"Hoidan" hampaitani poistamalla niitä- haluatko kysyä jotain?
Hampaani ovat huonossa kunnossa syömishäiriötaustan vuoksi eikä kukaan pitänyt huolta niiden terveydestä ollessani lapsi/nuori. Olen nyt 30-vuotias, ja minulta on poistettu neljä pysyvää hammasta + lisää poistoja tulee aina tarpeen mukaan. Haluatko kysyä jotain?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oksettaa.. Voin kuvitella suusi kunnon! Nuori ihminen, osittain hampaaton ja loput sohjona, uh-huh.
Olen pessyt koko aikuisikäni hampaat vähintään kerran päivässä. Henkeni ei haise, ikenet ovat siistit (hammaslääkärin mukaan). Näin kävi silti, voin vaan yrittää elää asian kanssa.
Anteeksi tietämättömyyteni, mutta mikä niissä hampaissa on sitten vikana? Karies? Jos kuitenkin peset hampaita. Miksi ne ovat sitten niin huonossa kunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Onko rautahampaitasi lähtenyt irti itsestään?
Näetkö ikinä "hammaspainajaisia"? (Itse näen sellaisia, että hampaat heiluvat suussa, tämä on varmaan aika yleinen unien aihe.)
Missä kunnossa vanhempiesi ja mahdollisten sisaruksiesi hampaat ovat olleet?
Miten hoidat hampaitasi? Miten usein harjaat ja käytät lankaa ja/tai hammastikkuja?
Mikä on lempiruokasi?
Ei ole lähtenyt irti itsestään.
Näin etenkin nuorempana paljon painajaisia siitä, että hampaani lähtevät irti ja että syljen suun täydeltä niitä ulos. Joskus vieläkin, mutta aika harvoin.
Vanhemmillani oli huonot hampaat, isäni ei hoidattanut omiaan koskaan ja hänellä haisi hengitys pahasti, hampaat mustia nysiä jne. Veljelläni yhtä paha tilanne jo nuorelta iältä, hänellä tosin vaikutti se, että hänestä tuli sekakäyttäjä (olen itse täysin päihteetön, edes tupakkaa en polta).
Pesen hampaani joka ilta fluorihammastahnalla ja käytän puhdistavaa suuvettä. Tällä hetkellä en lankaa, lopetin sen kun yhdestä hampaasta irtosi paikka ahtaiden hammasvälien takia.
Lempiruokia on useita, näin kesällä kuitenkin erilaiset smoothie-juomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oksettaa.. Voin kuvitella suusi kunnon! Nuori ihminen, osittain hampaaton ja loput sohjona, uh-huh.
Olen pessyt koko aikuisikäni hampaat vähintään kerran päivässä. Henkeni ei haise, ikenet ovat siistit (hammaslääkärin mukaan). Näin kävi silti, voin vaan yrittää elää asian kanssa.
Anteeksi tietämättömyyteni, mutta mikä niissä hampaissa on sitten vikana? Karies? Jos kuitenkin peset hampaita. Miksi ne ovat sitten niin huonossa kunnossa?
Kariesta, tulehdusta juurissa ym.
En pessyt lapsena/nuorena juurikaan hampaita ja nuorena aikuisena jouduin selviytymään mm. asunnottomuuden kanssa, joten hampaidenpesu ei ollut ykkösprioriteetti. Lisäksi paha hammaslääkäripelko esti minua käymästä hammaslääkärissä, joten pienetkin reiät ehtivät suurenemaan ja leviämään juuriin asti, kun sitten lopulta uskaltauduin tuoliin.
Itsellä aikoinaan kiille vaurioitui. Hampaat alkoi mennä huonoksi. Laitatin sitten keraamiset. Hyvältä näyttää kyllä. Maksaahan ne, minkäs teet... ei saa pillua jos ei ole hampaita
Miltä suussasi tuntuu ja maistuu tällä hetkellä?
Mitä kaikkea olet syönyt ja juonut tämän päivän aikana?
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu ja maistuu ihan normaalilta.
