Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmisistä on tullut niin äärimmäisen lapsivastaisia ja lapsiperheitä arvostelevia? Onko tämä.vain aikuisten maailma?

Vierailija
05.06.2017 |

Luin Hanna Sumarin kirjoituksen, missä kertoi järkyttyneen lapsiperheen ravintolavierailusta äidin antaessa lapselle vapauden valita, mitä buffetista syö. Sumari oli järkytykseltään joutunut poistumaan ravintolasta. Juttua kommentoi varmaan sata ihmistä, joiden kaikkien mielipide oli, että HEIDÄN OMAT lapset ovat hyvin käyttäytyviä, mutta MUIDEN KAKARAT eivät osaa käyttäyttä ravintolassa, tai missään muuallakaan. Osa oli sitä mieltä, että ravintoloihin ei pitäisi päästää alle 18-vuotiaita edes aikuisten seurassa.

Nykyisin suuri ongelma on myös häät. Miten kutsukortit kirjoitetaan oikein, jotta vieraat tajuavat hienovaraisin vihjailuin, että lapset eivät ole tervetulleita juhliin.

Lentokoneisiinkaan lapsia ei saisi viedä, eikä muihinkaan kulkuvälineisiin; busseihin tai juniin. Omalla autolla ilmeisesti voi vielä mennä, kunhan ei caan huoltoasemalla erehdy ottamaan lapsia mukaan ABC:lle taukokahville ja -mehulle, ettei lapset häiritse muita ihmisiä.

Ruokakaupoihin lapsilla on ehdoton porttikielto, jos tulee vaikka itku, niin kassajonossa edessä seisovalta tädiltä menee hermot ja päivä pilalle ja pakko kirjoittaa blogiin, ettei nykypäivänä ole vanhemmuutta, eikä kykyä kasvattaa lapsia.

Taloyhtiöiden leikkipaikoille ei voi päästää lapsia -nurmikko menee pilalle, hiekkalelut pilaavat maisemoinnin ja sattaapa joku piirtää asfalttiin katuliidullakin. Joten leikkipaikoille ei lapsilla ole mitään asiaa!

Ymmärrän, Sumari kirjoitti huonosti käyttäytyvistä lapsista. Eikö hän ja muutkin ymmärrä, että jokaisella, myös heillä itsellään, on lapsena ollut huonot hetkensä. Ilmeisesti aikuisenakin, koska äiti ei ole opettanut, että ihan kaikkea ei tarvitse sanoa ääneen.

Minua itseäni oikeasti pelottaa ja jännittää liikkua lapseni kanssa julkisesti, vaikka lapsi käyttäytyisi kuinka hyvin, koska pelkään koko ajan mitä muut ihmiset ajattelevat lapsestani ja ettei häntä ole toivottu julkisiin paikkoihin.

Onko tämä ilmiö vain suomalainen, vai onko muissa maissa sananlaista kulttuuria, että lapset eivät saisi näkyä missään?

Sumari voi miettiä vanhainkodissa aikanaan, että se joka häntä vanhaa ihmistä hoitaa, syöttää vuodepotilaana ja vaihtaa vaippoja, saattaa olla juuri tuo pieni lapsi, joka pilasi hänen päivänsä ravintolassa, lapsi jonka lapsenomainen suhtautuminen ruokailutilanteeseen sai hänen raivonsa äärimmilleen, hoitaa nyt häntä viimeisinä elinvuosina, jotta hän saisi arvokkaan loppuelämän.

Onko todella niin, että ihminen on ainoa laji, joka kokee seuraavan sukupolven niin vastenmielisenä, eikä ymmärrä että lapset eivät ole vielä valmiita aikuisia. Minne ihmisiltä on kadonnut inhimillisyys, missä aikuisten sydän oikein on?

Kommentit (205)

Vierailija
181/205 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin kaksivuotisneuvolassa neuvottiin että lapsen pitää antaa itse valita, esim. "Otatko nakkia vai lihapullaa?".

Jos lapsi ei saa lapsena päättää mistään, ei hän osaa tehdä päätöksiä aikuisenakaan.

