Ulkoillaanko teillä sadepäivinä?
Ulkoillaanko teillä sadepäivinä, menettekö ulos säällä kuin säällä? Kuinka hyvät sadevarusteet teillä on? Entä ulkoiluvaatteet, kastutko helposti jos reipas sadekuuro yllättää kesken puistoilun?
Kommentit (56)
Ulkoinen vauvani kanssa säässä kuin säässä. Neiti kun päätti jo kuukauden ikäisenä nukkua päiväunensa vain ulkona. Sisällä nukkuu n. 15-30 min. Ulkona jopa 4 tuntia. Olen jo ennen vauvan syntymää panostanut kunnon ulkoiluvaatteisiin. Takin ja housujen vedenpitävyys on yli 30000 ml. Koskaan ei ole läpi tullut vesi. Vähän kalliita ovat mutta kestäneet jo useita vuosia. Suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Ulkoinen vauvani kanssa säässä kuin säässä. Neiti kun päätti jo kuukauden ikäisenä nukkua päiväunensa vain ulkona. Sisällä nukkuu n. 15-30 min. Ulkona jopa 4 tuntia. Olen jo ennen vauvan syntymää panostanut kunnon ulkoiluvaatteisiin. Takin ja housujen vedenpitävyys on yli 30000 ml. Koskaan ei ole läpi tullut vesi. Vähän kalliita ovat mutta kestäneet jo useita vuosia. Suosittelen!
Siis millaiset ulkoiluvaatteet sulla oikein on? Voitko kertoa vähän tarkemmin, olis tosi mukava saada tuollaiset. Millaiset ulkoiluvaatteet pitävät 4 tuntia kaatosadetta kun tässä toisilla menee vesi läpi jo minuuteissa? Ja kuinka kalliita ne ovat? Mikä on hyvä merkki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis millaiset ulkoiluvaatteet sulla oikein on? Voitko kertoa vähän tarkemmin, olis tosi mukava saada tuollaiset. Millaiset ulkoiluvaatteet pitävät 4 tuntia kaatosadetta kun tässä toisilla menee vesi läpi jo minuuteissa? Ja kuinka kalliita ne ovat? Mikä on hyvä merkki?
Harvoin sitä neljää tuntia kaatamalla sataa. Tosin viime kesän vaelluksella useampi tunti taisi aika kovasti sadella. Vaatteet on Haglöfsiä ja sekä takista että housuista olen muistaakseni maksanut yli 300 euroa. Ovat tosin jo viitisen vuotta vanhat niin tarkkoja hintoja en muista. Pelkkä Goretex merkintä ei vielä riitä. Tuon vedenpitävyyden raja vaatteissa on 5000 ml ja siitä menee varmasti läpi. Aiemmasta 10000 ml takistani meni myös. Eli tarkista myös tuo lukema vaatteen tiedoista.
Kyllä meillä ulkoillaan sateellakin mutta eniten se on siitä kiinni että mun omat ulkoiluvaatteet eivät ole erityisen sateenkestävät. Edellinen tuulipukuni imi vettä kuin sieni. Viime kesänä ostin uuden tuulitakin ja -housut. Takki on vahvempaa ja liukkaampaa kangasta kuin edellinen.
Kun olin ekan kerran kevyessä vesisateessa puoli tuntia niin ajattelin että jess! Tämä pitää vettä sillä ainoastaan aivan vähän tuli läpi olkapäiden saumoista. Kun läksin pyöräilemään kaupungille ja oli luvattu rankkaa sadetta niin tuudittauduin siihen että kyllä tämä tuulitakki pitää sateen. Mutta kun taivas repesi kunnolla ja vettä tuli kuin saavista niin että huppu oikein ropisi niin tuulitakki laski saman tien vedet läpi ja kastuin likomäräksi. Eli ei tämä nyt sitten mikään sadetakki olekaan. Vähän aikaa pärjää perus-kesäsateessa mutta kyllä 15 min jälkeen alkaa tulla vesi hupusta ja takin yläosasta sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvoin sitä neljää tuntia kaatamalla sataa. Tosin viime kesän vaelluksella useampi tunti taisi aika kovasti sadella. Vaatteet on Haglöfsiä ja sekä takista että housuista olen muistaakseni maksanut yli 300 euroa. Ovat tosin jo viitisen vuotta vanhat niin tarkkoja hintoja en muista. Pelkkä Goretex merkintä ei vielä riitä. Tuon vedenpitävyyden raja vaatteissa on 5000 ml ja siitä menee varmasti läpi. Aiemmasta 10000 ml takistani meni myös. Eli tarkista myös tuo lukema vaatteen tiedoista.
