Mies koko kesän töissä ja itse yksin pienten lasten kanssa
Mies siis koko kesän töissä, lähes kaikki viikonloputkin. Näin ollut jo alkuvuodesta, yleensä vuodessa hänellä kertyy ylityötunteja yli 200. Hän alkaa olemaan jo nyt aivan väsynyt, kotona ollessaan vaan nukkuu ja tiuskii kaikille. Meillä on kolme pientä lasta ja koti hoidettavana, joten mullakin kädet töitä täynnä. Ei ole mitään mökkiä tai mitään, mihin pääsisin lasten kanssa lomailemaan tai mitään paikkaa, missä mies voisi rauhassa olla. Tulee aika ankea kesä tätä menoa. Myöskin kaksi nuorinta lasta niin pieniä (1v ja 2v), ettei tee mieli mihinkään mennäkään kun se on mulla yhtä perässä juoksemista. Tukiverkko on johonkin hävinnyt vuosien varrella, miehen perhe on ottanut etäisyyttä ja itselläni äiti kuollut ja isä elää kauempana uuden naisen kanssa.
Kyselen siis onko täällä ketään muuta samassa tilanteessa? Ja vinkkejä mistä voisin saada apua, onko mahdollista saada joku aikuinen mukaan vaikka huvipuistoretkelle tai Muumimaailmaan tai johonkin? Kaikki vinkit ovat tervetulleita!
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Hankala juttu. Itselläni kolmas lapsi tulossa, ja kyllä tämä on sellainen lössi, ettei tätä noin vain tuupata hyvänpäiväntuttavalle kylään. Enkä kyllä antaisikaan kenelle tahansa. Meillä yhdet isovanhemmat elossa & voimissa, ja heille voi antaa 6- ja 4-vuotiaat ehkä yhdeksi yöksi. Sen jälkeen alkaa kahdeksankymppinen seniori kaivata rauhaa ja hiljaisuutta.
Eli minunkin neuvoni on, että perheen sisällä jaetaan hoitovastuuta nykyistä enemmän. Olisiko sinulla työpaikkaa, mihin palata, niin mies voisi pyörittää perhearkea ja vähän hengähtää omista työpaineistaan?
Kesän varalle oma vakiovinkkini on, että aamulla isot eväät mukaan ja koko päivä puistoissa/ilmaistapahtumissa. Ulkona pääsee aina helpommalla kuin sisällä.
Ulkona pääsee helpommin kuin sisällä? Siis todellakaan ei pääse, jos lapset karkaavat jokainen eri suuntaan.
Voisitko ap palkata lasten hoitoapua kotiinne? Milloin yleensä olette miehesi kanssa viettäneet kahdenkeskeistä aikaa?
Lapsuudenperheessäni isällä meni työ aina kaiken edelle. Joskus hän tuli vasta klo 23 töistä - oli siis toimistotöissä, jonne mentiin ihan normaalisti aamusta. Lomilla teki töitä ja viikonloppuisinkin piti toimistolla käydä.
Kun isä tuli töistä, oli käytös lähinnä huutoa muulle perheelle. Silloin kun tuli kotiin jo illalla kuuden aikaan, meni loppuilta sohvalla telkkaria katsoen ja nukkuen.
Rehellisesti sanoen minulle ei selvinnyt tuo, että miksi työ oli niin tärkeää, yrittäjä hän ei ollut. Tavallaan se ehkä oli halua olla muualla kuin perheen parissa. Rahanakaan jatkuva työssäolo ei juuri näkynyt, mutta jatkuvana ärtyisyytenä se kyllä näkyi. Sairaanakin hän meni töihin ja koki jonkinlaista sankaruutta siitä, ettei kuumeesta huolimatta jättänyt menemättä töihin. Varmaan työteho on kyllä voinut olla mitä sattuu, mutta työnarkomaani ei välttämättä siitä välitä.
Siispä omiin kokemuksieni perusteella kehottaisin kyllä keskustelemaan miehen kanssa siitä, että millaisen perhe-elämän hän haluaa sinulle ja lapsillenne tarjota? Kyllä ne vuosilomat on uhan pidettäväksi tarkoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehesi on koko ajan töissä ja tekee vielä ylitöitä? Miksei hänellä ole lomaa? Lapset ovat vain kerran pieniä. Itse pitäisin perhepalaverin ja miettisin arvojärjestystä uudestaan.
Aina ei ole varaa valita töitään, etenkään, jos perheen elatus riippuu siitä, kuten varmaan ap:n tapauksessakin.