Tuollaiselta typerältä neuvolatädiltä olisi voinut kysyä että haluatko kenkää heti vai hetken päästä. Päätä nyt kun olet kerran aikuinen.

Tottakai lapsi syö sitä mitä aikuinen käskee. Kotona, läpi kouluiän. Aikuisena saa sitten päättää mitä itse kaupasta hakee.

Vierailija
182/205 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua naurattaa nyysuomalaiset vellihousuvanhemmat kun niillä ei ole enää tippakaan auktoriteettia lasten silmissä. Lapset vedättää niitä ihan täysillä ja nämä palvoo minkä ehtivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/205 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykysuomalaiset

Vierailija
184/205 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin kaksivuotisneuvolassa neuvottiin että lapsen pitää antaa itse valita, esim. "Otatko nakkia vai lihapullaa?".

Jos lapsi ei saa lapsena päättää mistään, ei hän osaa tehdä päätöksiä aikuisenakaan.

Tuollaiselta typerältä neuvolatädiltä olisi voinut kysyä että haluatko kenkää heti vai hetken päästä. Päätä nyt kun olet kerran aikuinen.

Tottakai lapsi syö sitä mitä aikuinen käskee. Kotona, läpi kouluiän. Aikuisena saa sitten päättää mitä itse kaupasta hakee.

Jaa. Nämä on näitä julkisia palveluita. Näissä käsketään käydä ja neuvoja noudattaa.

Vierailija
185/205 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On eri asia antaa lapselle kaksi vaihtoehtoa kuin käskeä valitsemaan isosta buffetista. Suhteellisen pienikin lapsi osaa valita vanhemman hänelle valitsemista sopivista kahdesta vaihtoehdosta nakit tai lihapullat mutta jos vanhempi vie hänet isoon buffettiin ja siitä pitäisi valita niin se on lapsen kuormittamista liian suurilla päätöksillä.

Vierailija
186/205 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin opiskelemassa Ruotsissa niin siellä tuli postin mukana matkakatalogi, jossa oli kannessa itkevän lapsen kuva ja teksti, että sori nämä matkat on tarkoitettu vain aikuisille eli kysessä oli liuta ulkomaisia lapsivapaita hotelleja, ravintoloita jne.

Ruotsalaiset äidit olivat vaan että mahtavaa, nyt ei tarvitse kuunnella muiden pentujen huutoa kun haluamme lähteä matkalle miehen kanssa ilman lapsia, mutta Suomessahan tuosta olisi noussut aivan JÄRKYTTÄVÄ haloo ja mammat olisivat lähteneet p-skavaippapommittamaan kyseistä matkatoimistoa, avautuneet someen "suomalaisesta lapsivihasta" (joka on urbaani legenda, huom) ym! :D

Häh? Onhan Suomessakin ollut varmaan 15 vuotta näitä "lapsivapaita" hotelleja jne. matkatoimistojen repertuaarissa.

http://www.tui.fi/aikuisten-lomat/

Vierailija
187/205 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On eri asia antaa lapselle kaksi vaihtoehtoa kuin käskeä valitsemaan isosta buffetista. Suhteellisen pienikin lapsi osaa valita vanhemman hänelle valitsemista sopivista kahdesta vaihtoehdosta nakit tai lihapullat mutta jos vanhempi vie hänet isoon buffettiin ja siitä pitäisi valita niin se on lapsen kuormittamista liian suurilla päätöksillä.

No tää lapsi oli Sumarin mukaan n. 4-vuotias ja ainakin hänen tekstinsä perusteella lapselle tarjottiin kolme vaihtoehtoa: keitto, peruna ja salaatti. Eiköhän tossa oo vaan yleinen kiukku päällä, eikä se, että on nyt jotenkin ulalla "valtavan buffetin" äärellä.