Haglöfsillä on tosi hyvännäköisiä ja mukavan tuntuisia vaatteita. En vain ole koskaan vielä raaskinut ostaa. Millainen on ollut pahin ja rankin vesisade jossa olet noiden kanssa ollut? Mun ulkoilupukuni ei kestänyt edes sitä aikaa rankkasateessa kun poljin bussikatoksen alle suojaan vaikka siihen meni vain muutama minuutti. Ihan läpimärkänä olin.
En tod! Sadepäivät parhaita kotona.
En myöskään ulkoile lumen tulosta n. pääsiäiseen.
Näitä vaeltajajuntteja joiden erävaatteet tukka ja kaikki haisee ulolle. Eivät pese itseään päiväkausiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmoinen korjaus että Gore-Tex merkintä nimenomaan riittää kuivana pysymiseen. Gore kalvon pesipilari arvo eli vedenkesävyys on aina yli 28000mm. 20000mm on raja joka pitää veden ulkona jo esim istuessa tai polvillaan ollessa. Itselläni on takki ja housut Gore texiä ja ikinä ei ole vesi läpi tullut vaikka olisit aamusta iltaan sateessa. Myös monet pelastautumis ja kuivapuvut ovat Gore tex kalvolla ja näillä on siis tarkoitus kellua vedessä ja pysyä kuivana/hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Gore kalvon pesipilari arvo eli vedenkesävyys on aina yli 28000mm. 20000mm on raja joka pitää veden ulkona jo esim istuessa tai polvillaan ollessa. Itselläni on takki ja housut Gore texiä ja ikinä ei ole vesi läpi tullut vaikka olisit aamusta iltaan sateessa.
Heikko ja pitkäkestoinen sade ei ole ulkoilupuvulle ollenkaan niin paha kuin äkillinen ja rankka kuuro. Osa vedestä ehtii jo kuivua ennen läpi asti imeytymistänsä. Minunkin tuulipukuni kestää kevyttä tihuttelusadetta aika hyvin mutta anans olla kun tulee kunnon rajuilma jossa vettä tulee aivan kaatamalla, sama kuin suihkuun menisi. Silloin tulee kyllä ihan saman tien vedet läpi. Oletko koskaan ollut rajussa rankkasateessa noiden kanssa ja eikö tullut silloinkaan yhtään läpi?
No ei todellakaan. Ei myöskään pakkasella tai tuulisella ilmalla. Me menemme pihaan vain, kun aurinko paistaa. Kylmemmällä saatan kyllä ulkoistaa lastenulkoilutuksen miehelleni, mutta itse en todellakaan mene ulos epämiellyttävällä säällä. Lapsen kuravaatteet ovat ihan maaliset, koska olemme käyttäneet niitä lähinnä maalaushommissa (viimeksi maalasimme yhdessä pihavajan, myös puutarhakalustoa ja terassia on öljytty ne päällä). Kuravaatteethan on ollut pakko ostaa päiväkodin takia, mutta eipä sielläkään ole juuri muuta kuin saappaita käytetty.
Kesät talvet keli kuin keli,siitä koirat pitävät huolen.Joka kelille toki sopivasti pukeutuen.