Sehän on vain nykyajan työelämää. Minäkin olen ollut työttömänä sydäntalven ja nyt kun sain työtä, en ole minuuttiakaan pois, sillä työ on pienipalkkaista ja kiireistä ja määräaikaista. Ehkä taas marraskuussa on varaa olla perheen kanssa kun saa kenkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehesi on koko ajan töissä ja tekee vielä ylitöitä? Miksei hänellä ole lomaa? Lapset ovat vain kerran pieniä. Itse pitäisin perhepalaverin ja miettisin arvojärjestystä uudestaan.
Aina ei ole varaa valita töitään, etenkään, jos perheen elatus riippuu siitä, kuten varmaan ap:n tapauksessakin.
Ap:n kuvauksen perusteella kyseisessä firmassa on yliväsymyksestä kärsivä työntekijä.
Eikö työajanseurantaa ole vai kuuluuko miehen työsopimukseen jonkinlainen iso ylituntimäärä?
Jos luit aloituksen, ymmärrät varmaan, että työajan seurantaa on, ja se sallinee vielä ylityöt yli kesän.
Ja kyllä, lomaoikeus on jokaisella, mutta ei sitä saa itse päättää aina, milloin sen haluaa. Uudet saavat tyytyä usein toukokuun tai syyskuuhun. Ja sekään mitään erityistä herkkua ole, jos on vain pari viikkoa lomaa. Ei se ainakaan auta ap:ta ja lapsia tämän kesän suhteen.
Eli ap, viestiä sinne paikalliseen tai sitten rohkeasti tutustut uusiin ihmisiin teidän lähistöllä. Jos ei onnistu, niin sitten ne retkieväät kunnolla mukaan ja ulos, aina kun mahdollista, on usein helpompaa kuin vain olla kotona. Vaikka sun nuorimmat ovat melko pienet.
Missä päin asutte?
Ap:n kuvauksen mukaan mies on myös viikonloput töissä. Eli jonkinlaiselta miehen omaltakin valinnalta tämänmuotoinen työnteko vaikuttaa. Ja jos vuotuisista 200 tunnin ylityömääristä puhutaan, niin luulisi, että noita tunteja voisi myös vapaana pitää, kun asiasta neuvottelee.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla työnteolla on kyllä rahaakin, palkatkaa aupair esim.
Sä et taida muistaa tai tietää, että on paljon matalapalkka-aloja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankala juttu. Itselläni kolmas lapsi tulossa, ja kyllä tämä on sellainen lössi, ettei tätä noin vain tuupata hyvänpäiväntuttavalle kylään. Enkä kyllä antaisikaan kenelle tahansa. Meillä yhdet isovanhemmat elossa & voimissa, ja heille voi antaa 6- ja 4-vuotiaat ehkä yhdeksi yöksi. Sen jälkeen alkaa kahdeksankymppinen seniori kaivata rauhaa ja hiljaisuutta.
Eli minunkin neuvoni on, että perheen sisällä jaetaan hoitovastuuta nykyistä enemmän. Olisiko sinulla työpaikkaa, mihin palata, niin mies voisi pyörittää perhearkea ja vähän hengähtää omista työpaineistaan?
Kesän varalle oma vakiovinkkini on, että aamulla isot eväät mukaan ja koko päivä puistoissa/ilmaistapahtumissa. Ulkona pääsee aina helpommalla kuin sisällä.
Ulkona pääsee helpommin kuin sisällä? Siis todellakaan ei pääse, jos lapset karkaavat jokainen eri suuntaan.
No voi kai sen kesän viettää sisälläkin, missä lapset voivat kukin purkaa energiaansa kodin tuhoamiseen omalla suunnallaan, jos kokee sen helpommaksi.
Minkäikäinen vanhin lapsi on? Eikö tuonikäisten kanssa eletä sellaista leikkipuisto-syöminen -päiväunet rumbaa. 1 ja 2-vuotiaat syövät leluja ja kiipeilevät. En olisi ikinä tehnyt noin pienellä ikäerolla lapsia.
Minä olen lasten kanssa (1 ja 3v) kotona käytännössä yksin koko kesä ja pääasiassa ollaan leikkipuistoissa. Tuonikäiset ei vielä paljoa kaipaa ja minä koen että ulkona on helpompaa kuin sisällä. Helsingissä on aivan mahtavia puistoja ja lapset viihtyvät niissä hyvin monta tuntia. Muumimaailma on myös harkinnassa tuttavaperheen äidin sekä hänen lastensa kanssa. Riippuen hiukan ap:n vanhimman lapsen iästä, mutta alle kouluikäiset eivät ainakaan kovin suuria kaipaa, muumimaailmat ja lintsit on vain kivaa ekstraa.
