Astmaatikon huomio pesuaineista lapsiperheissä
Teen kotisiivouksia monissa lapsiperheissä. Olen astmaatikko ja tuoksuille herkistynyt. Tullessani asuntoon jossa on pesty pyykkiä esim. bioluvililla, omolla tai muulla vahvasti tuoksuvalla joudun laittamaan aina täystuuletuksen, jotta pystyn työskentelemään, myös talvella. Olen kiinnittänyt huomiota kun perheissä käytetään näitä vahvasti tuoksuvia pesuaineita ja huonetuoksuja niin varsinkin pikkulapsiperheissä lapsilla on astmapiiput ja muut astmalääkkeet käytössä jo ihan pienestä asti. Mielestäni tässä on yhteys. Eli kannattaa kiinnittää huomiota minkälaisia aineita kotiinsa kantaa kun vauva tai pieni lapsi ei pysty sanomaan että vahva tuoksu ottaa henkeen. Itse en voi asiakkaalle mennä sanomaan että vaihda pesuaineet, vai voinko?
Kommentit (25)
Valitettavasti löytyy... mutta halusin vain varoitella kun kaikki eivät välttämättä tule ajatelleeksi ja pitkittyneeseen flunssaankin annetaan lapsellae astmalääkkeitä vaikkei ole sairautta todettukkaan.
Se vielä piti vielä kirjoittaa että kannattaa vaihtaa ne tuotteet ENNEN kuin lapsella jo on se asmta/herkistyminen tuoksuille. Tämä ei ole mikään toruminen vaan huomio matkan varrelta.
Täälläkin olisikin oikeasti hyvä valistaa asiasta.
Monet lapset haisevat järkyttäville pesuaineille. Ne ovat myrkkyjä kaikille, vaikka ei olisikaan vielä sairas.
Hajusta tietää heti myös sen, ettei siinä perheessä äiti (nainen on taatusti pyykinpesusta vastuussa) välitä pätkääkään myöskään ympäristöstä.
Suomessa on tehty erittäin helpoksi valita ympäristötuote. Kun valitsee sen, valitsee myös ihmisystävällisen tuotteen. (Ne on merkitty hyllyn reunan, tiedoksi uunoille. )
Tiedoksi, että ne hajut eivät vaikuta puhdistumiseen mitenkään. Ne ovat vain extramyrkkyä siinä.
Pesen vaatteeni etikalla. Ja kyllä, se etikan haju ei jää niihin vaatteisiin.
Ruotsissa tehtiin tutkimus, jossa koti puhdistui parhaiten tislatulla vedellä.
Ajatelkaa tätä seuraavan kerran kun ostatte pesuaineita. Ympäristömerkki. Helppo valinta. Olka armollisisa itsellenne, ajatelka lapsianne, ympäristöä ja muita ihmisiä. Kaikki tulee samalla kertaa niin pienellä valinnalla.
Niin... meillä on aina käytetty vain hajustamattomia, ns. sensitive tuotteita kaikissa pesuaineissa, mutta silti lapsemme joutuu käyttämään astmapiippua, ihan pienestä lähtien. Mikähän yhteys näillä on? Noin niinkuin kotisiivoojan mielestä?
Minun ex-mieheni on astmaatikko ja aina, kun lapset palautetaan sieltä, on ensimmäiseksi kaikki vaatteet vaihdettava, kun ne haisee niin voimakkaalle pesuaineelle, etten voi olla samassa huoneessa heidän kanssaan. Autossakin on laitettava ilmastointi täysille, että sen hajun kanssa selviää kotiin saakka. Ja hän muistaa kaikille toitottaa, kuinka tuoksuyliherkkä hän astmaatikkona on. Minun mielestä hänen kohdallaan on kyse puhtaasti luulotaudista ja meillä tuoksuja vältellään, koska nuorimmaisilla on migreeniä aina paljon useimmin, kun joku haisee. Hajusteet ovat kemikaaleja ja voisinpa väittää, että nykyihminen suorastaan kylpee erilaisissa kemikaalimömmöissä, joten turha niitä on enää vapaaehtoisesti lisätä.
Jos ei kestä pierunhajua niin on ehkä paree hankkia kaasunaamari kuin piilottaa se haju jollain toisella.
Vierailija kirjoitti:
Niin... meillä on aina käytetty vain hajustamattomia, ns. sensitive tuotteita kaikissa pesuaineissa, mutta silti lapsemme joutuu käyttämään astmapiippua, ihan pienestä lähtien. Mikähän yhteys näillä on? Noin niinkuin kotisiivoojan mielestä?
Ainakin meille kerrottiin jo raskausvaiheessa, että lapsella on 75% todennäköisyys olla astmaatikko ja/tai allergikko koska molemmat vanhemmat ovat allergikkoja ja toinen astmaatikko. Niin kävikin että lapselle puhkesi ensin ruoka-aineallergioita ja myöhemmin astma koska hän on perinyt geenimme meiltä. Meille hajusteettomuus on ollut aina itsestäänselvyys muutenkin. Hajustetut pesuaineet haisevat sääskimyrkylle.
Eli ympäristön lisäksi lapsen geeneilläkin on merkityksensä.
