"Hoidan" hampaitani poistamalla niitä- haluatko kysyä jotain?
Hampaani ovat huonossa kunnossa syömishäiriötaustan vuoksi eikä kukaan pitänyt huolta niiden terveydestä ollessani lapsi/nuori. Olen nyt 30-vuotias, ja minulta on poistettu neljä pysyvää hammasta + lisää poistoja tulee aina tarpeen mukaan. Haluatko kysyä jotain?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Saatko mitään kommentteja muilta ihmisiltä hampaistasi?
Harvoin. Yksi ystävistäni on jonkinlaisessa shokissa ehdottomuuteni suhteen, eikä hammaslääkärissäkään aina osata suhtautua asiaan, mutta joka kerta ovat poistaneet kipeän hampaan. Minulla siis juurihoidon tarpeessa suurin osa jäljellä olevista.
Miksi et laita posliineja pintaan vai onko hampaiden juuretkin menneet pilalle?
Laitatko niihin jotain siltaa tai muuta? Onhan ne nyt ikävän näköisiä puuttuvat hampaat nuorella ihmisellä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et laita posliineja pintaan vai onko hampaiden juuretkin menneet pilalle?
Koska en halua. Osa juurista on poistettu koska niissä on ollut mm. mätäpesäke. Minulle hampaaton suu ei ole ongelma, ongelma on päivittäiset kivut, jotka johtuvat jäljellä olevista hampaista.
Vierailija kirjoitti:
Laitatko niihin jotain siltaa tai muuta? Onhan ne nyt ikävän näköisiä puuttuvat hampaat nuorella ihmisellä.
En laita, minulle on ihan sama mitä muut ajattelevat hampaistani tai niiden puutteesta. Itseäni ei häiritse.
Vierailija kirjoitti:
Onko hammaslääkärisi ehdottanut proteeseja?
Toistaiseksi ei. Käyn kunnallisella puolella, omassa kunnassani saa hyvää hoitoa noin muuten. En edes tiedä, haluaisinko proteeseja- olen tottunut syömään sosemaista/nestemäistä ruokaa, proteesit maksavat (olen kuntoutustuella) jne.
Siis puuttuuko sulta edestäkin hampaita? Eikö tosiaan häiritse? Ihan jo työelämääkin ajatellen..
Onko sulla ollut pidempi aika hammaslääkärikäyntien välillä vai miten ne on voineet päästä tohon kuntoon hoitamatta..?
Vierailija kirjoitti:
Siis puuttuuko sulta edestäkin hampaita? Eikö tosiaan häiritse? Ihan jo työelämääkin ajatellen..
Onko sulla ollut pidempi aika hammaslääkärikäyntien välillä vai miten ne on voineet päästä tohon kuntoon hoitamatta..?
Syömishäiriötausta + vanhempien laiminlyönti koskien terveyttäni + nuorena syrjäytyminen sekä voimakas hammaslääkäripelko ovat syynä tähän. Pelkään edelleen jokaista käyntiä, mutta nyt sentään uskallan mennä paikalle ja sallin lääkärin hoitaa toimenpiteensä. Nuorempana juoksin karkuun huoneesta pariinkin otteeseen.
Ja puuttuu kyllä edestäkin hampaita, hymyillessä huomaa selvästi. Jos joku arvottaa minut hampaitteni perusteella, en ole kiinnostunut sellaisen ihmisen seurasta muutenkaan.
Paluu 50-luvulle. Tosin silloin moni sai tekarit jo rippilahjaksi, että hyvinhän sulla siihen nähden menee.
Millainen on terveydentilasi muuten ja yleinen mielialasi?
Sukupuolesi?
Milloin sinulta lähti tai otettiin ekat (rauta!)hampaat pois?
Vierailija kirjoitti:
Paluu 50-luvulle. Tosin silloin moni sai tekarit jo rippilahjaksi, että hyvinhän sulla siihen nähden menee.
:)
Vierailija kirjoitti:
Millainen on terveydentilasi muuten ja yleinen mielialasi?
Sukupuolesi?
Milloin sinulta lähti tai otettiin ekat (rauta!)hampaat pois?
Mielialani on tällä hetkellä melko hyvä, minulla on tehokas lääkitys. Terveydentilani on muuten hyvä, vähän aikaa sitten otettiin verikokeita ym. En kärsi enää syömishäiriöstäkään.
Olen nainen.
Ensimmäinen rautahammas otettiin pois ollessani noin 19-vuotias, hammas muuttui harmaaksi ja meni itsestään kuolioon.
Oksettaa.. Voin kuvitella suusi kunnon! Nuori ihminen, osittain hampaaton ja loput sohjona, uh-huh.
Toimeentulotuki varmasti korvaisi proteesit tilanteessasi, jos ne päättäisit hankkia. Toki, jos olet tyytyväinen nykytilanteeseen, mikäs siinä. Olet kuitenkin niin nuori, että siisti hammasrivi voisi parantaa osaltaan elämänlaatuasi.
Vierailija kirjoitti:
Oksettaa.. Voin kuvitella suusi kunnon! Nuori ihminen, osittain hampaaton ja loput sohjona, uh-huh.
Olen pessyt koko aikuisikäni hampaat vähintään kerran päivässä. Henkeni ei haise, ikenet ovat siistit (hammaslääkärin mukaan). Näin kävi silti, voin vaan yrittää elää asian kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki varmasti korvaisi proteesit tilanteessasi, jos ne päättäisit hankkia. Toki, jos olet tyytyväinen nykytilanteeseen, mikäs siinä. Olet kuitenkin niin nuori, että siisti hammasrivi voisi parantaa osaltaan elämänlaatuasi.
En ole tällä hetkellä oikeutettu toimeentulotukeen, mutta uskon itsekin että voisin saada proteesit harkinnanvaraisena tms. Toistaiseksi en vaan tosiaankaan sellaisia kaipaa.
Saatko mitään kommentteja muilta ihmisiltä hampaistasi?