Yksinkin kyllä pärjää hyvin, jos vain uskaltautuu kokeilemaan. Lapsille pelastusliivit päälle ja uimarannalle, eväät mukaan tai retki lähimetsään, 1v tarvittaessa kantoreppuun. Hanki pyörään peräkärry ja teette pyöräretkiä, jos isoin on niin vanha että pystyy jo itse ajamaan. Kesällä kiinni olevan päiväkodin pihassa on helppo ulkoilla, jos muuten lähistöltä ei löydy aidattua puistoa.
Kannattee kysellä lapsirakkaita nuoria tyttöjä avuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kuvauksen perusteella kyseisessä firmassa on yliväsymyksestä kärsivä työntekijä.
Eikö työajanseurantaa ole vai kuuluuko miehen työsopimukseen jonkinlainen iso ylituntimäärä?
Jos luit aloituksen, ymmärrät varmaan, että työajan seurantaa on, ja se sallinee vielä ylityöt yli kesän.
Ja kyllä, lomaoikeus on jokaisella, mutta ei sitä saa itse päättää aina, milloin sen haluaa. Uudet saavat tyytyä usein toukokuun tai syyskuuhun. Ja sekään mitään erityistä herkkua ole, jos on vain pari viikkoa lomaa. Ei se ainakaan auta ap:ta ja lapsia tämän kesän suhteen.
Eli ap, viestiä sinne paikalliseen tai sitten rohkeasti tutustut uusiin ihmisiin teidän lähistöllä. Jos ei onnistu, niin sitten ne retkieväät kunnolla mukaan ja ulos, aina kun mahdollista, on usein helpompaa kuin vain olla kotona. Vaikka sun nuorimmat ovat melko pienet.
Missä päin asutte?Ap:n kuvauksen mukaan mies on myös viikonloput töissä. Eli jonkinlaiselta miehen omaltakin valinnalta tämänmuotoinen työnteko vaikuttaa. Ja jos vuotuisista 200 tunnin ylityömääristä puhutaan, niin luulisi, että noita tunteja voisi myös vapaana pitää, kun asiasta neuvottelee.
On paljon aloja, missä tehdään kesällä ympäripyöreitä työpäiviä ja talvella ollaan työttömänä. Ja jos haluaa olla töissä, silloin on tehtävä kun työtä on tarjolla ja turha puhua lomista ja 8h työpäivistä.
Esim. puutarha, matkailu, rakennus, asfaltti jne. Ja siellä tehdään työtä urakalla, eikä työtuntien mukaan.
Miksi tuohon tilanteeseen on pukattu kolme lasta ja pienillä ikäeroilla? Miksi?
Otan osaa. Minulla oli sama tilanne. Oli ankeaa ja raskasta :(. Tuntui että kaikki muut perheet vietti aikaa yhdessä ja minä uupuneena olin yksin pienten lasten kanssa. Lopulta raivoaminen miehelle auttoi. Nykyään on parin viikon loma ainakin kesällä.
Täällä opiskelija joka ei saanut kesätöitä, palkkaa mut lastenhoitajaksi/seuraksi kesäjuttuihin vaikka 8€ per tunti.
Ei mitään ongelmaa. Koko katraalle aamulla kunnon puurot ja sen jälkeen ulos leikkimään. Pakkaat rattaisiin mukaan pillimehua ja välipalaa pienimmälle vaipat ja piltit. Puistoon viltti nurmikolle varjoon puun alle. Rannalle hiekkalelujen kanssa. Sadepäivänä voi leikkiä sisälläkin. Maja keittiön pöydän alle. Tuolit jonoon bussiksi. Leiki ja naura lastesi kanssa. Menkää yhdessä kauppaan. Lapset voi piirtää kauppalistan. Tee nopeita ja helppoja ruokia. Älä stressaa jos on sotkuista. Pyykit pyörimään joka ilta niin ei kasaannu mitään pyykkivuoria. Lapset voi opettaa keräämään lelut itse yhteen nurkkaan. Mukavaa kesää teille.
Tutulta kuulostaa... Meillä ei ole lapsia ainakaan vielä, mutta mies työskentelee raksa-alalla. Lomakorvaukset ja lomarahat maksetaan suoraan palkkaan, ja koska itse tuntipalkka on pieni, ei tuota lomarahan osuutta ikinä riitä säästöön asti laitettavaksi. Siispä pitää painaa ylitöitä jos haluaa ikinä lomaa pitää..