Eräälle ihmettelijälle kotisiivooja vastaa että kyllähän sä tiedät ettei se astma nyt pelkästään tuoksuista tule, mutta on osa syy hengitystiesairauksille. Itsellänikin astma on saattanut tulla näin vanhemmalla iällä allergian myötä, käytetyistä pesuaineista, homeesta ex-työpaikalla tai mahdollisesti tupakansavusta, jossa elin pienen ikäni kun vanhemmat tupruttelivat sisällä ja autossa. Kuka tietää? Mutta ei ehdoin tahdoin altisteta lapsia ja itseään turhille myrkyille ja hajuille kun tosiaan vaihtoehtoja on.
Vierailija kirjoitti:
Teen kotisiivouksia monissa lapsiperheissä. Olen astmaatikko ja tuoksuille herkistynyt. Tullessani asuntoon jossa on pesty pyykkiä esim. bioluvililla, omolla tai muulla vahvasti tuoksuvalla joudun laittamaan aina täystuuletuksen, jotta pystyn työskentelemään, myös talvella. Olen kiinnittänyt huomiota kun perheissä käytetään näitä vahvasti tuoksuvia pesuaineita ja huonetuoksuja niin varsinkin pikkulapsiperheissä lapsilla on astmapiiput ja muut astmalääkkeet käytössä jo ihan pienestä asti. Mielestäni tässä on yhteys. Eli kannattaa kiinnittää huomiota minkälaisia aineita kotiinsa kantaa kun vauva tai pieni lapsi ei pysty sanomaan että vahva tuoksu ottaa henkeen. Itse en voi asiakkaalle mennä sanomaan että vaihda pesuaineet, vai voinko?
Juu, eihän tässä mitään tieteellisiä tutkimuksia tarvita.
Pesen yleensä sensitive pesuaineilla. Vaatteeni eivät ole yleensä likaisia mutta olen huomannut että näkyvästi likaisiin vaatteisiin sensitivet eivät tehoa, pitäisi etsiä pesuaine likaisemmalle pyykille välillä käytettäväai. Mikä olisi hyvä tällaiseen, omoa ostin mutta siinä on epämiellyttävän voimakas tuoksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, eihän tässä mitään tieteellisiä tutkimuksia tarvita.
Av-mamman kokemukset kumoaa kaikki tieteelliset yms. faktat.
Hei kaikki! Olen AV-mamma. Kaikki lapseni ovat "erityisherkkiä" ja minulla on "monikemikaaliyliherkkyys". Hehhehhehhe.
Vierailija kirjoitti:
Pesen yleensä sensitive pesuaineilla. Vaatteeni eivät ole yleensä likaisia mutta olen huomannut että näkyvästi likaisiin vaatteisiin sensitivet eivät tehoa, pitäisi etsiä pesuaine likaisemmalle pyykille välillä käytettäväai. Mikä olisi hyvä tällaiseen, omoa ostin mutta siinä on epämiellyttävän voimakas tuoksu.
Tuoksuko on se pesuaineen tahroihin vaikuttava aine?
Vierailija kirjoitti:
Jaaha. Taas siivooja joka tonkii ihmisten lääkekaapit. Hyi.
Meillä on astamalääkket ihan käden ulottovilla pöydillä.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen kahden teini-ikäisen äiti, joka on jo 15 vuotta pessyt pelkällä sensitive-pesuaineella. Uskallan väittää, että meillä tulee puhdasta, vaikka olisikin koneeseen pantaessa näkyvää likaa vaatteitta. Kannattaa opetella pyykinpesun perusniksit. Näkyvästi likaiset vaatteet pestään pikimmiten, eikä jätetä likaa pinttymään. Pestään niin kuumassa kuin vaatteen pesuohje sallii. Jos kyse on puuvillavaatteesta, ei kannata uskoa pesulapun ohjetta 30-asteisesta pesusta, kestää kuumemmankin. Joskus likatahra saattaa vaatia esikäsittelyä. Silloin vaatetta voi esimerkiksi joko liottaa ennen pesua, kaataa tahran päälle suoraan pesuainetta tai käsitellä sitä sappisaippualla, joka irrottaa melkein mitä vain. Sitä vähän pinttyneempääkin likaa. Se ja etikka (hikisille urheiluvaatteille) ovatkin ainoat pyykinpesun "lisäaineet", joita olen ikinä tarvinnut.
En tunne ketään, paitsi vanhat mummot jotka jotain hajullista omoa käyttää.
Meillä aina hajuttomat ja luontoystävälliset pesuaineet käytössä.
Ihmiset on hyvin valveutuneita nykyään.
Meillä myös lähipiirissä vasta diagnosoitu kahden eri perheen lapsilla astma, ja molemmissa perheissä käytetään voimakkaan hajuisia pyykinpesuaineita, ja tietenkin myös muita hajustettuja tuotteita siihen päälle. En ihmettelisi, jos pahentaa astmaoireita.
Sääliksi käy kyllä lapset, varsinkin nukkuminen voimakkaan tuoksuisissa vuodevaatteissa on varmasti kamalaa.
Itselläni ei ole astmaa, mutta saan pahoja hengitysteiden ärsytysoireita hajusteista ja kemikaaleista.
En usko että astmalasten perheissä noita kyseisiä pesuaineita edes löytyy!!