Oliko teinisi eilen juomassa?
Kommentit (87)
Oli viihteellä Espoon yössä, niin me vanhemmatkin. Tyttö oli varannut kolme siideriä itselleen. Kotiutui ennen aamuviittä, kun saatteli oksentelevaa kaveriansa kotiin. Ikää on kaksi kuukautta vaille 18.
Ei ollut.
13-vuotias poikani lähti kavereittensa kanssa pelaamaan koripalloa. Häntä ei kiinnostanut edes lähteä nuorisolle järjestettyyn ilmaiseen koulunpäättärikonserttiin, vaikka olin antanut luvan mennä.
Saas nähdä, mikä on tilanne ensi vuonna.
Minkähän takia sitä sanotaan, että raivoraitis eikä raivojuoppo? Olen tavannut enemmän ja pahemmin humalassa raivoavia ihmisiä kuin selvin päin raivoavia ihmisiä. Onko tämä vain suomalainen ilmaus vai onko muissa kielissä raivoraitista vastaava ilmausta? Kuvastaako sana "raivoraitis" Suomen alkoholimyönteistä kulttuuria?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehtiinkö kenenkään lapsesta lastensuojeluilmoitusta tänä viikonloppuna? Tai sehän saattaa selvitä vasta myöhemmin.
Ainakaan Jyväskylässä ei vissiin puututtu kuin kovimpien ylilyönteihin.
Harmi, jos näin todellakin on. Sehän on ikään kuin hiljainen hyväksyntä alaikäisten päihteidenkäytölle. Vai ovatko alaikäiset olleet jossain piilossa juomassa? Onko poliiseja, nuorisotyöntekijöitä ja sosiaalityöntekijöitä liian vähän Jyväskylässä?
Jyväskyläläiset nuoret juhlii ja ryyppää Tuomiojärven rannassa kun koulu päättyy. Tän tietää joka ikinen opettaja, vanhempi, poliisi, nuorisotyöntekijä ja sossu. Alue ei ole edes mikään iso, että kyllä sen homman sais kuriin jos tahtoa olis.
Vastasin tohon aikaisemmin että satuin kuulemaan noita snapchat pätkiä. Juurikin Tuomiojärven rannalta...Toivottavasti tytöt olivat vaihtaneet jotain hieman käytännöllisempää ylle, niillä korkkareilla tuli muuten pienessä siiderissä murtuneita nilkkoja ja luultavasti loppuillasta rinnat ja takapuoli paljaana kun jo juhlassa sitä olkaimetonta mekkoa piti kiskoa ylöspäin. Puhe oli niin kännistä jo iltapäivästä.
Olen tosi iloinen ettei nuoremme halunnut sinne mennä ja että on samanhenkisiä kavereitakin.
Hieno homma, että sulla on fiksut nuoret ja heillä fiksut kaverit! Tuosta Tuomiojärven touhusta olisi hyvä olla päättäjiin ja viranomaistahoihin yhteydessä. Itse olen Jyväskylästä kotoisin, mutta olin raitis nuori (nykyään raitis aikuinen), joten en ole ollut koskaan paikan päällä koulujen päättyessä. Kyllähän sitä koulussa Tuomiojärven bileistä puhuttiin jo silloin 1990-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa.
No, siellä Tuomiojärvellä oli ihan hyvien perheiden fiksuja lukiolaisnuoriakin, jotka yleensä harrastavat paljon ja toimivat erilaisissa vastuutehtävissä. Ei pelkästään lähiönuoria, kuten moni täällä nyt tuntuu arvelevan.
No, minä olen käynyt sekä lukion että ammattikoulun ja asunut Jyväskylässä nuorena sekä hienolla omakotitaloalueella että lähiössä eli mikäs minä sitten olen? Pakko oli jotain kommentoida, kun kommenttiini kommentoit. Ai niin, en ole ollut juhlimassa siellä Tuomiojärven rannalla, koska olen "raivoraitis".
Minä olen, kuten moni muukin kaverini, vaikka emme juoneetkaan. Eikä se ollut kenellekään ongelma.
Kyllä minun 18v. kullannuppu oli iloisesti kännissä. Ystävällisesti oli hommannut ämpärin varalta sänkynsä viereen. Mitäpä sitä enää täysikäiselle lukiolaiselle kotiintuloaikoja järjestää. Nuorempi teini oli kiltisti kotona.
Olin eile ryyppää oli nii chillii ku oli käty frendil!! Olin ottamas hatkat jos en ois muute päässy mut ei onneks tarvinnu ottaa ku sit joutuu sossuille taas :(. Mut juuh shottei tuli otettuu joku 13? mut oon ylpee ku en oksentanu vaik mun kaks frendii oksens iha vitusti mut onneks yks tyyppi ei juonu nii paljoo ja se huolehti niist en kyl muista jostai neljäst tunnist eilisest mitää oli kyl nii kivaa vaik sammuin puol viis yök!! Aamul olo oli iha paska mut aik perus krapula melkee oksensin sillonki mut silmätipat pelasti mun silmät ku tulin kotii joskus neljän aikaa iltapäiväl ettei silmist huomaa
ikää siis 13w
käty = kämppä tyhjänä eli vanhemmat ei kotona
Pistäkääpä aikuiset tää muistiin!
