5 v lapsi oli hukkua uimahallissa
Käykääpä katsomassa mtv:n sivulta valviontavideo miten 5 v lapsi oli hukkua uimahallissa. Aivan järkyttävää että ihan vieressä on varmaan 10 ihmistä jotka ei tee mitään kun lapsi kelluu ja kelluu pää vedesssä. Linkki ei ehkä onnistu kännyllä.
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/video-viisivuotias-kamppail…
Kommentit (256)
Miksi vanhemmat edes vie lapsiaan kylpylöihin, jos samalla vaativat, että muiden pitää etsiä elottomia lapsia vedestä? Jotenkin aika irvokas mielikuva tulee tämän ketjun vanhemmista. Joo, sivullisten vikahan tuo oli täysin, hyihyi sivullisia, äiti oli ihan oikeutetusti saunomassa, sivullisten olis pitänyt vahtia hänen lastaan ja estää tapahtunut.
Tätä tämä nykyaika on, vastuu on kaikilla muilla paitsi vanhemmilla.
Tervetuloa Suomen kylpylään! Täällä ei saa rentoutua, vaan täytyy valvoa muiden lapsia, ja etsiä raatoja vedestä. Takaamme jännityksen ja jos sinulla on onnea, saatat päästä osalliseksi traumaattisesta kokemuksesta! Lisäbonuksena syyllistämistä somessa. Tulkaa nyt kaikki, ihanaan kylpyläämme nauttimaan!
Kannatan lapsikieltoa kylpylöihin tai ainakin vastuuasioiden kertaamista lapsiperheille ennenkuin heitä päästetään altaille.
Kirottu on maamme tapa vältellä toisia ihmisiä ja olla huomaamatta heitä, se on tässä suurin syyllinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan tsunami-keskustelun: AV-mamman lapsi ei olisi päässyt veden mukana, koska mamma olisi pitänyt kiinni!
Muistan tapauksen yli 20v takaa. Kävelin kadulla ja vastaan tuli hoippuva mies, joka mölisi jotain ja otti valopylväistä kiinni. Sitten sieltä juoksi toinen mies, joka alkoi sättiä minua, etten tee mitään vaikka tuolla hoippuvalla miehellä on selvästi sairauskohtaus. No minusta hoippuva selvästi näytteli ja olin ihan varma, että jos menen lähelle, hän nappaa laukkuni tms. Olin tuolloin viimeisilläni raskaana ja koin itseni haavoittuvaksi. Tämä toinen mies säntäsi läheiseen liikkeeseen soittamaan ambulanssia. Tapahtui siis aikaan, jolloin kännykkä ei ollut jokaisen tai edes joka toisen vakiovaruste.
Eikö raskaana oleva voi mennä läheiseen liikkeeseen soittamaan ambulanssia? Itse olen muuten soittanut kerran samanlaiset oireet omaavalle miehelle ambulanssin, puhui epäselvästi ja horjui, lopulta kaatui maahan. Siihen aikaan oli kyllä jo kännykät. Selvisi että oli diabeetikko jolla oli insuliinisokki. (En sitä insuliinisokiksi osannut päätellä niin en mitään sokeria voinut tarjota.)
Ei voinut, koska se mies näytteli aikeinaan napata auttajan laukku tai pahoinpidellä.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko muka kukaan ei huomannut että poika oli hukkumassa. Kun häneen päin katsottiin ja häntä väisteltiin... Ihan järkyttävää.
Kun miettii mitä puolueita ihmiset on äänestäneet niin aika kylmiä arvoja moni nykyään arvostaa. Varmasti ovat ajatelleet että minähän en tuota wt-kakaraa pelasta ja luonnossa voimakkaimmat selviytyy.
Sellaisia arvoja nykyään äänestetään.
Oikeasti; sanokaa hengenpelastajalle hukkumisepäilystä, jos ette itse halua koskea toiseen ihmiseen. Kiitos.
Tuo lasta kantava nainen huomaa tilanteen heti ja aluksi perääntyy ja sitten näyttää huutavan jotain ja poika ongitaan ylös. Vaikea uskoa ettei muut edes epäile.
