnistamatta samassa altaassa, mutta siirtynyt muualle ja missannut sitten pojan pelastamishetken.

Vierailija
208/256 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä miksi uimahalleihin päästetään uimataidottomia ollenkaan. Pitäisi olla uintitesti ja vasta sitten saisi luvan mennä uimaan.

Aivan. Mekin opittiin pienenä uimaan mielikuvaharjoitteilla. Kävelemään opittiin kävelyvideoiden avulla. Lisäksi opin luistelemaan katsomalla Rahkamon & Kokon kilpailusuorituksia.

Vierailija
209/256 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aivan kamala video, oikein sydäntä kylmää. Tuntuu hurjalta ajatella, että kukaan ei huomannut ja vielä kamalammalta, että kukaan ei viitsinyt puuttua, jos huomasikin. Itse käyn usein uimassa pikkuisten uimataidottomien/juuri uimaan oppineiden kanssa ja tietysti pääasia on huolehtia heistä. Olen silti joskus kysynyt joltain muulta pieneltä, että onko kaikki hyvin/onko joku aikuinen mukana, jos on tullut epäilys. En epäröi puuttua asiaan, vaikka sitten saisinkin nipon leiman - saati sitten lastenahdistelijan (siis ihan kauheaa, että tällaistakin täytyy nykyään, varsinkin miesten, pelätä).

En kyllä pystyisi elämään itseni kanssa, jos olisin kyseinen äiti. Toisaalta mietin, että joutuuko poika elämään edelleen äitinsä kanssa. On kuitenkin jo sen verran iso, että varmasti muistaa tapahtuman. Pystyykö tuollaista unohtamaan / antamaan anteeksi? Ei ihan jätskillä tällaista "vahinkoa" hyvitetä.

Vierailija
210/256 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea pitkää ketjua ja epäilen, että tänne on jo jätetty vastaavia kommentteja, mutta kerron nyt kuitenkin oman käsitykseni tilanteesta. Se että tiedämme mitä seurata videolla  ja se että kamera kuvaa ylhäältä käsin muuttaa tilanteen täysin. Videosta emme hahmota esimerkiksi sitä kuinka syvällä veden alla poika on milläkin hetkellä. Epäilen, että ihmiset altaassa eivät oikeasti näe poikaa taistelemasta elämästänsä veden alla. Onneksi pojan äiti ei ollut suomalainen, joten hänen ei tarvitse nähdä näitä keskustelupalstoja. Äiti on varmaan saanut loppuiän traumat muutenkin tapahtuneesta. 

Vierailija
211/256 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ravintolassa tai uimahallissa siksi, että saisin katsoa muiden lasten perään. Koska niin moni vanhempi on täysin välinpitämätön omien lastensa tekemisten suhteen niin miksi minä täysin tuntematon aikuinen ryhtyisi leikittäjäksi ja valvojaksi. Luonnonvalinta.

Toivottavasti kohdallesi osuu kaltaisesi, jos joudut onnettomuuteen, tai uhkaavaan tilanteeseen. Toivottavasti paikalle sattuvat kääntävät katseensa pois ja kävelevät/ajavat ohi. Luonto pääsee nappaamaan turhat pois! Eikö vain?

Vierailija
212/256 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

viiru kirjoitti:

Miten äiti voi jättää pienen uimataidottoman lapsen yksin altaaseen vastuu on täysin hänen mutta jos ympärillä on muita aikuisia ei saa olla välinpitämätön vaan mennä auttamaan lasta.

No olisit sitten itse mennyt auttamaan kun tiedät niin hyvin.

Itse menen uimahalliin uimaan ja nauttimaan itsekseni/ystävien seurassa, en vahtimaan onkohan jonkun lapsi hukkumassa vai leikkiikö.

Vierailija
213/256 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi poika pelastui ja varmaan tulee muistamaan asian loppuelämänsä. Olen itse ollut kylpylöissä ja uimahalleissa joissa on paljon lapsia eikä se ole niin helppoa nähdä jos joku on pulassa kun keskittyy omaan uintiinsa. Itse asiassa menen vain naisten vuorolla uimaan koska muutaman kerran lapset ovat heitelleet uimaleluja päälle kun olen keskittynyt laskemaan kuinka pitkän matkan olen uinut. Lapsuudessani olin uimassa ilman valvontaa noin 9 vuotiaasta ja se oli silloin ihan normaalia. 5 vuotias on kyllä selkeästi liian nuori jäämään yksin. Aina välillä kuulee pikkuisista jotka ovat hukkuneet ihan mataliin vesiin tyyliin puhallettava polskuallas.

Vierailija
214/256 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea pitkää ketjua ja epäilen, että tänne on jo jätetty vastaavia kommentteja, mutta kerron nyt kuitenkin oman käsitykseni tilanteesta. Se että tiedämme mitä seurata videolla  ja se että kamera kuvaa ylhäältä käsin muuttaa tilanteen täysin. Videosta emme hahmota esimerkiksi sitä kuinka syvällä veden alla poika on milläkin hetkellä. Epäilen, että ihmiset altaassa eivät oikeasti näe poikaa taistelemasta elämästänsä veden alla. Onneksi pojan äiti ei ollut suomalainen, joten hänen ei tarvitse nähdä näitä keskustelupalstoja. Äiti on varmaan saanut loppuiän traumat muutenkin tapahtuneesta. 