Vierailija
188/205 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on joskus sellainen tunne, että jotkut vanhemmat pelkäävät lapsen pahaa mieltä. Pitäisi ymmärtää, että on ihan normaalia ja tervettä, ettei lapsi aina saa kaikkea ja että siitä saattaa tulla lapselle vähän paha mieli, koska hän ei vielä pysty hallitsemaan tunteitaan samalla tavalla kuin aikuinen. Kun lapsia ei sitten pahan mielen pelossa oikein viitsitä kieltää, seuraa siitä kaikenlaista. Korostan nyt sitä, että lapsen pitää mielestäni aina tulla kuulluksi ja vanhemman pitää ottaa lapsen toiveet ja unelmat huomioon, eli en mitään lapsen oman tahdon täydellistä jyräämistä tarkoita ollenkaan. Mutta kyllä aikuisen pitäisi aina olla puikoissa, ei lapsen.

Vierailija
189/205 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä näillä röyhkeillä "muidenneuvojilla", ole tainut kasvatus olla ihan kohdillaan.  Pönkittävät haurasta egoaan.

Vierailija
190/205 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa lapset (etenkin varhaisteinit) ovat järkyttävän huonotapaisia! Syljetään kadulle, huudetaan kirosanoja, roskataan ja tuhotaan julkista omaisuutta. En koskaan ymmärtänyt kuinka paha tilanne on, ennenkuin palasin Suomeen neljän ulkomailla vietetyn vuoden jälkeen. En kannata fyysistä kuritusta, mutta onko suomalaisilla enää mitään otetta kasvatukseen? Ei ihmekään, että osa aikuisista *ittuuntuu.

Vierailija
191/205 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro4 on asian ytimessä. Suomen mt ongelmat näkyy juurikin lapsivastaisuudessa, lapsihan on avoimuudessaan, höpsöydessään, keskeneräisyydessään ja tunteikkuudessaan äärimmäisen ärsyttävä olento väsyneille, mt-ongelmaisille suomalaisille jotka pelkäävät näitä lapsen piirteitä itsessään..

Vierailija
192/205 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä näillä röyhkeillä "muidenneuvojilla", ole tainut kasvatus olla ihan kohdillaan.  Pönkittävät haurasta egoaan.

Sinun logiikkasi siis on, että edellisen sukupolven huonosti kasvattamista lapsista on kasvanut ilkeitä ja pahoinvoivia aikuisia, mutta nykypäivän huonosti kasvatettujen lasten kohdalla ei tällaista voi mitenkään tapahtua vaan ala-arvoisinkin kasvatustyö on pelkästään sen vanhemman oma asia?

Vierailija
193/205 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en taas jaksa ymmärtää, että tästä lapsivihasta on tehty joidenkin fanaatikkomammojen pyhä mantra jota jankutetaan aina kun ei saada omaa tahtoa läpi. Useimmat ihmiset pitävät ja eivät pidä lapsista, tilanteesta riippuen. Todella harva erityisesti tykkää lasten kirkumisesta tai holtittomasta poukkoilusta ahtaassa tilassa tai arvokkaassa tilaisuudessa, oli niitä omia lapsia tai ei. Se ei ole lapsivihaa ja on varmasti todella raskasta jaksaa väittää itselleen ja lapselleen niin. Tai sitten voisi vaan relata ja tehdä omasta puolestaan parhaansa, että täällä olisi mahdollisimman monen mukava olla. Niin lasten, kuin vaikkapa sen töistä väsyneenä palaavan migreenipotilaankin.

Vierailija
194/205 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, no tuo Sumarikin hakemalla haki huomiota itselleen. Helvettiäkö menee lapsiperheille suunnattuun tapahtumaan, jos nykyperheet niin suuresti aiheuttavat järkytystä ja närää. Piti ihan lähteä pois lapsiperheille suunnatusta tapahtumasta, kun ei voinut sietää sitä. Häh, oliko pakko tunkea sinne just silloin ja imaista vielä kuiva rusina pimperoon, kun ei tapahtuma ollutkaan Sumarin ajatuksen kaltainen?

Vierailija
195/205 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa nämä jotka sanoo ettei lasten ääntä enää nestettä varsinkin kun äitini sukupolvi ja sitä aiemmat kasvatettiin säännöllä "lasten pitää näkyä mutta ei kuulua". Ja jos vähääkään ääntä pidit tai sanoit jotain aikuisten keskusteluun sait selkään.

Ennen tehtiin oikein. Nykyään väärin.