Kerran näin uimahallissa, ei kyllä ollut tämä sama, kun valvoja oli fasessa siellä omassa kopissaan. Tuli tosi ikävä tunne, kun samaan aikaan allas pursusi pieniä lapsia ja tämä oli ainoa valvoja. Nyt jälkeenpäin harmittaa, että en ilmoittanut asiasta silloin johdolle. Mietin tässäkin, että onkohan selvitetty, mikä valvonnassa meni vikaan. Mielestäni pitäisi tutkia, missä valvojat tuolloin pienen pojan ollessa altaassa olivat ja miksi allas oli valvomatta. Tarvittaessa esimies tai kaupunki vastuuseen tehtävien laiminlyönnistä. Vaikka äiti onkin tässä toiminut väärin, valvonnan tulisi toimia paremmin kuin nyt toimi. Missä meni siis pieleen? Tuolla jossain jutussa joku esimies vain totesi, että kaikkea ei vain huomaa. Syynä tässä on ollut valvomattomuus, ei havaitseminen. Jokainen näkee videolta, että tilanne on vakava, jos vain katsoo. Miksi ei siis katsottu? Missä oli valvojien huomio kameran sijaan? Neljä valvojaa on ollut hallissa. Mitä siis tekivät. Tämä kiinnostaisi. Ovatkohan vielä töissä siellä?
Vaikuttaa olevan Vuosaaren lämmin vesi altaasta. Siellä on myös toinen allas ja jalat ylettyy pohjaan. Ei kai äiti jättänyt tuohon isoon altaaseen? Sinne ei saa mennä yksin pieni lapsi vaan aikuisen kanssa .
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsi mitään temppuja tee siinä alussa, hädissään pyörii ja heittää veden alla kuperkeikkaa, mikä on luontainen reaktio kun pää on veden alla ja jalat ei yllä pohjaan.
Tämä on järkyttävä video. Nämä ihmiset joutuivat joukkoharhaan eli ajattelevat, että mitään hätää ei varmaan ole, kun kukaan muukaan ei tee mitään. Näissä tilanteissa pitäisi uskaltaa poiketa massasta, irroittautua ryhmäpaineesta. Ajatella lasta omanaan, varmistaa, että kaikki on hyvin. Tehdään jatkossa näin, sekä aikuisten ja lasten kanssa. Sekä henkisessä että fyysisessä hädässä. Kysytään, että onko kaikki ok? Välittämällä ei koskaan nolaa itseään.
Kyse on juurikin tästä. Monet selvästi näkevät pojan kamppailun. Katsovat ja toteavat, että en kehtaa mennä tilanteeseen varmistamaan, että kaikki on hyvin. Johan sitä näyttää hölmöltä, kun kaikki on kuitenkin hyvin. Heti alussa isä pienen lapsensa kanssa katsoo pojan kamppailua metrin päästä ja kääntää selän. Sama kun nainen lapsensa kanssa tulee pois altaasta ja selvästi katsoo poikaa kulkien senttien päästä ohi. Silti ei VOI tarkistaa että kaikki on hyvin. Hän kuitenkin jää katsomaan kauempaa tilannetta, mutta ei EDELLEENKÄÄN tee mitään. Nyt ihmiset se pää pois perseestä!
Olen myös usein ihmetellyt, kun vanhemmat kauppakeskuksissa tuovat pienetkin lapsensa leluliikkeisiin leikkimään keskenään. Lähtevät itse jonnekkin muualle.Käskevät lapsiensa pysyä siellä niin kauan kun palaavat heitä hakemaan. Jättävät lapsensa valvomatta tai ajattelevat, että kyllä muut aikuiset valvovat. Ei myytävänä olevat lelut ole tarkoitettu liikkeessä leikittäviksi. Lapset vetävät tavaroita alas hyllyiltä ja usein saavat tavaroita hajallekkin. Lasten pitää olla omien vanhempiensa valvonnassa joka tilanteessa.
En tiedä olisinko minäkään huomannut tilannetta, riippuu ihan siitä kuinka kauan olisin nähnyt pojan olevan kellumassa nostamatta päätään.
Mutta sen tiedän että apua on vaikea saada, niinkuin yksi kirjoitti ihmisten hyppineen vertavuotavan kaatuneen ihmisen yli kiirehtiessään töihin ilman että kukaan olisi auttanut. Olen itse pelastanut kaksi pientä lasta, ja kaksi koiraa sekä yhden aikuisen, ja kaikissa tilanteissa kukaan ei ollut pysähtynyt auttamaan, kun itse menin hätiin niin ihmiset vaan tuijottelivat. Pomottelevana luonteena sain kyllä kanssaihmiset osallistumaan.
Yhdessä brittidokkarissa tehtiin testejä saako tuupertuva ihminen apua ruuhkassa. Jos tuupertui äänettömästi, ihmiset kävelivät ohi, jos pystyi huutamaan apua niin muutama pysähtyi auttamaan.
Kun toinen ihminen tai eläin on hädässä, siihen pitää välittömästi puuttua eikä odottaa että joku muu tekee sen!
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhemmat edes vie lapsiaan kylpylöihin, jos samalla vaativat, että muiden pitää etsiä elottomia lapsia vedestä? Jotenkin aika irvokas mielikuva tulee tämän ketjun vanhemmista. Joo, sivullisten vikahan tuo oli täysin, hyihyi sivullisia, äiti oli ihan oikeutetusti saunomassa, sivullisten olis pitänyt vahtia hänen lastaan ja estää tapahtunut.
Tätä tämä nykyaika on, vastuu on kaikilla muilla paitsi vanhemmilla.
Hädässä olevaa on velvollisuus auttaa ihan kaikilla. Myös sinulla, halusit tai et.
259 jatkaa: Unohtui mainita vielä toinenkin aikuinen, joka tuupertui kauppakeskuksessa penkiltä maahan, ihmiset vain menivät tuijotellen ohi. Saatiin sitten yhdessä vartijan kanssa soitettua miehelle ambulanssi.
Ne jotka eivät auta, miettikää sitä että ensi kerralla se voit olla sinä, tai sinun lapsesi tai lemmikkisi joka tarvitsee apua!
Miksi noilta ihmisiltä ei kysytä, että huomasitko tilannetta ja miksi et tehnyt mitään? Tämä pitäisi selvittää. Helposti saisi selville, keitä nuo ovat. Tarvittaessa syytteeseen kaikki.
Ihan oikeastiko täällä on porukka sitä mieltä, että muut altaassa olijat ihan silkkaa välinpitämättömyyttään päättivät olla auttamatta hukkuvaa lasta? Ette voi olla tosissanne.
On h*lvetin helppoa jälkeenpäin tilanne tietäen katsoa täysin eri kuvakulmasta kuvattua valvontakameranauhaa (jossa poika näkyy punaisella ympyrällä) ja besserwisseröidä.
Ainoa syyllinen tässä on paikalta livistänyt äiti. Vastuun vierittäminen sivullisille ja heidän haukkumisensa on suorastaan törkeää.
Kukaan ei jätä auttamatta hukkuvaa lasta.
Vierailija kirjoitti:
No vastahan tuollakin videolla niin tekee altaallinen aikuisia ja muita kersoja, eli mikä on ongelmasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vastahan tuollakin videolla niin tekee altaallinen aikuisia ja muita kersoja, eli mikä on ongelmasi?[/quote
Niin, koska EIVÄT HAVAINNEET lapsen hätää. Tahallaan kukaan ei ole taatusti auttamatta jättänyt. Vaikea uskoa, että millään otannalla samaan altaaseen sattuisi niin poikkeuksellisen kylmäverisiä ihmisiä että jokainen tarkoituksella sivuuttaisi hädässä olevan lapsen.
Juu, katsoin kyllä videon, joten tiedän millainen allas on, se ei kuitenkaan muuta tekstini sisältöä miksikään, paitsi että lapsikielto voisi koskea sekä poreammeita että spa-altaita, jos vanhemmat siirtävät vastuun lastensa turvallisuudesta ventovieraille aikuisille.
Itse en ainakaan halua kylpylään, jos se tarkoittaa sitä, että minun pitää olla jatkuvasti valppaana ja etsiä katseellani hukkuneita lapsia.