Mies on työnarkomaani ja uransa nousujohteinen, kesäloma piti alkaa parin viikon päästä, mutta lähteekin työmatkalle Saksaan, joka siirtää taas lomia pidemmälle. Sieltä palattuaan ei pysty henkilökuntavajeen takia pitämään lomia, kuin joskus elokuun lopulla. Esikoisella alkaa sitten taas eskari silloin.
Pyörässä meillä on peräkärry ja pieniä pyöräretkiä ollaan tehty, mutta nämä meidän juniorit tappelevat niin kovin siellä kärryssä, että se on pelkkää huutoa koko reissu. Esikoinen kaipaa huvipuistoon sekä uimaan, mutta on tosiaan vaikeaa viedä koko porukka johonkin vesipuistoon tai edes rannalle, kun pienimmillä tosiaan 11kk ikäeroa. Ja ihmettelijöille tiedoksi, että tämä kolmas tuli aikamoisena yllärinä melkein heti perään, ei ollut suunniteltu juttu, mutta ihana sellainen.
Ehkä toi opiskelijan palkkaaminen ei välttämättä olisi mikään hullumpi idea, onko jotain foorumia mitä kautta tämmöisiä kysellään?
Tosi monella perheellä on tuollainen tilanne koska moni ala nyt vaan sattuu olemaan kausiluontoista.
Tuossa ei auta kuin tasan se että sinä hyväksyt hoitavasi täysin kotiasiat ja mies hyväksyy että hän tekee vain työt. Ette nimittäin millään tule samaan tuohon jakoa missä mies ei olisi vielä enemmän ahtaalla.
Saahan sitä haluta ja puskista huudella että pitäähän sen miehen osallistua, tottakai. No teoriassa joo mutta entä käytännössä? Tosiasia on että noin tienaatte enemmän. Voit sinäkin lähteä töihin helpottamaan miehen työtaakka mutta sitten tulee kuluja siitäkin kuten ehkä toinen auto plus hoitomaksut.
Lapset on pieniä vain hetken, sitten helpottaa sinullakin. En sano tätä pahalla vaan kaikella hyvällä. Elämä ei aina mene niinkuin haluaa ja älä anna toisten painostaa sinua. Sillä tarkoitan sitä kun aina löytyy näitä laita mies vastuuseen huutelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Mies siis koko kesän töissä, lähes kaikki viikonloputkin. Näin ollut jo alkuvuodesta, yleensä vuodessa hänellä kertyy ylityötunteja yli 200. Hän alkaa olemaan jo nyt aivan väsynyt, kotona ollessaan vaan nukkuu ja tiuskii kaikille. Meillä on kolme pientä lasta ja koti hoidettavana, joten mullakin kädet töitä täynnä. Ei ole mitään mökkiä tai mitään, mihin pääsisin lasten kanssa lomailemaan tai mitään paikkaa, missä mies voisi rauhassa olla. Tulee aika ankea kesä tätä menoa. Myöskin kaksi nuorinta lasta niin pieniä (1v ja 2v), ettei tee mieli mihinkään mennäkään kun se on mulla yhtä perässä juoksemista. Tukiverkko on johonkin hävinnyt vuosien varrella, miehen perhe on ottanut etäisyyttä ja itselläni äiti kuollut ja isä elää kauempana uuden naisen kanssa.
Kyselen siis onko täällä ketään muuta samassa tilanteessa? Ja vinkkejä mistä voisin saada apua, onko mahdollista saada joku aikuinen mukaan vaikka huvipuistoretkelle tai Muumimaailmaan tai johonkin? Kaikki vinkit ovat tervetulleita!
Jaa, meillä toisin päin: mies ottanut vastuuta kotona kun minulla oli talvella ylityöputki. Tuli 350 plussatuntia 3 kk aikana, 200 vuodessa ei ole järjettömän paljon. Muutama tunti viikossa.
En osaa antaa oikein vinkkejä. Mutta mieti myös miehen kannalta. Rankkaa hänellekin, eikä ehkä vaihtoehtoja. Minun taakkaani lisäsi se, että kotona odotti vihainen mies. Väsyneenä vähäisellä vapaalla piti tapella ja vapaalla ei ollut mitään oikeutta levätä. Ero tulee juuri tämäntyyppisissä tilanteissa.
Mistä päin olette? Voin yrittää neuvoa esim.jotain fb ryhmää kun vaan kerrot alueen.
Tuolla työnteolla on kyllä rahaakin, palkatkaa aupair esim.