Vierailija kirjoitti:
Olin eile ryyppää oli nii chillii ku oli käty frendil!! Olin ottamas hatkat jos en ois muute päässy mut ei onneks tarvinnu ottaa ku sit joutuu sossuille taas :(. Mut juuh shottei tuli otettuu joku 13? mut oon ylpee ku en oksentanu vaik mun kaks frendii oksens iha vitusti mut onneks yks tyyppi ei juonu nii paljoo ja se huolehti niist en kyl muista jostai neljäst tunnist eilisest mitää oli kyl nii kivaa vaik sammuin puol viis yök!! Aamul olo oli iha paska mut aik perus krapula melkee oksensin sillonki mut silmätipat pelasti mun silmät ku tulin kotii joskus neljän aikaa iltapäiväl ettei silmist huomaa
ikää siis 13w
Säälittävää... Oletko jäänyt ilman äidin rakkautta? Mitähän äitisi olisi tästä mieltä?
Oli nuo kaksi vanhempaa. Nuorin ei
Itse olen kohta 17-vuotias ja olin juomassa Hämeenlinnan kirkkopuistossa. Kyl porukat tais tietää et olin juomassa ja että juomat sain isoveljeltä, mut ei ne kysynyt meenkö juomaan, tänään vaan vitsaili et onko krapula.
Ei nykyään oo enää ees muotii ryypätä ja röökata. Luuserit harrastaa noita onks kätyy (kämppä tyhjänä), menee sinne vetää viinaa ja huijaa porukoita minkä kerkii eli ei välitä vanhemmistaankaan tippaakaan. Vanhemmat sit raataa otsa hiessä kullannuppujensa puolest autuaan tietämättöminä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ikää siis 13wSäälittävää... Oletko jäänyt ilman äidin rakkautta? Mitähän äitisi olisi tästä mieltä?
Niin oletko? Vai alkoko kovista itkettää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehtiinkö kenenkään lapsesta lastensuojeluilmoitusta tänä viikonloppuna? Tai sehän saattaa selvitä vasta myöhemmin.
Ainakaan Jyväskylässä ei vissiin puututtu kuin kovimpien ylilyönteihin.
Harmi, jos näin todellakin on. Sehän on ikään kuin hiljainen hyväksyntä alaikäisten päihteidenkäytölle. Vai ovatko alaikäiset olleet jossain piilossa juomassa? Onko poliiseja, nuorisotyöntekijöitä ja sosiaalityöntekijöitä liian vähän Jyväskylässä?
Nuoret lähtee lähes aina poliisia juosten karkuun, tai jatkaa ryyppäämistä sakkojen jälkeen kahta kauheammin, kun tietää kotona odottavat huudot. Enemmän esim Ankkapartio yms hyödyttää, kun vaan katsoo että kaikki on ok ja nuorilla on joku johon turvautua. Poliisilta on isompi kynnys mennä pyytämään apua vaikkapa oksentelevalle kaverille, koska pelkää seuraamuksia.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kohta 17-vuotias ja olin juomassa Hämeenlinnan kirkkopuistossa. Kyl porukat tais tietää et olin juomassa ja että juomat sain isoveljeltä, mut ei ne kysynyt meenkö juomaan, tänään vaan vitsaili et onko krapula.
Että sellainen isoveli sulla. Ootko aatellu, että jos isoveljes jää tosta kiinni, se saa siitä rikosrekisterimerkinnän, joka ei ihan heti rekisteristä häviä. Rikrek vaikeuttaa monen työpaikan saantia ja estää kokonaan työskentelyn esimerkiksi lasten ja nuorten parissa. Kerropa sille rakkaalle isoveljellesi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ikää siis 13wSäälittävää... Oletko jäänyt ilman äidin rakkautta? Mitähän äitisi olisi tästä mieltä?
En jää kiinni sille v*tun h*oralle enää kii kertaakaa oikeest v*ttu! Miks en sais juoda? No onha se laitoint mut eiks laki oo tehty rikottavaks?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin oletko? Vai alkoko kovista itkettää?
Itken vaa sillo ku faija hakkaa mua
Ryyppääminen on niin WT ja niin noloa.
Vierailija kirjoitti:
JOS oli, miten vanhempana hoidit tilanteen?
En koe tarvettä puuttua tilanteeseen jos tuore ylioppilas lähtee juhlimaan valkolakkia kavereidensa kanssa. Ja just täytti 20 joten ei ole edes teini enää.
Alaikäisenä ei koskenutkaan alkoholiin. Ei siis syytä huoleen.
Molemmat olivat kotona, nuorimmalla, 15-vuotiaalla oli kaveri pelaamassa ja 17-vuotias vietti iltaa poikakaverinsa kanssa.
Naapurin äiti oli nokkela ja jätti teini-ikäisen vahtimaan ekaluokkalaista pikkusisarusta, kun lähti itse viihteelle.