Astmaatikon huomio pesuaineista lapsiperheissä
Teen kotisiivouksia monissa lapsiperheissä. Olen astmaatikko ja tuoksuille herkistynyt. Tullessani asuntoon jossa on pesty pyykkiä esim. bioluvililla, omolla tai muulla vahvasti tuoksuvalla joudun laittamaan aina täystuuletuksen, jotta pystyn työskentelemään, myös talvella. Olen kiinnittänyt huomiota kun perheissä käytetään näitä vahvasti tuoksuvia pesuaineita ja huonetuoksuja niin varsinkin pikkulapsiperheissä lapsilla on astmapiiput ja muut astmalääkkeet käytössä jo ihan pienestä asti. Mielestäni tässä on yhteys. Eli kannattaa kiinnittää huomiota minkälaisia aineita kotiinsa kantaa kun vauva tai pieni lapsi ei pysty sanomaan että vahva tuoksu ottaa henkeen. Itse en voi asiakkaalle mennä sanomaan että vaihda pesuaineet, vai voinko?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesen yleensä sensitive pesuaineilla. Vaatteeni eivät ole yleensä likaisia mutta olen huomannut että näkyvästi likaisiin vaatteisiin sensitivet eivät tehoa, pitäisi etsiä pesuaine likaisemmalle pyykille välillä käytettäväai. Mikä olisi hyvä tällaiseen, omoa ostin mutta siinä on epämiellyttävän voimakas tuoksu.
Mitä enemmän tuoksua sitä parempi pesutulos. Nyt ap tiedät miksi lapsiperheissä näitä voimakkaasti tuoksuvia aineita käytetään, tulee puhtaampaa. :D
Vierailija kirjoitti:
En usko että astmalasten perheissä noita kyseisiä pesuaineita edes löytyy!!
Valitettavasti löytyy. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesen yleensä sensitive pesuaineilla. Vaatteeni eivät ole yleensä likaisia mutta olen huomannut että näkyvästi likaisiin vaatteisiin sensitivet eivät tehoa, pitäisi etsiä pesuaine likaisemmalle pyykille välillä käytettäväai. Mikä olisi hyvä tällaiseen, omoa ostin mutta siinä on epämiellyttävän voimakas tuoksu.
Minä taas olen kahden teini-ikäisen äiti, joka on jo 15 vuotta pessyt pelkällä sensitive-pesuaineella. Uskallan väittää, että meillä tulee puhdasta, vaikka olisikin koneeseen pantaessa näkyvää likaa vaatteitta. Kannattaa opetella pyykinpesun perusniksit. Näkyvästi likaiset vaatteet pestään pikimmiten, eikä jätetä likaa pinttymään. Pestään niin kuumassa kuin vaatteen pesuohje sallii. Jos kyse on puuvillavaatteesta, ei kannata uskoa pesulapun ohjetta 30-asteisesta pesusta, kestää kuumemmankin. Joskus likatahra saattaa vaatia esikäsittelyä. Silloin vaatetta voi esimerkiksi joko liottaa ennen pesua, kaataa tahran päälle suoraan pesuainetta tai käsitellä sitä sappisaippualla, joka irrottaa melkein mitä vain. Sitä vähän pinttyneempääkin likaa. Se ja etikka (hikisille urheiluvaatteille) ovatkin ainoat pyykinpesun "lisäaineet", joita olen ikinä tarvinnut.
Meillä sappisaippuasta ei mitään apua oikeastaan mihinkään tahroihin. Liotus ja valkoisissa vaatteissa aurinko sen sijaan toimii.
Ecover on meillä havaittu huomattavasti vähemmän tehokkaaksi kuin esim. omon tai bio luvilin sensitive.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen kahden teini-ikäisen äiti, joka on jo 15 vuotta pessyt pelkällä sensitive-pesuaineella. Uskallan väittää, että meillä tulee puhdasta, vaikka olisikin koneeseen pantaessa näkyvää likaa vaatteitta. Kannattaa opetella pyykinpesun perusniksit. Näkyvästi likaiset vaatteet pestään pikimmiten, eikä jätetä likaa pinttymään. Pestään niin kuumassa kuin vaatteen pesuohje sallii. Jos kyse on puuvillavaatteesta, ei kannata uskoa pesulapun ohjetta 30-asteisesta pesusta, kestää kuumemmankin. Joskus likatahra saattaa vaatia esikäsittelyä. Silloin vaatetta voi esimerkiksi joko liottaa ennen pesua, kaataa tahran päälle suoraan pesuainetta tai käsitellä sitä sappisaippualla, joka irrottaa melkein mitä vain. Sitä vähän pinttyneempääkin likaa. Se ja etikka (hikisille urheiluvaatteille) ovatkin ainoat pyykinpesun "lisäaineet", joita olen ikinä tarvinnut.
Meillä sappisaippuasta ei mitään apua oikeastaan mihinkään tahroihin. Liotus ja valkoisissa vaatteissa aurinko sen sijaan toimii.
Ecover on meillä havaittu huomattavasti vähemmän tehokkaaksi kuin esim. omon tai bio luvilin sensitive.
Omon sensitive on hyvä pesuaine. Sitä meilläkin käytetään. Mutta olisipa mielenkiintoista tietää, mihin sappisaippuaa olet kokeillut. Itse olen saanut sillä irtoamaan käytännössä kaiken, mihin olen sitä kokeillut. Lapsella tuppaa vuotamaan veri nenästä. Ainoastaan oikein pinttyneeseen veritahraan sappisaippua ei toimi, mutta jos sitä käyttää parin päivän sisällä tahran syntymisestä, niin todellakin irtoaa. Itse käytän sappisaippuaa niin, että ensin liotan vaatetta jonkun aikaa, sitten hieron voimakkaasti sappisaippualla suoraan tahraa ja lopuksi pesen vaatteen mahdollisimman kuumassa. Tällä konstilla irtosi aikoinaan jopa tervamaali lapsen reimateceistä.
Ei perustu faktaan, mutta veikkaan että "tuoksut" laitetaan peittämään niiden vahvojen ja vaikuttavien aineiden ikävä haju.