Minun lapsuudessani sai selkäsaunan tai tukistuksen, jos toimi vanhempien mielestä väärin. En sanoisi, että ennen tehtiin oikein.

Nyt ollaan ehkä menty toiseen ääripäähän siksi, ettei tahdota sortua entisajan virheisiin. Arneijamainen komentelu, käskytys, haukkuminen ovat lapsuudestani tuttuja asioita. Ne ovat aiheuttaneet paljon henkistä pahoinvointia lapsille. On pakotettu syömään vastenmielisiä ruokia, koska lautanen on olkut pakko syödä tyhjäksi jne.

Olen varmaan ollut vanhempana liian salliva, koska en ole halunnut siirtää muksuille samaa, mitä itse olen kokenut.

Pahoittelen, lapsuutesi on ollut vähintääkin erikoinen, mutta kai ymmärrät ettei tuo ole normaalia kasvatusta eikä sinun pidä olla lepsu lapsillesi koska itse olet elänyt liian tiukassa kurissa.

Tuo alkuperäisen kuvailema on hyvin tavallista suomalaista 50-70-luvun kasvatusta. Eli puhupa asioista, joista tiedät jotain.

Tänäkin päivänä lapsia nöyryytetään monin tavoin. Käsketään laulamaan suvulla, ujon ujoutta päivitellään suuren vierasjoukon edessä. Miettikää jos teille tehtäisiin noin töissä, sehän olisi nöyryyttävää - ja itse asiassa kiusaamista.

Kasvatusalan ammattilainen

Mä olen syntynyt 70-luvun lopulla, yhtäkkiä 80-luvulla kasvatus muuttui jotenkin, vai? Selkääni en saanut mutta rajat oli. En mä tiedä missä te olette kasvaneet mutta meidän suvussa kenenkään ei tarvinnut laulaa/esiintyä jos ei halunnut.

Ja mitä sitten, vaikka kuinka tavallista olisinkin ollut? Sehän sitten oikeuttaa ammattilaisen mielestä jättää lapset kokonaan kasvattamatta? Joku kosto omille vanhemmille, hähää iskä ei antanut valvoa yli kahdeksaan eikä ruuaksi saanut kuin puuroa, joten omat lapset valvoo aamun asti viisivuotiaana ja syövät suklaata. Siitäs sait, iskä!

Niinpä. Olin kylässä tässä yhdessä perheessä ja he keittivät kahvit minulle. Perheen äiti kattoi pöytää - laittoi siihen munkit ja keksit. Perheen lapset kävi syömässä ne ja äiti reagoinut kuin laittamalla uudet tilalle. Näistäkin katosi iso osa ennenkuin kahvi oli tippunut ja minut pyydettiin kahvipöytään.

Minusta tuo on käsittämättömän sivistymätöntä käytöstä - toki vanhempien vika. Kun itse olin lapsi, niin kun tuli vieraita, ei olisi tullut kuuloonkaan, että perheen lapset käyvät tyhjäämässä kahvipöydän ennen kuin edes vieraat ehtii juoda kahvia. Meitä ei fyysisesti kuritettu tai pilkattu, tai käskytetty, mutta kyllä meille perus hyvät tavat opetettiin. Istumme samasssa pöydässä aikuisten kanssa ja saimme tietysti ottaa tarjottavia, 1-2, ei kaikkia eikä tosiaankaan ennen vieraita.

Hyvät tavatkin voi olla perhekohtaisia. Heillä tuo oli ok käytöstä, sinulle ei. Tyhmää katsella nenän vartta pitkin toisia. Heidän silmissään myös sinä voit käyttäyttä hyvin törkeästi sitä itse tajuamatta.

Meillä lapset osaa odottaa tarjottavia, mutta en odota vieraillessa isäntäperheen lapsien tätä tekevän. Varsinkin jos ollaan hyviä tuttuja niin ei lasten tai perheen tarvitse mun edessä poukkuroida.

Pehekohtaista ihan täysin, mutta kaukana hyvistä tavoista. Nenkin vanhempien tulisi opettaa. Eihän esim. häissä voi mennä ottamaan täytekakkkua, vaikka kuinka kotona olisi tottunut (perheen tavat) että saa mennä tyhjäämään katetun pöydän ennen muita?

Oliko tässä kyse häistä? Ei, kyse oli lasten omasta kodista ja ties kuinka hyvästä tuttavasta.

Anteeksi nyt että puutun keskusteluunne, mutta on pakko kysyä. Saako teillä kotona lapset käydä tyhjentämässä kahvipöydän herkuista ennen kuin sinä olet saanut pöydän katetuksi ja vieraat kutsutuksi pöytään? Vai miksi puolustelet noin huonoa käytöstä?

Miten ihmeessä se että ollaan kotona, oikeuttaisi lapset käyttäytymään kuin siat pellossa, ja sellaistahan käytös silloin on, jos mennään kahvipöytää ronkkimaan ennen kuin vieraillekaan on ehditty tarjota. Kai sitä voi kotonakin normaaleja pöytätapoja opettaa? Miten ihmeessä ne muksut osaavat käyttäytyä kunnolla sitten muualla, kuten vaikkapa juuri häissä, jos kotona ei tuon vertaa ole tapoja opetettu?

No mietippä sitä. Varo ettei aivosi nyt ihan kuumennu, kuin Sumarilla konsanaan.

Meillä kotona juhlissa lapset saa melko vapaasti ottaa pöydästä kun herkut siihen lasken. Sääntönä on että yksi keksi tai pulla kerrallaan. Ja kun oltiin vieraana häissä, lapsilla ei ollut mitään ongelmaa odottaa omaa vuoroaan kun sanoin että täällä mennään jonossa emmekä ota ekana. Kiltisti odottivat omaa vuoroaan.

En tiedä kasvattaako muut apinoita vai mitä, mutta ainakim omille lapsille vieraskoreus ja kyky tulkita erilaisia tilanteita on ollut melko sisäsyntyistä. Pystyvät noudattamaan erilaisia ohjeita eri tilanteissa.

Etkö ole tullut ajatelleeksi asiaa vieraiden kannalta? Tuohan on todella epäkohteliasta vieraita kohtaan, että isäntäväen tenavat käyvät rohmuamassa pöytätarjoilut ennen kuin vieraat on kutsuttu pöytään. Jos se ei sinua haittaa, niin vieraita voi hyvinkin haitata. Kyllä edelleen normaalina peruskohteliaisuutena pidetään sitä, että vieraiden annetaan ottaa ennen isäntäväkeä, ja se että lapset käyvät syömässä herkut ennen kuin pöytä on katettu ja kahvi tippunut, on ihan käsittämättömän huonoa käytöstä.

Hieman hymyilyttää kuinka kehut lapsiasi sisäsyntyisestä vieraskoreudesta, jos he eivät teillä kotona juhlissa sen vertaa vieraskoreuteen kykene, että malttaisivat odottaa että vieraat pääsevät pöytään ja ottavat tarjoiluja itselleen. Minun tuttavapiirissäni noin epäkunnioittava käytös vieraita kohtaan ei tulisi kuuloonkaan. Ei meillä edes omalla porukalla ollessa pöydän antimia aleta rohmuamaan ennen kuin ollaan istuttu syömään.

Talossa talon tavalla. Meidän pienessä suvussa ei ole ollut tapana pokkuroida. Sanoin myös monta kertaa että meillä lapset ei rohmua yhtään mitään. Teillä ilmeisesti rohmuaa, ellet ole kaikenaikaa kontrolloimassa. Vai mistä sulle moinen rohmuaminen mielikuviin tupsahti?

Vierailija
196/205 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään isossa kauppakeskuksessa. Ihan tietoisesti tarkkailin lapsiperheitä; joita oli paikalla paljon kesälomien alkaessa.

Kukaan ei juossut käytävillä tai saanut raivareita. Repinyt pöytäliinoja tai syönyt banaania kaupassa maksamatta. Ainoastaan lasten leikkipaikalla oli kuhinaa, mutta mitään älytöntä huutokonserttia ei sielläkään ollut. Ainoa syy miksi joku voisi tästä kaikesta ärtyä, on kyllä henkilön oma paha olo. Ja mehän kaikki tiedetään kuinka mielenterveysongelmaista kansaa me ollaan....

197/205 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on suomalaisilla parannettavaa asenteissa. Kaliforniassa parhaiten on jäänyt mieleen, miten ihanan vapaalta tuntui käydä missä tahansa lasten kanssa. Samojen lasten kanssa, samalla kasvatuksella ero oli huikea. Hyvä kirjoitus ap, sopisi hyvin vaikka lehteen vastineeksi, harmillisesti menee melkein hukkaan kun on vain täällä vauvalla. Moni saisi tästä ajateltavaa. :) 

Vierailija
198/205 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tää lapsi oli Sumarin mukaan n. 4-vuotias ja ainakin hänen tekstinsä perusteella lapselle tarjottiin kolme vaihtoehtoa: keitto, peruna ja salaatti. Eiköhän tossa oo vaan yleinen kiukku päällä, eikä se, että on nyt jotenkin ulalla "valtavan buffetin" äärellä.

Minä kyllä käsitin että lapselta kysyttiin yksitellen jokaisesta ruoasta. Esim. ensin että otatko keittoa, johon lapsi vastasi en. Sitten otatko perunaa, ja taas ei. Ja niin edelleen. On ihan eri asia antaa heti alkuun ne kaikki kolme vaihtoehtoa ja sanoa että niistä on valittava kuin alkaa käydä buffetin jokainen ruoka erikseen läpi. Vanhemman tehtävä nimenomann vanhempana on käydä katsomassa buffetista omalle lapselleen sopivat vaihtoehdot ja sitten antaa niistä kaksi tai kolme vaihtoehtoa joista lapsi sitten näennöisesti itse valitsee mitä syö. Vanhempi kun on ensin katsonut että vaihtoehdot eivät sisällä mitään mille lapsi on allerginen tai noudattaa muutenkin lapsen ruokavaliota.

Vierailija
199/205 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiukuttelee ne lapset täällä ulkomaillakin mutta siihen useimmiten reagoidaan toisin kuin Suomessa. Otetaan tukasta kiinni tai läpsäistään - ja huolimatta siitä, että fyysinen kuritus on laissa kielletty.

t. ulkosuomalainen

Tällainen kommentti saanut 300 peukkua?! Kyllä aloittajalla on selvästi pointti. Hävetkää ihmiset.

Vierailija
200/205 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiukuttelee ne lapset täällä ulkomaillakin mutta siihen useimmiten reagoidaan toisin kuin Suomessa. Otetaan tukasta kiinni tai läpsäistään - ja huolimatta siitä, että fyysinen kuritus on laissa kielletty.

t. ulkosuomalainen

Näin on. Useammankin kerran olen nähnyt kun kiukutteleva lapsi saa luunapista tai tukistuksen. Sen jälkeen hiljenevät.

Joo-o. Pitäisikö tästä päätellä, että kannatat lasten fyysistä kuritusta? Ilmeisesti sinuakin saa tarttua hiuksista, jos käyttäydyt huonosti, vai mitä?

Tiesitkö muuten, että lievä väkivalta lapsia kohtaan madaltaa kynnystä myös vakavampaan väkivaltaan? Kaikki eivät pitäydy luunapissa. Tai tiesitkö, mitä haittavaikutuksia fyysisellä väkivallalla on todettu olevan lapsiin? Voit tutustua aikasi kuluksi tieteellisiin tutkimustuloksiin. Eiku ainiin, sinäkin olet saanut piiskaa lapsena ja ihan terve sinusta tuli? No ainakin väkivallalle myönteinen. Tuliko mieleen, että just ne levottomimmat ja huonosti käyttäytyvät lapset, jotka lyö toisia, ovat todennäköisemmin saaneet itsekin turpaan? Eihän se omena kauas puusta putoa. Onneksi fyysisen kurittamisen eli pahoinpitelyn ja vapaan kasvatuksen väliin jää muitakin kasvatuskeinoja. Jos on kovin keinoton itse, ei sitä ymmärrä vaan puolustelee netissä lapsen fyysistä kurittamista.