Söin aamupalaksi viilin ja marjasosetta, lounaaksi soseutettua kasvispastaa ja äsken välipalaksi Ainon kirsikkajäätelöä (oli hyvää, suosittelen maistamaan!).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis puuttuuko sulta edestäkin hampaita? Eikö tosiaan häiritse? Ihan jo työelämääkin ajatellen..
Onko sulla ollut pidempi aika hammaslääkärikäyntien välillä vai miten ne on voineet päästä tohon kuntoon hoitamatta..?
Syömishäiriötausta + vanhempien laiminlyönti koskien terveyttäni + nuorena syrjäytyminen sekä voimakas hammaslääkäripelko ovat syynä tähän. Pelkään edelleen jokaista käyntiä, mutta nyt sentään uskallan mennä paikalle ja sallin lääkärin hoitaa toimenpiteensä. Nuorempana juoksin karkuun huoneesta pariinkin otteeseen.
Ja vasta oli täälläkin vähän aikaa sitten väittelyä onko luokkaeroja ja miten ne näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu ja maistuu ihan normaalilta.
Söin aamupalaksi viilin ja marjasosetta, lounaaksi soseutettua kasvispastaa ja äsken välipalaksi Ainon kirsikkajäätelöä (oli hyvää, suosittelen maistamaan!).
Onko mukavaa olla hampaaton crack horo?
Mulla myös bulimiatausta ja kolmikymppisenä 5 poistettu 5 hammasta.
Onnekseni takaa ja suu sen mallinen ettei hymyillessäkään näy. Ekoihin tehtiin juurihoitoja ja meni satoja euroja rahaa, silti särky sietämätön.
Jos joskus rikastun niin laitan sillat tms.
Ei rautahampaiden poistaminen nyt ole maailman suurin ihme kolmekymppisilläkään. Kolmekymppisenähän moni tuttunikin on joutunut ensimmäisiin juurihoitoihin ja hampaita on poistettukin. Minulta on vedetty pois takaa hammas johon tuli vanhan paikan alle reikä ja juurihoito ei olisi onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Mulla myös bulimiatausta ja kolmikymppisenä 5 poistettu 5 hammasta.
Onnekseni takaa ja suu sen mallinen ettei hymyillessäkään näy. Ekoihin tehtiin juurihoitoja ja meni satoja euroja rahaa, silti särky sietämätön.
Jos joskus rikastun niin laitan sillat tms.
Myös aloittajalla takana epäonnistuneita juurihoitoja. Siksi päätinkin, etten enää yritä "saattohoitaa" hampaitani, vaan poistatan suoraan- kipu lakkaa siihen ja rahatkin säästyvät.
Omat hampaani menivät pilalle neljän raskauden aiheuttaman runsaan oksentelun ja hammaslääkärin ikävän käytöksen aiheuttaman hammaslääkäripelon vuoksi :(. Nyt noin nelikymppisenä olen vihdoinkin löytänyt mukavan hammaslääkärin, jolle uskallan mennä, mutta edessä on melkoisesti hoitoja. Monta hammasta puuttuu, muttei onneksi kovin näkyviltä paikoilta. Hammaslääkärikin yllättyi suuni tilanteesta, kun suuni avasin, koska näytän huonoista hampaista huolimatta tavallisessa kanssakäymisessä ihan tavalliselta ts. hampaiden tilanne ei näy ulospäin. Harmittaa todella!! Ennen kävin hammaslääkärissä säännöllisesti, luultavasti jopa tavallista enemmän, mutta sitten ikävät kokemukset saivat aina vain pitkittämään käyntien väliä ja lopulta kävi näin....
Onko rautahampaitasi lähtenyt irti itsestään?
Näetkö ikinä "hammaspainajaisia"? (Itse näen sellaisia, että hampaat heiluvat suussa, tämä on varmaan aika yleinen unien aihe.)
Missä kunnossa vanhempiesi ja mahdollisten sisaruksiesi hampaat ovat olleet?
Miten hoidat hampaitasi? Miten usein harjaat ja käytät lankaa ja/tai hammastikkuja?
Mikä on lempiruokasi?