Sade ei estä ulkoilua mutta rajoittaa kylläkin. Lapselle laitan kaikki kurakamppeet päälle ja ne on ulkoilun jälkeen siinä kunnossa, että pakko on huuhtaista. En jaksa kahteen kertaan päivässä sitä hiekkamäärää siivota.
Itselläni on kumisaappaat ja tekninen takki. Housuja en ole löytänyt kun olen lyhyt. Mutta ei se ole vakavaa jos farkut on reisistä märät.
Vierailija kirjoitti:
Kesät talvet keli kuin keli,siitä koirat pitävät huolen.Joka kelille toki sopivasti pukeutuen.
Mitä laitat päällesi jos on + 5 lämmintä, sää on tuulinen ja sataa runsaasti vettä? Mulla nimittäin konstit loppuvat tuossa säässä miten pysyä kuivana ja lämpimänä.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan. Ei myöskään pakkasella tai tuulisella ilmalla. Me menemme pihaan vain, kun aurinko paistaa. Kylmemmällä saatan kyllä ulkoistaa lastenulkoilutuksen miehelleni, mutta itse en todellakaan mene ulos epämiellyttävällä säällä. Lapsen kuravaatteet ovat ihan maaliset, koska olemme käyttäneet niitä lähinnä maalaushommissa (viimeksi maalasimme yhdessä pihavajan, myös puutarhakalustoa ja terassia on öljytty ne päällä). Kuravaatteethan on ollut pakko ostaa päiväkodin takia, mutta eipä sielläkään ole juuri muuta kuin saappaita käytetty.
No teillä ei sitten paljoa ulkoilla. Pakkasta on useampi kuukausi talvella. Sykshyllä on usein tuulista ja sateista ja saman tyyppistä on monasti kesälläkin. Jäljelle jää vain kesän sateettomat päivät jolloin on yleensä paahtava helle. Outoa ettei sitä ollut tuossa listassa mukana;-) Mulle helle on kovien pakkasten jälkeen vastenmielisin sää.
Vierailija kirjoitti:
Näitä vaeltajajuntteja joiden erävaatteet tukka ja kaikki haisee ulolle. Eivät pese itseään päiväkausiin.
En muista enää oliko tällä palstalla vai josain muualla kun joku kirjoitti että hänellä on vedenpitävä tekninen takki jota hän ei pese kuin kerran vuodessa jottei vedenpito-ominaisuudet vain kulu pois ja takki ala vuotamaan. Siis oikeasti! Jos vaate on aktiivisessa käytössä, ulkoilee ja lenkkeilee niin sehän haisee vuoden päästä kuin rankkitynnyri! Ihme ettei ole syöpynyt puhki. Kevät- ja syyssesongin aikaan pesen ulkoiluvaatteet vähintään kerran kuukaudessa, tarvittaessa useamminkin. Käytettäväksihän ne on tarkoitettu, jotain sapattivaatteita pestään kerran vuodessa joita ei pidetä säännöllisesti ja silloinkkin vain siisteissä oloissa.
Jos vettä sataa, paras on vanhan kansan sadetakki. On kokeiltu kaiken maailman texit ja muut markkinointikikat.
Vierailija kirjoitti:
Jos vettä sataa, paras on vanhan kansan sadetakki. On kokeiltu kaiken maailman texit ja muut markkinointikikat.
Ahaa! Menikö sullakin texeistä vesisade kunnolla läpi niin että kastuit? Minun vettähylkivä tuuliasu ei ollut kunnon sateelle kuin hidaste, vesi imeytyi aika pian siitä läpi ja varsinkin saumat vuotavat ensimmäisenä.
Kunollinen hupullinen sadetakki ja -housut on kaikkein varmin tapa pysyä kuivana rankkasateessa.
Kun oliskin kuoriasu. Nämä tavalliset tuulipuvut imevät kaiken veden pinnastaan kuin sieni ja kastuvat läpi ja töissä päiväkodilla joutuu olemaan ulkona sateellakin.