Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä lapseni uuden opsin mukaista todistusta

Vierailija
04.06.2017 |

Alakoululaisen todistuksessa on kaikista aineista annettu arvosana monista eri osa-alueista. Muut jotenkin ymmärrän, mutta mitä tarkoittaa vieraan kielen osa-alue "kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen"?

Kaikki muut osa-alueet oli lapsella erinomainen mutta tämä vain hyvä.

Ja ne muut vieraan kielen osa-alueet oli kielenopiskelutaidot, vuorovaikutus, taito tulkita tekstejä ja taito tuottaa tekstejä.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kieltenopettaja, enkä ihan äkkiä osaa sanoa sinulle hyvää vastausta. Vastannee joltain osin sitä osa-aluetta, mitä on joskus nimitetty kulttuurinntuntemukseksi. Mutta näyttää aivan kuin tuo sisältäisi jotain enemmän.

Vierailija
2/7 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on lapsen suwaccius-kerroin. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntasi nettisivuilta pitäisi löytyä opetussuunnitelma, siellä nuo oppimisalueet on selitetty jos syksyllä. Rasisminvastaista aivopesua, vieraan kulttuurin ja erilaisten ihmisten ymmärtämistä yms.

Vierailija
4/7 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä nro 3. Katsoin kunnan (Helsinki) opsin enkä täysin vieläkään hahmota, mitä tässä on arvosteltu ja miten lapsi voisi tätä osa-aluetta oppia enemmän/paremmin.

Ops:

Opetuksen tavoitteet:

Ohjata oppilasta havaitsemaan lähiympäristön ja maailman kielellinen ja kulttuurinen runsaus sekä opiskeltavan kielen asema siinä.

Motivoida oppilasta arvostamaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaansa sekä maailman kielellistä ja kulttuurista monimuotoisuutta ja kohtaamaan ihmisiä ilman arvottavia ennakko-oletuksia

Ohjata oppilasta havaitsemaan kieliä yhdistäviä ja erottavia ilmiöitä sekä tukea oppilaan kielellisen uteliaisuuden ja päättelykyvyn kehittymistä

Ohjata oppilasta löytämään kohdekielistä aineistoa

Vierailija
5/7 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ketään helsinkiläistä, jolla olis tarkempaa tietoa? Millaista osaamista ops tässä vaatii, ihan rautalangasta väännettynä kun en noita hienoja lauseita tajua.

Vierailija
6/7 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt kun muissa ketjuissa tuntuu olevan opettajia paikalla, niin löytyisikö tähän lisävalaistusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/7 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso sieltä opsista tavoitteiden sijaan se, miten kyseinen kohta toteutetaan käytännössä opetuksessa. Onko kirjoitettu aine, onko luettu teksti ja pidetty koe, onko tehty vierailu jonnekin ja kirjoitettu raportti vai mitä. Sen kautta voit ymmärtää myös arvostelun. Kyseessä on voinut olla myös jokin yhden päivän teemapäivä, vaikka ryhmätyö. Kysy opettajalta, opettajilla on velvollisuus tutkailla Wilmaa ehtolaispäivään asti juuri näiden asioiden varalta. Arvosanoihin voi pyytää selvitystä kaksi kuukautta todistustenjaon jälkeen. Jos et saa opettajaa tässä asiassa kiinni, ota yhteys rehtoriin, joka edelleen pystyy tavoittamaan opettajat (jotka joutuvat hänelle antamaan kesän aikaiset yhteystiedot). Rehtorit ovat vuosilomalain piirissä, heillä on loma vasta heinäkuussa ja he ovat vielä töissä ihan normaalisti 8 tuntia päivässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme