Hiusten värjäys lapsilla, mikä alaikäraja mielestänne?
Kommentit (13)
Hiusväripaketeissa lukee ihan selvästi : kielletty alle 16- vuotiailta. Eli en tuota nuoremman antaisi värjätä hiuksiaan. Hiusvärit ovat aikamoista myrkkyä, ei todellakaan ole tarkoitettu lasten käytettäväksi.
Meillä kasiluokkalaisella tytöllä on ollut latvoja värjättynä sekä aikaisemmin yksittäisiä hiustupsuja ns. shokkiväreillä, ovat poispestäviä värejä.
Mulle hiusvärit, sivusiilit yms. ei ole mikään kynnyskysymys, mutta tatuointiin, alkoholiin ja huumeisiin on ehdoton kielto alaikäisenä.
- se edesvastuuton äiti
Elintarvikeväreillä ja pesussa lähtevillä suoraväreillä voi värjätä, samoin voi ottaa esim. vaaleampia raitoja (vaalennusaine ei ole samalla lailla allergisoiva ja esim. sellaisia vapaan käden raitoja ei tarvi tehdä päänahasta asti). Varsinaiset värjäykset kannattaa jättää sinne 16+ ja toki hyvä, jos koskaan tarvi värjätä...
Aika paljon näkee nättejä pitkiä, joissa latvat värjätty. Ihan alakoululaisillakin. Mikä siinä on mielestänne se todellinen ongelma?
Iän lisäksi tarkkana myös sen kanssa, millä värjää! Eli ei "tavallisia" värejä kaupasta eikä kampaajalta. Valitse hyvät, mahd. turvalliset kasvivärit. Mieluiten värjää vain latvoja tai raitoja tms. Ei koko päätä.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon näkee nättejä pitkiä, joissa latvat värjätty. Ihan alakoululaisillakin. Mikä siinä on mielestänne se todellinen ongelma?
Ei lain määrittelemät jutut ole mielipide-kysymyksiä lol :D vähän sama jos "mun mielestä on ok antaa penskojen istua auton kyydissä ilman turvavöitä, mikä siinä muka on ongelma"
Joo, ei siinä ole ongelmaa niin kauan kuin mitään ei satu eikä tapahdu.
Mikä laki ja mikä pykälä? Mä en oo perehtynyt näihin niin tarkkaan.
Kysyin kampaajaltani tuota, kun tytöt ruinasivat värejä. Täti vastasi, että hän ei värjää alle 16-vuotiaiden hiuksia.
Omissa hiuksissani on ollut väriä 5-vuotiaasta asti. Vaikka se oli kivaa vaihdella hiusten väriä miten tykkää, en suosittelisi sitä alle 10-vuotiaille. Eikä silloinkaan kannata aloittaa millään kestoväreillä yms, raidat tai poispestävät värit on mielestäni ihan riittäviä nuoremmille. Esimerkiksi Color mask on hyvä tuote nuoremman lapsen hiusten värjäämiseen, periaatteessahan se on sävyttävä hoitoaine ja haalistuu pesussa.
Kunnon väriaineesta en osaa sanoa, musta ehkä yläasteikäinen, eli joku 13 on ihan riittävä, mutta tokihan paketissa lukee 16. Eihän ne aineet kenellekään tee hyvää, että siinä mielessä ei se ikä sitä paranna.
Mä ymmärtäisin, jos tähän olis suositus ja ettei ammattilaiset sitä tee, mutta hullulta kuulostaa, että Suomessa tähänkin tarvittiin laki. Miten näistä sit rangaistaan, jos jää kiinni
Olen itse 13-vuotias ja olen värjännyt hiuksiani niin monta kertaa etten enää itse todellakaan muista. Minulla on ollut mm. siniset, mustat, punaiset, sinimustat, blondit, pinkit, vaaleansiniset, ruskeat, vaaleanpunaiset yms + sävyttävillä hoitoaineilla eri värejä.
En todellakaan suosittele kellekkään värjäämään noin paljon hiuksia laidasta laitaan varsinkaan lyhyen ajan sisällä, mutta en nää pahaa siinä jos esim. 9-vuotias kokeilee jotain väriä sävytteillä, koska hoitoainettahan ne on. Varsinaisilla hiusväreillä ei, koska ne ovat vahvaa myrkkyä ja ei tee välttämättä hiuksille hyvää muista riskeistä puhumattakaan.
16, mielellään vanhempikin. Jo ekalla kerralla voi tulla allergiaoireita ja varsinkin nuoret ajautuu värjäyskierteeseen, kun pitää saada mahdollisimman erivärinen kuin oma väri. Itse siirryin kasviväreihin ja vain sävyttäviin muutoksiin.