Kyllä mua enemmän tässä surettaa sen pojan traumat kuin äidin. Sen ikäinen kuitenkin että varmasti muistaa tuon, ja mitä isommaksi kasvaa niin sitä paremmin tajuaa että oma äitinsä on jättänyt hänet uimataidottomana pikkulapsena yksin ja valvomatta uimahalliin(!) päästäkseen oman ystävänsä kanssa saunaan. Virheitä sattuu kaikille ja niiden takia ei kannata itseään syyllistää, mutta tuo ei ollut mikään viaton virhe vaan ihan kylmä ja vastuuton heitteillejättö, mistä hänet tuomittiinkin. Luojan kiitos poika selvisi hengissä kuitenkin, vaikka kaukana ei ollut se toinenkaan vaihtoehto.

Vierailija
215/256 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhea tapaus, mutta ilmeisesti aivovauriota alkaa syntyä viiden minuutin kohdalla, joten tämä lapsi on toivottavasti selvinnyt ilman vammaa.

Kirjoitan kuitenkin kysyäkseni, että millainen käytäntö yleensä on. Tämä lapsi taisi olla uimataidoton, luulisin. Mutta saako nykyään viisivuotiaan uimataitoisen lapsen jättää uimahallissa lastenaltaaseen yksin? Lasta minulla ei vielä,ole, älkää pelätkö.

Itselläni on vain epämääräisiä muistikuvia omasta lapsuudestani, jolloin me lapset plutrasimme lastenaltaassa ja äiti ui aikuisten puolella. Ehkä siellä lastenaltaassa oli silloin valvoja, en muista.

Vanhemmat tai lapsen mukana olevat aikuiset valvovat lapsia. Uimavalvojien mukaan on kuitenkin yleistä, että vanhemmat menevät ystävällisesti kertomaan uimavalvojille jättävänsä nyt uimataidottoman lapsensa lastenaltaaseen ja menee itse uimaan isoon altaaseen. Ei näin vaan vanhemmat vahtivat lapsiaan. Mun mielestä sillä ei ole merkitystä, onko siellä valvojaa vai ei. Ajattele millainen vastuu laitetaan uimavalvojalle, jos hän vahtii yksin esim. 20 uimataidotonta lasta. Joo uimavalvojan tehtävä on valvoa ja pelastaa uimari, joka meinaa hukkua. Mutta myös aikuiset voivat joutua pulaan esim. sairaskohtauksen vuoksi.

Äidin ei olisi ikinä pitänyt jättää lasta yksin altaalle. En ymmärrä, miten lapsen pelastanut ei huomaa lasta, mutta uskon, että hän ei oikeasti huomannut. Ehkä hän rentoutuu siinä mahdollisesti silmät kiinni. Nainen lapsen kanssa tajuaa tilanteen, mutta ei voi jättää omaa lastaan yksin.

Vierailija
216/256 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuuseen myös nuo altaassa oleilevat aikuiset! Johan liikenteessäkin saa syytteen heitteillejätöstä jos ei pysähdy katsomaan tilannetta.

Aikuiset ihmiset kyllä näkevät korkeammalta että siellä on lapsi pinnan alla, ei se vesi mitään mutavelliä ole. Välinpitämättömiä, tyhmiä ja ilkeitä ihmisiä, joille jokaiselle syyte.

Vierailija
217/256 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko suomalainen äiti?

Vierailija
218/256 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko suomalainen äiti?

Virolainen.

Vierailija
219/256 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tapahtuin Flamingossa ja tästä oli jo aiemmin juttua pari viikkoa sitten ilmna videota.

Ei tapahtunut. Flamingo ei ole mikään helsinkiläinen uimahalli vaan vantaalainen kylpylä. Sekoitat ilmeisesti tähän, eri tapaus: http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201705122200135720_u0.shtml

Vierailija
220/256 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi kerran kans samalla tavalla kuin tolle pienelle pojalle, tosin sillä erotuksella että mut nostettiin vedestä paljon aikaisemmassa vaiheessa.

Oltiin äiti kanssa eräässä kylpylässä, olin silloin varmaan n.8 vuotias ja osasin uida jotenkuten, ja äiti jätti mut yksin porealtaasseen kun lähti itse käymään saunassa. Hän sanoi mulle että mun tulisi odottaa häntä poreammeessa. Odotinkin vähän aikaa kunnes kyllästyin ja lähdin kokeilemaan vesiliukumäkeä, mistä olin aikaisemmin mennyt äitini valvonnan alla. Kaks kertaa meni ihan hyvin mutta sitten kolmannella mä en enää päässytkään pinnalle. Mä aloin rempoa ja riuhtoa sekä tekemään samanlaisia kuperkeikkoja kuin mitä tämä pieni poika teki koettaessaan päästä pintaan. Mutta sitten tuli joku vieras mies joka nosti mut pintaan ja vei mut istumaan altaan reunalle. Hän ei muistaakseni sanonut paljoa mitään vaan vain vei mut. Olin siinä vähän aikaa hämillään ja menin sitten takaisin poreammeesseen odottamaan äitiä.

Olin nuori ja kaikki kävi niin nopeasti niin en oikein ymmärtänyt kuinka lähellä loppu oli. Myöhemmin olen useasti muistanut tilannetta ja miettinyt että jos tämä mies ei olisi nostanut minua, niin... Niin.

Kiitos hänelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän